Made in Csepel

Volvo C202 Laplander (1980)

2012.03.09. 08:03

Harminckét éves az autó, a Csepel Autógyárban készült, iszonyatos merev hidak, felkarnyi laprugókötegek mocorognak alattunk, mint valami rossz állványzat. Rémületes támolygásra készültem, lógó kormányra – vezettem már öreg Land Rovert, Arót, Gazt, rájöttem, ezekben az utazás egyetlen, összefüggő korrigálásfolyam. Nem így a C202. Például egyenesen megy, ami a kisautónyi tengelytávot, teherautónyi magasságot, ZIL-teherautónyi kerekeket figyelembe véve nagyobb csoda, mint hogy a Peugeot LMP-versenyautója elengedett kézzel tudja viharos oldalszélben az Hunaudiéres-t 380-nal.

Amikor mégis korrigálni kell, kiderül, hogy a kormány a cirka húsz kopptól koppig tartó fordulat miatt ugyan elég döglött, de egyáltalán nem pontatlan – amikor megmozdítjuk, az autó eleje is irányt változtat. Ember, még fék is van, mai mércével ugyan pocsék, de ahhoz képest, hogy ez egy katonai alapú Volvo-kisteher, amelynek az alapjai 1959-be nyúlnak vissza, még akár szenzációsnak is mondható.

Csendes, ha kell, tartósan viszi talán a 80-at is, a magasságához, kialakításához képest egyáltalán nem támolyog, összeszedetten mozog az aszfalton – kellemes a csalódás. Rakétának ugyan nem jobb, mint egy február közepén, a hó alól előásott, elázott kínai petárda, de ha nem várjuk tőle a versenyautót, messze az elvárásokon túl teljesít.

Elöl ketten ülünk Gyurival, a tulajjal, aki amúgy imádja a veteránautókat, s a Laplandert már úgy vette, ahogy betömjük a tizedik sárgabarackos gombócot a nagyi ebédjének a végén. Ezért is árulja, mert valójában már nem fér el rendesen sehol. A Volvo magas üléséből kifejezetten vonzó, sőt, otthonos a téli táj, ha nem lenne kerítés, az első adandó alkalommal belevetném a csapatot. Kicsit furcsa ugyan, hogy hamisítatlan minis pozitúrában, térdemmel a nyakamban, kezemmel az ölemben, majompózban vezetek, de az ilyen furcsaságok egy veteránautóval szerzett élményhez inkább hozzáadnak, mint elvesznek belőle.

Mellékútra térünk át, hopp, itt a bejárat a szántóra. A közel félméteres hóban alig látszik a szebb napokon földútnak is hívott csapás, de a Laplander úgy veti rá magát, mint Agnethára Gustav egy svéd pornóforgatáson. Ugyanaz történik, amit a Defender-tulajok jól ismernek: az autó mintha megnyugodna, hullámzik, ringatózik, de egyszer csak könnyűnek tűnik. Csapatunk, jön egy emelkedő, piha, mi ez nekünk, akasszanak az ipari vonóhorogra még egy hómarót is, elrántjuk izibe.

Lefékezünk, Gyuri kipattan, az első tengelyvégeknél zárja a szabadonfutót. A volán mögé engedem, tegye ő tönkre ezt a ritka ipartörténeti emléket, én nem szeretném, hogy a kezemhez vér tapadjon. Eddigre velünk van Michelisz Norbi is, aki átjött Pécs másik feléről, mert egyrészt szeretjük, és felhívtuk, másrészt neki ott kell lennie, ahol bármilyen érdekes autóval történik bármi is.

Gyuri tehát tol egy összkereket a jobb térde mellett, és nekiindulunk Szibériának. Nem tudjuk, mi van a hó alatt, de olykor negyvenöt fokos szögben ágaskodunk fel a Volvóval, majd ugyanígy bukunk vissza. Gyuri felezőt kapcsol, Pista a zöld utasoknak kiosztja a hányózacskókat hátul, s morajló rókázás közepette, vígan folytatjuk a tesztelést. Borzalom, mit bírnak az alkatrészek odalent. Bár, ha belegondolok, egy hattonnás teherautó alkatrészei vannak ott, viszont egy multiplányi bódé van csak a nyakukban – a túltervezés néha egészen jó tud lenni.

Norbi ül a volánhoz – a verseny-BMW után minden rossz szögben áll, rossz méretű, rossz helyen van, rosszul működik itt. Nem mondja, látjuk az arcán. De óvatosan elindul, kicsit tétován – látszik, hogy a hatásos bemutató után sem akarja tönkretenni, ami a másé – nekimegy az itt már térd fölött érő hópaplannak. Majd szúr egy kettest, az autó megtalálja a terep-ütemet, szépen mozog, Norbi arca felderül, látszik rajta, hogy ebben az ipari szerkezetben végre megtalálta az autót. De inkább mondja el ő a videón.

Aztán én is beülhetek a vezetőülésbe. Még Michelisz-meleg a műbőr, mondhatnám, világbajnoki az ülésfűtés. Amíg Norbi kiheveri a mechanika gyötrelmeit, én feszülök neki az expandernek. Nem rossz, nem rossz. Bár felezőben a haladás tényleg gyökkettő, és még másodikban is végig tudom nézni haladás közben, ahogy néhány hóvirág pici zöld pöttyből életerős dísszé sarjad a hó zugaiban, a feltartóztathatatlanság élménye mindenért kárpótol. Akármi történik, alig esik a fordulat, csak akkor bizonytalanodik el a Laplander, amikor a súlyos vetésben keresztben próbálok átvágni, és a lábam ugrálni kezd a gázpedálon.

Elég is ebből, elvégre csak egy gerincem van, kapott az ma bőven. A csapat visszakászálódik a kocsiba, kitérünk az aszfaltozott mellékútra. Kicsit behajtunk még valami telep udvarára is csúszkálni egyet, de a nemrégiben frissen feltett terepgumik és a zabadagjuk után már inkább emészteni vágyó ménes, így együtt, már nem akarja az ökörködést. Hiszen a ló nem ökör, jut még eszembe.

Rajtpozícióba vissza, még kicsit végignézem a Laplandert. A belső térben a kárpitozás nem eredeti (hiszen nem is volt), de a kapaszkodók, az ülések, a csillárok, a fogantyúk azok. Hátul is tombol a kánikula, köszönhető ez a két első utasülés alá beépített, benzines állófűtés rendszernek. Minden alkatrész masszív, egyszerű. Persze a két, tetőre kivezetett kipufogó csak díszítő elem, mert a valódi a jobb hátsó kerék előtt böfög a karosszéria alá, de tény, jól néz ki vele a sárga űrlény.

A magyar kapcsolat

Lehetetlen, hogy egy ennyire igényes technikájú autót mi gyártottunk volna a hetvenes évek mind inkább elgagyisodó, ellehetetlenülő iparú Magyarországán, amikor már a motorkerékpárgyáraink is bedőltek, a hajdan legendás Csepel teherautókat még a magyar utakon is rohamos tempóban felváltották a ZIL, IFA és Star modelljei. Talán éppen emiatt, de így volt.

1975-ben a Volvo AB, a MOGÜRT Kereskedelmi Vállalat és a Csepel Autógyár svéd–magyar vegyes vállalatot alapított VOLCOM (a kommunista Volvo?) néven, amelynél a működési bevételek 48 százaléka a külföldi, a többi a magyar partnereket illette. Utóbbiak közti nyereségarányokról nincsenek adataink.

Az első hírek még a Volvo L3314-es terepjárók összeszereléséről szóltak, ám ezt írhatjuk az újságírói túlbuzgóság és a vasfüggöny mögötti alulinformáltság számlájára is – akkoriban nehezebb volt friss információkhoz jutni, a hírszerkesztő talán nem is tudta, hogy a szerződés egy új almodell, az egyszerűsített C202-es gyártásáról szól majd.

Amint a korabeli hírből kiderül, mi négymillió korona értékben megvettük a C202-es gyártásának teljes dokumentációját, gyártóberendezéseit, szerszámait a Csepelnek. Mivel ennyi kemény deviza akkoriban kvázi mozgósíthatatlan volt, ezért haladékot kaptunk az összeg megfizetésére, amit – és utólag nem tudjuk, hogy ez gazdaságilag jó, avagy rossz volt-e nekünk – késztermékben, azaz C202-es Volvóban fizettünk vissza.

1975-ben 200 autó elkészítését tervezték – ezek Dél-Amerikába mentek volna, 1976-tól évi 1000-1200-as szériára akartak berendezkedni. A kissé hiányos korabeli dokumentumokból azt lehet kivenni, hogy a Volvo a mechanikai fődarabokat szállította – motort, váltót, alvázat, futóművet, fékeket –, a Csepel Autógyár a bódét adta a projekthez, valamint összeszerelt.

1980-ig tartott a kevéssé gyümölcsöző kapcsolat, mert addigra körülbelül ezer autót sikerült összerakni, a tervezettnek nagyjából a negyedét, az össz-C202-gyártás egyharmadát. A bukást indokló magyarázatok között leginkább az szerepel, hogy a drága járműre nem lett elég nagy kereslet. Ha valaki utánaolvas a mai Laplander-használók írásaiban, kiderül, hogy a Csepel Autógyár által összerakott Laplanderek nagyjából semmi üregvédelmet nem kaptak, ezért extra gyorsan elrohadtak.

Hogy pont is legyen a sztori végén – a Laplander volt a Csepel Autógyár utolsó esélye a túlélésre, de elpuskázták. Nem sokkal később a cég üzemeiben megszűnt a teherautó-gyártás, onnantól már csak az Ikarusnak készítettek buszvázakat. 1992-ben a teljes céget felszámolták.

Volvo C202 Laplander

A vezetőülésből azért sok érdekesség feltűnik. Például a sebességmérő esküszöm, megegyezik a régebbi Ikarus buszokéval és a Csepel teherautókéval, de a padlót borító, dudoros gumiszőnyeg is, csak ez nem fekete, hanem szürke. A motortér a két ülés közötti fedél (ami csodásan zajszigetel is) felhajtásával tárul a szemünk elé. Még a szűk lyukban is kicsinek tűnik a B20-as blokk. Piros, ahogy illik, a szívócsonkján pedig a világ leggyűlöletesebb karburátora, a Stromberg CD175-ös fityeg. Hogy én ezt mennyire utálom – hiszen ilyen volt a hatvanas évek végétől minden négyhengeres, benzines Mercedesen is.

Érdekes, ez nem tűnik nagyon ápoltnak, hiszen lötyög benne a normálisan erősen betekerendő, csillapítóolaj-betöltő nyílás kupakja, de tökéletesen működik, sehol egy fulladás, a motor az egész fordulatszám-tartományban szépen húz, nem dadog, az alapjárat is istencsászár. Valahogy ez az autó egyszerűen jó. Talán örül, hogy itthon van?

Kapcsolódó blogposztunkban hozzászólhat!

 

Az oldalról ajánljuk

A vásárlás másnapján széthullott az autó motorja - a kár 6-8 millió
  • Közélet

A vásárlás másnapján széthullott az autó motorja - a kár 6-8 millióZsákutca a szavatosság, ha magánszemély volt az eladó?

Könnyedén válhat rémálommá a szent magánszemélytől vásárolt autó, amikor hibába futunk, de az eladót az nem érdekli. Olvasónknak szerencséje volt.

január 2., 05:58
Eltérhet-e tengelyenként a téli gumi?
  • Gumidoktor

Eltérhet-e tengelyenként a téli gumi?

Meglévő pár mellé kéne még egy. Vegyek ugyanolyat, vagy nem kötelező, csak téli legyen?

január 1., 12:03
Toyota Landc Roomy: a legaranyosabb autó vadkempingezéshez
  • Hírek

Toyota Landc Roomy: a legaranyosabb autó vadkempingezéshez

Az alapból is kedves Toyota Roomy kapott egy izgalmas off-road csomagot.

január 2., 05:58
Rohadt drága autók kvíze: tippeld meg, hogy pontosan mennyibe kerülnek!
  • Belsőség

Rohadt drága autók kvíze: tippeld meg, hogy pontosan mennyibe kerülnek!Kvíz: Új autók árai Vol. 4

Nagyon képben vagy a rettentő drága autók áraival? Ebben a kvízben megmutathatod!

január 1., 15:23
Téged is emlékeztet valamire a Cybertunnel bejárata?
  • Hírek

Téged is emlékeztet valamire a Cybertunnel bejárata?

Az alagút a Tesla Gigafactory-t köti össze egy logisztikai telephellyel.

18 perce
2025-ben jöhet a 9. generációs Hilux, már a nevét is tudjuk
  • Hírek

2025-ben jöhet a 9. generációs Hilux, már a nevét is tudjuk

A hetedik generáció Hilux Revo, a nyolcadik Hilux Vigo néven futott.

január 2., 07:39
Megrázó gonddal indul a Ford éve
  • Hírek

Megrázó gonddal indul a Ford éve

Visszahívást jelentett be a gyártó Amerikában.

január 1., 11:30
Felrobbant egy tüzijátékokkal megrakott Cybertruck Las Vegasban
  • Hírek

Felrobbant egy tüzijátékokkal megrakott Cybertruck Las Vegasban

Nincs kizárva, hogy terrorcselekmény volt.

január 2., 08:56
Alig jelent meg, máris lecsapták az új Dodge Charger Daytona tetejét
  • Hírek

Alig jelent meg, máris lecsapták az új Dodge Charger Daytona tetejét

Állítólag így is 2,6 tonna az elektromos kupé, várjuk, mennyi lesz az átalakítás után.

január 2., 06:39
Lezúzott a suzukis egy vasúti sorompót, majd lelépett a helyszínről
  • Hírek

Lezúzott a suzukis egy vasúti sorompót, majd lelépett a helyszínről

A rendőrök már keresik az autóst, a lakosság segítségét kérik.

január 2., 11:41
Videón, ahogy kivágják az autóból a tűzoltók a bajbajutott utast
  • Hírek

Videón, ahogy kivágják az autóból a tűzoltók a bajbajutott utast

A baleset a III. kerületben történt.

2024. december 31., 06:09
Saját streaming platformot indított a Lamborghini
  • Hírek

Saját streaming platformot indított a Lamborghini

Nyálcsorgatásra bőven akad lehetőség.

2024. december 31., 09:08
Ködös időre figyelmeztet a Magyar Közút
  • Hírek

Ködös időre figyelmeztet a Magyar Közút

A köd miatt akár 100 és 300 méter között lehet a belátható út hossza.

január 2., 12:21
Hagyják már a fenébe a hibrideket! – mondja Andy Palmer, a Leaf atyja
  • Hírek

Hagyják már a fenébe a hibrideket! – mondja Andy Palmer, a Leaf atyja

Szerinte tévút a hibridekkel foglalkozni.

január 1., 08:28
Két egybeépített WRC motor hajtja a Genesis Le Mans-i versenyautóját
  • Hírek

Két egybeépített WRC motor hajtja a Genesis Le Mans-i versenyautóját

Nem ideális megoldás, de vannak előnyei.

január 2., 09:59
Hiányzó csavarok miatt hívnak vissza 23 ezer Kiát
  • Hírek

Hiányzó csavarok miatt hívnak vissza 23 ezer Kiát

A probléma állítólag egy gyári munkás miatt alakult ki.

január 1., 05:59
Az erősebb, de nehezebb Hyundai, vagy a gyengébb, de könnyebb Tesla a gyorsabb?
  • Hírek

Az erősebb, de nehezebb Hyundai, vagy a gyengébb, de könnyebb Tesla a gyorsabb?

Egyenesben a Tesla gyorsabb, kanyarban azonban más a helyzet.

2024. december 31., 06:09
A Tesla 1,2 millióért javította volna a Cybertruck ajtaját, egy youtuber megoldotta tízezerből
  • Hírek

A Tesla 1,2 millióért javította volna a Cybertruck ajtaját, egy youtuber megoldotta tízezerből

Nem kellett új ajtópanel a horpadás javításához, csak egy kis leleményesség.

január 1., 05:59
Vonuló tűzoltóautót talált telibe egy száguldó személyvonat Amerikában
  • Hírek

Vonuló tűzoltóautót talált telibe egy száguldó személyvonat Amerikában

A tűzoltóautó egy riasztáshoz sietett, ezért kikerülte a vasúti átkelő sorompóit.

2024. december 31., 16:53
Őrült villanymotort építettek 50 darab akkus csavarozógépből
  • Hírek

Őrült villanymotort építettek 50 darab akkus csavarozógépből

A szerkezet összeállt, hamarosan élesben is tesztelik.

2024. december 31., 12:01
Íme a magyar utak legnagyobb idiótái egy nagy csokorba gyűjtve
  • Hírek

Íme a magyar utak legnagyobb idiótái egy nagy csokorba gyűjtve

Őszintén nem tudjuk eldönteni, melyik felvétel a kedvencünk.

2024. december 31., 19:46
Egyszer mindennek vége, ezektől az autóktól búcsúzhattunk 2024-ben
  • Közélet

Egyszer mindennek vége, ezektől az autóktól búcsúzhattunk 2024-ben

Vagy búcsúzhatunk hamarosan.

2024. december 31., 16:02
Mégis készülhet radioaktív melléktermékből épült út Floridában
  • Hírek

Mégis készülhet radioaktív melléktermékből épült út Floridában

Az uránt és rádiumot tartalmazó anyag a műtrágyagyártás mellékterméke.

2024. december 31., 10:13
A rettegő autógyártók millió dolláros adományokkal vívnák ki Trump támogatását
  • Hírek

A rettegő autógyártók millió dolláros adományokkal vívnák ki Trump támogatását

Trump kemény büntetővámokat helyezett kilátásba a egyes külföldi országokban készült villanyautókkal szemben, ami több márkát is nehezen érintene.

2024. december 31., 09:08
Ezeket az autókat várjuk 2025-ben
  • Belsőség

Ezeket az autókat várjuk 2025-ben

2025-ben is lesznek izgalmas autók, mi ezeket várjuk a leginkább.

január 1., 05:58
Dupla ittas vezetéssel hangolódott az újévre egy balatonfüredi sofőr
  • Hírek

Dupla ittas vezetéssel hangolódott az újévre egy balatonfüredi sofőr

A férfit előállították és őrizetbe vették.

2024. december 31., 13:29
Toyota Landc Roomy
  • Hírek

Toyota Landc Roomy

2024. december 31., 11:36
Letört sorompó
  • Hírek

Letört sorompó

2024. december 31., 14:33