A 2012-es 328i csupán négyhengeres, és ez a tény már magában sokat elárul arról, milyen lett az új széria. Még a legelvakultabb Mercedes-fanatikusoknak is alternatíva lehet az új modell, de hogy a BMW-sek mit szólnak, nem tudom.
A Hármas BMW a hatodik generációnál tart. Az F30-as sorozat hosszabb, mint a kifutó E90-es. Nem sokkal, de pont annyival, hogy nem csak a csomagtartó, de a hátsó lábtér is tudott nőni egy keveset. További jó hír azoknak, akik leginkább a kényelmes prémiumautót látják a Hármas szériában, hogy a menetkomfort is javult.
Csak részben rossz hír, hogy a 328i nem hathengeres, ahogy sokan gondolnánk, egy kis kétliteres, négyhengeres turbómotor hajtja. Hogy mi lehet a rossz egy 245 lóerős, 350 Nm csúcsnyomatékú BMW-motorban? Igazából semmi, amíg nem egy hathengeres szívóhoz hasonlítjuk. A BMW sor hatosa egyik személyes kedvencem: hihetetlen kulturáltan jár, gyönyörű a hangja, azonnal reagál a gázadásra és az ereje is pont jó. Mindebből csak az erő van meg hiánytalanul a négyhengeresben.
Szó sincs arról, hogy rossz lenne: az ereje, mint már mondtam, lenyűgöző, emellett hihetetlenül csöndes, és érthetetlenül jól fogyaszt. A most következő információt egészen biztosan nem hittem volna el senkinek, pedig igaz: Eco Pro üzemmódban – egy gombbal választhatjuk ki a spórolós, a sima, a sportos vagy a nagyon sportos beállítást –, kímélő bánásmód mellett a 328i 245 lóerős turbómotorja beéri 8,5 liter benzinnel városban.
Felmerül az emberben egy fontos kérdés: minek vesz valaki 245 lóerős autót, ha utána úgy megy vele, mint egy öreg dízellel? Vagy megfordítva, mire jó a 8,5 literes fogyasztás, ha úgyis nyomjuk neki, és végül súlyos tizenlitereket tankolunk? Azt sem értem egyébként, felhasználói szempontból mi köze a fogyasztáscsökkentő EfficientDynamics hókuszpókusznak a 328i-hez. Ha kímélni szeretném a környezetet, kisebb motort veszek, ha meg ott a lábam alatt a 245 ló, hát oda-odalépek neki, az biztos - hiába tud a motor papíron bármit, ha úgyis száguldozok vele.
A négyhengeres egyébként inkább a kulturált közlekedés híve, szinte a teljes fordulatszám-tartományban nagyon csöndes. Magas fordulaton ugyan ércesedik a hangja, de annyira még ilyenkor sem dögös, hogy beleszeressünk. Sokkal inkább EfficientDynamics, mint 328i. Már nagyon alacsony fordulaton is szépen húz, vagyis olyan küszködést, mint egyes kis köbcentis turbómotoroknál, itt sohasem tapasztalhatunk.
Persze ha nagyon meghajszoljuk, olyat mutat, amitől mindenkinek égnek áll a haja: a 328i 6,1 másodperc alatt van százon, vagyis nagyon jót autózhatnánk vele, ha nem ezek a közepes tapadású GoodYear EfficientGrip gumik lennének rajta. Lehetne közvetlenebb a kormány és a futómű is. A feljebb már emlegetett előválasztó gomb segítségével felkeményednek a gátlók, és érezhetően közvetlenebb lesz a kormányzás is, még sincs annyi visszajelzés, amennyit várnánk, így a vezetési élmény sem kirobbanóan jó.