A 4x4 rendszert 100 km/h-ig kapcsolhatjuk, hogy minek, sosem értettem. Hiszen ott, ahol már szükség van rá, úgysem megyünk ennyivel, pláne ezzel az autóval. Ráadásul a nagy sebességű kanyargás az alkatrészeknek sem tesz jót. Autódoktorunk tapasztalata szerint az állami Jimnyknek tipikusan emiatt szokott tönkremenni a 4x4 hajtása. Természetesen jó terepjáróhoz méltóan van benne felező is. Mivel az első és hátsó kerekek is szinte a kocsi sarkánál vannak, így a terepszögei (elöl 37, hátul 46 fok) lényegesen jobbak, mint mondjuk egy pickupnak, pláne egy SUV-nak, tehát kevesebb eséllyel akad fent a dombon, buckán.
A másik hiba az első futómű környékén fordulhat elő, bár nem olyan gyakori. Ahhoz, hogy a kerekek ne hajtsák vissza a féltengelyeket, le kell kapcsolni az agyakat. Ezt többféle módon oldják meg. A nem túl rég bemutatott Volvo C202-n vagy a Jimny elődjén például kézzel kell kapcsolni.
Van az automata megoldás, amikor az összkerékbe váltás miatt forgó féltengelyek tekerednek bele a kerékagyba. Ilyen a legtöbb ma kapható kapcsolható 4x4 rendszer, például a Vitara is. Ennél vigyázni kell, hogy 2 WD-be kapcsoláskor tolatással kioldjuk a kapcsolatot. A Jimny itt is külön utat követ, ugyanis itt egy mágnesszelep vezérelte vákuum kapcsolja össze a szerkezetet. Ami nagyon kényelmes, de ha sokat terepezünk, a vákuumcsövek megsérülhetnek, így ebben az esetben érdemes rendszeresen ellenőrizni a rendszert. Akárcsak az első csuklókon lévő gumiharangot, ami szintén okozhat meglepetéseket, ha kiszakad.
Utóbbit mondjuk a rendszeres átvizsgálásnál (mondjuk olajcserénél) észrevehetjük, és ha úgyis sokat mászkálunk a bokrokban, a saját érdekünkben érdemes néha a kocsi alá mászni, megnézni a vezetékeket, csöveket. Vagy még mindig átépíthetjük a Samurai rendszerére, amihez leírást és segítséget például a magyarországi rajongói oldalon is találunk.
Ha egy ilyen kiváló terepjárót akarunk, nem kell sokat gondolkodnunk, a Suzuki megkönnyítette a dolgunkat. Kizárólag egyféle benzines motorral, egyféle felszereltséggel kapható, 4,49 millió forintos listaáron. Méretét tekintve a kiváló tereptulajdonságokat csak a jóval drágább Jeep Wrangler közelíti meg, de az már nagyon más világ mind felszereltség, mind ár szempontjából. A legközelebb talán az előző Panda még mindig kapható 4x4 változata lenne bő egymillióval lejjebb, fix összkerékkel és gyengébb motorral, jóval kisebb hasmagassággal.
A másik reális választás a Dacia Duster lehet, aminek benzines változata szintén jóval olcsóbb (3,5 millió), és sokkal több benne a hely. Viszont pont a méretei miatt nem biztos, hogy elfér recsegés nélkül ott, ahol a Jimny, és a terepszögei is lényegesen rosszabbak. Igazából az új Lada 4x4 (Niva) lehetne az igazi versenytárs, de azt jelenleg csak szürkeimportban vehetjük meg.
Kapcsolódó blogposztunkban hozzászólhat!