Ezt várom egy Auditól

Audi A3 2012 nemzetközi bemutató

2012.05.21. 05:57

Azt hiszem, annyira megszoktuk már nyolc év alatt az A3-ast, hogy szinte fel sem tűnik a modellváltás. Szerintem a single frame hűtőmaszk megjelenése nagyobb változás volt a külsejében, mint ez a modellváltás. Pedig most az egészet újratervezték, a nulláról. Még azt is, amiről az ember azt hinné, hogy maradtak a régiek: a motorokat.

Amikor Genfben először megláttam, fel sem tűnt, hogy ott egy új modell, csak az volt furcsa, hogy körülötte elég nagy a tömeg. Olyan nagy, hogy hozzá sem lehetett férni. Mennyire vicces, hogy a Golf VI esetében pont fordítva történt: alaposan átöltöztették, de az alaptechnika maradt alatta. Az A3-ast viszont teljesen új platformra építették (ez az új  MQB-platform), de úgy, hogy még a méretei is alig változtak, a tengelytáv nőtt van két centit, de a külső méretei gyakorlatilag azonosak.

Igaz, ez egyelőre csak a háromajtós A3. Lesz belőle más is, ugyebár.

Így például a februárban érkező ötajtós kihasználja az MQB-legózás nagy előnyét, nevezetesen azt, hogy az autó szabadon nyújtható – ennek három centivel nagyobb tengelytávja lesz. Ugyanekkora lesz a négyajtós szedáné is, ami jövő októbertől érkezik a most még nem is létező győri gyártósorról. És Magyarországon készül majd az A3 Cabrio is, amely az Audi-szokásnak megfelelően vászontetős lesz, ám a hossza a szedánéval egyezik meg, míg a tengelytávja a háromajtóséval. Ne kérdezzék, hogy miért.

De egyelőre csak a háromajtós a téma. Ha nagyon gonosz vagyok, akkor a külseje annyit fejlődött, hogy szűkre vágott, egyenes vonalú lámpákat kapott, továbbá az oldalára húzott él, akarom mondani, a tornádó vonal nem vízszintes, hanem hátrafelé emelkedik. A vicc az, hogy egy régi A3-as mellé állítva mégis frissebbnek tűnik.

Belül sokkal egyértelműbb, hogy ez már a harmadik generáció. Műszerfal formája a kerek levegőrostélyokkal leginkább az A1-esére hasonlít. Azt már tudtam, hogy mindegyik levegőbeömlő harmincegy(!) alkatrészből áll, most azt is kipróbáltam, hogy a középső pöcök kihúzásával jobban szétteríti a levegőt, míg ha benyomjuk, éles csóvában nyomja a hűtött levegőt. A bemutatón természetesen a full-full verziókban tobzódtunk, mindegyikben kulcs nélküli indítás, navi és egyebek: a start gombot megnyomva bújik ki a vékony képernyő a műszerfal közepén, és ez tán az első a műfajban, amit akkor is rendesen látni, ha süti a nap. Van hozzá MMI, azaz olyan tekerentyűs rendszer, mint a BMW iDrive-ja, annyival megtoldva, hogy a kerek gomb teteje egyben touchpad is. Ha tehát az ember a navinak meg szeretné adni az úti célt, kézírás-felismeréssel is mehet a dolog. Meg hangvezérléssel is. Nekem kicsit furcsa, hogy balra kell tekerni, ha a feldobott menüben lefelé szeretnénk menni. Talán azért csinálták ilyenre, hogy az ember érezze: nem egy BMW-ben ül.

Félelmetes egyébként, hogy az A3-asban mennyire jó az úgynevezett érzékelhető minőség, pedig ez a típus alulról csupán a második a ranglétrán. Vagyis az ember beül, és a nem túl komplikált formavilág ellenére azt mondja: nnna, ezt várom egy Auditól. Manapság a BMW és a a Mercedes itt-ott megenged magának egy kis gagyit anyagválasztásban. Úgy tűnik, az Audi nem. Emellett a formák egyáltalán nem ordenárék, mint mondjuk az új hármas BMW-ben, amit mellékbüntetésként megtoldottak a  Winkler  által  csak  mű-uszadékfának  hívott  borzalmas  betétekkel.

Hozzáteszem, a nagy visszafogottságban sok mozgalmas formára sem futotta. A tervezők inkább a részletekben vesztek el, hogy finoman tekeredjen, kapcsolódjon és klattyanjon minden. Amit pár hete  elmondtak  a  minőségről, az stimmel is, semmi meg sem nyikkan. Mondjuk hogy is nyikkanna meg bármi, ha például az ajtópanel is egy flokkolt peremmel fekszik fel a fémlemezen? Arra persze nem esküdnék meg, hogy a tologatható könyöklő pont 25 newton erővel mozdítható meg, de valószínűleg így van. Elvégre német.

Ami a méreteket illeti, sok minden nem változott, cirka másfél centivel nagyobb lett a fejtér, de én amúgy sem szoktam dudort nyomni a tetőlemezbe a fejemmel, inkább elhiszem. Hátul sem szűk az A3, persze így háromajtósként nehezebb beszállni. Viszont az első ülés utána visszatalál az eredeti helyére, méghozzá úgy, hogy nem kell erőlködni vele. Biztos ezt is kiszámolták, hogy hány newton az optimális.

A nemzetközi bemutatón ismét végighallgattuk a műszaki újítások listáját, erősen zanzásított verzióban. Ha nem gond, nem ismételném el, hisz volt  ezekről  egy  külön  cikkünk. A két legfontosabb téma persze megkerülhetetlen volt, az egyik a tömegcsökkentés, a másik pedig a fedélzeti elektronika, legyen szó akár vezetősegítő rendszerekről, vagy szórakozásról.

A tömegcsökkentést az Audinál általában súlyemeléssel szokták hangsúlyozni, most sem úsztam meg. Fél karral motorházfedél-kitartás, sárvédőegyensúlyozás két ujjal, szakítás első bölcsővel, kézisúlyzózás csonkállvánnyal – ezek a legfontosabb alumínium alkatrészei az A3-asnak. Aztán a szakértőkkel beszélgetve kiderült, hogy az upto 80kg tömegcsökkentés nem igaz az összes verzióra, csak az 1.4 TFSI változatra, mivel ennél a motor is lényegesen könnyebb lett. Jórészt azért, mert a blokkot nem öntöttvasból, hanem aluötvözetből öntik, ezzel együtt összesen 21 kilóval könnyebb, mint az előző 1.4 TFSI volt. Ezzel az A3 1175 kilós. Valaki sokallja? Akkor elárulom, hogy Opel Corsa az 1,3-as dízelmotorral 1100 kiló, miközben maga az autó egy nagy arasszal rövidebb.

De az A3-nak nem az alumínium a legfontosabb trükkje, hanem az acél, méghozzá az ultranagy szilárdságú acél elemek használata. Egyes karosszériaelemeket melegen sajtolnak, majd a formában edzik ki őket – de nem ez számít, hanem a végeredmény. Azt persze nagyon nehéz megmondani, hogy a karosszériamerevség, a jobb tömegelosztás és ezer más dologtól jó-e az A3-ast vezetni, nyilván mindegyik dolog benne van. Az is, hogy a motorok egységesen hátrafelé dőlnek, az is, hogy a tengelytáv úgy nőtt, hogy az első tengely került előrébb.

Az oldalról ajánljuk

A Jaguar még a villanyautók korában is életben tartja a legendás E-Type-ot
  • Hírek

A Jaguar még a villanyautók korában is életben tartja a legendás E-Type-ot

A mai napig nagy számú eredeti alkatrész áll rendelkezésre a legjobb esetben is 51 éves modellhez.

április 17., 06:19
Felborult egy kamion, lezárták az M3-as autópályát
  • Hírek

Felborult egy kamion, lezárták az M3-as autópályát

A Budapest felé vezető oldalon az 59 és 60 kilométer között történt a baleset.

április 17., 07:42
Ultimátumot adott az ügyfeleknek a Volkswagen
  • Hírek

Ultimátumot adott az ügyfeleknek a Volkswagen

A német gyártó azt ígéri, hogy a vámtarifák miatt növekvő költségek ellenére se emel árat. Legalábbis egy darabig.

április 17., 10:46
Sokat megyek a kabrióval, de négyévszakos gumit szeretnék. Hülyeség?
  • Gumidoktor

Sokat megyek a kabrióval, de négyévszakos gumit szeretnék. Hülyeség?

Hóban úgyse használom, viszont elég sok kilométer pörög a kabrióba. Reális választás a négyévszakos?

6 órája
Az új Subaru Outback sokkal kevésbé kombi és sokkal jobban SUV, mint eddig bármikor
  • Hírek

Az új Subaru Outback sokkal kevésbé kombi és sokkal jobban SUV, mint eddig bármikor

Aki nem elégszik meg az alap Outback terepezési képességeivel, annak elérhető a Wilderness Edition is.

április 17., 12:24
cover video teszt
  • 404

cover video tesztez itt az alcím

lorem ipsum blablabla

április 17., 11:09
Elektromos modelleken tér vissza a Ford ST és RS jelölése
  • Hírek

Elektromos modelleken tér vissza a Ford ST és RS jelölése

Ugyanúgy vad és sportos modelleket jelölnek majd.

április 17., 06:13
Mesés off-roadert épített egy amerikai cég az első Lotus Elise-ből
  • Hírek

Mesés off-roadert épített egy amerikai cég az első Lotus Elise-ből

Nyugodtan odatennénk a Porsche 911 Dakar vagy a Lamborghini Huracan Sterrato mellé.

április 16., 17:44
USA: a Mitsubishi is csak a kikötőig viszi az autóit
  • Hírek

USA: a Mitsubishi is csak a kikötőig viszi az autóit

Pedig épp rekordot döntenek az eladásiak.

április 16., 06:05
Kombi-SUV-izé lett a Subaru Trailseeker, és megy, mint a vesztés
  • Hírek

Kombi-SUV-izé lett a Subaru Trailseeker, és megy, mint a vesztés

A Subaru bemutatta a Trailseekert, amiről még azt se könnyű megmondani, hogy milyen kategóriában játszik. Viszont rohadt gyors.

április 17., 14:14
100 milliárd dolláros veszteséges okozhatnak a vámok az amerikai autógyártóknak
  • Hírek

100 milliárd dolláros veszteséges okozhatnak a vámok az amerikai autógyártóknak

Alakul az autótarifa-matek, megbecsülték a gigantikus veszteségeket és drágulást.

április 16., 07:55
Cáfolta a Volkswagen egy új Audi R8 érkezését
  • Hírek

Cáfolta a Volkswagen egy új Audi R8 érkezését

Egy középmotoros, belső égésű motorral szerelt sportautó nem szerepel a terveik között.

április 17., 16:08
Érdekes hangja lesz az elektromos BMW Neue Klasséknak
  • Hírek

Érdekes hangja lesz az elektromos BMW Neue Klasséknak

Nem a benzines autók hangját imitálnák.

április 16., 06:10
Hol tart a Hyundai, a Kia és a többiek?
  • Hírek

Hol tart a Hyundai, a Kia és a többiek?

És még csak most jön az amerikai vámvihar.

április 17., 13:16
Sportosabb, mint hittük – Suzuki e-Vitara egy német tesztpályán
  • Tesztek

Sportosabb, mint hittük – Suzuki e-Vitara egy német tesztpályánMenetpróba: Suzuki e Vitara - 2025.

Erős konkurencia elé néz, de itthon valószínűleg jó esélyei vannak az elektromos Vitarának, ami ugyan csak nyár végén érkezik, de mi már vezethettük.

április 17., 06:03
Megmenekülnek a sportautók? Mégis maradhat a karbonszál az Európai Unióban
  • Hírek

Megmenekülnek a sportautók? Mégis maradhat a karbonszál az Európai Unióban

Úgy néz ki, hogy mégsem kell elengednie a gyártóknak a karbonszálat 2029-től.

április 16., 13:17
300 lóerős belépő az M világba
  • Tesztek

300 lóerős belépő az M világbaBMW M235 xDrive

A MINI-k óta tudják, hogyan kell, szóval a 300 lóerős új M235-nek is megvannak a trükkjei ahhoz, hogy vigyorogva vidd el egy újabb körre.

április 16., 10:58
Csúszhat a Tesla Cybercab és a Semi sorozatgyártása Trump Kínát sújtó vámjai miatt
  • Hírek

Csúszhat a Tesla Cybercab és a Semi sorozatgyártása Trump Kínát sújtó vámjai miatt

Korábban a kisebb vámokat még bevállalták volna, a mostani azonban már nekik is sok.

április 16., 16:46
Cybertruckokkal hurcolják az üvegkalitkába zárt Teslákat Texasban
  • Hírek

Cybertruckokkal hurcolják az üvegkalitkába zárt Teslákat Texasban

A Tesla nem hisz a hagyományos marketingfogásokban.

április 16., 14:57
Száz másodperc alatt tele az aksi: a CATL rendszere ezt ígéri
  • Hírek

Száz másodperc alatt tele az aksi: a CATL rendszere ezt ígéri

A debreceni gyárral is rendelkező cég saját kezébe veszi az akkumulátorok újratöltését.

április 16., 10:33
Érzékeny búcsút vehetnek az amerikai autósok a Nissan legkedveltebb típusától
  • Hírek

Érzékeny búcsút vehetnek az amerikai autósok a Nissan legkedveltebb típusától

Donald Trump autóvámja a legérzékenyebb ponton érinti a Nissant.

április 16., 12:09
Subaru Trailseeker - 2026.
  • Hírek

Subaru Trailseeker - 2026.

április 17., 13:13
Subaru Outback 2026
  • Hírek

Subaru Outback 2026

április 17., 11:09
Volvo S90 facelift - 2026.
  • Hírek

Volvo S90 facelift - 2026.

április 17., 15:21
Bemutató: Mercedes-Benz CLA – 2025.
  • Tesztek

Bemutató: Mercedes-Benz CLA – 2025.

április 16., 10:41
Autók, amikben felnőttünk III.
  • Technika

Autók, amikben felnőttünk III.

április 16., 11:46
Get Lost Lotus Elise
  • Hírek

Get Lost Lotus Elise

április 16., 15:16