Az utolsó rock'n'roll

Bemutató: Audi RS4 Avant

2012.06.21. 06:18

Ez az az autó, melyről sokáig azt hittük, hogy nem lesz többé. Mert haszontalan, mert az átlagembernek értelmezhetetlen és mert minden gázfröccse után felsír egy fókabébi a lassan olvadó Antarktiszon. És a legszörnyűbb, hogy ennek ellenére – a maga módján ugyan - de mégis tökéletes.

A maga módján jelen esetben azt jelenti, hogy úgy, ahogy nem tudja azt semmi más. Sem BMW M3, sem C63 AMG. Az RS4 Avant ugyanis gyors. Nagyon gyors. Mindig és mindenhol, bármilyen időben, bármilyen felületen. Ott, ahol az M3 már a génjeibe kódolt játékosságnak engedve keresztben driftel, ott, ahol a C63 AMG hátsó gumijait cafatokra szaggatva adja meg magát saját, kezelhetetlen, nagy motorjának...

Ott az RS4 rezzenéstelenül lép át a hullájukon és tör előre mindenen át, iszonyatos elszántsággal még akkor is, ha túl kell hozzá lépnie rajtunk is, megadjuk magunkat, nem bírjuk idegekkel, a gép totális győzelme csak saját abroncsainak tapadásán – de talán még azon sem – múlik. Csak előre, sehová máshová, előre minden áron és nagyon-nagyon gyorsan. Az RS4 Avant esetében minden a trakcióról szól, vezetési élménye nem a BMW játékossága, sem az AMG drabális motorja, hanem a nettó, vegytiszta sebesség.

Tisztelgés az ős előtt

Bár az RS vérvonala kevésbé markáns és hosszú, mint az M3-é, de szépen lassan mégis eltelt 18 év az RS2 bemutatása óta. Az ős-Avant akkor még Zuffenhausenben, Stuttgartban készült. A Porsche-felnik és fékek nem véletlenül kerültek rá. A soros, öthengeres turbómotor utolsó változata egyben a legendás soröt hattyúdala is volt. Mikor megjelent, lábainál hevert a világ, hiszen 5,4 másodperces százas sprintje és 262 km/órás végsebessége még ma sem lebecsülendő, 1994-ben pedig szupersportautó-szintű volt. Nem beszélve arról, hogy a motort már a gyártó is eleve képes volt 315 helyett 420 lóerősre tuningolni némi dojcsmarkért cserébe. Életében kultautó lett belőle, mára pedig egyenesen keresett műtárgy.

A következő generáció volt egyben az utolsó turbómotoros, a hengerenként ötszelepes 2.7 V6 biturbóra kevesen emlékeznek, tán ezért is nehéz másodiknak lenni a sorban. Pedig már 4,9 alatt tudta a százat és hatsebességes kéziváltója volt. A harmadik generáció már egy teljesen új, V8-as sportmotort kapott - tartania kellett a lépést az M-mel és az AMG-vel – ez volt az a generáció, melytől a világ szaksajtója egyként megtérdelt és egy lapon kezdte emlegetni az M3-mal, annyira gyors volt.

És most erre rátettek még egy lapáttal.

Hogy miért csak kombi? Egyrészt a vásárlókat ezzel az RS5-felé nyomják, másrészt a BMW-nek nincs ilyenje, a C63 AMG pedig jóval drágább és csak hátsókerekes. És persze tisztelegnek vele az ős előtt, melyet sajnos nem próbálhattunk ki, de már a pódiumon állva is olyan kívánatos volt, mint Samantha Fox 1994-ben. Mert mindenből sokat kapni jó.

Nézzenek csak rá. Milyen szó jutna eszükbe, ha jellemezniük kéne külseje alapján? Vicces, mókás, játékos, netán könnyed és elegáns? Vagy inkább a fenyegető, drabális, könyörtelen? Ugye? Nem is kell hozzá sok, csak masszív sárvédőív-szélesítések, más lökhárítók, egy kis ültetés, két kémény a végére és a 19 colos felniket kitöltő féktárcsák. Annyira vicces, mint John Rambo a dzsungelben. Mindamellett 490-1430 literes csomagtere is van.

Ha rövidre akarjuk fogni a felszereltség- és extralistát, akkor letudhatjuk azzal, hogy nagyjából minden rendelhető hozzá sofőr-elalvás-figyelőtől az alcantara-kárpiton át a Google-alapú navigáción át a wifi-hotspotig.

Az autó minden porcikáján érezni, hogy itt semmi nincs a véletlenre bízva. A lehető legtöbbet tették azért, hogy a user error csak akkor következzen be, ha az van annyira hülye, hogy kalapáccsal akarjon kilépni a Windowsból. Kizárt, hogy aki ezzel az autóval balesetet szenved, az később műszaki elégtelenségre panaszkodjon. Itt csak az ember hibázhat, az Audi minden tudása ebbe a 470x185x141 centiméteres hasábba van sűrítve.

Az alap, 365 milliméteres első féktárcsákat nyolcdugattyús nyergek szorítják és hátul is 324 millimétert lehet beosztani. Hullámformájuknak köszönhetően 2,5 kilóval könnyebbek, mint az S4 tárcsái és százharmincas tempóról állóra fékezve akkorát lassul velük az autó, hogy az arcunkba toluló vértől kicsit megszédülünk és bambán pislogunk magunk elé.

Ha mindez kevés lenne, akkor – természetesen – rendelhető a karbon-kerámia fékrendszer. Ezekhez a 380 milliméteres tárcsákhoz hatdugattyús nyergek járnak. Ugyanazt a lassulást érik el, mint az acéltárcsák, ellenben sokkal tovább tartanak és döbbenetes 4,5 kilóval könnyebbek, mint az alapáras acélfékek. A súlycsökkentésért mindent megtettek, az ajtók kilincsei is kikönnyítettek, alumínium van mindenfelé, de így is valamivel több, mint 1700 kilós lett. Ellenben ember legyen, aki mindezt ezzel a technikai tartalommal kevesebből megoldja.

A futóműben is sok az okosság. A keresztirányú erőket keményebb szilentek veszik fel, mint a hosszirányúakat, ezért képes az RS4 sportos, ugyanakkor elfogadhatóan komfortos is lenni. Hogy ennek ellenére erős féktávon és kigyorsításkor ne bólintson ill. ne ágaskodjon túlzottan a bódé, arról az állítható karakterisztikájú futómű gondoskodik. Természetesen keményebb gátlók, vastagabb kanyarstabilizátorok és egy zseniálisan egyszerű, Dynamic Ride Control-nak nevezett rendszer dolgozik alánk. A két ellentétes oldalon álló gátlók hidraulikus kapcsolatban állnak egymással és egy elektronikusan vezérelt szelep szabályozza az ívkülső-ívbelső gátlókban az olajnyomást. Ez a fajta csillapításszabályzás egyszerű, ámde villámgyors, pontosan és azonnal lekövet minden terhelésváltást.

A hajtáslánc egyik alapköve az állandó összkerékhajtás (quattro), mely egy mechanikus, központi osztómű köré szerveződik. A koronakerekes (crown gear) kialakításnak köszönhetően akár a nyomaték 85 százaléka kerülhet hátra vagy 70 százaléka előre. Alapból 40/60 az arány, ami eleve finoman sportos, hátsókerekes jelleget ad az autónak. Felejtsék el a Torsent, ez a rendszer teljesen más, sokkal kompaktabb és könnyebb, az egész miskulancia difiházzal együtt mindössze 4,8 kiló, ami dinnyéből is kevés, nem hogy differenciálműből. Nincs olajfürdő kuplung, nincs Haldex, csak fogaskerék és mechanika, 5000 newtonméterre tervezett maximummal.

A menetdinamikáért felelős rendszer a gázpedál-állásból és a bekormányzás szögétől függően pedig képes finoman fékezni az ívbelső kereket, ezzel mintegy beljebb húzni az ívre az autót.

Ha mindez kevés lenne, akkor hátra rendelhető az a sport-diffi, mely két napkeréken és oldalanként egy-egy – többlamellás, olajfürdős tengelykapcsolón keresztül – akár 1800 newtonméternyi nyomatékkülönbséget képes generálni a hátsó féltengelyek között. Ez a rendszer olyan pazarul működik, hogy még a Red Bull Ring (ex-A1 Ring) visszafordítóinak közepén, teljes padlógázt taposva is csak egy apró ide-oda csóválással katapultáljanak ki a kanyarból. Mindezt teljesen kikapcsolt menetstabilizáló elektronika mellett, utcai sport-abroncsokon.

A java csak most jön, lapozzon!

Az oldalról ajánljuk

A Jaguar még a villanyautók korában is életben tartja a legendás E-Type-ot
  • Hírek

A Jaguar még a villanyautók korában is életben tartja a legendás E-Type-ot

A mai napig nagy számú eredeti alkatrész áll rendelkezésre a legjobb esetben is 51 éves modellhez.

április 17., 06:19
Ultimátumot adott az ügyfeleknek a Volkswagen
  • Hírek

Ultimátumot adott az ügyfeleknek a Volkswagen

A német gyártó azt ígéri, hogy a vámtarifák miatt növekvő költségek ellenére se emel árat. Legalábbis egy darabig.

április 17., 10:46
Az új Subaru Outback sokkal kevésbé kombi és sokkal jobban SUV, mint eddig bármikor
  • Hírek

Az új Subaru Outback sokkal kevésbé kombi és sokkal jobban SUV, mint eddig bármikor

Aki nem elégszik meg az alap Outback terepezési képességeivel, annak elérhető a Wilderness Edition is.

április 17., 12:24
cover video teszt
  • 404

cover video tesztez itt az alcím

lorem ipsum blablabla

április 17., 11:09
Felborult egy kamion, lezárták az M3-as autópályát
  • Hírek

Felborult egy kamion, lezárták az M3-as autópályát

A Budapest felé vezető oldalon az 59 és 60 kilométer között történt a baleset.

április 17., 07:42
Kombi-SUV-izé lett a Subaru Trailseeker, és megy, mint a vesztés
  • Hírek

Kombi-SUV-izé lett a Subaru Trailseeker, és megy, mint a vesztés

A Subaru bemutatta a Trailseekert, amiről még azt se könnyű megmondani, hogy milyen kategóriában játszik. Viszont rohadt gyors.

április 17., 14:14
Mesés off-roadert épített egy amerikai cég az első Lotus Elise-ből
  • Hírek

Mesés off-roadert épített egy amerikai cég az első Lotus Elise-ből

Nyugodtan odatennénk a Porsche 911 Dakar vagy a Lamborghini Huracan Sterrato mellé.

április 16., 17:44
Cáfolta a Volkswagen egy új Audi R8 érkezését
  • Hírek

Cáfolta a Volkswagen egy új Audi R8 érkezését

Egy középmotoros, belső égésű motorral szerelt sportautó nem szerepel a terveik között.

április 17., 16:08
Érdekes hangja lesz az elektromos BMW Neue Klasséknak
  • Hírek

Érdekes hangja lesz az elektromos BMW Neue Klasséknak

Nem a benzines autók hangját imitálnák.

április 16., 06:10
Hol tart a Hyundai, a Kia és a többiek?
  • Hírek

Hol tart a Hyundai, a Kia és a többiek?

És még csak most jön az amerikai vámvihar.

április 17., 13:16
USA: a Mitsubishi is csak a kikötőig viszi az autóit
  • Hírek

USA: a Mitsubishi is csak a kikötőig viszi az autóit

Pedig épp rekordot döntenek az eladásiak.

április 16., 06:05
100 milliárd dolláros veszteséges okozhatnak a vámok az amerikai autógyártóknak
  • Hírek

100 milliárd dolláros veszteséges okozhatnak a vámok az amerikai autógyártóknak

Alakul az autótarifa-matek, megbecsülték a gigantikus veszteségeket és drágulást.

április 16., 07:55
Elektromos modelleken tér vissza a Ford ST és RS jelölése
  • Hírek

Elektromos modelleken tér vissza a Ford ST és RS jelölése

Ugyanúgy vad és sportos modelleket jelölnek majd.

április 17., 06:13
Sportosabb, mint hittük – Suzuki e-Vitara egy német tesztpályán
  • Tesztek

Sportosabb, mint hittük – Suzuki e-Vitara egy német tesztpályánMenetpróba: Suzuki e Vitara - 2025.

Erős konkurencia elé néz, de itthon valószínűleg jó esélyei vannak az elektromos Vitarának, ami ugyan csak nyár végén érkezik, de mi már vezethettük.

április 17., 06:03
Megmenekülnek a sportautók? Mégis maradhat a karbonszál az Európai Unióban
  • Hírek

Megmenekülnek a sportautók? Mégis maradhat a karbonszál az Európai Unióban

Úgy néz ki, hogy mégsem kell elengednie a gyártóknak a karbonszálat 2029-től.

április 16., 13:17
Csúszhat a Tesla Cybercab és a Semi sorozatgyártása Trump Kínát sújtó vámjai miatt
  • Hírek

Csúszhat a Tesla Cybercab és a Semi sorozatgyártása Trump Kínát sújtó vámjai miatt

Korábban a kisebb vámokat még bevállalták volna, a mostani azonban már nekik is sok.

április 16., 16:46
Száz másodperc alatt tele az aksi: a CATL rendszere ezt ígéri
  • Hírek

Száz másodperc alatt tele az aksi: a CATL rendszere ezt ígéri

A debreceni gyárral is rendelkező cég saját kezébe veszi az akkumulátorok újratöltését.

április 16., 10:33
300 lóerős belépő az M világba
  • Tesztek

300 lóerős belépő az M világbaBMW M235 xDrive

A MINI-k óta tudják, hogyan kell, szóval a 300 lóerős új M235-nek is megvannak a trükkjei ahhoz, hogy vigyorogva vidd el egy újabb körre.

április 16., 10:58
Érzékeny búcsút vehetnek az amerikai autósok a Nissan legkedveltebb típusától
  • Hírek

Érzékeny búcsút vehetnek az amerikai autósok a Nissan legkedveltebb típusától

Donald Trump autóvámja a legérzékenyebb ponton érinti a Nissant.

április 16., 12:09
Cybertruckokkal hurcolják az üvegkalitkába zárt Teslákat Texasban
  • Hírek

Cybertruckokkal hurcolják az üvegkalitkába zárt Teslákat Texasban

A Tesla nem hisz a hagyományos marketingfogásokban.

április 16., 14:57
Subaru Outback 2026
  • Hírek

Subaru Outback 2026

április 17., 11:09
Subaru Trailseeker - 2026.
  • Hírek

Subaru Trailseeker - 2026.

április 17., 13:13
Volvo S90 facelift - 2026.
  • Hírek

Volvo S90 facelift - 2026.

április 17., 15:21
Get Lost Lotus Elise
  • Hírek

Get Lost Lotus Elise

április 16., 15:16
Bemutató: Mercedes-Benz CLA – 2025.
  • Tesztek

Bemutató: Mercedes-Benz CLA – 2025.

április 16., 10:41
Autók, amikben felnőttünk III.
  • Technika

Autók, amikben felnőttünk III.

április 16., 11:46