A motor a 640d felirat ellenére nem 4 literes, csak három, hengerből összesen hat van. Mondanom sem kell, hogy a dupla turbós dízel ereje borzalmas, és nemcsak papíron. A 313 lóerő és a 630 Nm-es nyomaték tényleg belepasszírozza az embert az ülésbe, eközben az 1800 kilós bálna 5,3 másodperc alatt van 100-on, ami nem csak egy dízeltől szép teljesítmény. A motor hangja egyáltalán nem dízeles, inkább úgy szól, mint egy kisebb, mondjuk kétliteres, közepesen sportos benzinmotor, de azért a sok hengert szerencsére egyértelműen hallani. Van némi brummogás, ha forgatjuk, de alapvetően inkább csöndes.
Ha simán közlekedünk a 640d-vel, az lesz a benyomásunk, hogy gyakorlatilag mindegy, hányadik fokozatban van a váltó, milyen fordulatszám-tartományban dolgozik a motor, mindig sokkal több erő áll a rendelkezésünkre, mint amennyire szükségünk van. Igen ám, de ha elkezdünk durvulni, egyszerre kelletlen lesz a dízel.
Sem a gázreakció, sem a motor karaktere nem olyan, hogy nagyon őrjöngeni akarjunk a Hatossal: még a legsportosabb beállítások mellett is várnunk kell egy kicsit, hogy a gázadásra reagáljon a dízel. A kormányzás egyébként közvetlen, a futómű meglepően gyors és a nyolcsebességes automata váltó is az egyik legjobb a maga nemében, de az 1,8 tonna sok és az összkerék-hajtás is elvesz az élményből.
A futómű egyébként a szürrealitás határait súrolja. Borzalmasan feszes, nagyon jól tartja a kasztnit a kanyarokban, ennek ellenére gyakorlatilag semmilyen úthibát nem közvetít, alig éreztem a macskaköveket, pedig a tesztautón húszas felnik voltak. Egyedül az éles keresztbordákat nem szereti, ilyenkor még akkor is üt, ha nem sport, hanem komfort módban autózunk.
Mitől lesz a 24 milliós BMW pikkpakk bő harminc milla?
Egy BMW esetében az alapár és a valós ár általában elég jelentős mértékben különbözik, nézzük, hogy miért. Íme, néhány a 640d xDrive-hoz felárért kapható extrák közül:
- Metál fényezés: 355 900 Ft
- BMW Individual Exterior Line Alumínium (díszlécek, keretek): 118 700 Ft
- 20-as könnyűfém felni garnitúra gumival: 1 285 000 Ft
- Szürke színű erezett nyárfa nemesfa belső díszítőelemek: 174 700 Ft
- Bőrborítású műszerfal: 477 800 Ft
- Kerámiafoglalat a kapcsolók körül: 181 300 Ft
- BMW Individual tetőkárpit Alcantara/antracit színben: 461 400 Ft
- Dinamikus lengéscsillapító ellenőrzés (DDC): 428 400 Ft
- Adaptive Drive (tartalmazza a DDC-t): 1 308 000 Ft
- Integrált aktív kormányzás: 642 600 Ft
- Tolatókamera: 138 500 Ft
- Forgalmi sáv elhagyásra figyelmeztetés: 171 500 Ft
- Aktív sebességtartó automatika Stop & Go funkcióval: 652 500 Ft
- LED-es Adaptív fényszórók: 724 900 Ft
- Aktív ülésszellőztetés elöl: 392 200 Ft
- Komfortülések elöl, elektromosan állíthatók: 724 800 Ft
- Gerinctámasz a vezető és az első utas számára: 141 800 Ft
- Hővédő üvegezés: 171 500 Ft
- Navigációs rendszer: 827 000 Ft
- BMW Head-Up kijelző: 458 000 Ft
Az árak bruttó árak, a fent látható extra lista pedig nagyon rövid ahhoz képest, amit a BMW a Hatos szériához kínál.
A futómű tehát kiváló, azt viszont egyáltalán nem értem, mi a francnak ebbe a kocsiba az xDrive. Amúgy is bálna, így meg még kelletlenebb, még nehezebb gázzal megcsúsztatni a seggét, pedig ezeknek a hátsókerekes kupéknak az egyik legszórakoztatóbb tulajdonsága, hogy bárhol könnyedén keresztbevághatjuk őket. Természetesen a tesztautó fenekét is el lehetett tolni, de nem minden szituációban.
Mivel egyáltalán nem magától értetődő, elkezdtem gondolkozni azon, mire is jó ez a kocsi. Utazni mindenképpen: csöndes motor, a teljesítményhez képest jó fogyasztás – nekem 12 liter fogyott városban -, kényelmes ülések, tökéletes komfort, nagy hatótáv, szóval ingázni München és Stuttgart között tökéletes, persze csak két személynek. És itt megállt a tudományom.
Városba nem az igazi, mert nagyon nagy, nehéz vele parkolni, ráadásul a kupé forma miatt az irinyó-pirinyó hátsó szélvédőn keresztül alig látni valamit. Családi autónak végképp nem jó, mert kettő plusz kétszemélyes, sportkocsinak meg aztán pláne nem, hiszen nagyon nehéz, és ezt a motort, hiába 313 lóerős, nem arra találták ki, hogy versenypályákon meg hegyi utakon űzze előre a kocsit.
Papp Tibi segített belőni a célközönséget. Hosszas lamentálás után arra jutottunk, hogy a 640d xDrive olyan embereket vonz, akik nem szeretnének kis autót, mert az nem elég reprezentatív, viszont nincs szükségük nagyra, mert nincs családjuk, vagy ha van, hát nem szeretnek velük utazni. A dízel is olyan, hogy igazából azok fogják imádni, akik különösebben nem szeretnek vezetni, de azért szívesen el-eltolják padlón az egyenesekben egy-egy rövidebb szakaszon. Ezen felül az is fontos, hogy szeressenek wellnesselni, mert a Hatos tényleg elkényezteti a benne utazókat; masszázs azonban sajnos nincs.