Ritka, hogy egy autóban ennyire stimmeljen minden külsőség, de a formaterv és a belső tér kidolgozása mellett még nagyon sok részletnek kellene tökéletesen stimmelnie, hogy egy autó a legjobbak közé kerülhessen a piacon. A Kia tervezői pedig nem végeztek tökéletes munkát. Két gyenge pontja volt a tesztautónak: a motor és a futómű.
Az 1,6 literes CRDi dízel papíron mindent tud. Kifejezetten erős: 128 lóerő és 260 Nm mozgat durván 1,4-1.5 tonnát, és ezt a hagyományos automata váltó ellenére egész jól csinálja. Lendületesen gyorsít, ha kell, és érezni, hogy országúti tempónál is van tartalék egy-egy gyors előzéshez. Ráadásul dízel létére egész halkká tudták tenni: a hatékony hangszigetelés még hidegen is csak finom mormogást enged az utastérbe.
Elvileg takarékos is - a gyári adat 5,5 liter - de a gyakorlatban úgy fogyasztott, mint egy benzines. Tempósan hajtva 8,5 liter feletti átlagfogyasztás jött ki, ami gyanús volt, így megpróbáltam takarékosabban vezetni, hátha a lábam súlya a probléma. ECO üzemmódban - ilyenkor a váltó hamarabb kapcsol fel és később vissza - kerülve a gyorsításokat, megőrizve a lendületet és elkerülve a dugókat - sikerült 7,9 körüli fogyasztást produkálni, lejjebb nem ment. Ennél egy ilyen motor elvben 1-2 literrel kevesebbel kellene eljárjon. Igaz, a nyári hőségben folyamatosan működtetett klímaberendezés és az automata váltó is jelentős fogyasztásnövelő tényező, ami részben magyarázhatja a jelenséget, de ami sok, az sok: egy modern dízel egyszerűen nem zabálhat így.
A másik kellemetlen hiba, és ez nem csak erre a kivitelre jellemző, a futómű hangolása. A Cee'd alá olyan felfüggesztés került, amely jó utakon nyilván nagyszerű, viszont itthon sokszor szinte elviselhetetlen. Nagyobb úthibákon úgy ráz az autó, mint egy szerkér, miközben sima aszfalton csak az tűnik fel, milyen stabilan tartja az ívet. Mindez elfogadható kompromisszum is lenne egy sportos GTI-től, de egy automata családi dízeltől ennél jobb menetkomfortot várnék.
A Cee'ddel egyébként jó úton öröm lehetne autózni: a kormányszervó rásegítése három fokozatban állítható, és Sport módban már elég visszajelzést ad, a négy tárcsafék intenzív lassításokat tesz lehetővé, és a stabil kanyarsebesség is elég magasnak tűnt. A motor ereje is elegendő lenne, az egyetlen akadály az automata váltó, amely ugyan kézzel is kapcsolható, de ilyenkor is érezhető késéssel reagál. Létezik kéziváltós kivitel is – aki az autózásnak ezt az oldalát kedveli, azzal egyértelműen jobban jár.
Ami az árakat illeti, a Kia egyértelműen feljebb lépett; már nem törekszik arra, hogy a piac legjobb ajánlatait nyújtsa. A bevezető kampányban 400 ezer forint kedvezménnyel kapható a Cee'd összes kivitele, de az alapmodell ára 1,4 literes benzinmotorral így is 3,65 millió forint, a tesztautó automata váltóval, a nagyobbik dízellel, luxus-csomaggal, navigációs rendszerrel, metálfényezéssel és tetőablakkal 7,6 millió forintért kapható. Az alapmodell ára a vetélytársakéhoz képest nem rossz - német gyártók a hivatalos árlisták szerint ma már nemigen adnak kompaktot 4,3-4,4 millió forint alatt - a csúcskategóriában viszont sok minden kapható 8 millió forint alatt a Kiáénál takarékosabb és erősebb motorral, gyorsabb automatával és kellemesebb kompromisszumot kínáló futóművel.