Nem rossz, de a jó nem ilyen
Teszt: Mercedes-Benz B 180 - 2012.
Kis egyenetlenségeken nincs baj, azokat egész jól elnyeli, azonban a nagyobb hullámokon és gödrökön nem tud viselkedni. Kétszer ellenőrizem a tesztautó guminyomását, mert azt hittem, még a szállításkori 3.5 bar-ra van felfújva minden kerék, annyira kemény és zajos volt a futómű. Nem csak az a baj, hogy ráz, dobál, hanem annyira hangos, hogy ha nem üveglap simaságú útfelületen megyünk, a gördülési zaj akkora, hogy nem egy Mercedestől, de bármilyen egyéb, olcsóbb autótól is elfogadhatatlan. Ennek egy mellékhatása, hogy útfelület függvényében a kormányon át a tenyerünkbe jutó vibráció szinte lehetetlenné teszi a sávtartó figyelmeztető vibrálásának érzékelését. A sávtartó jelzése csak nagyon sima aszfalton érezhető.
A szélzaj autópályatempón innen még elviselhető, 130 felett kicsit tolakodóvá válik, de erre a nagy homlokfelület magyarázat lehet, hiába a nagyon jó 0.26-os alaktényező. A nagy gördülési zaj és a mérsékelt szélzaj azért feltűnő, mert a motor nagyon halk. Sem morgás, sem vibráció nem jut az utastérbe. A 122 lóerős, közvetlen befecskendezésű ezerhatos turbómotor nem megy rosszul, de a Mercikre jellemző félméteres gázpedálút miatt gyengébbnek érezzük. Ha akkorákat taposunk, mint más autónál a kuplungon, a relatíve kicsi turbómotor jól megindítja az 1400 kg-os kasztnit. Küszködését nem érezzük, még hatezres fordulaton is halk. A teszt átlagfogyasztása 6.8 liter volt száz kilométerre, ez példás egy 1400 kg-os, ekkora homlokfelületű autótól. A B180-as 1600 köbcentis benzinmotorja minden tekintetben a legjobbak közül való.
A tesztautó számos biztonsági extrával fel volt szerelve, de a Collosion Prevention Assist rendszer alapáron jár. Ez az autó előtti távolságot monitorozva segít megakadályozni a ráfutásos balesetet. A fékasszisztens rendszer egészen addig megy el, hogy a fék késedelmi időt csökkentendő nyomást épít fel a fékkörökben és a betéteket közelíti a tárcsához. Aktív holttérfigyelő, aktív sávtartó, mind az extra felszerelés részei voltak – működtek, jeleztek, de ezek ma már nem számítanak mindent vivő ütőkártyának. Egy jóval olcsóbb Opelbe vagy Fordba is rendelhetjük ezeket a néha nagyon hasznos rendszereket.
A B osztály, a W246-os modell alapára 6.9 millió forint, a tesztautó ára közel tízmillió. A nagy helykínálat mindenképpen mellette szól, a Mercedes presztízse is, és természetesen az is, hogy a mi kutyánk kölyke, de nekem ez sajnos együtt sem elég. A zajos, kemény futómű nagyot ront az összképen, és a konkurensek is nagyot virítottak az utóbbi időkben. Nekem nem tudná a Mercedes-értékesítő megmagyarázni, miért ilyet vegyek egy Zafira Tourer vagy Focus S Max helyett, és az árát sem tudná úgy leengedni, hogy számomra versenyképes legyen. Pedig szerettem volna büszke lenni rá.