Meg kell hogy öljelek
Menetpróba: RDO-3211 Komondor

Akármennyire nagy dög, azért bent nem is olyan hatalmas a tér. Az ABV-kivitelben négy fő a személyzet, a többi helyet monitorok és műszerek töltik ki, ezek nélkül kilencen ülhetnének be. Az egész járművet körbekamerázták, mint egy bankot, emellett éjjellátót is kapott a vezető, de az összes kamera képét láthatja az ablak fölötti monitorokon. A tájékozódásban az ablakok sokkal kevesebb támpontot adnak, mivel meghökkentően kicsik, bár cserébe hihetetlenül vastag anyagból készültek. A vezetőülésből a gigantikus külső tükrök miatt oldalra végképp alig látni valamit. Amikor nincs semmiféle vegyi-, atom- vagy biológiai veszély, kinyitható a hatalmas napfénytető, ami hatalmas és kör alakú, véletlenül pont megfelel egy remek géppuskaállásnak is.

Hogyan megy? Bár a 280 lóerő és a 970 Nm rettentő soknak tűnik, bőven van itt mozgatni való súly is. A Komondor váltója végtelenül rövid áttételeket kapott, gyakorlatilag hármas fokozatban is lazán forog lépésben a terepen, miközben a motor folyamatosan pörög, bőven kétezer fölött. Az egész járgány úgy mozog, mint egy hatalmas hajó, kellemes billegéssel – Winkler szerint sokkal kellemesebben, mint a Cougar, mert az rendesen döcög. A hivatalos adatok szerint a Komondor 20 fokos(!) oldaldőlést is elvisel, aminél jóval kevesebb is borzalmasnak tűnik közel két és fél méter magasan ücsörögve.

Ilyen magasból van némi játékkonzol-feeling, mivel a szervók mindenhol ott vannak. Enélkül mozdulni sem tudnánk, a kormány is lazán pörög, és a kuplung is szinte nőies. Nem csak azért, mert a pedál könnyen jár a segítő pneumatikának hála, hanem mert gyakorlatilag csak elinduláskor és megálláskor kell lenyomni. A váltó félautomata, azaz én pöckölöm a rövid kis kart, de a váltást szintén sűrített levegős gépezet végzi. A légfék fura lehet annak, aki nem szokott teherautóhoz, mert alig van visszajelző erő a pedálon, de engem ez sem zavar. Ahogy elnéztem egyébként, a légfékrendszer a mindegy légfékgyár terméke, amit természetesen nem szabad összekeverni a mindegy levesporgyárral.
De mit csinál a hátsó szekcióban a legénység többi tagja? A hermetikusan lezárt kabinban túlnyomás uralkodik, azaz semmi sem tud beszivárogni kintről. A bent ülők szűrt levegőt kapnak, mint megtudtam, például a biológiai fegyverekben használt baktériumok és vírusok egy elég jellegzetes mérettartományba esnek, ezek alapján ismeri fel őket az érzékelő. A klíma alaptartozék, és nyomja is a hideget rendesen. A beépített rendszerek, érzékelők adatait tehát védőruházat nélkül gyűjtögethetik a katonák, akiknek egy vicces, de kétségkívül célszerű lehetőségük van arra, hogy a fertőzött területet megjelöljék: kis keljfeljancsi jellegű zászlókat tud kivetni egy spéci szerkezet. A bio-vegyi-atom felirat mellett a színkód is segíti az öltözködési tanácsok gyors megértését a később megérkező gyalogság számára.

Hogy mibe fáj egy ilyen autó, amiben még a számítógép billentyűzete is vegyimentesíthető? Ez az adat is bekerül a sok ismeretlen közé, amely körbelengi a Komondort. Annyit azért tudhatunk, hogy csak a műszerezettség, ami a járműben megtalálható, több százmillió forint, de hogy a több az mennyi, azt szintén nem tudhatjuk. Mindenesetre Attila azt mondja, a hadi beszerzéseknél nem csak az ár fontos ám. Tegyük föl, hogy ugyanannyiba kerül, mint a Cougar (ez a Wikipédia szerint 5-700 ezer dollár, azaz 110-135 millió forint), Magyarországnak akkor is jobban megéri. Miért? Azért, mert ennek az összegnek egy igen jelentős része adók formájában visszacsorog az államkasszába. Zsitnyányi Attila szerint ez az arány akár hatvan százalék is lehet.
Csekkadó? Ugyan már! Talán kéne már egy jó kis háború, az kihúzná a költségvetést a csávából.

A Komondorról természetesen készült film is a TCTV számára, amit pár látványos jelenettel akartunk feldobni. Volt itt füstgránáttól kezdve minden, míg a végén Winkler meg nem indult az alattomos erdőkertesi domboldalnak a diffizárak bekapcsolása nélkül – mentségére legyen mondva, először elment ott a Komondor. De ez a gonosz talaj pedig annak ellenére csak homok, hogy látszólag zöld gyep. Szegény Komondor ilyen körülmények között átminősült kotorékebbé. Kiderült, hogy amikor már tengelyig süppedt a homokba, akkor már a diffizárat késő kapcsolni, mert nem mozdulnak annyit a tengelyek, hogy a kapcsolókörmök a helyükre találjanak. Így aztán Winkler fogta a telefonját...a többit nem árulhatom el, mert utána mindenkit meg kellene ölnöm.

Az oldalról ajánljuk
- Hírek
Kamion és autó ütközött frontálisan az M0-son
A baleset Törökbálint közelében történt.
- Technika
Két hét után tréleren, de Csabi szereti a Model 3-atMűhelyPRN: Tesla Model 3 Long Range – 2019.
A Model 3 a használt villanyautók egyik legjobb ár/érték arányú választása, hibái viszont lehetnek, amikre lehet költeni a pénzt. Guru az adásban!
- Tesztek
Vagány, molett macskaMenetpróba: Ford Puma Gen-E – 2025.
Az elektromos Puma papíron baromi ígéretes tárgy, de tényleg ott van benne a Ford legendás fűszerezése?
- Nepperűző
Húsz év után cserélnénk családi Volkswagent, de mire?
Ezúttal is hosszú távra tervezünk, 4-4,5 millió forint a keret.
- Hírek
Mesés off-roadert épített egy amerikai cég az első Lotus Elise-ből
Nyugodtan odatennénk a Porsche 911 Dakar vagy a Lamborghini Huracan Sterrato mellé.
- Hírek
A McLaren is harcba száll a Le Mans-i 24 órás megnyeréséért
Továbbra is hatalmas siker a Hypercar széria.
- Hírek
Végsebességet tesztelhetett egy félcédulás a 21-es főúton
Vagy a megengedett sebesség kétszeresét próbálta elérni.
- Hírek
Kipróbálnák a távvezérelt közlekedési lámpákat és megemelnék a sebességhatárokat Floridában
Gyorsabban mehetnének az amerikai államban az autósok.
- Tesztek
Elém forró aszfaltot öntsetek!Teszt: Kia EV6 e228 RWD GT-Line - 2025.
Ha tetszik az EV6 új arca, és a megnövelt akkukapacitással is elégedett vagy, már csak egyvalamire fogsz vágyni: tükörsima utakra.
- Hírek
Újabb tanulmány jósol milliós áremelkedést az USA autópiacán
Ezúttal a Goldman Sachs készült el a saját előrejelzésével, ami 2000 és 4000 dollár közötti drágulást feltételez.
- Hírek
Ez már az új Hyundai Ioniq modell lehet
Lehet, hogy az Ioniq 4, de lehet, hogy nem.
- Közélet
Ti kértétek, kipróbáltuk: Renault Scenic 370 000-ért 😱😱😱 - Murvaélet Extra
Ezt az autót ti kértétek, úgyhogy visszamentünk és leteszteltük.
- Gumidoktor
Elcseszte a gumis a forgásirányt, lehet belőle szálszakadás?
Négy új gumi közül egyet rosszul szereltek fel, de mentem már vele párezer kilométert. Sérülhetett a gumi?
- Belsőség
340 milliárd forint nyomában
A milliárdos kár is le van tojva, csak az ego ne sérüljön.
- Tesztek
Becserkésztük az új KIA EV3-at!
Megérkezett egy újabb fontosnak vélt modell a pukkadásig duzzadt elektromos autó piacon. Külsőre is kellőképpen érdekes ahhoz a KIA EV3, hogy részletesebben is foglalkozzunk vele, mégis talán használat közben derül fény az igazi értékeire.
- Hírek
Majdnem tömegszerencsétlenségbe torkollott egy idős ember rosszulléte
Csoda, hogy senki sem sérült meg.
- Hírek
Kihajítják a négyhengerest a C 63 AMG-ből
Egészen más hajtáslánc várható, de nem biztos, hogy olyan, amire a vevők vágynak.
- Hírek
Három jármű ütközött az Üllői úton, az utat lezárták
A fővárosi hivatásos tűzoltók áramtalanítják a járműveket, aki teheti, kerüljön.
- Hírek
Fontos mérföldkövet ért el a Tesla akkumulátorgyártásban
Sikerült olcsóbbá tenniük az előállítást.
- Hírek
Öt új helyszínre telepítenek traffiboxokat Budapesten
Az önkormányzat célja, hogy 2030-rafelére csökkentse a halálos közlekedési balesetek számát
- Hírek
Menőbb külsővel és sok apró finomítással támad a 2025-ös Toyota GR Yaris
A mérnökök elsősorban az aerodinamikán és a vezethetőségen dolgoztak, de a váltót is finomhangolták.
- Hírek
A BYD lényegében megoldotta a villanyautózás utolsó problémáját
Öt perc alatt 400 kilométer elég lesz?
- Hírek
Egy férfi fűnyíróval, a másik pedig lovaskocsival ment az autópályára
A szomszédban is vannak furcsa sofőrök.
