A futómű, amit a hasmagasságot elnézve Marokkói földutakhoz optimalizálhattak, Budapestre pont jó. Nem kanyarodik úgy, mint egy Lotus Elise, de vészesen nem billeg, a kormány is eggyel az elmegy-kategória fölött van. Nem csak ahhoz képest, hogy ez az egyik legjobb alapterület per forint arányú autó, hanem abszolút skálán sincsenek olyan zavaró szarvashibák, amik pokollá tennék az életünket.
Aki a tökélyt keresi, persze rossz helyen nézelődik. A rádió keresőgombja például bizonytalanul kezelhető, két állás között kicsit megtapad, aztán kettőt lép, így nehéz elsőre telibe találni a megcélzott adót. Viszont ne feledjük, hogy alapáron is jár a Bluetooth-kihangosítós, USB-csatlakozós rádió, ami még akkor is dicséretes, ha vézna hangon, szemből szól hozzánk. Alaprádiónak elmegy.
Talán a dübörgés a legzavaróbb. Amikor kockakövön megyünk, nyilván nem üt át a kiemelt futómű, nagyon nem is libeg, de egy még bőven hallható mélyládás frekvencián elvágtat mellettünk egy bölénycsorda. Amikor alacsony fordulaton berregtetjük a dCi-t, a távolban dörögnek az ágyúk. És ha egyszer fogékonnyá váltunk rá, már minden kis úthibán kap a dobhártyánk egy öblös pofont. Valami kellemetlen sajátfrekvenciája lehet a bódénak, amit túl sokszor gerjesztenek fel a kasztni, vagy a felfüggesztés rezgései. Vagy csak az én fülem túl érzékeny.
Kényeztetni is tudja a hallójáratokat a Fluence, ha megrendeljük hozzá az R-Link rendszert. Ez olyasmi, mintha egy okostelefon lenne a műszerfal tetején, a TomTom navigáció mellett e-maileket lehet olvasni rajta, illetve le lehet tölteni rá appokat, amikkel a lehetőségek végtelen univerzuma felé nyitunk kaput. A Renault azt ígéri, nagyságrendileg egy havi ezresért egész Európában csatlakozhatunk majd a beépített SIM-kártyával az internethez, ami a külföldi e-mail olvasgatáshoz nem rossz ajánlat, de ez a praktikus szempont teljesen érdektelenné vált, amikor beindítottuk a működő R-Linkes dCi-t, és egy véres szájú V6-os hangján szólalt meg.
Egyetlen app volt letöltve a szórakoztató modulra, de az telitalálat. Aki emlékszik a Sound Racer V8-ra, már kapiskálja, miről van szó. Az alkalmazás a motor fordulatszámával arányosan egy Clio V6 hangját szólaltatja meg a hangszórókon keresztül, és tényleg teljes pompájában élvezhetjük a sportos kipufogóhangot odabent. Ha meguntuk, válthatunk akár motorkerékpár-hangra vagy veteránautóra is. Ügyes kis játék, legalább harminc pszichológiai lóerőt ad pluszban. Nem azt mondom, hogy ezért venném meg a kétszázezer forint környékén kínált érintőképernyős rendszert, de ha már benne van, a pár programsor legalább feldobja a munkába járást.
Bár végleges árlista még nincs, a legolcsóbb Fluence az örök Renault-akció keretében 3,2 millió körül lehet majd a miénk. Egyhatos szívó benzinessel, klímával, kihangosítós, USB-s rádióval. Annyit trükközött a Renault, hogy a belépő modellhez már csak négy légzsák jár, ami a két legerősebb konkurenshez, a Peugeot 301-hez és a Citroën C-Elysée-hez képest hiány, viszont a Fluence többi extráját csak drágábban kaphatjuk meg a két másik franciánál. Aki csúnyán alákínál mindenkinek, az a Fiat. A kifutó Lineáktól éppen 2,4 millióért szabadulnak, klímával, de az új orral is nagyon tukmálják: 3 millióért már dízelt adnak.
Ha ezzel nem is versenyezhet a Fluence, régi erényei még mindig meggyőzőek. Nagy bódé, nagy kuffer, emberhez méltó körítéssel, és főleg olcsón. Nekem első benyomásra egy lehelettel felnőttesebbnek tűnik, mint a PSA új diszkonttermékei, de egy megalapozott állításhoz hosszabb teszt kellene. Az ötéves garancia mindenesetre jelzi, hogy a Renault-nak erős bizalma van a termékében, ami a franciáktól viszolygókat minimum gondolkodóba ejtheti.