Kis rafinált koreaiak, rettenetesen kiszúrtak velem. Tudják, egy jó autóban sokkal nehezebb megragadni, hogy mi benne a jó, mint a rosszban a hibákat. De azért megpróbálom.
Ahhoz, hogy az ember ilyen autót tudjon gyártani, nincs szükség olyan értelemben űrtechnikára, mint mondjuk egy Ferrari esetében. Spéci hengerbevonatok, extra gyors elektronika, számítógéppel szabályozott diffizár, mágnesezhető folyadékos lengéscsillapítók – mind felesleges. Ma egy ilyen átlagautót nem kunszt összehozni, minden összevásárolható a beszállítóktól. De ha nem gondolják át az egészet, a világ legjobb részegységeiből is csak egy rakás hulladék lesz. A Kia Cee'dben pontosan az átgondoltság tetszik.
Nem mondom, alaposan megnézték a konkurenciát. Megmértek minden grammot, minden centit, és a Cee'd minden porcikáját úgy lőtték be, hogy megfeleljen az átlagos szintnek - még vagy öt-hat évig. A kombi esetében ez igaz a csomagtartóra is: 528 liter, azaz bő fél köbméter, ülésdöntögetés után meg 1,6 köbméter fölött járunk.
Tehát annak ellenére, hogy látszólag nagyon dinamikus formájú, átkozottul nagy. Valahogy a hátrafelé szűkülő üvegfelületek, és az ügyesen megvariált kompozíció alaposan megvezeti az ember szemét, szinte kupészerűnek érezzük, de ha csak egy picit elvonatkoztatunk ezektől a becsapós elemektől, kiderül, hogy alapvetően hasáb formájú, kicsit ferdén levágott fenékkel. Ügyes. Hozzáteszem, nekem az ötajtós Cee'd formája jobban tetszik, sőt, az előző Cee'd kombi hátulja is markánsabb volt. De el tudtam fogadni ilyennek, és ha jól sejtem, az is, akit csak a funkció érdekel. Mert ezt tudja a koreaiak Szlovákiában gyártott kombija.
A jóautóság következő tényezője a Cee'd bele, amit piszok jól megcsináltak. Egy LX kivitel járt nálunk, ez a középső szint, vagyis sok valódi luxus nem volt benne, a klíma manuális, a hátsó ablak kurblis. Ahogy elnéztem, a hátsó villanyablakért a félmillióval drágább EX csúcsverziót kéne megvenni, mert sem külön felárért, de még valamilyen extracsomag részeként sem szerepel az LX opciói között. A vicc az, hogy ezt tartom a Cee'd Wagon legnagyobb hibájának, mert ha az ember családi autónak venné, fontos, hogy a családfő legyen az ura az ablaknyitásnak, és ne tudja a lábával a gyerek leengedni, vagy hasonlók. Hátulra elférhetett volna még valamiféle szellőzés, mert esőben párásodnak a hátsó ablakok. Talán az lehet még gáz, hogy picit kitoltak azokkal, akik márkahűen megvennék az előző Cee'd kombi után ezt is, és arra számítanak, hogy a tetősínhez jó lesz ugyanaz a kereszttartó. Hát nem.