Romokban autót tartalmaz
Sok lóerő kevés pénzért - 1. rész
A beltér – hunyorítva, három méter távolságból – még úgy-ahogy kinéz, de a napsütés szemmel láthatóan nem tett jót az ajtórekeszek fedelének, a pedálokon a már fent említett taknyolásos módszerrel rögzített utólagos taposók, és hiába vannak meg a kormányon a gyári rádió kezelőszervei, mert az már rég eltűnt. Mi vitte arra a néhai mestert, hogy a csatlakozók széthúzása helyett a csípőfogóval levágást válassza, amikor a méltán világhírű Opera márkájú LCD-s fejegységgel helyettesítette? Nem tudni, de biztos, hogy ez sem működött.
A jó hír viszont, hogy a klíma igen, és hideget fúj, ha kell. Az elektromos tükrök állíthatók, az ablakok sem szorulnak, és nem takarja beégett por és zsíros koszréteg a belteret. Ettől függetlenül persze minden elem külön életet él, a kakofóniának csak azért nem vagyunk tudatában, mert a kipufogó úgy is túlüvölt bármilyen egyéb hangot (ez magyarázza a fejegység nem működését is).
Kuplung nincs, a mai fogalmaknak megfelelő futómű sincs: borzalmas zajok jönnek az első kerékcsapágyak felől, de legalább a féltengelyek nem lógnak. Ellenben szilentekből is el lehetne hinteni egy marékkal odalent, az újkorában megszokást igénylő passzív hátsókerék-kormányzású futóműhöz (ilyen volt minden Xsara alatt) egy komplett szett annyira nem olcsó, hogy szétszopósodott mivoltuk ne legyen remek alkualap egy jó állapotú VTS megvételekor. És az nem ez az autó.
Mégis úgy gondolom, hogy a PSA-konszern óriási lehetőséget szalaszt el, amikor nem hívja fel azonnal Csontit, és nem foglalózza le az autót. Önmagában a tény, hogy ilyen előélet után még önerőből mozogni képes, lehetne az újkori, francia ipari csoda. A Peugeot-Citroen hívek tízezrei zarándokolnának el hozzá, mint a vérző Lourdes-i Boldogságos Szűzhöz, hátha hullajt pár csepp ablakmosót a szerencsétlen 307-esek és C5-ök LAN-CAN elektronikájáért.
Ráadásul – és ez mindannyiunkat megdöbbentett –, még ebben a reménytelen formában, két hátsó kopott gumijával már a zúzda futószalagján állva, halmozottan törve-lógva-zörögve is Joker-vigyort szakít a szánkra, mert élni akarását olyan elemi erővel és karakterrel adja tudtunkra, hogy ez minden szarságán átsüt, mint egy atomvillanás.
Minden baján túl, még úgy is, hogy csak árnyéka régi önmagának, a 163 lóerős Xsara VTS egy tőről metszett, nyers és dörzsölt, kőkemény telepi zsivány. Nem találtunk más magyarázatot arra, hogy a motor, a váltó és a kormánymű hogyan lehet ennyire jó, mint hogy egyszerűen bírják a nyúzást.
Amint az ember nyom egy kövéret, visszatér a fiatalsága, letuszkolnak egy gigantikus leszarom-tablettát a torkán, és azonnal kedve van rúgni a gázt, tépni a váltót, és üvöltve-hörögve kifordítani a várost a négy sarkából. A motor tényleg erős, pörgős, és mindehhez olyan azonnali gázreakció párosul, amilyet könnyes szemmel sírunk vissza manapság. A 8,7 másodperces 0-100 újkorában sem volt eget rengető érték, de tudjuk, a gyorsulás ilyen mérése eleve hülyeség, ráadásul közben váltani kell egyet. Ez a szám semmit nem mond arról, milyen vehemenciával veti magát a fordulatszám-tartomány sűrűjébe a 16 szelepes kétliteres, és viszi magával az 1165 kilós karosszériát, mint a rongyot.
Hogy magát a váltót honnan szedték elő a franciák, és azóta mi történt a hellyel, nem tudni, de még az új DS3 Racing kéziváltója is csókolomot köszönhet az ötsebességesnek. Pontos, rövid úton jár és nem reccsen, visszaváltáskor pedig alig ejt, az egyedüli dolog, amihez a beltérben szívesen érünk.
A két végállás között hármat forduló kormány pedig már csak hab volt ezen a kicsit avas, összeesett tortán. Újkorában korának egyik legjobb hot-hatch-e volt, iszonyatosan benne van a rock'n roll még így is, durván megy, nagyon horzsol és meggondolatlanságra sarkallja az embert, talán ezért is maradt mára kevés belőlük.
Piszok jó kis autó volt valamikor, ha még most is ennyit mutat. Hogy ebből a 490 ezer forintból mennyi alkudható le, nem tudjuk. Az azonban biztos, hogy a csapágyasra hajtott 328-as BMW, vagy rommá tört, szétmálló CRX helyett érdemesebb egy jó állapotú Xsara VTS-t keresni.
Hogy ez a konkrét példány hogyan végzi? Ha valaki beleborít pár százezer forintot, lehet még belőle autó, bár valószínűleg a világ jobban jár, ha becsövezve vonul nyugdíjba valamilyen amatőr versenyen. Mert kezdőnek ideális, csak az ne az utcán tanuljon, mert nem fog bírni magával.
UPDATE: Április 16-án (azaz két nappal a cikk megjelenése előtt) este nyolc körül hívott Winkler azzal, hogy most látta az autót éppen eltépni a forgalomban új tulajdonosával egyetemben.
Mielőtt bármilyen használt autót megvenne, kérdezze le kártörténetét a Totalcar kártörténeti adatbázisban.