Szégyellje magát, aki kitalálta a hot hatch-et. Fiatalok ezreit rontotta meg, diszkóbalesetek százaiért felelős, szén-dioxid megatonnák kibocsátását okozta. A pokol legforróbb, fáradt olajjal töltött üstjében bűnhődjön, maga Lucifer böködje meg minden pirkadatkor egy kihegyezett vezérműtengellyel. Ilyen, könnyen hozzáférhető, függőséget okozó, tapasztalat nélkül könnyen veszélyessé váló találmányból keveset szabadítottak a világra.

Albert Hofmann is gyógyszert akart előállítani. Zseniális tudós volt, mégis kicsúszott a kezéből az irányítás. Egy lélegzést segítő, vérkeringést serkentő anyagot próbált szintetizálni, amiből véletlenül, ujjbegyén keresztül felszívódott egy kevés a testébe. Igen furcsa jelenségeket tapasztalt: abnormálisan felélénkült a fantáziája, intenzív, kaleidoszkópszerű színeket és rendkívüli képeket látott álomszerű állapotában.
Hamar rájött, hogy ez nem véletlen, ezért tudományos érdeklődésből megismételte a kísérletet a lehető legkisebb dózissal. Ez a nap, 1943. április 19-e bicikli napként vonult be a történelembe, Hofmann ugyanis kerékpárral ment haza a laborból, világelső, orbitális LSD-tripjét megkezdve. Először halálfélelem gyötörte, szorongási rohama volt, majd amikor enyhülni kezdett a hatás, átengedte magát a pszichedelikus élvezetnek, az előtte ismeretlen, fantasztikus képzeteknek. Másnap reggel a hétköznapi dolgokat, a reggelit, a friss levegőt, a napsütést is földöntúli kéjnek élte meg, mintha kinyíltak volna érzékszervei.

Egész életében nem ítélte el az LSD-t, noha első élvezőjeként nyilván tisztában volt a veszélyeivel. Ennek ellenére a lélek gyógyszereként gondolt rá. Felfedezése után vagy tíz éven át sikeresen alkalmazták is a pszichoanalízis során, mielőtt széles körű elterjedése és kontrollálatlan használata következményeként betiltották.
A Volkswagennél is a mérnökök fejébe szállhatott a dicsőség. Miután a szakadék széléről visszahozták a márkát a Golffal, alig győztek eleget gyártani belőle. Egyre csak dobálták bele a motorokat, nagyobb és nagyobb furattal, lökettel - semmi sem volt elég, a nagy hajszában meg sem álltak 1588 köbcentiig. Minek? Az alig nyolcszáz kilós autót már az 1,3-as 60 lóereje is veszedelmesen repítette, erre a megátalkodottak még injektort is raktak az 1,6-osra, és megszületett a 110 lóerős GTI, a hot hatch-ek ősatyja. Ördög és pokol.

Ne legyenek büszkék a fordosok sem. Látván, hogy az átkozott GTI milyen jól fogy, egyből elkezdték tuningolni a Fiestájukat. Lett először 1,3-as Supersport, majd ártatlan arccal, mint Hofmann, összerakták azt, ami aztán egy évtizeden át a brit boyracerek első számú fegyverévé vált: az XR2-t. Volt ilyenem , tudom, miről beszélek, amikor azt mondom, önveszélyes kis bestia. És ez az új ST sem különb.
Sokan konformizálódtak a korral, szépen beilleszkedtek a társadalomba, ahogy illik. A Golf GTI mára egész elviselhető lett, a 205 GTI-vel szintén súlyos bűnt cipelő Peugeot-nál is látszik a józanodás a 208 GTI -vel. A minisek szintén nem ártatlanok, de jó útra tértek, végre olyan autókat gyártanak, amikben el lehet férni, és nem akarják megölni a tulajdonosukat. Bezzeg a Renaultsportnál továbbra is a bűnös tanokat vallják, olyan autókat adnak a fiatalok kezébe, mint a Twingo RS . Bűnhődni fognak.

A Fordnál is látszott a remény a Focus ST -nél: már nem kényszeríti ki minden mozdulatával, hördülésével, ficánkoló fenekével, hogy a munkába járó polgár is véres kezű huligánná váljon, nem kínálja a bélyeget a kesztyűtartóból. Erre kihozzák ezt a három keréken forduló, szüzeket megrontó gazfickót. 6,9 alatt van százon. Hatmillió az ára. Normális?

Addig lehet haragudni rá, amíg egyszer meg nem kergetjük rendesen. Amikor szuszogva, morogva először megemeli az ívbelső hátsó kerekét, elvesztünk. Gondolhattuk magunkat törvénytisztelő polgárnak, kiégett munkásembernek, frigid örömlánynak, az ST egyszerűen magával ragad. Elkap, megrág és vigyorogva köp ki.
Gyanús már az is, ahogy ránk hunyorít. Kicsit csúnyácska, de tud róla, ezért nem is próbál szépelegni. Ezekben a körökben kötelező a mélyre húzott szoknya - a masszív első és hátsó lökhárítót optikailag összekötő küszöbtoldattal már le is tudta a kötelező kört. Egy tekintélyes tetőszpoilerrel hoz még egy kisebb áldozatot a szépség oltárán, de ez már lehet, hogy részben funkcionális elem. A többi, amiben különbözik a széria Fiestáktól, csak az élvezetről szól.

Az oldalról ajánljuk
- Hírek
A végtelenbe és tovább! A sztratoszférába lőtte a fekvőrendőr a gyorshajtót
A fehér autó több métert repült a levegőben, majd felborult.
- Hírek
Jövőre érkezik a Skoda hétszemélyes villanyautója
Már pár apró részletet láthatunk a külsejéről.
- Égéstér
Ezen a héten indul a 2025-ös Forma-1-szezon!
Látványos, de tartalmilag szegényes autóbemutató után indul a Forma-1 idei szezonja, kollágink pedig személyesen jelen voltak a nagyszabású eseményen, Londonban.
- Hírek
Érkezhet a Porsche következő fejős tehene, egy új SUV
Méghozzá hibrid és hagyományos hajtáslánccal.
- Hírek
Itt a vadiúj Mercedes CLA, akár 792 kilométeres elektromos hatótávval
A generációváltással kívül és belül is megújult modell tisztán elektromos és hibrid hajtáslánccal is elérhető lesz.
- Hírek
Semmi extra, csak három Ferrari SF90 XX vár gazdáira a budapesti Ferrari szerviznél
Átlagos hétköznap.
- Közélet
A követési távolságról
Jobb lesz az autósoknak, ha másodpercben mérik a rendőrök a követési távolságot. Elvileg igen, a gyakorlat meg majd kialakul.
- Gumidoktor
Milyen széles igazából az abroncs? Nem egyértelmű...
Típusonként elérhetnek a valós méretek. Hogy lehetne kideríteni, hogy melyik mekkora igazából?
- Hírek
73 éves, de nincs vele bírás: újra volán mögé ült a 92 évre eltiltott sofőr
Az autó nem jogosítvánnyal megy. Ez az ismert mondás valószínűleg az életfilozófiája a 73 éves ausztrál bácsinak.
- Hírek
Így lövi lábon magát Trump az acél és alumínium vámokkal
Maga az elnök is elismerte, hogy az intézkedések valóban megemelhetik az inflációt, de szerinte ez hosszú távon nem lesz probléma.
- Hírek
Elektromos pickupot készít a Toyota
A modellről egyelőre csak egy sejtelmes sziluettet mutatott a gyártó.
- Hírek
A német Ford szakszervezete csődszéli állapotokról beszélt
Elmondásuk szerint az anyacég segítsége nélkül éveken belül lehúzhatják a rolót.
- Hírek
Videó: parkoló autó mentette meg a gyalogos életét
Ilyen szerencse csak a filmekben van. Több térfigyelő kamera is rögzítette a balesetet.
- Hírek
Instant klasszikus a Morgan legújabb modellje
A bevált recepten csak fejlesztettek.
- Hírek
A számháború folytatódik: 2000 lóerővel érkezhet az elektromos Lamborghini
Az egyelőre névtelen autó a tervek szerint 2030-ban érkezik.
- Hírek
Durván altathat a McLaren, Helmut Marko szerint akár körönként 1 másodperc előnyük is lehet
Az osztrák szakember úgy látja, a világbajnoki címvédő csapat rejtegette a valós tempóját az előszezoni teszten.
- Hírek
11 óra alatt 1,3 millió forint bírságot szórtak ki a rendőrök ittas vezetés miatt
Nagyszabású közlekedésbiztonsági ellenőrzést tartottak a rendőrök Budapesten és környékén.
- Hírek
Tankok készülhetnek a Volkswagen bezárt gyáraiban
Erről Armin Papperger, a fegyvergyártó Rheinmetall vállalat CEO-ja beszélt.
- Hírek
Csődbe ment a svéd Northvolt, Európa legígéretesebb akkumulátorgyártója
A vállalat vezetője szerint minden lehetőséget megvizsgáltak, de nem maradt más reális út.
