Kéne! Nem kéne! Nem így kéne! Máshogy sem kéne! A rozsda rágja meg, ilyen jó autót is el lehet tolni igazából bele illő és való extrákkal. Sajnos úgy jó, hogy senkinek sem ajánlanám. Legalábbis így biztos nem.
Zénó bácsikám, aki Amerikába szakadt, és ott jól meg is szedte magát, az élettel összeegyeztethetetlen sérüléseket okozott a májának. Szívós, kitartó munka volt, hisz' Las Vegasban nem maradt utána pohár nedvesen. Zénó bácsi józan pillanataiban precíz ember hírében állt, volt végrendelete. Belevett engem is, és volt oly figyelmes, hogy 11 478 100 forintot rám hagyjon. Mindössze annyi kikötése volt, hogy az összegből vegyek egy kombi BMW-t, lehetőleg olyat, ami csak minimálisan vesz részt bolygónk amortizálásában, hadd hagyjam OT-rendszámostul majd az én unokaöcsémre.
Az igazság az, hogy Zénó bácsikám nincs és nem is volt, ami jó, mert így legalább nem halhatott meg (bár nem is élt, de ezen most ne csússzunk el). Ez rossz hír, mert így most nincs 11 478 100 forintom. Azért viszont jó hír (lehetne), mert így legalább nem kell megpróbálnom elképzelni, milyen életvitelhez szükséges egy ilyen faramuci módon extrázott BMW. Félek, a jó hírt is bukom, mert el kell képzelnem. Nem lesz könnyű, de nem szaladnék még előre. Inkább bemelegítenék az autó külsejével.
Röviden? Gyönyörű! Álomszép! Ha jobban belegondolok, még nem készült ronda hármas. Maximum olyan, ami nem szép. Ez volt az E36. A többi egytől egyig szép, és a Legszebb Hármas vándorkupa néhány év regnálás után átkerült az E46-tól az F30-hoz. Megérdemelten. Még akkor is, ha sokan puffognak a gépháztető púpja miatt. Elméletileg gyalogosvédelmi okokból formázták ilyenre. Ez több egyéb szemponton kívül azért is hasznos, mert a pórult járt gyalogos kellően ép marad ahhoz, hogy a géptetőről feltartott hüvelykujjal csússzon le, mondván ’Szép az autó!’
Ezzel mondjuk sok újat nem mondtam, mert párszor már körberajongtuk a formát. A lényeges pont, hogy mégis miért járt nálunk, az a váltó. Egész pontosan, hogy végre a 316-osra vágyó kalandor is beikszelheti a 8-gangos ZF automataváltót. Hogy milyen a házasságuk? Majd elmondom, még lelkendeznék egy picit, ugyanis van egy történelmi újítás a BMW-től: egy 316-os ami megy! Jó, nem egy broadside-király, de már a 316-osból sem lehet úgy kiszállni, a korábbiakkal ellentétben, hogy a sofőr visszafogottan betegágyazza.
A külső szemlélő, és feleslegesen kötözködő is élnézné a lomhaságot (ha volna), elvégre kombi. Abból is, a 159-es Alfa óta, az egyik legszebb. Még úgy is, hogy azóta volt már CLS Shooting Break is. És ahogy az Alfáé sem, úgy a BMW csomagtartója sem váltja meg literekben a világot, de 495 csak elég valamire. Ha nem, az üléseket lehajtva ez lehet akár 1600 liter is. Ez ugyan Focus-körökben elfogadott érték, egy Mondeo már több cuccot tud vinni, de a BMW elsősorban a másik két német nagy, az Audi és a Mercedes pályáján focizik, végeláthatatlan körmérkőzéseken. Ezt a két meccset most a BMW vitte, fél és egész krumpliszsáknyi előnnyel, az A4 és a C-osztály ellen.
Ami nagyon jó, hogy motorosan nyitja-csukja a csomagtérajtót, ami kevésbé, hogy rezignáltan hajlítana csövet is. Egyrészt mert annyira erős, másrészt, és igazából ez a baj, nem hatja meg, ha valami, vagy valaki útban van, ő most bizony csuk! A hátsó szélvédő viszont külön is nyílik, ami nálam main selling point, még ha gyakorlatban hasztalan is, hisz ezt kézzel kell nyitni, lecsukni fél az ember, ráadásul a rolóval még pluszban matatni kell. Mindegy, már ezért az apróságért is inkább kombit vennék.
A futómű annak ellenére csodás, hogy nagyon picit puhának kemény, keménynek puha, de ott és úgy enged játszani, ahol és ahogyan még nem lesz útszéli kereszt-jelölt a sofőr. Ráadásul szinte semmi hangja. A kormányzás, villanyszervó ide vagy oda, lexikonba illő. Pontos, közvetlen és nagyon-nagyon okos az áttételezés, valamint a játék a szervóval.
A baj igazából az, hogy van egy rakat kiváló hozzávaló, de jó gulyást nem lehet belőle főzni. Az 1,6-os turbómotor, így visszafogottan, 136 lóerővel is egész hamar, 9,3 másodpercet alatt felgyorsítja százra. Tiszta sor, igazából több ide nem is kell. Az automata váltó erényeiről már ezer dalt komponáltunk. A sportülések nagyon kényelmesek. Feltéve ha elfogadjuk, hogy sportülések. Az EU-bürokraták helyében én kötelezővé tenném a kihúzható combtámaszt. Muszáj mindenkinek kipróbálnia. Mondjuk ha befért volna még egy deréktámasz, nem emelnék panaszt.
Ugye érzik már, hogy hamarosan itt az üvöltő ’DE’? Még várjanak! Ugyanis a Stop-Start rendszer okos, és sokkal diszkrétebben teszi a dolgát, mint mondjuk egy Mercedesé. Szinte észrevétlen. Tényleg majdnem jó itt minden, de mégsem. Ugyanis ez a váltó ezzel a motorral egyszerűen nem jó. Kevés hozzá a motor és nincs meg az összhang. Mondok egy példát: jobbkezes kereszteződés, elveszem a gázt, még egy picit talán a fékre is rápöccintek, benézek jobbra. Hopp, valaki jön, de azért még bőven el tudok menni, a gázt sem kell a másiknak elvenni.
Úgyhogy rálépek a gázra, nem nagyon, úgy egyharmadig...és böff! Az autó bicskázik egyet-kettőt, a váltó végiggondolja, hogy végülis nekem most tényleg az a szándékom, hogy egyharmad gázzal továbbmenjek? Nem is, biztosan sokkal jobban sietek, úgyhogy meglódulunk jobban, miután megtaláltuk a megfelelő fokozatot. Nem annyira gyilkos, mint mondjuk a Jaguar XF-ben volt, de akkor is bug, nem feature. Meg lehet szokni, igazából kis (sok) gyakorlással még ez enyhíthető is, de anyagi okokból ez sokkal több egy apró kellemetlenségnél.
A tesztelt modellnél sokáig agyaltunk, ki az ideális vásárló, ki állítana össze egy ilyen felszereltséget. Az egyetlen ilyen a flottamenedzser. Ez a 316-os klasszikus cégautó, semmi öncélú pompa, ha a BMW-jelet az orrán nem számolom. De ami az extralistán jól mutat, azt a flottás bejelöli a családos középvezető leendő cégautóján. A középvezető szereti a sportkocsikat, álmodozott róluk sokat, de sosem volt neki. Talán soha nem is vezetett sport(os)autót.
Ezért a flottás néhány céges szabályozást meghajlítva, előírást megkerülve beikszel a középvezetőnek egy pár sportülést (181 200 Ft), 16-os alufelniket (197 700 Ft) és egy bőr sportkormányt (36 300 Ft). Az utóbbiról persze nem hiszi el a középvezető, hogy bőr, de legalább lecsúszik róla a keze. Mivel a cégen nagy a nyomás, hogy környezetbarát flottája legyen, a fogyasztás és károsanyagkibocsátás kulcsfontosságú. Ezért hát kiváló választás(nak tűnik) az 1,6-os motor, automatával, stop-start rendszerrel, ECO-móddal, hisz a kombinált fogyasztás 5,9-6,2 között mozog a gyári adatok szerint.
Az igazság az, hogy a tesztfogyasztás 8,5 liter lett. A városi ebből közel kilenc liter, ötven százalékban ECO-módban, aminek a használata kimeríti a ’forgalom akadályozása’ fogalmát. Ezen annyira nem csodálkoztam, az autópályás fogyasztáson annál inkább: kerek nyolc liter. Mindez azt jelenti, hogy a flottamenedzsernek érdemes volna még egy kört futnia, és elmagyarázni a középvezetőnek, mi is jó neki valójában.
Egyértelműen egy 318d. Zénó bácsi 11,5 millióban húzta meg a határt, úgyhogy induljon a matek. Legyen kombi, automata, egyen keveset. Mondom, 318d, de annak az indulója bő félmillióval több, mint a benzines 8 499 000 forintos ára. A középvezető, ha ragaszkodna a 316-hoz, jobban járna egy kéziváltóval. Ha már beleégett a bit az agyába, hogy sportkormány és sportülés kell, akkor váltson kézzel! De neki automata kell, aminek a felára 715 500 forint. A 318d-hez nem rendelhető, csak a drágábbik, sport automata, ami hetvenezerrel több...ajjaj.
Viszont a V-spoke 390 művésznevű, 16-os felni alapáron jár a 318d-hez, a 316-nál ugye közel kétszázat rá kell dobni. Felesleges a sport bőrkormány közel negyvenért, ahogy a sportülések is közel kétszázért. Ha mindezek nélkül berendelné a flottamenedzser ugyanezt az autót 318d-ként, akkor picivel 11,7 alatt állna meg az ára. Tegyük fel a flottás még egy százast le tud alkudni az importőrnél. Még mindig ott az a százas plusz.
A dízel ellenben 5 litert fogyaszt. Ha éves harmincezres futással számolunk, elvégre a középvezető fontos ember, sokat tárgyal, sokat utazik, a családot is ezzel viszi nyaralni, akkor üzemanyagon egy év alatt bő háromszázezer forintot takarít meg. Mindemellé a dízel nyomatéka kerek százzal több a benzines 220 newtonméterénél, amivel már sokkal ideálisabb társa lehetne a 8-gangos ZF-nek. A sport automatának már vannak kis fülei is a kormány mögött, és ha a középvezető mindenáron a sportosságra vágyik, akkor váltogasson úgy, ahogy az F1-es pilóták teszik.
Zénó bácsi, elég lesz a pénz, veszünk egy 318d-t!