A Dacia, amire vágyni lehet

Bemutató: Dacia Duster - 2013.

2013.11.16. 08:09 Módosítva: 2013.11.16. 08:40

Rendes bíróságos-tárgyalásos filmben már rég elfogultságot jelentettek volna be ellenem, és a Duster bemutatónak a közelébe sem engedtek volna. Bárki joggal kételkedhet egy olyan alak pártatlanságában, aki egy rakomány Dacia Dustert szállító trélert meglátva felhorkan, hogy de elfogadna egyet. Sőt ha lehetne válogatni, nem egy metál fényezésűt, alufelnikkel, mint amik a kamionon tartanak Németország felé, hanem mondjuk egy fehéret, acél keréktárcsákkal, fényezetlen lökhárítókkal, fekete, műanyag sárvédő-szélesítésekkel.

Komolyan mondom, az utóbbi években nem sok új autóra kívántam rá, de a Duster abszolút benne van a top háromban. Egyszerűen tetszik. És nem zavar, hogy Dacia felirat van rajta. Sosem zavart, apámnak három Daciája volt, amik persze nem hibátlanul, de elég jól kiszolgálták. A legelsőt, az 1975-ös Dacia 1300-at vissza is vásároltam a nagybátyámtól, hogy restauráljam - egyszer talán megint gurulni fog. De megértettem, amikor emberekben kellemetlen emlékeket idézett fel márkanév. Ez a viszolygás azonban egyre inkább a múlté. Nem vagyunk abban a gazdasági helyzetben, hogy fene nagy büszkeségünkben megengedhessük magunknak, hogy pusztán az autóra ragasztott embléma miatt kihagyjuk a Daciákat a számításból.

A bemutató másnapján jött át az egyik szomszédom, hogy tanácsot kérjen. Mert, hogy a lánya megválni kényszerül a szép, nagy, duplafülkés, ezüstmetál Toyota Hiluxtól, és a veje egy hát, hogy is mondja – itt egy kis kéztördelés következett – egy összkerekes…(picit szégyenkezve ugyan, de kimondta) Dacia Dustert venne neki. És hogy mégis, én mit gondolok? Pedig nem tudhatta, hogy előző nap pont a Duster hazai bemutatóján jártam. Sajnos sietnem kellett, nem tudtam mélyen belemenni a témába, ezért most igyekszem a szomszéd úr lányához hasonló cipőben járóknak pár mondatban összefoglalni a legfontosabb tapasztalatokat a ráncfelvarrott Dusterrel kapcsolatban.

Ha az ember összenézi az első Dusterrel az aktuális modellt, nagy különbségeket nem talál. Szokásos finom, olcsón kivitelezhető sminkelés, igazából nem is fészlift, csak egy jól sikerült botox-kúra. Elöl átrajzolták a fényszórókat, a hűtőrácsot, kicsit maszatoltak a ködlámpák körül. Hátul is a világítótesteket fazonírozták, meg a rendszámtábla-világítás fekete műanyagjára tettek dombornyomott cikk-cakkokat. Ó, és az újragondolt tetősínt se felejtsük ki, felírták rá: DUSTER. Meg lett krómozott kipufogóvég. Lemezekhez nem nyúltak, de így is sokkal frissebbé vált a dizájn, egyértelműen jót tettek a változások.

Míg a külső változtatások tényleg csak kozmetikainak mondhatók, a kocsi belsejében a mindennapos használatot is befolyásoló újdonságok vannak. Teljesen új a műszerfal, bár szinte minden elem ugyanott van, mint korábban. Nem kell keresgélni a légbeömlőket, a szellőzés kapcsolóit, maradtak, ahol voltak. Utóbbiakat lecserélték, most ugyanazok a tekerők vannak a Dusterben, mint a Lodgyban, a Dokkerben, a Loganben, vagy a Sanderóban. Csak az elektromos ablak kapcsolójáért nyúló kéz matat feleslegesen a középkonzolon – a régi Dusterből átülőknek meg kell szokniuk, hogy mostantól nem csak az első, de a hátsó villanyablakokat is az ajtókról működtetjük. Persze, van, akiknek ez nem okozhat gondot, hiszen létezik elöl-hátul kurblis Duster is.

Úgy tűnik, tényleg a visszajelzések vezérelték a daciásokat, mert nemcsak a sokat kifogásolt ablakemelő kapcsolóit tették át normális helyre, hanem most már rendelhető pár olyan extra is, ami Dusterben korábban nem volt. Kérhetünk tolatóradart, tempomat/sebességlimitert, fedélzeti számítógépet külsőhőmérséklet-kijelzővel. A (nem túl jelentős mértékben) megnőtt csomagtartót már nem egy darab műbőr terítő, hanem rendes, merev kalaptartó takarja. Ha az utasülést ledöntjük, 2,7 méter hosszú tárgyakat is szállíthatunk. Alapfelszerelésként jár a menetstabilizáló, a blokkolásgátló, a vészfékrásegítő rendszer.

Valamivel lágyabbra hangolták a futóművet, ami egyesek szerint korábban pattogós volt – de volt olyan is, aki szerint finoman rugózott. Viszont biztosan olvashatták Pitestiben Bende Tibby tesztjét, aki megadta nekik a receptet a Toyota RAV4-gyé váláshoz: „ha beletennék azt a plusz háromszáz eurót, rohadt jó kis kocsi lehetne. Pár kéder, némi zajszigetelés, ilyesmi.” Ha háromszáz euróba nem is, de harmincba biztos belekerült az a pár kéder és hangszigetelés, amivel valóban csendesebbé tették a belteret. Az ajtókra feltett gumi szigetelőelemek a szélzajt hivatottak csökkenteni, a motortér felől érkező hangokat pedig zajcsillapító anyagok tompítják. Ha már így benne voltak a jobbításban, elkölthettek volna pár eurót arra is, hogy a kézimunka-szakkörök fekete filc anyagánál vastagabb és strapabíróbb szőnyeggel borítsák a padlót, illetve hogy az ajtókéderek illesztését a küszöböknél egy műanyag takaróval elrejtsék, mert iszonyúan néz ki, ahogy eláll egymástól a két vég. Ez utóbbi két dolog azért zavaró, mert az általános robusztusság-érzetet rontják az ilyen részletek.

A Dustert a formája adja el. Nemcsak azért, mert jól néz ki, hanem azért, mert úgy néz ki jól, hogy közben menő dolgokra emlékeztet. Sokáig nem esett le, miért tűnik annyira dögösnek a Duster. Tagadhatatlan, van neki valami katonai járműves kisugárzása – jól is állna neki a matt olajzöld festés, de nem ez a megfejtés. A Duster eleje olyan, mint egy Amerikában manapság divatos off-road versenyautóé. Mint ha csak egy short-course truckot látnánk. Az meg azért elég vagány dolog, ha az ember egy bitang erős, bármilyen terepen bődületes tempóval száguldani képes, tíz métereket ugrató autóval kapcsolja össze tudat alatt a formát. A lapos, sárvédőknél széles orr-rész, a hátsó sárvédőknél határozottan domborodó lemezek mind azt az érzést keltik az emberben, hogy ez tényleg egy kemény gép.

Persze Amerikában a Dustert kiröhögnék a motorjaival, hiszen a legnagyobb is csak 1,6-os, a szívó benzines (vagy benzin-gázos) 105 lóereje ráadásul nem is túl meggyőző, ha 4x4-es Dusterbe szerelik. A 125 lovas, 1,2-es, turbós háromhengeres benzinest még nem árulják, de azt, még ha akarnánk, sem kérhetnénk összkerekes Dusterbe, csak elöl hajtósként forgalmazzák majd. Az 1,5-ös, 90 lovas dCi motorok csak elsőkerekes bódéba kerülhetnek, a 109 lóerősöket már bármilyen hajtással lehet rendelni. Az eddigi tapasztalatok szerint ez a legjobb választás, ha ragaszkodunk a négykerék-hajtáshoz, ráadásul jól is fogyaszt – négy emberrel, Erdély oda-vissza vonalon a hét liter alatti érték egész jónak mondható.

Ilyen 1.5 dCi motoros Dustereket lehetett kipróbálni a kamaraerdei rendőrségi gyakorló bázison. Aszfaltozott úton egy métert nem mentünk a tesztkörökön, és jellemző, hogy vagy instruktorok vezettek, vagy jobb egyből figyeltek ránk - a terepen egyáltalán nem volt egyszerű. No, és akkor most értünk el oda, hogy valamit érdemben mondhassak azoknak, akik egy összkerekes pickup vagy terepjáró helyett ülnének Dusterbe. Ha a terepképességek miatt aggódnak, nyugodtan menjenek be a szalonba, és írják alá a megrendelést. Ahol ezzel a Daciával elakad az ember, ott egész biztos, semmi keresnivalója nem volt.

Van bőven hasmagasság, bakhátas földúton is elég durva tempóval lehet veretni, a terepszögek pedig komoly mászókázást engednek. És a meredek dombra nem csak előrefelé lehet feljutni, de a dombon megállva, hátramenetben is gond nélkül elindul a Duster. Nemcsak egy olyan kis dombocskán, mint az első SUV tesztünkön, hanem egy igazán meredek lejtőn is (vagy ez, ha hátramenetben indulunk el, akkor már emelkedő, egy úgynevezett ellenlejtő?). Tehát terepképességeknek nincs híján, ez nem lehet indok a vásárlás ellen.

Ha valakit a Dacia név rossz csengése aggaszt, talán kicsit megnyugtatja, hogy az utóbbi években nemcsak a Dacia eladásai nőttek hazánkban (durván annyi Daciát adnak el itthon, mint Renault-t), de a használtpiacon is érezhetően többet adnak ma egy használt Daciáért, mint korábban. Ha minőségi beltérre vágyik, akkor bizony kompromisszumkésznek kell lennie, mert bár belül nem csúnya, de nem nehéz fogást találni a kivitelezés minőségén. Azért van enyhítő körülmény: a Duster a meglehetősen jó ár-érték arányáról híres, hiszen az igazi fapados, elsőkerekes verziót 2 790 000 Ft-ért mérik, és egy über-Duster is megáll öt millió körül. Ha igazi használós autó lesz a Dusterből, a kemény műanyagokat könnyű lesz tisztítani, az ovi-sulijárat utasai kárt sem nagyon tudnak tenni a beltérben, hiszen nem is nagyon van miben.

A Duster továbbra is egy őszinte, multifunkciós szerszám, egy igazi túrabakancs, amiben bárhová el lehet jutni.  Én pedig egy olyan ember vagyok, aki inkább fizet egy jó bakancsért, mint egy színes tornacsukáért, vagy kígyóbőr cipőért. Nem vagyok ezzel egyedül, barátaim közül többen mondták is, a tesztautót majd mutassam meg nekik. Ez tényleg egy olyan Dacia, amire már vágynak az emberek.

Az oldalról ajánljuk

Jövőre érkezik a Skoda hétszemélyes villanyautója
  • Hírek

Jövőre érkezik a Skoda hétszemélyes villanyautója

Már pár apró részletet láthatunk a külsejéről.

március 14., 06:04
Itt a vadiúj Mercedes CLA, akár 792 kilométeres elektromos hatótávval
  • Hírek

Itt a vadiúj Mercedes CLA, akár 792 kilométeres elektromos hatótávval

A generációváltással kívül és belül is megújult modell tisztán elektromos és hibrid hajtáslánccal is elérhető lesz.

március 14., 10:33
Ilyen használt autóra vágynak a munkáshitelesek
  • Hírek

Ilyen használt autóra vágynak a munkáshitelesek

Nem a BMW a legfontosabb.

március 14., 06:04
Érkezhet a Porsche következő fejős tehene, egy új SUV
  • Hírek

Érkezhet a Porsche következő fejős tehene, egy új SUV

Méghozzá hibrid és hagyományos hajtáslánccal.

március 14., 09:58
A végtelenbe és tovább! A sztratoszférába lőtte a fekvőrendőr a gyorshajtót
  • Hírek

A végtelenbe és tovább! A sztratoszférába lőtte a fekvőrendőr a gyorshajtót

A fehér autó több métert repült a levegőben, majd felborult.

március 14., 12:07
Ezen a héten indul a 2025-ös Forma-1-szezon!
  • Égéstér

Ezen a héten indul a 2025-ös Forma-1-szezon!

Látványos, de tartalmilag szegényes autóbemutató után indul a Forma-1 idei szezonja, kollágink pedig személyesen jelen voltak a nagyszabású eseményen, Londonban.

március 14., 09:15
Így lövi lábon magát Trump az acél és alumínium vámokkal
  • Hírek

Így lövi lábon magát Trump az acél és alumínium vámokkal

Maga az elnök is elismerte, hogy az intézkedések valóban megemelhetik az inflációt, de szerinte ez hosszú távon nem lesz probléma.

március 13., 06:06
Elektromos pickupot készít a Toyota
  • Hírek

Elektromos pickupot készít a Toyota

A modellről egyelőre csak egy sejtelmes sziluettet mutatott a gyártó.

március 14., 13:07
73 éves, de nincs vele bírás: újra volán mögé ült a 92 évre eltiltott sofőr
  • Hírek

73 éves, de nincs vele bírás: újra volán mögé ült a 92 évre eltiltott sofőr

Az autó nem jogosítvánnyal megy. Ez az ismert mondás valószínűleg az életfilozófiája a 73 éves ausztrál bácsinak.

március 14., 13:51
A követési távolságról
  • Közélet

A követési távolságról

Jobb lesz az autósoknak, ha másodpercben mérik a rendőrök a követési távolságot. Elvileg igen, a gyakorlat meg majd kialakul.

március 14., 06:04
Milyen széles igazából az abroncs? Nem egyértelmű...
  • Gumidoktor

Milyen széles igazából az abroncs? Nem egyértelmű...

Típusonként elérhetnek a valós méretek. Hogy lehetne kideríteni, hogy melyik mekkora igazából?

március 13., 16:45
A német Ford szakszervezete csődszéli állapotokról beszélt
  • Hírek

A német Ford szakszervezete csődszéli állapotokról beszélt

Elmondásuk szerint az anyacég segítsége nélkül éveken belül lehúzhatják a rolót.

március 13., 06:06
Csődbe ment a svéd Northvolt, Európa legígéretesebb akkumulátorgyártója
  • Hírek

Csődbe ment a svéd Northvolt, Európa legígéretesebb akkumulátorgyártója

A vállalat vezetője szerint minden lehetőséget megvizsgáltak, de nem maradt más reális út.

március 13., 12:06
A számháború folytatódik: 2000 lóerővel érkezhet az elektromos Lamborghini
  • Hírek

A számháború folytatódik: 2000 lóerővel érkezhet az elektromos Lamborghini

Az egyelőre névtelen autó a tervek szerint 2030-ban érkezik.

március 13., 11:48
Videó: parkoló autó mentette meg a gyalogos életét
  • Hírek

Videó: parkoló autó mentette meg a gyalogos életét

Ilyen szerencse csak a filmekben van. Több térfigyelő kamera is rögzítette a balesetet.

március 13., 13:45
Durván altathat a McLaren, Helmut Marko szerint akár körönként 1 másodperc előnyük is lehet
  • Hírek

Durván altathat a McLaren, Helmut Marko szerint akár körönként 1 másodperc előnyük is lehet

Az osztrák szakember úgy látja, a világbajnoki címvédő csapat rejtegette a valós tempóját az előszezoni teszten.

március 13., 14:59
Tankok készülhetnek a Volkswagen bezárt gyáraiban
  • Hírek

Tankok készülhetnek a Volkswagen bezárt gyáraiban

Erről Armin Papperger, a fegyvergyártó Rheinmetall vállalat CEO-ja beszélt.

március 13., 10:15
Instant klasszikus a Morgan legújabb modellje
  • Hírek

Instant klasszikus a Morgan legújabb modellje

A bevált recepten csak fejlesztettek.

március 13., 15:49
11 óra alatt 1,3 millió forint bírságot szórtak ki a rendőrök ittas vezetés miatt
  • Hírek

11 óra alatt 1,3 millió forint bírságot szórtak ki a rendőrök ittas vezetés miatt

Nagyszabású közlekedésbiztonsági ellenőrzést tartottak a rendőrök Budapesten és környékén.

március 13., 08:58
Chery Tiggo 4
  • Hírek

Chery Tiggo 4

március 14., 10:55
Chery Tiggo 9
  • Hírek

Chery Tiggo 9

március 14., 10:53
2026 Mercedes-Benz CLA
  • Hírek

2026 Mercedes-Benz CLA

március 14., 09:53
Lynx GT1
  • Hírek

Lynx GT1

március 14., 12:54
Top Gear Bentley Turbo R
  • Hírek

Top Gear Bentley Turbo R

március 13., 07:31
Munkáshitelből autót
  • Magazin

Munkáshitelből autót

március 14., 13:55
Autók, amikben felnőttünk II.
  • Technika

Autók, amikben felnőttünk II.

március 14., 00:06
Morgan Supersport
  • Hírek

Morgan Supersport

március 13., 11:25
Új, hétszemélyes Skoda
  • Hírek

Új, hétszemélyes Skoda

március 13., 13:38
Dacia Duster (gáz) – 2025.
  • Tesztek

Dacia Duster (gáz) – 2025.

március 13., 09:26