A Dacia, amire vágyni lehet

Bemutató: Dacia Duster - 2013.

2013.11.16. 08:09 Módosítva: 2013.11.16. 08:40

Rendes bíróságos-tárgyalásos filmben már rég elfogultságot jelentettek volna be ellenem, és a Duster bemutatónak a közelébe sem engedtek volna. Bárki joggal kételkedhet egy olyan alak pártatlanságában, aki egy rakomány Dacia Dustert szállító trélert meglátva felhorkan, hogy de elfogadna egyet. Sőt ha lehetne válogatni, nem egy metál fényezésűt, alufelnikkel, mint amik a kamionon tartanak Németország felé, hanem mondjuk egy fehéret, acél keréktárcsákkal, fényezetlen lökhárítókkal, fekete, műanyag sárvédő-szélesítésekkel.

Komolyan mondom, az utóbbi években nem sok új autóra kívántam rá, de a Duster abszolút benne van a top háromban. Egyszerűen tetszik. És nem zavar, hogy Dacia felirat van rajta. Sosem zavart, apámnak három Daciája volt, amik persze nem hibátlanul, de elég jól kiszolgálták. A legelsőt, az 1975-ös Dacia 1300-at vissza is vásároltam a nagybátyámtól, hogy restauráljam - egyszer talán megint gurulni fog. De megértettem, amikor emberekben kellemetlen emlékeket idézett fel márkanév. Ez a viszolygás azonban egyre inkább a múlté. Nem vagyunk abban a gazdasági helyzetben, hogy fene nagy büszkeségünkben megengedhessük magunknak, hogy pusztán az autóra ragasztott embléma miatt kihagyjuk a Daciákat a számításból.

A bemutató másnapján jött át az egyik szomszédom, hogy tanácsot kérjen. Mert, hogy a lánya megválni kényszerül a szép, nagy, duplafülkés, ezüstmetál Toyota Hiluxtól, és a veje egy hát, hogy is mondja – itt egy kis kéztördelés következett – egy összkerekes…(picit szégyenkezve ugyan, de kimondta) Dacia Dustert venne neki. És hogy mégis, én mit gondolok? Pedig nem tudhatta, hogy előző nap pont a Duster hazai bemutatóján jártam. Sajnos sietnem kellett, nem tudtam mélyen belemenni a témába, ezért most igyekszem a szomszéd úr lányához hasonló cipőben járóknak pár mondatban összefoglalni a legfontosabb tapasztalatokat a ráncfelvarrott Dusterrel kapcsolatban.

Ha az ember összenézi az első Dusterrel az aktuális modellt, nagy különbségeket nem talál. Szokásos finom, olcsón kivitelezhető sminkelés, igazából nem is fészlift, csak egy jól sikerült botox-kúra. Elöl átrajzolták a fényszórókat, a hűtőrácsot, kicsit maszatoltak a ködlámpák körül. Hátul is a világítótesteket fazonírozták, meg a rendszámtábla-világítás fekete műanyagjára tettek dombornyomott cikk-cakkokat. Ó, és az újragondolt tetősínt se felejtsük ki, felírták rá: DUSTER. Meg lett krómozott kipufogóvég. Lemezekhez nem nyúltak, de így is sokkal frissebbé vált a dizájn, egyértelműen jót tettek a változások.

Míg a külső változtatások tényleg csak kozmetikainak mondhatók, a kocsi belsejében a mindennapos használatot is befolyásoló újdonságok vannak. Teljesen új a műszerfal, bár szinte minden elem ugyanott van, mint korábban. Nem kell keresgélni a légbeömlőket, a szellőzés kapcsolóit, maradtak, ahol voltak. Utóbbiakat lecserélték, most ugyanazok a tekerők vannak a Dusterben, mint a Lodgyban, a Dokkerben, a Loganben, vagy a Sanderóban. Csak az elektromos ablak kapcsolójáért nyúló kéz matat feleslegesen a középkonzolon – a régi Dusterből átülőknek meg kell szokniuk, hogy mostantól nem csak az első, de a hátsó villanyablakokat is az ajtókról működtetjük. Persze, van, akiknek ez nem okozhat gondot, hiszen létezik elöl-hátul kurblis Duster is.

Úgy tűnik, tényleg a visszajelzések vezérelték a daciásokat, mert nemcsak a sokat kifogásolt ablakemelő kapcsolóit tették át normális helyre, hanem most már rendelhető pár olyan extra is, ami Dusterben korábban nem volt. Kérhetünk tolatóradart, tempomat/sebességlimitert, fedélzeti számítógépet külsőhőmérséklet-kijelzővel. A (nem túl jelentős mértékben) megnőtt csomagtartót már nem egy darab műbőr terítő, hanem rendes, merev kalaptartó takarja. Ha az utasülést ledöntjük, 2,7 méter hosszú tárgyakat is szállíthatunk. Alapfelszerelésként jár a menetstabilizáló, a blokkolásgátló, a vészfékrásegítő rendszer.

Valamivel lágyabbra hangolták a futóművet, ami egyesek szerint korábban pattogós volt – de volt olyan is, aki szerint finoman rugózott. Viszont biztosan olvashatták Pitestiben Bende Tibby tesztjét, aki megadta nekik a receptet a Toyota RAV4-gyé váláshoz: „ha beletennék azt a plusz háromszáz eurót, rohadt jó kis kocsi lehetne. Pár kéder, némi zajszigetelés, ilyesmi.” Ha háromszáz euróba nem is, de harmincba biztos belekerült az a pár kéder és hangszigetelés, amivel valóban csendesebbé tették a belteret. Az ajtókra feltett gumi szigetelőelemek a szélzajt hivatottak csökkenteni, a motortér felől érkező hangokat pedig zajcsillapító anyagok tompítják. Ha már így benne voltak a jobbításban, elkölthettek volna pár eurót arra is, hogy a kézimunka-szakkörök fekete filc anyagánál vastagabb és strapabíróbb szőnyeggel borítsák a padlót, illetve hogy az ajtókéderek illesztését a küszöböknél egy műanyag takaróval elrejtsék, mert iszonyúan néz ki, ahogy eláll egymástól a két vég. Ez utóbbi két dolog azért zavaró, mert az általános robusztusság-érzetet rontják az ilyen részletek.

A Dustert a formája adja el. Nemcsak azért, mert jól néz ki, hanem azért, mert úgy néz ki jól, hogy közben menő dolgokra emlékeztet. Sokáig nem esett le, miért tűnik annyira dögösnek a Duster. Tagadhatatlan, van neki valami katonai járműves kisugárzása – jól is állna neki a matt olajzöld festés, de nem ez a megfejtés. A Duster eleje olyan, mint egy Amerikában manapság divatos off-road versenyautóé. Mint ha csak egy short-course truckot látnánk. Az meg azért elég vagány dolog, ha az ember egy bitang erős, bármilyen terepen bődületes tempóval száguldani képes, tíz métereket ugrató autóval kapcsolja össze tudat alatt a formát. A lapos, sárvédőknél széles orr-rész, a hátsó sárvédőknél határozottan domborodó lemezek mind azt az érzést keltik az emberben, hogy ez tényleg egy kemény gép.

Persze Amerikában a Dustert kiröhögnék a motorjaival, hiszen a legnagyobb is csak 1,6-os, a szívó benzines (vagy benzin-gázos) 105 lóereje ráadásul nem is túl meggyőző, ha 4x4-es Dusterbe szerelik. A 125 lovas, 1,2-es, turbós háromhengeres benzinest még nem árulják, de azt, még ha akarnánk, sem kérhetnénk összkerekes Dusterbe, csak elöl hajtósként forgalmazzák majd. Az 1,5-ös, 90 lovas dCi motorok csak elsőkerekes bódéba kerülhetnek, a 109 lóerősöket már bármilyen hajtással lehet rendelni. Az eddigi tapasztalatok szerint ez a legjobb választás, ha ragaszkodunk a négykerék-hajtáshoz, ráadásul jól is fogyaszt – négy emberrel, Erdély oda-vissza vonalon a hét liter alatti érték egész jónak mondható.

Ilyen 1.5 dCi motoros Dustereket lehetett kipróbálni a kamaraerdei rendőrségi gyakorló bázison. Aszfaltozott úton egy métert nem mentünk a tesztkörökön, és jellemző, hogy vagy instruktorok vezettek, vagy jobb egyből figyeltek ránk - a terepen egyáltalán nem volt egyszerű. No, és akkor most értünk el oda, hogy valamit érdemben mondhassak azoknak, akik egy összkerekes pickup vagy terepjáró helyett ülnének Dusterbe. Ha a terepképességek miatt aggódnak, nyugodtan menjenek be a szalonba, és írják alá a megrendelést. Ahol ezzel a Daciával elakad az ember, ott egész biztos, semmi keresnivalója nem volt.

Van bőven hasmagasság, bakhátas földúton is elég durva tempóval lehet veretni, a terepszögek pedig komoly mászókázást engednek. És a meredek dombra nem csak előrefelé lehet feljutni, de a dombon megállva, hátramenetben is gond nélkül elindul a Duster. Nemcsak egy olyan kis dombocskán, mint az első SUV tesztünkön, hanem egy igazán meredek lejtőn is (vagy ez, ha hátramenetben indulunk el, akkor már emelkedő, egy úgynevezett ellenlejtő?). Tehát terepképességeknek nincs híján, ez nem lehet indok a vásárlás ellen.

Ha valakit a Dacia név rossz csengése aggaszt, talán kicsit megnyugtatja, hogy az utóbbi években nemcsak a Dacia eladásai nőttek hazánkban (durván annyi Daciát adnak el itthon, mint Renault-t), de a használtpiacon is érezhetően többet adnak ma egy használt Daciáért, mint korábban. Ha minőségi beltérre vágyik, akkor bizony kompromisszumkésznek kell lennie, mert bár belül nem csúnya, de nem nehéz fogást találni a kivitelezés minőségén. Azért van enyhítő körülmény: a Duster a meglehetősen jó ár-érték arányáról híres, hiszen az igazi fapados, elsőkerekes verziót 2 790 000 Ft-ért mérik, és egy über-Duster is megáll öt millió körül. Ha igazi használós autó lesz a Dusterből, a kemény műanyagokat könnyű lesz tisztítani, az ovi-sulijárat utasai kárt sem nagyon tudnak tenni a beltérben, hiszen nem is nagyon van miben.

A Duster továbbra is egy őszinte, multifunkciós szerszám, egy igazi túrabakancs, amiben bárhová el lehet jutni.  Én pedig egy olyan ember vagyok, aki inkább fizet egy jó bakancsért, mint egy színes tornacsukáért, vagy kígyóbőr cipőért. Nem vagyok ezzel egyedül, barátaim közül többen mondták is, a tesztautót majd mutassam meg nekik. Ez tényleg egy olyan Dacia, amire már vágynak az emberek.

Az oldalról ajánljuk

Utcára vitték a legújabb Jaguart, élőben sem tűnik valóságosnak
  • Hírek

Utcára vitték a legújabb Jaguart, élőben sem tűnik valóságosnak

A Jaguar Type 00 annyira megdöbbentő kint a külvilágban, hogy elsőre úgy tűnik, mintha a mesterseges intelligencia terméke lenne.

március 11., 10:54
Gigantikus befektetésre készül a Ford Európában
  • Hírek

Gigantikus befektetésre készül a Ford Európában

A cél az egyszerűsítés, a költségcsökkentés és a hatékonyság növelése.

március 11., 13:54
Jelenlegi vásárlói 85 százalékát elvesztheti a Jaguar, de ez a terv része
  • Hírek

Jelenlegi vásárlói 85 százalékát elvesztheti a Jaguar, de ez a terv része

Rawdon Glover ügyvezető igazgató szerint csupán a vevőik 15 százaléka marad majd meg.

március 11., 06:06
Teherautónak csapódott, majd annak platóján landolt egy motoros Amerikában
  • Hírek

Teherautónak csapódott, majd annak platóján landolt egy motoros Amerikában

Mérföldeken át vitte is tovább a szerencsétleül járt motorost.

március 11., 12:10
Így teljesülnek a gyermekkori álmok
  • Belsőség

Így teljesülnek a gyermekkori álmok

Sokan álmodoztunk róla gyermekkorunkban, hogy elindulunk egy híres autóversenyen. Van, aki elindult.

tegnap, 16:58
Csoda, hogy csak ekkora bajt csinált a részeg kamionos
  • Hírek

Csoda, hogy csak ekkora bajt csinált a részeg kamionos

Az M7-es autópálya egyik pihenőjét zúzta le a horvát sofőr.

március 11., 14:35
Bejelentették: új vezérigazgató a Nissan élén
  • Hírek

Bejelentették: új vezérigazgató a Nissan élén

Sejteni lehetett, hogy a Honda-Nissan együttműködés kudarca után Makoto Uchida repül. Megvan az utódja.

március 11., 14:36
Vicces matricával gúnyolódott Elon Muskon a norvég Kia, a Tesla részvényesei behisztiztek
  • Hírek

Vicces matricával gúnyolódott Elon Muskon a norvég Kia, a Tesla részvényesei behisztiztek

Ügyes paródiát dobott össze a Kia, de rendesen kihúzták a gyufát a Tesla rajongóinál.

március 11., 08:57
Németországban is engedélyt kaptak a türkizkék lámpás Mercedesek
  • Hírek

Németországban is engedélyt kaptak a türkizkék lámpás Mercedesek

Eddig csak Nevadában és Kaliforniában találkozhattunk velük.

március 10., 06:03
Eszi az olajat a Hyundai, rossz olajat töltött bele a márkaszerviz?
  • Olajdoktor

Eszi az olajat a Hyundai, rossz olajat töltött bele a márkaszerviz?

A legutolsó szerviz után hirtelen megnőtt az olajfogyasztás. A beletöltött olaj, vagy más lehet a gond?

március 11., 17:11
Szeretnél egy világbajnok F1-es autót? Most vehetsz egyet magadnak!
  • Hírek

Szeretnél egy világbajnok F1-es autót? Most vehetsz egyet magadnak!

A csapat 2009-ben történelmet írt azzal, hogy fennállása egyetlen szezonjában azonnal világbajnok lett.

március 11., 15:30
Így vettek autót a németek: februárban elengedték a belső égést
  • Hírek

Így vettek autót a németek: februárban elengedték a belső égést

A hibridek és az elektromosok eladást nőtt, a benzin- és dízelmotorosoknál hanyatlás látható.

március 10., 08:23
Visszatér az Audi R8, de V10 nélkül
  • Hírek

Visszatér az Audi R8, de V10 nélkül

Helyette a Temerario V8-as hajtásláncát kapja.

március 11., 06:06
Mindenki megúszná Trump vámjait
  • Hírek

Mindenki megúszná Trump vámjait

Az Audi pórul járhat, a Volkswagen derűlátó, a BMW viszont pesszimista.

március 10., 10:08
A kötelező biztosítás mélyvize: Személyi sérüléses balesetek
  • Közélet

A kötelező biztosítás mélyvize: Személyi sérüléses balesetek

Az sem jó, ha a lemezek hajlanak egy közúti balesetben. Az viszont kifejezetten komplikált tud lenni, amikor csontok is törnek az esemény során.

március 11., 06:06
Ennél németebb új Opelt nem kaphatsz
  • Tesztek

Ennél németebb új Opelt nem kaphatszMenetpróba: Opel Grandland PHEV - 2025

Akinek kevés a háromhengeres, vagy nem akar elektromosat, tökéletes opció a PHEV, amit végre vezethettünk is.

március 12., 05:59
Máris falba csapódtak egy 1500 lóerős Xiaomival
  • Hírek

Máris falba csapódtak egy 1500 lóerős Xiaomival

Nem kellett rá sokat várni.

március 10., 11:20
Gyári hibás alkatrész ellen nem véd semmi
  • Belsőség

Gyári hibás alkatrész ellen nem véd semmiA tapasztalat az a tudás, amire öt perccel korábban lett volna szükségünk

Mi alapján válassza ki az egyszeri autós a jó minőségű utángyártott alkatrészeket? Igazából mindegy, a szerencsén múlik az egész.

március 10., 15:52
Újra V10-es motorok az F1-ben? „Érdemes megvizsgálni a lehetőséget!”
  • Hírek

Újra V10-es motorok az F1-ben? „Érdemes megvizsgálni a lehetőséget!”

A döntésnek sokan örülnének.

március 10., 17:08
Megvan az első, Magyarországon is engedélyezett LED csereizzó
  • Hírek

Megvan az első, Magyarországon is engedélyezett LED csereizzó

Az OSRAM volt az első.

március 10., 14:02
Most már tényleg nagyon mindjárt visszatérnek a fizikai gombok a Volkswagenekbe
  • Hírek

Most már tényleg nagyon mindjárt visszatérnek a fizikai gombok a Volkswagenekbe

Ezt Andreas Mindt, a márka dizájnfőnöke erősítette meg, aki szerint a régi-új korszak a ID.2all érkezésével kezdődik.

március 10., 13:23
Már Musk kirúgását pedzegetik
  • Hírek

Már Musk kirúgását pedzegetik

Amióta Elon Musk, a Tesla vezérigazgatója Donald Trump elnök stábjában dolgozik, folyamatosan esnek az autógyártó részvényei.

március 10., 11:14
Beüt a barna kód, ha melletted kap durrdefektet egy kamion az M3-ason
  • Hírek

Beüt a barna kód, ha melletted kap durrdefektet egy kamion az M3-ason

A kamion sofőrje szerencsére ura volt a helyzetnek.

március 10., 17:57
140 tonnás, egytengelyes, egyensúlyozó platók váltanák le a dömpereket
  • Hírek

140 tonnás, egytengelyes, egyensúlyozó platók váltanák le a dömpereket

A bányadömperek csodálatos termékek. A lehetséges utódjaik is mókásnak tűnnek.

március 10., 12:28
Toyota bZ4X facelift - 2025 Kenshiki
  • Hírek

Toyota bZ4X facelift - 2025 Kenshiki

március 11., 14:04
Részeg kamionsofőr kontra pihenő
  • Hírek

Részeg kamionsofőr kontra pihenő

március 11., 11:19
Toyota Urban Cruiser - 2025 Kenshiki
  • Hírek

Toyota Urban Cruiser - 2025 Kenshiki

március 10., 20:53
Toyota Corolla 2025 facelift
  • Hírek

Toyota Corolla 2025 facelift

március 11., 15:22
Toyota C-HR+ - 2025 Kenshiki
  • Hírek

Toyota C-HR+ - 2025 Kenshiki

március 10., 17:36
Toyota FT-Me - Kenshiki
  • Hírek

Toyota FT-Me - Kenshiki

március 10., 19:22