A Mercedes csúcsa
Mercedes-Benz 450 SEL 6.9 (W116)
Lehet, hogy pontosan úgy néz ki, mint a százezres darabszámban készült 280 S, de valami oka azért csak van annak, hogy a 450 SEL 6.9 új korában két és félszer többe került és alig hétezer fogyott belőle. A Mercedes háború utáni történelmének legnagyobb motorral szerelt szuperlimuzinját próbáltuk ki.
A Totalcar.hu-n a Veterán Autó és Motor magazinból átvett cikkeket is publikálunk kéthetente. Fogadják szeretettel ezeket az írásokat, amelyek közül a jelenlegi a 2013/11-es számban jelent meg.

Sok árulkodó jelet nem látni rajta, csak egy „6.9” feliratot a csomagtér jobb sarkán. A hosszú lökhárítók és a kerek ikerfényszórók is csak azért vannak rajta, mert amerikai kivitel. Kapaszkodónk tehát nincs az azonosításhoz, a mercedeses kódolás alapján nyolchengeres, 4,5 literes motorral szerelt (450), a nagy szériába tartozó (S), benzinbefecskendezős (E), nyújtott tengelytávú (L) kivitellel van dolgunk. Igen ám, de a normál 450 SEL ehhez képest közönséges jószág, abból majdnem 60 ezer készült, ebből viszont annak alig a tizede. A „6.9” felirat megmagyaráz mindent.
A szám a motor lökettérfogatára utal, literben. Jól látják, annyi itt a köbcenti, mint egy kisebb cég teljes autóflottájában összesen, a Mercedes azóta se gyártott nagyobb személyautó-motort. Ilyen számokkal hivalkodni már a hetvenes években sem volt ildomos, ezért a Mercedes bevezette az egyik legfurcsább extrát, a jelzés nélküliséget. A 7380 darab 450 SEL 6.9-es egy szép hányada tehát sima 450-esként futott az utakon, de olyat ma már ritkán látni, mert a „6.9” logót a veteránosok mind visszateszik a farára.
Avatott Mercedes-tudorok még a jelzéstelenített autókat is felismerik: azokon széles, 215-ös gumik vannak, a műszerfalukon foltos diógyökér a fabetét, az óracsoportjuk alatt pedig látni egy furcsa gombot. Azzal a gombbal lehet emelni és süllyeszteni a kocsit. Elődjével, a 300 SEL 6.3-assal ellentétben a 6.9 már nem légrugós, hanem hidropneumatikus, akár a nagy Citroenek, annyi különbséggel, hogy itt a vezérműlánc hajtja a szivattyút, az autó pedig a nagy, kiegészítő gumibakok miatt akkor is járóképes marad, ha a komplikált rendszer megadja magát.

Amikor 1975 májusában bemutatták, a szuperlatívuszok limuzinja volt. „A világ leggyorsabb luxusautója”, amelyben „a ma ismert autótechnikai újítások kivétel nélkül megtalálhatók” – hangzottak a nagy szavak a brosúrákban, de még az amerikai Car and Driverben is így nyilatkoztak róla – „a legnagyszerűbb Mercedes-Benz, amelyet valaha készítettek”. Nem jártak messze az igazságtól.
A lóerőket nézve a motor nem volt túlságosan erős: az európaiaknak 286, az amerikaiaknak 250 jutott belőlük. Márpedig efféle, 41,4, illetve 36,2 LE/l-es adatok már 1975-ben sem számítottak beszédtémának autós körökben. Igen ám, de állt ott egy másik adat is, a forgatónyomatéké. 549 Nm (a kaliforniai, katalizátoros változatoké 488 Nm, az is szörnyű). Még ma is súlyos, 1975-ben pedig elképesztő érték volt ez. A rettentő nyomaték elviselésére, annak talajra viteléhez egyedi, háromfokozatú, extra teherbírású automata váltót konstruáltatott a Mercedes, hátul pedig önzáró differenciálművet alkalmazott.

A futóműnél sem bíztak semmit a véletlenre. Mivel a hidropneumatikus rugózás progresszív – azaz kis berugózást könnyen enged, nagyobbnál felkeményedik – ezért az ilyen autó kanyarban hajlamosabb a billegésre. Itt erősebbek a keresztstabilizátorok, a hátsó futóműnél pedig nem préselt acélidomokból, hanem alumíniumból készült a ferde háromszög lengőkar. A kor talán legmodernebb futóművét alkották meg, amely egyszerre tudott mindent: mennyei rugózást, hibátlan úttartást, finom visszajelzéseket a vezető részére.
Sok minden azonban hiányzott. Tény, hogy 18 ezer német márkáért lehetett akár autótelefont (sőt, később faxot is) kérni, bár az két kisebb, vadonatúj autó árával ért fel, 1979-től pedig a világ egyik első autójaként elektronikus blokkolásgátló is megvásárolható volt bele. De olyan, akkoriban ezen az árszinten már elvárt extrák, mint az elektromos ülésállítás, illetve a motoros tükörmozgatás mindvégig kimaradtak az opciók sorából.
6.9 a vásznon
Az 1998-as, Ronin című, elképesztő autós üldözésekkel tűzdelt bűnügyi filmben Audi S8-asok, Citroen XM-ek és Peugeot 605-ösök mellett egy 450 SEL 6.9 is főszerepet kapott. A kocsit Jean Reno vezette (amatőr módon, nyújtott kézzel tehénkedve a volánon, ahogy nem is lehet gyorsan haladni kanyargós úton), a Mercedes hatalmas tolóteteje pedig ideálisnak bizonyult a rakétalövő kidugására a Nizza-környéki szerpentineken. David Lynch 1997-es Útvesztőben című klasszikusában a gengszterfőnök Mr. Eddy (Dick Laurent) egy állítólag 1400 lóerősre piszkált, fekete 6.9-essel tanít móresre valami szerencsétlent egy szerpentinen rémisztően felgyorsított snittekben.

A kocsihoz kötődő legemlékezetesebb film azonban Claude Lelouche C'était un rendez-vous című, 1976-os, nyolc perces remeke, amelyben maga az autó nem is látszik. Hajnali fél hatkor Párizson kelünk át, a kamera mélyen a kocsi orrára rögzítve, a talaj közeléből veszi a jelenetet. Piros lámpákon, egyirányú utcákon száguldunk át felfoghatatlan sebességgel. A dráma kedvéért a stábautót egy 275 GTB hangjával szinkronizálták, így adva el azt Ferrarinak. A filmért Lelouch állítólag a bíróság elé került, ám a jelenetek nagy részét – szintén állítólag - felgyorsították, mire a végleges filmet megkapták.

Pedig nem volt olcsó. 73 ezer márkás árából két Jaguar XJ-t, illetve szintén két, hasonló méretű motorral szerelt Cadillacet vagy Lincolnt lehetett venni, s csak kicsivel kellett több ahhoz, hogy meglegyen a Rolls-Royce Silver Shadow. A Mercedes árlistáján a sima Mercedes 450 SEL már csak 46 ezer márkába került, a legolcsóbb 280 S pedig csupán 30 ezerbe. A 6.9 fájdalmasan drága autó volt egy olyan korban, amikor az olajválság miatt sorra zártak a benzinkutak, a sejkek nem akartak pénzt költeni, s a benzinfaló, elit kocsikat gyártó cégek kártyavárként dőltek össze.

Az oldalról ajánljuk
- Hírek
Bunkert épített egy öreg családi egyterűből, csak egy temus markoló kellett hozzá
Ásott egy nagy lyukat a 6000 dolláros markolóval, amit a Temuról rendelt.
- Hírek
Ilyen lehet a Honda új elektromos autójának végleges formája
A japán Red Bull Showrunon mentek vele egy kört.
- Hírek
Modernebb külsővel, komfortosabb belsővel frissül a Renault Austral
Az Austral alig három éve kapható a piacon.
- Szerelem
A Forma 1-es boxkiállások elképesztő története
A Forma-1 hajnalán körülbelül két percig tartott egy boxkiállás. Hosszú út vezetett innen a mai 1 másodpercig.
- Hírek
A Jaguar Land Rover felfüggeszti amerikai szállításait a vámok miatt
Közben az USA az egyik legfontosabb piaca a Defendernek és a Range Rover Sportnak.
- Hírek
Újra előveszi a cápaorrot a BMW? Kémfotókon a következő X5
A negatív dőlésű orrkialakítás a 90-es években eltűnt, de a legújabb modellekhez újra elővennék.
- Tesztek
Nem hiányzott, de örülünk neki!Teszt: Cupra Terramar 1.5 TSI DSG mHEV - 2024.
Újabb típussal bővült a Magyarországon gyártott autók sora. Vajon alapmodellként is ütős a Győrből érkező Cupra Terramar?
- Hírek
Verstappen magabiztosan győzött, két McLaren a Japán Nagydíj dobogóján!
Norris és Verstappen között alig van pontkülönbség három futam után.
- Közélet
Kereskedőnek adta el az autóját, mégis vele fizettetnék a későbbi javításokat
Nem mindegy, hogy ki szerepel vevőként az adásvételin. A bizomány és a közvetítés szavak hallatán érdemes lehet másik telepet keresni az eladáshoz.
- Közélet
Itt mindenki normális?! Racionális autókat néztünk 2,5 millióért - Murvaélet #5
- Hírek
A Nissan 2028-ra ígéri saját szilárdtest-akkumulátorának sorozatgyártását
Az ígéret szép szó...
- Hírek
Brutál gyorsulást és horror árcédulát ígér az Icon restomod Ford Broncója
A legtöbb katalógusadat kiváló, de ennek megkérik az árát.
- Hírek
400 lóerő nem elég? És 510?
Az Abt azt csinálta, amihez a legjobban ért: erősből mégerősebbet csinált.
- Hírek
Trump vámtarifái az amerikai autóipart is kegyetlenül megszívatják
Nincs olyan amerikai autó, ami megúszná a vámokat.
- Hírek
Cseszegeted a Teslát? Vigyázz, vesz a kamera!
A Teslák beépített kamerái azonnal bizonyítékot gyűjtenek.
- Olajdoktor
Forrest Gump motorolajat keres
És mert hogy már milliomos voltam, de imádtam füvet nyírni, attól fogva ingyen csináltam.
- Gumidoktor
6 éves a téligumi, merjem még használni?
A szett hibátlanul viselkedik, a profilmélysége is rendben, de aggaszt a kora. Használhatom még vagy már kuka?
- Hírek
A Stellantis leépítéssel és gyártásleállítással válaszolt az amerikai vámokra
Gyorsan alkalmazkodnak.
- Hírek
Verstappené a pole pozíció a Japán Nagydíjon
Ez pályafutása 41. pole pozíciója.
- Hírek
A BMW áprilisi tréfája a legfájdalmasabb
Nem jó poén, mert ezeket meg kell csinálniuk.
- Hírek
Kínai és angol technológiával, arab pénzből érkezhet a következő McLaren
Ezzel mindenki jól járna.
- Tesztek
A tárgyiasult modern burzsoáziaTeszt: Renault Rafale 300 - 2024.
Az autóipar a megszokásokról és a trendekről szól, amelybe a Renault Rafale beleillik, de egy picit mégis más.
