De min spórol meg ennyit a Dacia?!

Dacia Logan MCV 1.5 dCi Arctic - 2014

2014.01.27. 06:09

Adatlap Dacia Logan Arctic MCV 1.5 dCi - 2014

  • 1461 cm3-es,soros 4 hengeres dízel
  • 90 LE @ 3750 rpm
  • 200 Nm @ 1750 rpm
  • 5 seb. kézi
  • Gyorsulás 0-100 km/h-ra:
    12.1 másodperc
  • Végsebesség:
    173 km/h
  • Kombinált fogyasztás:
    3.8 l/100km
  • Városi fogyasztás:
    4.3 l/100km
  • Országúti fogyasztás:
    3.5 l/100km
  • 3 320 000 Ft

Hölgyek, urak, csak tessék, csak tessék, íme az autó, ami ötöt fogyaszt, akkora, mint egy ekhós szekér, és mellesleg 80-nál hangosabb, mint 130-nál. Ja, hogy hová tűnt a hét ülés? Hmmm. Nem gerjedtem rá, inkább ő gerjedt rám.

Komolyan mondom, legszívesebben porcikáról porcikára szétszedném ezt a Daciát, hogy megtudjam, mi a fenétől tud ez 3,32 millióba kerülni. Ez sem kis pénz, na de akkor is. Ugyanezt a kombit, a nyeszlett 75 lóerős benzinmotorral 2,2 millióért is odaadják azoknak az elszántaknak, akik szerint elég ennyi az 1500-1600 kilós megengedett tömeg elvonszolására. Ők vagy sosem akarják megpakolni – ami egy kombinál furcsa terv –, vagy simán az Alföldön laknak, továbbá nem tervezik a Kárpátok vagy az Alpok meghódítását. Akkor jó.

Szóval, hogy a jó büdös nénikéjükben lehet az, hogy amikor egy Renault Mégane kombi, hasonló 1,5-ös dízellel (95 LE) közel ötmillióba kerül, egy Logan MCV meg csak 3,3 millióba?! Csúcsmotorral, csúcsfelszereltséggel, és még nagyobb is.

Talán a simán elvágott, formázatlan gumitömítéseken spóroltak bő másfél millát? Vagy a bovdenes fényszórómagasság-állítón? Vagy a haloványan pislákoló, cirka 18 méterre elvilágító első lámpán? A kemény műanyagokon? Vagy a színezetlen, nagyon is átlátszó ablaküvegeken? Vagy az indexkar végére telepített dudagombon? Vagy a középkonzolon lévő ablakemelő-gombokon? Netán a félig burkolatlanul hagyott csomagtérajtón?

Nyilvánvalóan nem. Ezeken meg lehet keresni pár tízezret, na de milliókat? Persze gondolom, amikor a Dacia ötlete kipattant, az összes beszállítója kapott valami hasonló levelet:

Drága Beszállítónk, Kedves Srácok Ott a Veleónál, Fauréciánál, stb.!

Ugye emlékeztek még, melyik szerszámokon készültek a Clio II-höz az indexkarok (kormánykerekek, ülésvázak, rádiótávvezérlők, stb.)? Tudjátok, ezek a szerszámok ott tornyosulnak az udvarotok leghátuljában.

Mit szólnátok, ha azt mondanánk, hogy egy Mégane-indexkar (-kormánykerék, -ülésváz, -rádiótávvezérlő, stb.) ára felének a harmadáért lenne egy remek ajánlatunk ezekre a cuccokra. Tudom, most kicsit meglepődtetek. Aki már itt abbahagyja az olvasást, az nyugodtan vigye el a gépeket a MÉH-be, rösziklálni. Azzal biztos jól jár, azonnali cash...

...avagy dobja fel az egészet egy olyan kamionra, amit nem nagyon sajnál (szarok az utak arrafelé), húzzon fel egy csarnokot Piteşti (segítek: Románia) mellett, vegyen fel gombokért pár tucat helyi melóst. Tudom, ez a pénz rohadt kevés ez egy indexkarért, (kormánykerékért, ülésvázért, rádiótávvezérlőért, stb.-ért), de mi nem egyet, hanem kurva sokat fogunk belőle rendelni. Többet, mint bármikor. És tovább, mint azt el bírjátok képzelni.

Na, hogy teccik? Dobjatok egy mailt, ha igen, üdv, satöbbi-satöbbi,

szerető elnökötök:

Svejci Lajos,
a Renault-tól.

Ps: ne lepődjetek meg, nem akarjuk Renault-ként árulni, de remekül fogunk szórakozni.

Ilyesmire nem lehet nemet mondani, és ma sem lehet, hogy már a Logan második generációját gyártják, szinte ugyanazokból a cuccokból. Egy normálisabb formatervre ugyan szükség volt, amin tényleg elmolyoltak, legalábbis az autó orrán és farán mindenképp. A kettő között kicsit elnagyolt, de nem gáz.

Azonban mégis durva csalódásokra kell felkészülnie annak, aki az előző MCV-ből kiindulva közelít ehhez a kocsihoz. Ugyan négy centivel hosszabb, mint volt, de valahogy eltűnt belőle két ülés. Akinek mégis hétüléses Dacia kéne, ott a Lodgy, de erről majd később, az anyagiaknál.

Szóval az történt, hogy az MCV mostantól egy sima, ötüléses kombi, egészen nagy lábtérrel, egészen nagy csomagtartóval, amit 573 literesnek mondanak hivatalosan. Egy biztos, nem csaltak, egy röpke méréssel kiderült, hogy ennyi megvan, ha nem több. Például az emelőt is elrakhatták volna a pótkeréküregbe. Mellesleg a pótkerék helyét sem számolták bele az 573-ba – ahogy a szűkre sikerült középkategóriás kombiknál szokás –, így meglenne a hatszáz liter is. Ami a pótkereket illeti, 15 ezer forintos opció, amit érdemes megfizetni. A csomagtér így is nagy, bővítve meg vagy másfél köbméter.

Ha valakit nem érdekelnek a számok, akkor úgy fogalmaznék: a Dacia Logan MCV tágasabb és nagyobb csomagtartójú, mint a nemrég nálunk járt Opel Insignia kombi, és az nem öt, hanem inkább nyolc-, netán tízmilliós kocsi. De hol akkor a hiba?

Hát ott a bibi, hogy a Dacia egy jófajta haszongépjármű szintjét hozza, mind a belső kivitel, de az ülései is kábé olyanok. Ez kell, mint húsvéti sonkába a nitrites pácsó, mert így érzi az ember, hogy mennyit spórolt. Amúgy ez az Arctic kivitel egyáltalán nem fájdalmas, mert ennél már van pár krómkarika a levegőbeömlők körül, meg színes az ajtóbehúzó, és ez már elég is, hogy ne zuhanjon az ember a mély depresszióba. Viszont az alapabb (Acces, Ambiance) verziók ennél jóval szomorkásabbak, mert például nemcsak a színes betét marad le az ajtókapaszkodóról, hanem magát a kapaszkodót hagyják el. Meg a krómot és minden mást. Viszont példamutató módon a szervokormány, a stabilizáló elektronika, a blokkolásgátló, a négy légzsák és az Isofix-csatlakozók még a legpuruttyább változathoz is járnak. Az ám!

Amellett, hogy a Dákó bódéja egészen jó kombiként, és végre az elviselhetőség határát felülről karcolja a minősége, igen jó motor az 1.5 dCi is. Igaz, a dízel kizárólag az Arctichoz kérhető, van belőle egy 75 lóerős százerer forintnyi kedvezményért, a kínálat csúcsán pedig az igazi nagyvad, a mi 90 lovasunk csücsül.

Erőből nincs is hiány, már 1200-ról kidolgozza magát a motor, ami dicséretes teljesítmény, még azt is elbírja, hogy viszonylag hosszúra áttételezték az ötgangos váltót. Virgonc módon elpörög közel ötezerig, ami a benzinesekhez készült fordulatszámmérőn nem tűnik soknak, de egy dízeltől ilyen könnyed forgathatóság igazán nagy szó. Teljesen jó gyorsulást is produkál vele az MCV, 12 másodperc alatt van százon, ami egy átlagos érték, viszont rugalmasságban lazán lenyom egy hasonló benzinest. A futóműre nem is vesztegetnék sok szót, kirugóz mindent, amit Kelet-Európában ki kell, igaz, az első tengely kicsit bakkecskézik. Persze kanyarban billeg, a kormány indirekt, de egy ilyen kocsinál ez nem hátrány, csupán tény.

Azonban a jó motor és a gigantikus bódé kombinációjából mégsem jött ki a világ legjobb kombija, pedig arra számítottam. Ugyanis frankón elfelejtették a zajjal és a vibrációkkal foglakozó részlegnél megjáratni a terveket. Az MCV hatalmas teste, amikor a motor 1100-1500 között dolgozik, úgy begerjed, mintha egy üstdobban ülnénk, amikor a dobos jól megpörgeti az ütőivel. Borzalmas, agyig hatoló mély hang ez, ami csak rövid távon elviselhető. Én inkább visszaváltottam, hogy 1500 fölött pörögjön a motor. Városban ez azt jelenti, hogy hármas fölé nem érdemes kapcsolni, noha a motor elbírná. Csak az ember nem.

Ötödikben úgy 85 km/óránál szűnik meg a borzalmas mély hang. Kíváncsiságból 70-től végigmértem ötödikben a zajmérővel: vicces, de 85-nél tetőzik a zajszint, 73 dB táján, aztán hopp, esik vagy öt decibelt(!), majd 130-nál is csak 71 dB környékéig erősödik vissza. A vicc az, hogy amikor az MCV-t visszavittem, elhoztam egy Kangoo haszonjárművet, natúr acéllemezekkel, nulla zajszigeteléssel és legalább ekkora puttonnyal. Na az nem gerjedt.

Ez a tulajdonság azok számára, akik 90-130-as tempóval utaznak sokat, nem jelent majd problémát. Viszont a városi használatban, meg olyan helyeken, ahol teherautók mögött kell bóklászni, elmondhatatlanul zavaró, ezért hiába nyomatékos a kis motor, nem igazán használjuk ki. Pedig ebben a tartományban fogyasztaná a legkevesebbet. Kipróbáltam, egy kis szerencsével, amikor nincs dugó és halad a forgalom, akár négy litert alig meghaladó fogyasztással is tudna közlekedni városban a Dákó. Igaz, a hat liter sem rossz, amit akkor mértem, amikor nem hagytam, hogy begerjedjen. Összességében, némi vidékkel megspékelve nyugodtan kalkulálhatunk egy ötliteres átlaggal, legalábbis klíma nélkül.

Mondhatnám, hogy vegyen inkább mindenki benzinest, de a kocsi méretével harmonizáló benzines egyszerűen nincs a palettán, hisz a már emlegetett 1,2-esen kívül a 900 köbcentis, turbós háromhengeres létezik még, de arról tudjuk, hogy egyáltalán nem fogyaszt keveset. Ha elfogadjuk, hogy csak 8 litert kajál a Logan MCV-ben, mint a Capturben, akkor alig 33 ezer kilométer alatt hozza meg az árát a dízelmotor (5 l/100 km-vel számolva), ami feltűnően gyors megtérülés.

Kár érte, hogy ilyen a dízelmotorral. Kár érte, hogy kivették a hatodik és a hetedik ülés lehetőségét, ami az előző MCV-nél még (ha jól emlékszem) egy alig 150 ezres tétel volt. Ma viszont meg kell venni érte a Lodgyt, ami eleve vagy 600 ezerrel drágább, plusz még 150 ezer a két hátsó pótülés. Azok, akiknek korábban a hétüléses MCV szólt, már nem fognak érdeklődni iránta, a Lodgy pedig jó messze került a pénztárcájuktól.

De akkor ki fog MCV-t venni? Nem tudom, mert családi autónak megfelel jó egy sima Logan limuzin, de megkockáztatom, hogy egy Sandero is, a kisebb csomagtartójával. Ezek eleve olcsóbbak, és inkább elbír velük egy benzinmotor, ráadásul ez az egész vibrációs probléma nem létezik náluk a dízellel, hisz nincs ekkora testük. Továbbá ott van még a csábító Duster, 3,5-ért, dízelmotorral, igaz, fronthajtással. És igen, ott van a minden ízében autószerűbb Renault Fluence, amit az MCV áráért benzinmotorral kap meg az ember újonnan. De egy-két évesen már dízellel is.

Ahogy ezt végiggondoltam, arra jutottam, hogy bármelyik alternatíva csábítóbb és/vagy olcsóbb az MCV-nél. Ez a kombi leginkább azoknak szól, akik a melós és a családi autó kombinációját keresik. Arra tökéletes, még a dízelmotorral is. Az MCV továbbra sem a világ legjobb autója, csak egy végtelenül ésszerű és funkcionális használati tárgy, egyetlen nagyobb hibával, 3,3 millióért. Rohadtul megéri, de csakis akkor, ha pont erre van szüksége az embernek, amúgy van jobb nála.

Totalcar értékelés - Dacia Logan Arctic MCV 1.5 dCi - 2014

6
TC

Takarékos, hatalmas és még mindig végtelenül egyszerű. Szinte nincs, ami elromoljon benne, a futóművét silány utakra tervezték, a motorja erős. Nagy hibája, hogy már nem kapható hét üléssel, és a karosszériája hajlamos a zavaró gerjedésre.

Népítélet - Dacia Logan

7,4
Nép
8.5
6.1
7.6
6.9
8.3

Az oldalról ajánljuk

Megvadult a sofőr: direkt a szembesávba kormányozta az Ignist
  • Hírek

Megvadult a sofőr: direkt a szembesávba kormányozta az Ignist

A Suzuki vezetőjét kérdőre vonták az eset után.

április 9., 06:00
Bezuhant az olaj, sokkal olcsóbbak lehetnek az üzemanyagok?
  • Hírek

Bezuhant az olaj, sokkal olcsóbbak lehetnek az üzemanyagok?

Trump veri a mellét a csökkenő olajárat látva, pedig nem kéne.

április 9., 12:27
Hathengeres röfröfröf
  • Tesztek

Hathengeres röfröfröfTeszt: BMW 540d xDrive Touring

Édes kilók, luxusháj, disznómód megy a háromliteres dízel kombi.

1 órája
Újra készülhet manuális váltós Ferrari, de ha csak kicsit vagy gazdag, nem kapsz belőle
  • Hírek

Újra készülhet manuális váltós Ferrari, de ha csak kicsit vagy gazdag, nem kapsz belőle

Gianmaria Fulgenzi termékfejlesztési vezető utalt rá, hogy ez nem elképzelhetetlen a jövőben.

április 9., 13:48
Vészintézkedések bevezetéséről döntött a hátbadöfött szövetséges
  • Hírek

Vészintézkedések bevezetéséről döntött a hátbadöfött szövetséges

Próbálja levegőhöz juttatni megszorongatott autómárkáit a dél-koreai kormány.

április 9., 12:21
Áldozattá válhat a Tesla
  • Hírek

Áldozattá válhat a Tesla

Az egyik teslás elemző tart a kínai válaszcsapástól.

április 9., 09:40
Videó: Így lesz egy laza torlódásból baleset az autópályán
  • Hírek

Videó: Így lesz egy laza torlódásból baleset az autópályán

Csak egy kis figyelmetlenség és rossz helyzetfelismerés kell, és máris összecsattan több autó.

április 9., 05:59
A hibridek vs villanyautók: 65:51
  • Hírek

A hibridek vs villanyautók: 65:51

Kevésbé vonzóak a tisztán elektromosok az amerikai vevők számára.

április 9., 11:19
Erős támogatást kapott a 30-as sebességkorlátozás
  • Hírek

Erős támogatást kapott a 30-as sebességkorlátozás

Az érvelés egyértelmű.

április 9., 08:36
Volkswagen: itt a feltámadás?
  • Hírek

Volkswagen: itt a feltámadás?

Viszik a cég villanyautóit, mint a cukrot.

április 9., 08:06
Ennyit költünk a TC flottára egy évben
  • Közélet

Ennyit költünk a TC flottára egy évben

Kiszámoltuk, egy év alatt mennyit fordítunk a saját autóink fenntartására. Az összeg ijesztő is lehet, pedig az üzemanyagot kivettük a képletből.

április 9., 15:39
A Xiaomi SUV-ja is megkaphatja a forradalmi üvegtetőt
  • Hírek

A Xiaomi SUV-ja is megkaphatja a forradalmi üvegtetőt

Egy teszt során 12 fokot vert a Tesla Model 3-ra.

április 8., 06:03
Trump vámjai jelenthetik az utolsó szöget az Alfa Romeo és a Maserati koporsójában
  • Hírek

Trump vámjai jelenthetik az utolsó szöget az Alfa Romeo és a Maserati koporsójában

A Stellantis egyre kevésbé teheti meg, hogy életben tartja a küszködő márkáit.

április 9., 16:54
A világ legnagyobb akkumulátorgyártójáé lehet a Nio a akkucserélő hálózata
  • Hírek

A világ legnagyobb akkumulátorgyártójáé lehet a Nio a akkucserélő hálózata

A CATL úgyis erről álmodozik.

április 8., 16:42
Vadiúj pickupot visz az USA-ba a Kia
  • Hírek

Vadiúj pickupot visz az USA-ba a Kia

Nem a tavaly ősszel bemutatott Tasmant viszik Amerikába: egy teljesen új, tisztán elektromos modell készül.

április 9., 14:47
Presztízskérdés a létezése
  • Tesztek

Presztízskérdés a létezéseBemutató: Audi A6 Avant

Mégsem csak az elektromos Audi modellek kaphatnak mostantól páros modell megjelölést. Vezettük a benzines A6-okat!

április 9., 05:59
Május 21-én újra találkozik a hazai autóipar krémje Budapesten, a MOL Campuson!
  • Hírek

Május 21-én újra találkozik a hazai autóipar krémje Budapesten, a MOL Campuson!

A konferencia idén a globális trendek hazai hatásaira fókuszál, különös tekintettel azokra a változásokra, amelyek már itt kopogtatnak az ajtón.

április 8., 08:29
Még idén piacra dobja első modelljét a BYD prémium márkája Európában
  • Hírek

Még idén piacra dobja első modelljét a BYD prémium márkája Európában

Év végére akár két modell is elérhető lesz.

április 8., 17:34
A Tesla megjavította a Cybertruckot – rosszabb lett
  • Hírek

A Tesla megjavította a Cybertruckot – rosszabb lett

Csálén álló elem, karcok és égésnyom is maradt a visszahívásban javított Cybertruckon.

április 8., 07:10
Felveszi a kesztyűt a rendőrség: az összes elérhető traffipaxot bevetik
  • Hírek

Felveszi a kesztyűt a rendőrség: az összes elérhető traffipaxot bevetik

A ROADPOL egész Európát érintő sebesség ellenőrzési kampányhoz kapcsolódva 24 órás Speedmarathon is lesz.

április 8., 11:13
Összetört egy Corvette, egy papucs a gyanúsított
  • Hírek

Összetört egy Corvette, egy papucs a gyanúsított

Felugratott egy padkára, aztán egy ház oldalába fúrodott egy nő egy Corvette-tel.

április 8., 13:31
Blokád alá kerül az Erzsébet híd kedd délutántól (és parkolni is szívás lesz)
  • Hírek

Blokád alá kerül az Erzsébet híd kedd délutántól (és parkolni is szívás lesz)

Ha jót akarsz, kedd délutántól szerda hajnalig ne akarj átmenni Budáról Pestre vagy fordítva!

április 8., 09:42
Fogadjunk, hogy te is egy ilyen autós játszótérre vágysz!
  • Hírek

Fogadjunk, hogy te is egy ilyen autós játszótérre vágysz!

Ha szeretnél látni élőben egy Mercedes 540K-t, egy 60-as évekbeli versenyautót, vagy akár csak egy Pagoda SL-t, akkor ne hagyd ki ezt az élményt.

április 8., 14:31
Az Audi is leállította átmenetileg az USA-ba irányuló exportot
  • Hírek

Az Audi is leállította átmenetileg az USA-ba irányuló exportot

Várnak, helyzetet értékelnek.

április 8., 09:23
India enyhíthet import vámjain, de ezt az ipara nem akarja
  • Hírek

India enyhíthet import vámjain, de ezt az ipara nem akarja

Az európai autógyártók nagyot nyernének ezzel, a Tata és a Mahindra viszont csak vesztene.

április 8., 15:37
2027-ig tizenöt tisztán elektromos modell lehet a Toyota palettáján
  • Hírek

2027-ig tizenöt tisztán elektromos modell lehet a Toyota palettáján

Ráfekszenek a villanyautózásra, de az eredeti tervhez képes óvatosabban.

április 8., 12:38
Nagyhódos határátkelő
  • Hírek

Nagyhódos határátkelő

április 9., 16:35
Kia EV6 e228 RWD GT-Line – 2025.
  • Tesztek

Kia EV6 e228 RWD GT-Line – 2025.

április 8., 14:54
Pappas Auto 2025 Hunyadi út
  • Magazin

Pappas Auto 2025 Hunyadi út

április 8., 13:52