Fedél nélkül A tűz völgyében

Bemutató: BMW 4 Cabrio – 2014.

2014.02.10. 06:25 Módosítva: 2014.02.10. 07:57

Annyira átkozottul jogfolytonos a forma, hogy hiába nézem, nehezen jövök rá, mi az új a 4-esben. Azt mondják, ezzel kezdődött a BMW legújabb dizájn-megújulása. Nekem ez nagyjából annyira észrevehető, mint amikor Vásáry André feje tetején a hajbeültetés után megjelent az első bátortalan sörtemező.

Nagyon odalennék, ha valami komoly tétje lenne, hogy karikázzam be a képen a BMW új dizájnjának jeleit – a vegasi Nascar-pálya előadótermében tartott prezentáción bizonytalanul ennyit írtam a noteszembe: szemöldökött kapott az angel eye? A veséket nagyon széthúzták, és a külső végük úgy folyik át a fényszórókba, mintha a Nap felszínén elütöttünk volna egy T1000-es terminátort. Dögös, asszem. Van arca, szeme és orra, a száját pedig úgy húzza el, mint egy nagyon flegma rajzfilmmacska. A profilja szép tiszta – nekem a barokkosan hullámzó flame surfacing is bejött, de ezzel a simább megformálással is elvagyok. Csak ugye ugyanez a formanyelv megjelent már a 3-ason is, a 4-es csak mint típusnév új - ez a 3-as kabriója, aminek, hiába ment ki a fejemből, 2012-ben magam írtam a tesztjét, ugyanezekkel a formai jegyekkel.

Az első kerekek mögötti kopoltyú (macskafül?) viszont újdonság, és talán kicsit sok is, de a BMW-nél elég sokat tökölhettek vele, jó lesz-e az oda, úgyhogy nyilván jó. Van neve is: a BMW air breathernek hívja, és a légellenállás csökkentésével indokolja. Gondolom, a levegőlélegző krómozása nem valódi tétel a légellenállási együtthatóban, úgyhogy mégis inkább a külsőség rovatba írnám. Az első kerekek előtti prizma pedig rossz, de az meg amerikai előírás, egyidős velem, meg a Cougarommal: 1968 óta kell náluk így elcsúfítani az autók elejét. A hátsó lökhárító aljára szerelt piros prizma sem tesz jót, legkevésbé egy fehér autónak, de a lámpák legalább jól néznek ki.

Az amerikai specifikációjú tesztautók belseje barna bőr, hiszen ezeket majd itt kell eladni, és Amerikában jelenleg a barna az új fekete, legalábbis ami a belsőt illeti. (A témáról részletesebben hamarosan, mert voltam üzemlátogatáson a kaliforniai BMW Designworks-nél is.) A belseje szokás szerint tökéletes, leszámítva ezt az átkozott szélesvásznú kijelzőt, ami a maga ostoba téglalapjával hazavágja a műszerfal szépen rajzolt dűnéinek szimfóniáját.

Ér kifogásolni, hogy a BMW az előző 3-as kabrióhoz hasonlítja a 4-est? Ahhoz képest tényleg nőtt, mert abban a hátsó ülés inkább legfeljebb kicsi gyerekeknek való +2 konstelláció volt, ebben meg láttam dán kollégát gondtalan ábrázattal hátul ülni. Viszont egészében mintha passzentosabb lenne, mint a jelenlegi 3-as, ami számomra kifejezetten tágas autó. Hiába, a tető és a mozgatórendszer rengeteg helyet vesz el, bár a legtöbbet kétségtelenül a csomagtartóból – a 370 literből 220 lesz, amint nyitjuk a tetőt. A BMW szerint így is simán befér a golfzsák, én már erre sem vennék mérget. Na nem mintha annyi tapasztalatom volna golfzsákokkal.

A tető az elődmodell 3-as kabrióhoz hasonlóan háromrészes kemény tetővel működik, a belső burkolat pedig a gyártó szerint különlegesen jó hangszigetelést kapott. Nem mértem, meg elsősorban amúgy is nyitott tetővel használtam, azután meg úgyis minden csendes – a BMW szerint két decibellel halkabb, mint a 3-as kabrió. A tető menet közben is nyitható, én viszont valahogy keveslem a 18 km/h-s tempót, aminél még lehet üzemeltetni, és sokallom a 20 másodperces nyitást, ami kettővel kevesebb, mint az elődé; úgy tűnik, kemény tetős kabrióknál egyszerűen túl nehéz nagyot faragni. Az Opel Cascada csak a mihez tartás kedvéért 17 másodperc alatt nyitja-zárja a puha tetejét, 50-es tempóig, és az is elég csendes autó volt. Nyilván sok szól mindkét megoldás mellett, gondolom, a fókuszcsoportban kijött, hogy félnek a puha tetőtől, vagy a dizájnt érezték így tisztábbnak.

Nyitott tetővel azt mondják, az övvonal tetején körben hátrafelé végigfutó fém díszléc egy yacht fedélzetet ad ki – ez már az Opel Cascadán is rendkívüli módon a szívemhez nőtt. Az opcionális tarkómelegítő pedig, ami a fejtámla tövéből fújja a meleget, a tulajdonosok szívéhez nőhet majd hozzá. A BMW azt mondja, most először, de nyilván csak a BMW-k között, hiszen ugyanez már egy kategóriával lejjebb, jó régen, a 2005-ös Mercedes SLK-ban.

A sorhatos a 435i-ben 5800-as fordulatnál adja le a maga 300 lóerejét, de ezt a határt nem nagyon feszegettük, mert az egyik német szervező finoman elhintette, hogy pár napja egy orosz újságírót már megbüntettek ezer dollárra, igaz, tett is érte: valahol a megengedett sebesség duplája és triplája között autózgatott. Nem is könnyű betartani a sebességkorlátozást, mert a 435i 5,6 másodperc alatt van 100-on, tényleg merev, mint mamuttetem a tajgában, ha berakjuk a szélterelőt, nyitott tetővel sem zajos, viszont a kipufogóval szép hangokat tudunk kiadni.

A nyolcfokozatú automatára meg aztán végképp nem kell odafigyelni, csak ha menet közben lőnénk ki, vagy a motort röfögtetnénk egy kicsit – mindkettő remek időtöltés. Ugyanakkor továbbra is tartjuk szerkesztőségi álláspontunkat, mely szerint a BMW már régóta inkább Mercedeseket csinál, és bár ezzel is lehet gyorsan menni, nem igazán borul benne el az elménk. És nem csak azért, mert a Valley of fire nemzeti parkban a rangerek összeterelnek minket, és azt mondják a BMW-seknek, hogy csak akkor mehetünk át, ha garantálják, hogy senki nem lépi túl a megengedett sebességet. Tehát konvoj lesz a vége, nem rángathatjuk meg igazán az 1700 kilós saját tömegű lapos kavicsot, pedig kíváncsi lennék, mennyivel jobb, mint például a Cascadánál, ami kisebb, de szintén 1,7 tonna, szerpentinen meghökkentően jól muzsikált. Ha már szóba került a tömeg, a BMW a kabriósítást 300 kiló plusszal oldotta meg, legalábbis a jelenlegi 3-ashoz képest.

A Valley of fire Nevada legrégibb nemzeti parkja, a nevét pedig, mint A tűz völgye, a hatalmas vörös sziklákról kapta, melyek kisebbek, mint Monument Valley, viszont sokkal több van belőlük. A vörös képződmények a dinoszauruszok korának homokjából jöttek létre, és itt van a Mead-tó is. Elsősorban olyan filmeket forgattak itt a 60-as-80-as években, melyekre mi nem nagyon emlékezhetünk, de itt vették fel Az emlékmás című Schwarzenegger-film marsi külső jeleneteit. Mert egyébként a Mars tényleg eléggé ilyen lehet.

A 428i-t nem hozták a bemutatóra, gondolom, mert bár 240 LE, ami még mindig elég egy 6,2 másodperces 0-100-ra, de ha a 4 nem modellnév, hanem hengerszám, a németek is kevésbé büszkék rá. Pedig összkerekes kivitel (xDrive) épp ebből lesz, gondolván a sarkvidéki és hegyi kabriósok igényeire. A magyar vásárlók potenciális kedvence valószínűleg a kétliteres, 180 lovas dízel lesz, ami szerencsére már Magyarországon is rendelhető - 13,6 milliós alapáron. A 428i 14,4 millióról indul, a csúcsmodell, a hathengeres, 300 lovas 435i pedig 16,4.

Az oldalról ajánljuk

Ultimátumot adott az ügyfeleknek a Volkswagen
  • Hírek

Ultimátumot adott az ügyfeleknek a Volkswagen

A német gyártó azt ígéri, hogy a vámtarifák miatt növekvő költségek ellenére se emel árat. Legalábbis egy darabig.

április 17., 10:46
Az új Subaru Outback sokkal kevésbé kombi és sokkal jobban SUV, mint eddig bármikor
  • Hírek

Az új Subaru Outback sokkal kevésbé kombi és sokkal jobban SUV, mint eddig bármikor

Aki nem elégszik meg az alap Outback terepezési képességeivel, annak elérhető a Wilderness Edition is.

április 17., 12:24
A Jaguar még a villanyautók korában is életben tartja a legendás E-Type-ot
  • Hírek

A Jaguar még a villanyautók korában is életben tartja a legendás E-Type-ot

A mai napig nagy számú eredeti alkatrész áll rendelkezésre a legjobb esetben is 51 éves modellhez.

április 17., 06:19
cover video teszt
  • 404

cover video tesztez itt az alcím

lorem ipsum blablabla

április 17., 11:09
Macskaterapeuta céggel álcázzák a Jeff Bezos által támogatott olcsó elektromos autót
  • Hírek

Macskaterapeuta céggel álcázzák a Jeff Bezos által támogatott olcsó elektromos autót

Ha elkészül, állítólag kilencmillió forintnak megfelelő dollár alatt marad az ára.

58 perce
Felborult egy kamion, lezárták az M3-as autópályát
  • Hírek

Felborult egy kamion, lezárták az M3-as autópályát

A Budapest felé vezető oldalon az 59 és 60 kilométer között történt a baleset.

április 17., 07:42
Sportosabb, mint hittük – Suzuki e-Vitara egy német tesztpályán
  • Tesztek

Sportosabb, mint hittük – Suzuki e-Vitara egy német tesztpályánMenetpróba: Suzuki e Vitara - 2025.

Erős konkurencia elé néz, de itthon valószínűleg jó esélyei vannak az elektromos Vitarának, ami ugyan csak nyár végén érkezik, de mi már vezethettük.

április 17., 06:03
Érdekes hangja lesz az elektromos BMW Neue Klasséknak
  • Hírek

Érdekes hangja lesz az elektromos BMW Neue Klasséknak

Nem a benzines autók hangját imitálnák.

április 16., 06:10
Kombi-SUV-izé lett a Subaru Trailseeker, és megy, mint a vesztés
  • Hírek

Kombi-SUV-izé lett a Subaru Trailseeker, és megy, mint a vesztés

A Subaru bemutatta a Trailseekert, amiről még azt se könnyű megmondani, hogy milyen kategóriában játszik. Viszont rohadt gyors.

április 17., 14:14
Hol tart a Hyundai, a Kia és a többiek?
  • Hírek

Hol tart a Hyundai, a Kia és a többiek?

És még csak most jön az amerikai vámvihar.

április 17., 13:16
Cáfolta a Volkswagen egy új Audi R8 érkezését
  • Hírek

Cáfolta a Volkswagen egy új Audi R8 érkezését

Egy középmotoros, belső égésű motorral szerelt sportautó nem szerepel a terveik között.

április 17., 16:08
Mesés off-roadert épített egy amerikai cég az első Lotus Elise-ből
  • Hírek

Mesés off-roadert épített egy amerikai cég az első Lotus Elise-ből

Nyugodtan odatennénk a Porsche 911 Dakar vagy a Lamborghini Huracan Sterrato mellé.

április 16., 17:44
100 milliárd dolláros veszteséges okozhatnak a vámok az amerikai autógyártóknak
  • Hírek

100 milliárd dolláros veszteséges okozhatnak a vámok az amerikai autógyártóknak

Alakul az autótarifa-matek, megbecsülték a gigantikus veszteségeket és drágulást.

április 16., 07:55
USA: a Mitsubishi is csak a kikötőig viszi az autóit
  • Hírek

USA: a Mitsubishi is csak a kikötőig viszi az autóit

Pedig épp rekordot döntenek az eladásiak.

április 16., 06:05
Elektromos modelleken tér vissza a Ford ST és RS jelölése
  • Hírek

Elektromos modelleken tér vissza a Ford ST és RS jelölése

Ugyanúgy vad és sportos modelleket jelölnek majd.

április 17., 06:13
Érzékeny búcsút vehetnek az amerikai autósok a Nissan legkedveltebb típusától
  • Hírek

Érzékeny búcsút vehetnek az amerikai autósok a Nissan legkedveltebb típusától

Donald Trump autóvámja a legérzékenyebb ponton érinti a Nissant.

április 16., 12:09
Csúszhat a Tesla Cybercab és a Semi sorozatgyártása Trump Kínát sújtó vámjai miatt
  • Hírek

Csúszhat a Tesla Cybercab és a Semi sorozatgyártása Trump Kínát sújtó vámjai miatt

Korábban a kisebb vámokat még bevállalták volna, a mostani azonban már nekik is sok.

április 16., 16:46
300 lóerős belépő az M világba
  • Tesztek

300 lóerős belépő az M világbaBMW M235 xDrive

A MINI-k óta tudják, hogyan kell, szóval a 300 lóerős új M235-nek is megvannak a trükkjei ahhoz, hogy vigyorogva vidd el egy újabb körre.

április 16., 10:58
Megmenekülnek a sportautók? Mégis maradhat a karbonszál az Európai Unióban
  • Hírek

Megmenekülnek a sportautók? Mégis maradhat a karbonszál az Európai Unióban

Úgy néz ki, hogy mégsem kell elengednie a gyártóknak a karbonszálat 2029-től.

április 16., 13:17
Száz másodperc alatt tele az aksi: a CATL rendszere ezt ígéri
  • Hírek

Száz másodperc alatt tele az aksi: a CATL rendszere ezt ígéri

A debreceni gyárral is rendelkező cég saját kezébe veszi az akkumulátorok újratöltését.

április 16., 10:33
Cybertruckokkal hurcolják az üvegkalitkába zárt Teslákat Texasban
  • Hírek

Cybertruckokkal hurcolják az üvegkalitkába zárt Teslákat Texasban

A Tesla nem hisz a hagyományos marketingfogásokban.

április 16., 14:57
Subaru Trailseeker - 2026.
  • Hírek

Subaru Trailseeker - 2026.

április 17., 13:13
Subaru Outback 2026
  • Hírek

Subaru Outback 2026

április 17., 11:09
Volvo S90 facelift - 2026.
  • Hírek

Volvo S90 facelift - 2026.

április 17., 15:21
Get Lost Lotus Elise
  • Hírek

Get Lost Lotus Elise

április 16., 15:16
Autók, amikben felnőttünk III.
  • Technika

Autók, amikben felnőttünk III.

április 16., 11:46
Bemutató: Mercedes-Benz CLA – 2025.
  • Tesztek

Bemutató: Mercedes-Benz CLA – 2025.

április 16., 10:41