A csillagok kicsivel szerencsésebb együttállásával talán minden másként alakult volna, de így csak egy legendákkal övezett fiaskó lett az Edselből. Egy restaurált első szériás modell apropóján igazodunk el a kissé hamis mítoszban.
A Totalcar.hu-n a Veterán Autó és Motor magazinból átvett cikkeket is publikálunk kéthetente. Fogadják szeretettel ezeket az írásokat, amelyek közül a jelenlegi a 2012/2-es számban jelent meg.
Az amerikai autóipar legcsúfosabb baklövéseként tartják számon, sőt az Edsel nevet a bukás szinonimájaként is használják odaát. Pedig nem történt semmi rendkívüli, csupán a konszern vezetői néhány ponton elszámították magukat.
Nagy lökést adott az ötvenes években a fordosok önbizalmának, hogy a vállalat nemcsak pontot tett a világháborút követő gyengélkedés végére, hanem a Thunderbirddel óriási pofont is adott fő versenytársának. Dearbornban érezték, hogy ezúttal meg lehet szorongatni a General Motorst. Az igazgatótanács elnöke, Ernest Breech úgy vélte, a harcot csak akkor tudják sikerrel megvívni, ha a riválishoz hasonlóan öt márkát kínálnak a vásárlóknak.
Első lépésként a Lincolnból kiszakították a Continentalt és felhelyezték a legfölső polcra. Ez nyilván nem tett jót az előbbinek, amely egyébként sem örvendett igazán nagy presztízsnek, mert lényegében közös karosszériákat viselt a középkategóriás Mercurykkal. Második lépésként az évtized végére egy Mercurynál drágább márka bevezetését tervezték, aládúcolva vele a Lincoln süllyedő imázsát.
A készülő újdonságot sokáig E-Carnak nevezték, amely az experimental, azaz kísérleti szóból származik. Az E betűs rövidítés csak megerősítette Breechet abbéli szándékában, hogy a cégalapító fiatalon elhunyt fiáról, Edsel Fordról nevezzék el a márkát. Akaratát keresztülvitte az ötletet ellenző családon is, pedig ifjabb Henry Ford közölte, hogy nem szeretné elhunyt édesapja nevét látni az autókon. A társaság szakemberei egyébként hatezer lehetséges márkanevet vizsgáltak meg, s a lista elején szereplőket végül típusjelzésként hasznosították.
Mire az Edsel valósággá vált, az eredeti terveket megváltoztatták, a felső-középkategória helyett a Ford és a Mercury közti szűk résbe próbálták beszuszakolni a gyártmányt. Pontosabban egyes típusait, merthogy volt olyan modell, amely Ford-alapokra épült, mégis drágább volt, mint az azonos kategóriájú Mercury.
A következetlen árazással és az átfedésekkel a konszern a jól menő divízióit és az Edselt egyaránt nehéz helyzetbe hozta. További gondot jelentett, hogy a márkának nem volt igazi otthona, a két olcsóbbik modell, a Ranger és a Pacer előállítását Ford-, a drágább Corsair és Citation típusokét pedig Mercury-üzemek végezték az USA több pontján és Kanadában. A hontalan Edsellel mindenhol csak úgy mellékesen foglalkoztak, ráadásul nem volt egységes minőség-ellenőrzés – mindennek pontatlanság és változó összeszerelési színvonal lett a következménye.
Edsel Bryant Ford (1893–1943)
Clara és Henry Ford egyetlen gyermeke 1915-ben titkári pozícióban helyezkedett el az autógyártó vállalatnál, négy évvel később a társaság elnöke lett. 1916-ban megnősült, négy gyermekük született, a legidősebb, Henry később szintén tevékenykedett a társaság elnökeként. Edsel irányításával 1922-ben felvásárolták a Lincoln Motor Companyt, 1939-ben pedig megalapították a középkategóriás Mercury márkát. A cégvezetőt szoros kapcsolat fűzte édesapjához, de a szakmai viták gyakran okoztak feszültséget köztük. Edsel ötvenévesen gyomorrákban halt meg, az óriásvállalat megüresedő elnöki székét két évre az alapító foglalta el, majd következett az unoka, Henry Ford II.
Keserű ébredés
Az 1958-as évadban valamivel több mint 68 ezer Edsel talált gazdára, ennél jobb márkaindítást csak az olcsó kategóriában versenyző Plymouth produkált, még 1928-ban. A Ford vezetői viszont lényegesen jobb fogadtatásban, kétszázezer darabot meghaladó eladásban bíztak. A premier fellengzősen E-Daynek elnevezett napját hatalmas reklámhadjárat előzte meg, a CBS tévécsatornán még egyórás műsort is vetítettek Edsel Show néven Louis Armstronggal, Bing Crosbyval és Frank Sinatrával.
A konszern hihetetlen nóvum ígéretével csigázta a közönséget, és bár az Edsel számos újdonságot és előremutató megoldást felvonultatott – kormányagyba szerelt nyomógombokkal irányítható Teletouch váltót, beállítható sebességhatárra vörös fénnyel figyelmeztető, forgó számlapos sebességjelzőt, alacsony olajszintre és -nyomásra, behúzott rögzítőfékre, alacsony üzemanyagszintre, túl hideg és meleg motorra figyelmeztető lámpákat –, mindez nem volt elegendő ahhoz, hogy fenekestül felforgassa az USA autóiparát. A reklámszövegek nyomán a vásárlók azt is hihették, hogy a Citroën DS amerikai megfelelője érkezik, ehelyett kaptak egy forradalminak jóindulattal sem nevezhető kocsit. A mesterségesen felfokozott várakozás alaposan visszaütött.
A kudarc nyomán az 1959-es modellévre drasztikusan visszanyesték a kínálatot, már csak a Junior Edselnek becézett olcsóbb, Ford-alapú modellek készültek, a korábbinál nagyobb tengelytávval. A takarékosság jegyében számos alkatrészt átvettek a társaktól: a hátsó lámpákat például az előző évi Continentalról, a műszerfalat, a Teletouch váltót nyugdíjba küldő automatát pedig a Fordokból ismerhette a vásárló. Még fordosabbá tette az autó karakterét, hogy a divathoz igazodva a fényszórók a rácsba költöztek. A módosítások eredménye: harmadával kevesebb eladott autó.
Mindenki számára világos volt, hogy az Edselnek vége, ennek ellenére az 1960-as sorozatnak még zöld jelzést adott a vezetés. Ezek a kocsik tulajdonképpen Ford Fairlane-ek voltak Pontiac-stílusú osztott maszkkal. Egy kisebb típust is terveztek Comet néven, de azt végül átpasszolták a Mercurynak; még a gyártás megindítása előtt levették a márkajelzést, ám a Mercury név csak két évvel később tűnt fel az autón. 1960-ra az Edsel-választék a Rangerre és a Station Wagonre szűkült, de jóformán mire a tinta megszáradt a „New! Nifty! Thrifty!” (új, csinos, takarékos) feliratot viselő árlistákon, a gyártás – két hónappal a beindítása után – le is állt. A búcsúév darabszáma jelképesnek tekinthető, a felső kategóriás Lincolnból majdnem kilencszer annyi készült az 1960-as modellévben.
Elhamarkodott reklámígéret
Rengeteg olyan újítást terveztek az Edselbe, amely végül nem valósult meg. Ilyen a bekapcsolva hagyott világításra figyelmeztető hang, a külső–belső hőmérő és az Edsel-Aire-nek nevezett légrugózás. Néhány kocsit utólag elláttak légrugózással, ezeket tesztelési célra használták, de a rendszer nem vált be, mert nem viselte jól a hőmérséklet-ingadozást. Érdekesség, hogy az interneten fellelhető számos Edsel-reklám egyikében a narrátor légrugózással hirdeti a márkát.
Elillant váltó
Két év és négy hónap alatt 120 ezer Edselt gyártottak, ami tengerentúli mércével szinte kisszériás tételnek mondható. Ez a mennyiség 35 kivitelre aprózódik, természetesen nem számítva a motor, a váltó és a felszereltség szorzóit. A csak 1958-ban készített Citation modellből alig 8500 készült, az itt látható Hardtop Coupe 2535 legyártott darab egyike, amiből következik, hogy a felújítás legkeservesebb feladata az alkatrészbeszerzés.
Veterános cikkek
Az imént olvasott cikkekhez hasonlókat tucatjával talál a frissen megjelent Veterán Autó és Motorban is. Keresse a magazint az újságárusoknál, benzinkutaknál! Régebbi, nyomtatott számok megrendelhetők a magazin honlapján, a veteran.hu címen.
Restaurált, pláne megőrzött Edselt nemigen találni, ha van is, megfizethetetlen, így érthető, miért vette meg Egri Albert a megviselt, tizenéve fészerben álló autót. Az állapotot valamelyest kompenzálta, hogy egyben volt a jármű, eredeti fényezéssel, és a tulajdonosi lánc egyetlen szemből – egy egyházi gyülekezetből – állt. Kissé rontotta a képet, amikor a szállítás során megsérült a Citation oldala, emiatt néhány díszítőelemet pótolni kellett. „A csomagtértetőt nyitó gombtól a gépháztetőig milliónyi dologban eltérnek az egyes modellek. A motort leszámítva szinte semmi nem kompatibilis semmivel” – mondja a gazda. A díszítőelemek mellett a lámpák, kapcsolók is nehezen beszerezhetők, de a legtöbb bosszúságot a szélvédőgumi okozta: egy éven keresztül hiába vadászták. Amikor feltűnt egy–egy darab a világhálón, öldöklő küzdelem folyt érte, és egekbe szökött az ára – végül egy használható bontottat szereztek be.
A V8-assal nem volt gond, csak meg kellett találni a megfelelő szakit. A spéci Teletouch váltóból hiányzott az elektromotor, de ennek meglelése nem okozott gondot: az egyházi gyülekezet egyik élelmes tagja még az értékesítés előtt kimentette a kocsiból néhány egyéb dolog kíséretében, majd jó pénzért eladta Albertéknak. Ezzel együtt akadtak gondok a váltóval, mert az állás során sok minden elöregedett benne, és most, többszöri nekifutás után sem működik tökéletesen: csak a lassúmeneti üzemmódban hajlandó kapcsolni az egyes fokozatot.
A tesztkör előtt Albert fel is hívja a figyelmem, hogy lomhán indul, de azért bánjak óvatosan a gázzal, mert a nagy motor hamar meglódítja a közel kéttonnás tömeget, és az ötvenes években ugyebár egész mást értettek fékezés alatt, mint manapság. A vezetőülésben helyet foglalva arra várok, hogy magával ragadjon a márka különcsége, ehelyett egy stílusos, de nem extravagáns kocsi karaktere rajzolódik ki előttem. A Rolling Dome nevű sebességjelző zseniálisan néz ki, de egyébként a belső a korabeli amerikai érzést nyújtja – mondom mindezt közel ötvenöt év részleteket elhomályosító távlatából.
Induláskor fel sem tűnik, hogy kimaradt egy fokozat, a fékek gyengesége azonban a figyelmeztetés dacára is a meglepetés erejével hat. Városi forgalomban negyvenre sem mernék felgyorsulni – a gyülekezet tagjai gyakran igénybe vehették az égiek segítségét a megálláshoz. Kanyarban bárkás érzést kelt az Edsel, s amikor ezt megemlítem Albertnak, így válaszol: „Próbáltad volna korábban! Öt centivel leültettük, mert annyira billegett!”
Az utólagos módosítások közé tartozik még a kétkörössé alakított fékrendszer és az első üléspad gyáritól eltérő mintája. A fényezés eredetileg fekete–arany volt, utóbbiból majdnem a gyári árnyalatot fújták vissza, ez a zöld viszont nem szerepelt a listán, a tulajdonos elképzelése nyomán keverték. Az ötvenes években teljesen természetes harsogó aranyszín is jelzi, hogy az Edsel egy olyan kor szülötte, amelyben mindenki feltűnésre vágyott, és legkönnyebben pont az egyszerűséggel lehetett kitűnni.
Ezt az egyszerűséget intézményesítette az 1960-ban kihozott Ford Falcon, amelynek óriási sikere gyógyírt jelentett a konszernnek. Ennél a típusnál nem volt vállalaton belüli ellenállás, nem kellett megismertetni a gyártmányt, bátran alapozhattak a márkahűségre. És persze az sem mellékes, hogy a kiskategória ez idő tájt szárnyalt – az Edsel pedig pont akkor jelent meg, amikor a középszegmens eladásai drámaian visszaestek. Lehet, hogy egy jobb időzítés ellensúlyozta volna a kezdeti hibákat, és talán még a kétezres években is létezett volna az Edsel. Számos márka, köztük a BMW, a Chrysler és maga a Ford is került hajszálnyi közelségbe az összeomláshoz – tudják, a sors olykor apróságokon múlik.
Ajándék lónak...
Az autótörténelem egyik legőrültebb reklámötlete az Edsel nevéhez fűződik. A kezdeti sikertelenséget látva a vállalat szakértői rendszeres tanácskozásokat tartottak, s a történet szerint az egyik ötletbörzén egy munkatárs – némi káromkodás kíséretében – kínjában azt mondta, hogy „Ajándékozzunk pónilovakat!”
Mivel az Edsel a Wagon Train című westernsorozatot szponzorálta, a marketingfőnökök meglátták a lehetőséget a nem komolynak szánt felvetésben. Hogy így volt-e, ma már nem tudni, de tény, hogy 1958 elején elindult az Edsel Wagon Train Pony Contest elnevezésű nyereményjáték. A tesztvezetésre jelentkezők formanyomtatványt kaptak, melyen nevet javasolhattak a kereskedés karámjában lakó póninak. A legjobb nevet adó tesztvezetők megnyerték az állatot, de a legtöbben éltek a nyeremény készpénzre (100 dollár) váltásának lehetőségével. Az akció után a vállalat csak nehezen tudott túladni a promó-pónikon, ráadásul az eladótérben tartott állatok rengeteg gondot okoztak a kereskedőknek.
Az a bizonyos maszk
Se szeri, se száma az Edsellel foglalkozó cikkeknek, és a felületes írások rendszerint a hűtőmaszknak tulajdonítják a márka kudarcát. Állítólag az okozta a bukást, hogy az ovális nyílás egyeseket szeméremajkakra, másokat vécéülőkére emlékeztetett. Mindez azonban nem több legendánál, ugyanekkora képzelőerővel a Renault-jelvény és a Mazda 1997-ig használt emblémája láttán is megbotránkozhatnánk.
A történet finomabb kiadásban úgy szól, hogy a vásárlók az Edsel formatervezési hibáit büntették. Való igaz, hogy a lóhámnak is nevezett maszktól – amely nyomán a kocsit citromba harapott Oldsmobile-nak hívták – idegenkedtek az emberek, ahogyan több más elemtől, például a benőtt lábkörömnek csúfolt hátsó lámpától is, de majd minden autógyártó termékein voltak népszerűtlen, gúny tárgyává vált részletek.
Vannak, akik a névválasztást okolják, mondván a vevők a weasel (menyét) és a dead cell (kiégett elem) kifejezésekre, illetve az Edson traktorra asszociáltak. Ez persze megint csak városi legenda, ahogy az sem igaz, hogy műszakilag volt baklövés az Edsel – elvégre számtalan elemet a Fordból és a Mercuryból emeltek át. A fiaskót nem a küllem, az elnevezés vagy a műszaki tartalom, hanem szerencsétlen döntések okozták.
E-motorok
Az első évben csak az Edselhez kapható V8-asokból állt a motorválaszték. A kisebbik 5,9 literest egy Ford-blokkból alakították ki a furat 1,27 mm-es bővítésével, a nagyobbik 6719 cm³-est pedig a Lincolnokban és a legerősebb Mercurykban használt motorból, az átmérő 2,54 mm-es szűkítésével. A 303 lóerőst a Rangerbe és a Pacerbe, a 410 lovast a Mercury-alapú modellekbe szerelték. Utóbbi blokkot 1959-re száműzték, a csúcs az 5916 cm³-es lett, melyhez a Ford-kínálatból hozzácsapták a 4,8 és az 5,45 literes V8-ast, illetve a 3,65-ös sorhatost (200, 225, illetve 145 LE). Az utolsó évre a másik Edsel-motor és az 5441 köbcentis is eltűnt, a Fordok 300 lóerős, 5768 köbcentis szerkezete lett a csúcsblokk, és ezzel egyidejűleg – a takarékosság jegyében – a 4,8 literes teljesítménye 185 lóerőre esett vissza.