Oké, húszéves a RAV4, az is rendben, hogy csak egy évvel a negyedik generációs modell után jutott eszébe a Toyotának, hogy a 4x4-es kivitelbe is beletegye a legkisebb, kétliteres, 124 lóerős dízelmotort (az olaszok nyilván zokogtak az adó miatt). A két évtized alatt alaposan meghízott RAV4 terebélyes tomporát vizslatva az athéni reptér parkolójában, mi is átéreztük az aggodalmukat. Aztán mentünk vagy 350 kilométert, az idő java részét olyan utakon, ahonnan bárki visszafordulna, ennek az adagnak két nagy szakasza pedig az Akropolisz rali útvonalát fedte le. Érdemes tudni, hogy egy régebbi versenyen, amikor a magyarok meglátták azt az utat, felkiáltottak – ezen, versenyezni? Hülyék... Nos, nekünk azt mondták, bátran. Aki úgy gondolja, finom kis autókázás lehetett, egy home videóban megnézheti, milyen volt ez belülről, itt a kapcsolódó blogposzt. A többieknek meg álljon itt egy képriport – olyan helyeken jártunk, ahol nagyon kevesen eddig.
A régi Görögország elképesztő hely lehetett, bár az új is tartogat fura meglepetéseket: az egész ország egy összefüggő, félbehagyott építkezés, a forgalom pedig úgy megy, ahogy épp sikerül, a leállósáv például mindenütt teljes értékű sáv (Fotó: Csikós Zsolt / Totalcar)
Ha messzire, az autó és a sirályok mögé nézel, a szigeten túl, a végtelen távolban ott van valahol Afrika (Fotó: Csikós Zsolt / Totalcar)
Poszeidón, azaz a tengerek ősi istenének temploma az Attica-félsziget (ezen van Athén is) legdélibb csücskére biggysztve (Fotó: Csikós Zsolt / Totalcar)
Poszeidón temploma közelről, ahogy a Sounion-fok csúcsán, festőien málladozik már vagy 2500 éve (Fotó: Csikós Zsolt / Totalcar)
Eredetileg egy tufából épült templom állt ezen a helyen, majd is. 440 táján felhúzták ezt a helyi márványból készültet. Az 1800-as évek elején an angol költő, Lord Byron is járt itt, állítólag az egyik kőben - ami akkor, jóval a felújítás előtt még a földön hevert - benne van a neve is. Az övét nem, de más rég elmúlt illetők véseteit ma is szép számmal látni, igaz, azok felkerültek a magasba (Fotó: Csikós Zsolt / Totalcar)
Rájöttem - Görögországban talán nem is félbehagyott építkezések vannak, csupán csak abból az anyagból folytatják őseik romtemplom-építő szokásait, amijük most van: betonból. Ez itt egy étteremnek hazudott épülettorzó az új RAV4-gyel. Persze mi, a műveltek tudjuk, hogy valójában templom (Fotó: Csikós Zsolt / Totalcar)
Autóink még épp csak a kisujjukat nyújtják bele az aszfaltozatlan tájba. Én viszont már itt véresre szurkáltattam magam a szép, ám dühösen szúrós görög növényzettel. Ebben az országban minden gyönyörű, de szúr, csíp és mérges (Fotó: Csikós Zsolt / Totalcar)
Sima utcai gumikon vágtunk neki a görög táj úttalan útjainak a Peloponnészoszi félszigeten. Amit a kerék nem tudott, azt kompenzálta a nyomatékvektorozós összekerékhajtás (Fotó: Csikós Zsolt / Totalcar)
Por volt bőven, lenyomtunk vagy 200 kilométert ilyen terepen. Egyetlen autóban egyetlen futómű nem ment tönkre, bár ezt a három nap végére már nem akartam elhinni (Fotó: Csikós Zsolt / Totalcar)
Nem tudom, ezt hol fotóztam, mert a településnév táblákat nem permetezőgépről, nagy nyomással szórják a talajra a görögök - értsd, alig látni olyat - de a görög ortodox templomok azért mindenütt jól néznek ki, még az újak is (Fotó: Csikós Zsolt / Totalcar)
Ilyen lejtő meg se kottyan a RAV4-nek, pláne, ha az ember bekattinja a felárasan beszerelt lejtmenet-segítőt. Ennek a most bevezetett, kétliteres, 124 lóerős, összkerekes változatnak egy hasonló emelkedőn való elindulás viszont már közel sem akkora öröm - fullasztottuk a motorokat lelkesen, már a jogsinkat is be akarták vonni (Fotó: Csikós Zsolt / Totalcar)
Olyanok voltak az utak, hogy ma sem hiszem el, hogy senki nem halt meg. Sőt, autó se tört. Mire ideértünk, a termoszból kávézás délelőtti helyszínére, már túl voltam egy jobb hátsó gumin. Hogy mi vágta ki, ma sem tudom, mert nem állatkodtunk (Fotó: Csikós Zsolt / Totalcar)
Nini, Görögországban is ismerik a totalcar.hu-t (Fotó: Csikós Zsolt / Totalcar)
Részben az új kisdízel-összekerékhajtás kombó, részben pedig a RAV4 huszadik évfordulója miatt rendezte a Toyota ezt az autópusztító autóbemutatót. 1994-ben 53 ezret adott el a Toyota ezekből, 2013-ban tízszer annyit. És az eladott RAV4-esek 90 százaléka még ma is megy, ez a nagy szó (Fotó: Csikós Zsolt / Totalcar)
Két szakaszon toltuk a Toyotákat az Akropolisz Rali útvonalán. Ez itt az első, s mint látható, ebben a kanyarban a megfelelő időben tolongani szoktak a rajongók. Amikor innen el kellett startolnunk, jól jött a negyedik generációs RAV4-ben már rendelhető Hill-Start Assist Control, azaz az emelkedőn való elindulássegítő (magától oldódó rögzítőfék) (Fotó: Csikós Zsolt / Totalcar)
Ennyi maradt Mükénéből. Nem a szigetről van szó, hanem az ie. 1900-ban alapított városállam középpontjáról. Sajnos feszes volt a program, csak messziről néztük meg (Fotó: Csikós Zsolt / Totalcar)
Kihagyhatatlan fotó: olaj- és mézárus az út mentén. Kissé idegenül hat a Toyota-orr ebben a közegben (Fotó: Csikós Zsolt / Totalcar)
Reménytelen utak és a németországit megszégyenítő aszfaltok adnak egymásnak randevút ebben az országban. De kecskék azért mindenütt vannak (Fotó: Csikós Zsolt / Totalcar)
Azt hittük, Mükéné felé letudtuk a terepezést, de Kilininél kezdődött az igazi borzalom, ott tényleg alpesi hágók következtek, csak földből (Fotó: Csikós Zsolt / Totalcar)
Nem a világ az a 124 lóerő, ráadásul a nyomatékhoz túl hosszú az egyes fokozat, ezért terepen, emelkedőn az elindulás korántsem leányálom. De ha már nekilendül, s rázendít a turbó, szépen megy ezzel is a RAV4 - ráadásul ugyanolyan valószerűtlenül csendes, mint a többi motorral (Fotó: Csikós Zsolt / Totalcar)
Nyakig dzsindzsába azért nem mentünk, de volt bőven olyan útszakasz, ahol kellett a hasmagasság, a nagy artikuláció és a 4x4 (Fotó: Csikós Zsolt / Totalcar)
Kicsit megalázó, hogy az ember a csúcstechnikával veret ott, ahol csak a szamár jár, erre mindig megjelenik egy motoros valami Honda Cub származékon (Fotó: Csikós Zsolt / Totalcar)
Elég jól toltuk az autót, ráadásul főleg Sport módban, ahol a hajtásból nem 100 százalék nyomatékot küld a lánc előre, hanem csak 90-et, a többi meg helyből hátra jut, de ilyen kanyarokban azért az ember elveszi a gázt, mert bevillan, hogy csak egy élete van (Fotó: Csikós Zsolt / Totalcar)
Valami 2000 méterre mentünk fel a tengerszinttől - és mi konkrétan onnan indultunk. Ez a kép nagyjából a második Akropolisz raliszakasz elenénél készült, majd jött egy csodás, köves, de nem (nagyon) kráteres szakasz, ahol kikapcsolt kipörgésgátlóval lehetett nyomi horpadásig a gázt. Meglepő, hogy ilyenkor mennyire nem orrtolós a RAV4, segít ebben nyilván az elektronikusan vezérelt központi kuplung a hajtásláncban. Ami itt jött, az csak videón van meg, akit érdekel, kérem, nézzen bele a kapcsolódó blogposztba (Fotó: Csikós Zsolt / Totalcar)
Senki nem értette, hogy tudtunk egyszerre két hátsó gumit eldurrantani. Mi értettük. Hiszen csak azt tettük, amit mondtak, nyomtuk neki. Mindegy, jött a gereblyéző autó, adott kereket, kicseréltem (Fotó: Csikós Zsolt / Totalcar)
Nem strandoltunk, alig néztünk látványosságokat, mi több, civilizációnak épp csak nyomait láttuk, viszont annál több port nyeltünk. De azért rég mulattunk ilyen jót, és csodával határos módon a reptérre vezető úton még a kormány is jól állt egyenes menetben (Fotó: Csikós Zsolt / Totalcar)