Sokat vártam, azt is kaptam
Teszt: Mercedes-Benz V osztály V 250 Bluetec Edition 1 - 2014.
Amikor hallottam, hogy jön a V osztály, aggódtam, vajon sikerül-e korábbi Vianót vagy a Multivant túlszárnyalni. Jelentem, sikerült. Vannak apróbb javítanivalók, de valamit hagyni kell a faceliftre is.
Elölről közeledve látszik, hogy megkapta a mostani Merci-arcot. Ez gondolom, egész addig lesz egyedi a Mercedes kishaszon/kisbusz flottában, amíg a Vitóhoz is megérkezik a ráncfelvarrás. Egyébként csodájára jártak, Egerben például a helyi Mazda-szalon embere nyálazta körül lelkesen, míg a háttérben gyorsultak a traktorok.
A sofőr szempontjából nagyon eltalálták a kocsit, úgy éreztem, simán el tudnék vezetni a szellőzős ülésben több ezer kilométert is. A hétsebességes automata gyakorlatilag váltási érzet nélkül kapcsolgatott, és a kocsi orrában a 190 lóerős dízel nemcsak a kategóriában, de a személyautók között is nagyon csendes volt. Ha akartuk, meglepően tudott gyorsulni, a gyári adatok 9,1 másodpercről szólnak, 206 km/h-s végsebességgel.
Városban se rossz, de autópályán van igazán elemében. Csak beállítjuk a tempomatot, és elfelejthetjük a pedálokat. A radar szépen fékez, előzéskor gyorsít, az egyik legkellemesebben programozott rendszer jelenleg a piacon. Bár /45-ös gumik voltak a kocsi alatt, ez egyáltalán nem érződött, a futómű jól kompenzálta a nagy felni negatívumait. A fogyasztás 8-9 liter között ugrált felhasználástól függően, de országúton stabil 90-nél elindult 8 liter alá.
Amilyen jól néz ki a műszerfal a Vianóhoz képest, annyira romlott a funkcionalitása. A pohártartó leköltözött a középkonzol aljára, a földre. Mivel amúgy jó nagy tároló, ide automatikusan az apróságokat szórtam, minek köszönhetően nem jutott hely a pohárnak. Bár egy ekkora autóban akár lehetne is hely, a kesztyűtartóba se nagyon tudunk pakolni dolgokat, elég szűk. Cserébe rengeteg a hely az ajtókban.
Pakolás szempontjából jó sok helyünk van a raktérben, ami egész ötletes. Egyfelől van a hátsó szélvédő alatti rész, ahová a nagyobb csomagokat pakolhatjuk. Másfelől kapott egy masszív kalaptartót, amibe még kis kosarak is vannak, ide simán be tudunk rakni egy kisebb bevásárlást. És mivel a hátsó szélvédő külön nyílik, így a nagy felnyíló ajtóval se kell küzdeni. Apró probléma, ha nincs szükségünk a kalaptartóra, tekintélyes a súlya és a mérete.
Akik hátul ültek, rögtön a két ülés közé rakott kisasztallal kezdtek kísérletezni. Gyorsan kiderült, hogy nem igazán használható, ha a első sor előre néz. Bár az ülések nem forgathatók a klasszikus értelemben, a sínekből kiemelve fordítva is be lehet tenni, így már mindjárt elfér az asztalka. A Mercedes azt állítja, ez így biztonságosabb. Csak hát ehhez ki kell szállni, kiemelni a nem könnyű üléseket, szóval én mégis inkább a körbeforgósra szavaznék. Egyébként az ülésrendszer nagyon jól használható, mert nemcsak síneken csúsztathatjuk gyakorlatilag bárhová, de ráadásul ha sok a motyó, mindegyik felhajtható, így ki se kell szedni őket.
Az autó ugyan 12 milliótól indul, ezért egy 136 lóerős, kéziváltós, acélfelnis, 6 személyes (2+2+2), sima rádiós, alapklímás, szövetkárpitos modellt kapunk. Amit mi kaptunk, az az Edition1 bevezető változat, így röpke 10 millióval kerül többe. Ebbe viszont cserébe egész kevés extrát tudtak beleszorítani, alig érték el az egymilliót. Ezek a tetősín, a lopásvédelmi csomag, a kisasztal, a vonóhorog és a távolságtartó tempomat. És ezek tényleg olyan dolgok, amiket megvennék, mondjuk kivéve az asztalt.
Most hirtelen háromféle 6-8 személyes kisbuszból is választhatunk, hiszen egyszerre kapható a Vito Kombi, a Viano és a V osztály. De, ahogy elmondták, sietni kell, aki még Vianót akar, mert a gyártás leáll, és lassan elfogynak. Ha viszont új Vitót akarnánk, 2015 elejéig kell várni, kb. akkorra érkezik.
Az autó listaára 22 762 004 Ft, ezért kapunk euro 6-os 190 lovas motort, 7 sebességes automata váltót, villanyajtót, vezetéstechnikai tréninget, 19 collos alufelnit, körbe lufikat, mindenféle asszisztenst (sávtartó, holttérfigyelő, táblafelismerő), elöl ülésfűtés-hűtés, első-hátsó klíma, vizes, időzíthető kiegészítő fűtés, parkoló asszisztenst, navigációt. Ez a bevezető Edition1 csomag. Az amúgy legmagasabb Avantgarde felszereltség csak 17 collos felniket ad, kézzel kell elhúzni a tolóajtót és nem szellőzős a vezetőülés na meg persze navi sincs. Viszont „csak” 16 millióba kerül.
Kicsit drágább a korábban tesztelt Multivan Highline DSG 180 lóerővel, az jelenleg 16 708 500 forint listaáron kapható. Ebben széria az asztalka és a villanyajtó, de nincs adaptív kanyarfényszóró, meg külön nyíló hátsó szélvédő. Viszont jelenleg a Mercedes tagadhatatlan előnye, hogy sokkal személyautósabb érzést nyújt, mint a Volkswagen. Ezt korábban a Fiat Scudóban éreztük, de az másik ligában játszik.