Elég, ha drágának látszik?
Mercedes-Benz CLA 250 - 2014.
Azt játszottam, hogy megpróbálom kitalálni az árát. Napról napra jobban megismertem, váltakozva fel- és leértékelődött a belső skálámon, ahogy beletekertem vagy hatszáz kilométert, és kiderült egy-két turpisság. Ott virított végig az orrom előtt a csillag a kormány közepén; a Mercedesénél vastagabban fogó ceruzája keveseknek van.

Tudjuk ugye, hogy a CLA magyar autó, itt készül a tanyavilág peremén, Kecskeméten, ami örömmel és büszkeséggel tölti el a magyar embert, hiszen veretes márka, reklámszövegek szerint az automobil feltalálója húzott fel ide egy gyárat, ahol magyarok százainak, ezreinek ad munkát, srófolja felfelé a GDP-t, és szépíti a mostanában nem túl fényes hírünket a nagyvilágban.
Másfelől ha minőségi cuccot szeretnénk jó sok pénzért, nem feltétlenül örülünk, ha belföldi a termék. Persze vannak kivételek, gyártanak itthon finom árut, de valahol a tudatalattiban felsejlik egy Tacskó kerékpár, egy sorjás, drapp, fröccsöntött folpack-adagoló, vagy egy klasszikus, piros orrú magyar gyári munkás kék köpenyben, a maga firnyákos munkamoráljával. Minőségbiztosítás ide vagy oda, ismerjük a magyar leleményességet – azt hiszem, többen vagyunk, akik őszintébben tudnánk vágyakozni egy Stuttgartban gyártott Mercedesre, mint egy kecskemétire.
Persze 2014 autóiparát csak felületesen ismerve is naiv dolog lenne azt állítani, hogy egy autó nemzeti termék. Beszállítók végeláthatatlan láncolatán át, ki tudja, honnan érkeznek az előre szerelt kisebb-nagyobb részegységek az Alföldre, hogy összeálljanak egy komplex ingereket kiváltó, kívánatos valamivé, mint a CLA.

Mert el kell ismerni, látványos ez a nyújtózkodó, lapos négyajtós. Vannak nézetei, ahonnan lenyűgöző, máshonnan kicsit béna. Szemből tökéletes: a fémgőzölt, krómhatású pöttyök a hűtőrácson, a hatalmas csillag, az organikus formájú lámpatestek igazi dizájn-remekművé állnak össze – elölnézetből. De ahogy elkezdjük forgatni egy képzeletbeli színpadon, és feltűnik a két, egymás felé tartó törésvonal az oldalán, aminek a szerepe, hogy elcsalja a rettenetes, felfelé türemkedő lemezmennyiséget, egyszer csak esetlenné válik. Fura helyen van a hátsó kerék, érezzük, hogy alapból nem ott hajt, és mire elérkezünk az oldalnézethez, már kicsit elesettnek tűnik, hiába vannak rajta hatalmas kerekek. Hátulról is vannak szerencsésebb és kevésbé előnyös szögek, de az biztos, hogy közelről körbejárva ütős az összhatás. A teleobjektíves távlat az, ami nem áll jól neki.

A részletek a végletekig kidolgozottak, a míves maszktól az AMG-csomag furfangos légterelőin át egészen a hátsó kipufogóvégekig, amelyekről csak illetlenül közel hajolva derül ki, milyen vékonyka kis cső torkollik beléjük. A CLA-nak kétségtelenül van kisugárzása, a precíz illesztések, az ízléssel adagolt selyemfényű és csillogó díszek úri hangulatot árasztanak.

Ámulhatunk a keret nélküli ablakokon, amikor kinyitjuk az ajtót, és odabent is tekintélyes a csillogás. Nem kevesebb, mint öt kerek levegőbeömlőt hintettek el hangsúlyosan a műszerfalon, maga a kormány is olyan sokféle anyagból készült, mégis egységes, hogy érezzük, komoly holmi. Ebben a környezetben a középső három karika fölé biggyesztett – nem érintős – képernyő súlyos blaszfémia, az ember imádkozik, bár el lehetne rejteni valahová, de nem. Képzeljük csak el, milyen stílusos lenne a műszerfal nélküle.

A CLA egy vizuális orgia, ha valakinek bejön ez az irány. Irdatlanul látványos; bár a giccs határvonalán egyensúlyozik, talán még az ízléses oldalon. A felületes szemlélő, főleg az első ülésre beülve csak egy halk, langyos, vágyakozó sóhajtásra képes. Bár a 123-as kaffer-Merciken, vagy még inkább az állólámpásokon nevelkedett korosztály súlyos minőségi visszalépésnek, sőt, talán bazárinak érzi ezt a belsőépítészetet, a 2010-es évek színvonalán nagyon rendben van a kabin, amíg csak szemünkkel pásztázunk.
De egyszer meg kell fogni azt a vaskos kormányt, betolni a műszerfalba a műanyag csutkában végződő kulcsbumszlit, és elfordítani. Amikor a műtárgynak autóként kellene működnie, már akadnak bajok.

Az oldalról ajánljuk
- Hírek
A BMW áprilisi tréfája a legfájdalmasabb
Nem jó poén, mert ezeket meg kell csinálniuk.
- Hírek
Trump vámtarifái az amerikai autóipart is kegyetlenül megszívatják
Nincs olyan amerikai autó, ami megúszná a vámokat.
- Hírek
Trump vámjai jelenthetik az utolsó szöget az Alfa Romeo és a Maserati koporsójában
A Stellantis egyre kevésbé teheti meg, hogy életben tartja a küszködő márkáit.
- Hírek
Brutál gyorsulást és horror árcédulát ígér az Icon restomod Ford Broncója
A legtöbb katalógusadat kiváló, de ennek megkérik az árát.
- Olajdoktor
Forrest Gump motorolajat keres
És mert hogy már milliomos voltam, de imádtam füvet nyírni, attól fogva ingyen csináltam.
- Hírek
Kínai és angol technológiával, arab pénzből érkezhet a következő McLaren
Ezzel mindenki jól járna.
- Technika
Most szombaton MűhelyPRN 300. adás élőben!
A 300. részt élő közvetítéssel ünnepeljük, tartsatok velünk!
- Hírek
A Stellantis leépítéssel és gyártásleállítással válaszolt az amerikai vámokra
Gyorsan alkalmazkodnak.
- Gumidoktor
6 éves a téligumi, merjem még használni?
A szett hibátlanul viselkedik, a profilmélysége is rendben, de aggaszt a kora. Használhatom még vagy már kuka?
- Hírek
Megjött a Tesla negyedéves eredménye és gyalázatos
Ennél mindenki jobbra számított.
- Hírek
Nyert egy 911 GT3 RS-t, részegen rommá törte
Az új tulaj nem volt okos, így hamar szomorú véget ért a pompás nyereményautó.
- Tesztek
A tárgyiasult modern burzsoáziaTeszt: Renault Rafale 300 - 2024.
Az autóipar a megszokásokról és a trendekről szól, amelybe a Renault Rafale beleillik, de egy picit mégis más.
- Hírek
Verstappené a pole pozíció a Japán Nagydíjon
Ez pályafutása 41. pole pozíciója.
- Nepperűző
Örökölt kabrió hírhedten hitvány motorral - mennyiért szabadulhatok meg tőle?
Esztétikailag sérült, eszegeti az olajat, néha kerreg. Sosem adtam el autót, ez mennyit érhet?
- Hírek
Súlyos baleset történt a Forma-1-es Japán Nagydíj szabadedzésén, ezért félbeszakították
Az Alpine pilótája 260 km/h-nál dobta el a versenyautót.
- Hírek
Szétrúgott egy Cybertruckot, de biztosan megbánta
A férfi a tulaj szeme láttára abuzálta a Teslát, végül a Cybertruck kamerái buktatták le.
- Közélet
A BYD szerint csak kevés kínai gyártó marad majd Európában
Elképesztően tartós akkumulátort és villámgyors töltést is ígér a BYD, Szegeden pedig sokkal több készül, mint egy egyszerű gyáregység.
- Hírek
Így néz ki a használtautó-cunami a Dacia hazájában
Ömlik a használt autó a szomszédba.
- Hírek
Pánikszobát kapnak a Tesla-kereskedések az erőszakos ügyfelek és vandálok miatt
Így védenék az alkalmazottakat a támadásoktól.
- Hírek
Lenyűgöző, nyúlánk kupét és kabriót mutatott a Genesis
Mindkét pompás vonalú alkotás a Genesis G90-en alapul.
- Hírek
Alig 40-nel döcögött az autópálya középső sávjában egy fogalmatlan suzukis bácsi
De legalább végig indexelt. Részletkérdés, hogy nem akart sávot váltani.
