Van pár misim, újat vegyek?

Újat vagy régit? Kia Soul (2014.) - BMW 635CSi (1988.)

2014.08.18. 09:07

Bármennyire is tagadja, hogy eljátszik a gondolattal, ennyiből mit lehetne még venni, mi is el szoktunk. Megindokolni mindent meg lehet, új cikksorozatunkban segítünk, hiszen tudjuk, mennyire nehéz...

Látszólag semmi közös nincs bennük. De spekulálni szabad, pláne, hogy ritkán adatik meg az embernek az autóvásárlás öröme. Két fontos ponton metszi egymást ez a két autó. Egyrészt mindkettő stílusos. Az egyik egy modern, jól felszerelt és több mind tisztességesen összerakott, a tömegből kilógó mai kompakt izé, míg a másik egy mára már időtlen klasszikussá érett kupé. Manapság pedig elég szétnézni, hogy lássuk: az emberek a stílusért hajlandók sok pénzt adni. Már akinek van. A másik, hogy nem egész hétmillió forintért kapható mindkettő.

Mik ezek és mennyiért?

A második generációs Kia Soul olyan, amilyennek elsőre is lennie kellett volna. Óriási szerencse – és a gyártó odafigyelésére vall -, hogy az elődmodell minden gagyisága és bazári szemfényvesztése le lett húzva a legmocskosabb koreai melósvécén, és az egész autót újragondolták. Meghagyva, ami amúgy is remek volt (forma), kidobva, ami borzalmas és ócska (beltér, menetkomfort). Maximálisan felszerelve, sok év garanciával, takarékos, erős dízelmotorral olyannyira gatyába lett rázva, hogy sok patinás gyártó példát vehetne róla. Nem egészen hétmillió forintért, hét év garanciával akár egyedüli autóként is megállja a helyét a családban. Feltéve, ha van.

Nem kisebb dizájnpápa, mint maga Paul Bracq állt az E24-es születésekor a formatervező brigád élén, és minden idők második legszebb BMW-kupéformáját hozta össze (az első helyre az E9-et tesszük). Mindezt úgy, hogy létező platformra kellett meglévő technika mellett újat alkotni, ami nem a legkönnyebb feladat, de Bracq zsenijén nem fogott ki. Az E24 csodásan harmonikus és klasszikusan szép. 1976-tól 1989-ig (más források szerint 1990-ig) gyártották, kizárólag soros, hathengeres motorokkal. Ez egy meglehetősen ritka, gyártás végi, 1988-as 635CSi Shadow Line M-Pakettel, négysebességes automatával, sperrdifivel, szintszabályzós futóművel. Patika állapotúra felújítva nem egész hétmillió forintért haza lehet vinni ezt is.

Felszereltség, beltér

Nincs mese. Ha ön modern, haladó szellemű, egyik ujjával a technológia ütőerén, másikkal az iPhone kijelzőjén matat, és HD-felbontást vár a tolatókamerától, a Soul az ön autója. Embertelenül sokat fejlődött az autóipar az utóbbi huszonöt évben, és ez érződik is. A Soul a kis turbódízellel csendesebb, mint a BMW, ergonómiája remek, és mindene megvan, amit egy mai, korszerű kisautótól elvárunk. Sőt, még több is. Ráadásul biztonságos. Elöl bőven van helyünk, hátul is nagyjából eléldegél két felnőtt, a csomagtartója viszont csak 340 literes, de legalább magas.

Jó-jó, viszont a BMW-ben úgy ülünk, mint egy tisztességes kupéban, nem úgy, mint egy gólyalábas hokedlin. Furcsa, de hamar megszokja az ember, hogy új autókban vadászlesről nézi az utat, és csak azután jön rá, mennyivel jobb is közel ülni a földhöz, hogy átül egy ilyen kupéba. Vagy vesz egyet. Korához képest a BMW is remekül felszerelt: motoros ülésekkel-tükrökkel, klímával és vajbőrrel kápráztat, de ma már nem az extrákon húzzuk fel a szemöldökünket, hanem magán a minőségen. Ilyen bőrt manapság autóban ritkán látni, és tudják, hogyan pöccen-kattan minden egy alig 125 ezret futott 635 CSi-ben? Benne van az öröklét, de legalább még huszonöt év. Hátsó ülése jelképes, csomagtartója nehezen pakolható, de szemre van annyi literes, mint a Soulé.

Menettulajdonságok, technika

A Soul nem sportautó, nem is úgy viselkedik, viszont tud mindent, amit 2014-ben elvárunk egy autótól. Vattával a fülünkben, tizedfokra beállított hőmérsékleten úgy elnavigál, hogy észre se vettük, hogy közben autóztunk. Ha valamit csúnyán elvétünk, lufik pukkannak, megvédi az életünket, amíg a fizika nem szól közbe. Az izgalmat az hozza, ha a pirosnál twittelünk egy illegálisat kézben tartott telefonnal, a fülünket legfeljebb a huszonhét hangszórós surroundból előpattanó britpop-mp3 tömörítési sorjái bántják. Dízel, tehát hat literrel el kell mennie - ha nem, már tárcsázzuk is a kihangosítón az aszisztanszt. Hogy milyen mókusok pedáloznak a fehér motorháztető alatt, nem kell, hogy érdekeljen.

A 635CSi se sportautó, bármilyen bitangul is néz ki, pláne így, fekete a feketében. Bajor kupé, az első 5-ös sorozat lelki társa, és ha még emlékszik valaki, eredetileg mit jelöltek a két mágikus betűvel, a GT-vel, hát ezt. Mai seggel - bármilyen meglepő - kevésbé sportos a futóműve, mint a koreai dobozautóé, amit egy 6-os tulajdonosnak nevén nevezni se illik, mégis jóízűt lehet sederni vele. Már csak azért is, mert érezni benne a tempót. Még nem telt el elég idő, hogy ilyen szentimentálisan álljunk hozzá, de az a helyzet, egy ekkora, szívó sorhatos öblös kérődzése önmagában is erős izgalmi állapotot vált ki. Nyilván zajosabb a keret nélküli ablakaival, persze, hogy vékonykán szól a gyári Bavaria hifi, de a 6-os nem az a klasszikus, amit ne lehetne elviselni a hétköznapokban, sőt. Betoljuk a Dire Straits kazettát, hátradőlünk a bőrfotelban, az automata teszi a dolgát, és mi csak hömpölygünk egy jól menő nyolcvanasévek-beli müncheni fogorvos villantós játékával.

Fenntartási költségek

Egy biztos: a Kia hétéves garanciájával fillérre ki tudjuk számolni az autó költségeit, csak azt kell megsaccolnunk, mennyit fogunk bukni az értékvesztésen, amikor majd eladjuk. Három, négy, öt misit? Durva számok, de attól függően, meddig tartjuk meg, és mennyit megyünk vele, igen szép összegek tűnnek el észrevétlenül. Csak a végén jön a sokk, amikor a hétmilliós szép új autónk már csak hármat ér. Vagy kettőt. Hiába ámítjuk magunkat, új autóval járni olyan, mintha lyukas zsebbe tömnénk a húszezreseket, bár az igazi lyukkal ellentétben - ahogy az autó öregszik -, egyre kisebb lesz. Csak hát a Soul valódi divatautó, nem jellemző, hogy tízéves koráig megtartanák. Viszont óriási plusz, hogy tervezhetők a kiadások. Ha tudjuk, hogy mondjuk százötvenezret el tudunk költeni egy hónapban az autóra, akkor eldönthetjük, belefér vagy sem.

A BMW esetében rengeteg az ismeretlen tényező. Az értékvesztést, ami az új Soulnál számszerűsítve rémisztő, elvileg kivehetjük az egyenletből, sőt. Ha úgy alakul a fiatal veteránok piaca, mint az elmúlt néhány évben, akár jelentősen nőhet a 6-os értéke. Ezzel a kései, jól felszerelt, keveset futott 635CSi-vel, ami az M-est kivéve a legerősebb 6-os, elég jók az oddsok. Viszont amit a Soulnál lyukas zsebbe tömtünk, a BMW esetében a benzinkutaséba, és előbb-utóbb a szerelőébe. Erre a példányra ugyan vállal az eladó két év garit és assistance-t, 30 ezer kilométerig, de ami utána történik, nehéz megjósolni.

Hiába futott alig 125 ezret, garantáltan többet kell majd babusgatni, mint az új Kiát, a fogyasztása pedig minimum a kétszerese, de városban simán háromszor annyit is megeszik. Ahogy tekerjük bele a kilométereket, úgy veszti az értékét is - sokkal durvábban, mint a Soul. Nem szabad vele sokat menni, akkor nem is kerül olyan sokba. Rideg józansággal befektetésnek rém rizikós; inkább úgy érdemes nézni, hogy egy új tucatautó büdzséjéből kijön - ha beletankoljuk, amit megspórolunk az értékvesztésen - és így már nem is tűnik akkora luxusnak.

És akkor mit vegyek?

Az attól függ. Ha évi 5-10 ezer kilométerre kell az autó, mert amúgy van egy menő Vespája, vagy éppen bringázik, netán évente párszor elmegy kaszinózni a Cote'd Azur-re, akkor egyértelműen a BMW a nyerő. Azzal bárhol meg lehet állni, nincs az a parkoló, amelyben méltatlan helyen lenne. Ha ellenben sokat megy és sokat tankol, vagy aktívan sportol, és viszi a cuccot, valamint jóleső érzéssel tölti el, hogy végre új autója van, akkor egyértelműen a Kia a jó választás. Tökéletes imidzstermék, nincs is belőle sok, ráadásul most lett belőle igazán jó autó. Fiatalos, menő és nem sznob.

Mi döntöttünk. A BMW kéne.

Az oldalról ajánljuk

A Red Bull szerint Lawson lefokozása Verstappen érdekeit is szolgálja
  • Hírek

A Red Bull szerint Lawson lefokozása Verstappen érdekeit is szolgálja

Ennek ellenére a pilótacserének maga Max Verstappen sem örült.

március 29., 12:28
Fedetlen hétköznapok a jólét jegyében
  • Tesztek

Fedetlen hétköznapok a jólét jegyébenHasználtteszt: Volkswagen Golf VI Cabriolet 1.4 TSI - 2012.

Minden prózai fröcsögést hátra dobva lássuk meg a lényeget: a kabrió nem csak menőzésre, de az egészségi állapotunk javítására is alkalmas.

március 29., 15:38
5 autó, aminek őrült tempóban szállt el az ára
  • Közélet

5 autó, aminek őrült tempóban szállt el az ára

Azt hiszed, hogy értelmes áron vehetsz R5 GT Turbót vagy E46 kabriót? Gondold újra. Váratlan tempóban dráguló autók következnek.

március 29., 09:18
Az amerikaiak 67 százaléka nem venne Teslát, Elon Musk az egyik fő indok
  • Hírek

Az amerikaiak 67 százaléka nem venne Teslát, Elon Musk az egyik fő indok

Ez derült ki a Yahoo News és a YouGov új kutatásából.

március 29., 13:30
Kimaxolták a Porsche egyedi kéréseit ezen a 911 S/T-n
  • Hírek

Kimaxolták a Porsche egyedi kéréseit ezen a 911 S/T-n

A kivitelezés 10/10, az ízlés szubjektív.

március 29., 08:23
Itt az Insteroid, a Hyundai „modern álomautója”
  • Hírek

Itt az Insteroid, a Hyundai „modern álomautója”

A tanulmány kívülről egy retró versenyautó és egy modern WRC raliautó szerelemgyerekének tűnik.

tegnap, 17:14
Drága a német felni a Skodára, vegyek inkább tajvanit?
  • Gumidoktor

Drága a német felni a Skodára, vegyek inkább tajvanit?

Minőségibb annyival a Dezent, hogy megérje a felárat a Hijoinhoz képest?

március 29., 11:27
Új RS Skoda érkezik
  • Hírek

Új RS Skoda érkezik

Jövő héten mondanak el minden részletet róla.

március 29., 10:10
Trump vámjai miatt eltűnhetnek az olcsó autók az USA piacáról
  • Hírek

Trump vámjai miatt eltűnhetnek az olcsó autók az USA piacáról

Ebben a kategóriában a tarifák miatti áremelkedés mértéke 5855 dollár, azaz 2,2 millió forint is lehet.

március 29., 14:36
Édes-savanyú hírt kaptak a magyarországi akkumulátorgyártók
  • Hírek

Édes-savanyú hírt kaptak a magyarországi akkumulátorgyártók

Lassan beindulhat az akkumulátorgyártó ipar, de a fejlődés macerás lesz.

március 28., 06:00
Elvárható-e, hogy észrevedd a bajt?- Segitség, átvertek!
  • Közélet

Elvárható-e, hogy észrevedd a bajt?- Segitség, átvertek!

Erzsébet néhány hete vásárolta ezt a Nissan Micrát, de a birtoklás első pillanatától kezdve csak hibákkal találkozik.

március 30., 06:37
A szőlőtőke mellől szedtük ki
  • Technika

A szőlőtőke mellől szedtük kiMűhelyPRN: Renault 5 1,6D – 1988.

Van, aki 50 ezer forintos autóval akar elindulni a Budapest-Bamako futamon, most kiderítjük, mennyit kell még költeni rá ahhoz, hogy rajtkész legyen.

március 29., 07:01
Rajzolt magának rendszámtáblát, mert így mégiscsak „szabályosabb”
  • Hírek

Rajzolt magának rendszámtáblát, mert így mégiscsak „szabályosabb”

Támadhatatlan logikát támadtak meg a rendőrök Tapolcán.

március 28., 07:06
Szolidaritásból vásárol Teslát az Egyesült Államok Olaj- és Gázipari Szövetségének elnöke
  • Hírek

Szolidaritásból vásárol Teslát az Egyesült Államok Olaj- és Gázipari Szövetségének elnöke

Még ő is poénkodik azzal, hogy ilyen őrült világot élünk, hogy neki kell Teslát vennie.

március 29., 07:01
MERCEDES: helyre áll a világ rendje?
  • Hírek

MERCEDES: helyre áll a világ rendje?TC Híradó 146.

Ez a TC Híradó 146. adása!

március 28., 08:05
Menekült a rendőrök elől, halálos balesetet okozott egy nő Fejér vármegyében
  • Hírek

Menekült a rendőrök elől, halálos balesetet okozott egy nő Fejér vármegyében

Soha nem volt jogosítványa, az autón pedig nem működött a világítás.

március 30., 08:47
Brabus Merci ellen gyorsult a Porsche 911 Turbo, végül a fal nyert
  • Hírek

Brabus Merci ellen gyorsult a Porsche 911 Turbo, végül a fal nyert

A Hollandiában rendezett gyorsulási verseny egyik futama nem sikerült túl jól.

március 30., 06:43
Árokba csúszott egy kamion az M4-esen, az érintett lehajtót lezárták
  • Hírek

Árokba csúszott egy kamion az M4-esen, az érintett lehajtót lezárták

A főváros hivatásos tűzoltói áramtalanították a járművet.

március 28., 16:37
Durva a felhozatal: itt egy csomó klassz verda, amikért megéri kimenni az AMTS-re
  • Események

Durva a felhozatal: itt egy csomó klassz verda, amikért megéri kimenni az AMTS-reAMTS 2025 – Nulladik nap

Skyline GT-R-t, S1-es Audi Quattrót, 100 éves veteránt vagy egyedi Legót keresel? Az AMTS-en mindet megtalálod!

március 28., 15:56
Hullára tört moslék 30+ millióért
  • Belsőség

Hullára tört moslék 30+ millióért

Oda kell menni, meg kell nézni. Roadmovie 38.

március 28., 17:12
Félelmetesen megpúpozott, gigászi trélerekkel szállítják az autókat Kínában
  • Hírek

Félelmetesen megpúpozott, gigászi trélerekkel szállítják az autókat Kínában

Videó is készült az egyik ilyen, durván túlpakolt kamionról, ami egyszerre nagyjából 60 tonnányi autót szállít épp.

március 28., 13:01
Az Alfa Romeo legnépszerűbb modellje a Junior, érkezik a Q4 verzió
  • Hírek

Az Alfa Romeo legnépszerűbb modellje a Junior, érkezik a Q4 verzió

A marketingigazgató szerint ez csak növeli a népszerűségét.

március 28., 11:07
Vigyázat! Veszélyes szőnyegek keserítik meg a Lucid tulajok életét!
  • Hírek

Vigyázat! Veszélyes szőnyegek keserítik meg a Lucid tulajok életét!

A gyártó szerint a probléma megoldhatatlan!

március 28., 14:57
Elektromos A3-ban gondolkodik az Audi
  • Hírek

Elektromos A3-ban gondolkodik az Audi

Elismserték, hogy az A3 méretosztályában tervez piacra dobni egy új elektromos autót.

március 28., 09:35
Az év első Parkoló Parádéján az európai büszkeségé a főszerep!
  • Események

Az év első Parkoló Parádéján az európai büszkeségé a főszerep!

Május elején az európai büszkeségektől dagadó mellkasunk mellé új programokkal is készülünk!

március 28., 17:07
Honda Passport daru-teszt
  • Hírek

Honda Passport daru-teszt

március 29., 13:20
Porsche 911 S/T Oneman
  • Hírek

Porsche 911 S/T Oneman

március 29., 08:13
AMTS 2025 – Nulladik nap
  • Közélet

AMTS 2025 – Nulladik nap

március 28., 10:14