Nem kell félni tőle
Villámteszt: Mini One – 2014.

A nagy nemzetközi repterek sosem zárnak be. Nincs megállás, huszonnégy óránként körbeérnek a járatszámok, a hat tízes hétfőn, kedden, szerdán, minden nap hat tízkor száll le, ha nem jön közbe valami, de annak senki sem örül. A repülőtéri rutin gyilkosabb minden másnál; ha létezik abszolút monotónia, ez az. Nem töri meg még egy esti zárási, reggeli nyitási szertartás sem, a hétvége is ugyanaz, legfeljebb nyűgösebbek a dolgozók, hogy akkor is dolgozni kell.
A változást az emberek hozzák. Csütörtökön másik kapitánya van a hat tízesnek, a szigorú Frederik, aki mindig bal kezében viszi a pilótatáskát. A check-in pultnál Gretje ül, pont az ellentéte, mindig van egy kétértelmű megjegyzése; a maga száztíz kilójával ennyi csak jár neki. No meg a hömpölygő utasok. A riadt rohanók, akik már hallják eltorzított nevüket a hangszóróban, és az andalgók, akiknek három órájuk van az átszállásra. Itt ballagnak el előttem az amszterdami Schipholon, ahol pötyögöm a cikkemet. Vajon melyik fog a jövő héten Minit venni?

A fehér kapucnis pulóveres negyvenes csávó, fehér keménykofferral? Szőke csajjal van, nem tűnik családos embernek, simán kinézem belőle, hogy a tabletjén éppen a Mini-konfigurátort böngyörgeti. A kék ruhás KLM-sztyuvi? Magas, dögös, egyenes háttal húzza a kis bőröndjét, lehet, hogy azon jár az esze, minek rohassza a pénzét a bankban, úgysem kamatozik. Egyszer élünk, ha most nem vesz Minit, később már minek? A vastag, fekete keretes szemüveges, két méter magas csávó, retró oldaltáskával a vállán, tornacipőben? Olyan lazán ballag, mintha most léptették volna elő az ügynökségben. Régóta nézegeti a Soult, barátkozik vele, de igazából Minire vágyik. Csak egy Soul árából nagyon alap Mini jön ki. Nem is Cooper, csak egy One, 1,2-es motorral. Nem nagyon vacak az?

Ilyen tesztautót talán sosem kapunk. A nemzetközi bemutatón Cooper S-szel verettem, ami elveszi az ember józan eszét. A dízel Cooperben meg csak arra tudtam koncentrálni, hogy háromhengeres dízel hogy lehet ilyen boszorkányosan jó. Itthon a benzines Coopert tolták alánk először, annak a másfél literes, turbós benzinesét Pista azóta is emlegeti. De az 1,2-es alapmotort mintha rejtegetnék előlünk. Lecsaptam rá a Tannistesten.

Rendben, ezen is 17-es kerekek vannak, meg tuti megrakták még fél tucat olyan extrával, amit nem vesz észre az ember. De durva, szürke zsákszövettel húzták be az üléseket, ami egyébként őrült menő, és instant kanapéhangulata van. Nem rakták bele a villantós, színes kijelzőt középre, csak egy fekete-narancs pontmátrixosat. És végre megkóstolhattam a kakukktojás motort, ami kilóg a BMW félliteres szabványhengerei közül. 1,2-es, háromhengeres, 102 lóerős. Amikor először hallottunk róla, még az a gyanú is felmerült, hogy esetleg a Peugeot-tól veszik, akikkel volt már közös motorjuk. De nem, ennek más a furata, lökete.

A Mininél nem véletlenül van szinte minden teljesítményszintnek más neve. Ha a One a sima Golf, a Cooper a GTI, a Cooper S már közelít az R brutalitásához, és a Works talán már el is éri. Másképp vannak hangolva: nem csak a lóerők, de a fékek, futóművek is változnak. Nekem még a mezei Coopernél is az volt az érzésem, ehhez elég kompromiszumkésznek kell lenni. Jó, hogy csirizként ragad az úthoz, de ki szeretne ilyen rázós autót a mindennapokra? A fehér pulcsis, a sztuvi és a szemüveges biztosan nem. Jó eséllyel sosem kóstolnák meg a tudása felét sem.

A One sokkal barátságosabb. Ehhez a cukipofához ilyen viselkedés jobban is illik. Még mindig keményebb, mint bármelyik átlagos kisautó, fogtömés-kirázási potenciálja nagyjából a Corsa OPC szintjén van, de ez már őszinte mosollyal vállalható. Ez már tud rugózni, még ha nagyon nem is szeret. Legfeljebb annyira, hogy ne csattanjon össze a fogunk, ha nem veszünk észre egy göröngyöt. Ha észrevesszük, ezzel is kikerüljük, már csak azért is, mert akkor lehet kettőt kanyarodni.

Minden kanyarban benne van egy hajnalig tartó tivornyázás örömének lehetősége. A Mini harmadik generációja sokkal felnőttesebb lett, mint az eddigiek, kicsit gumisabb, rezgésmentesebb, átsültebb, ha a nyerseség a másik végpont. De az élességéből szerencsére csak keveset áldoztak fel, még mindig vigyorogva tekerjük el a csodásan közvetlen, de már nem túl ideges kormányt, és a Mini már rá is ugrott a kanyarra. A One se lóg ki a sorból, nem lett buta, puha vacak, sőt, még abban se vagyok biztos, hogy lassabb lenne a kanyarban, mint egy Cooper. Végtelenül vidám, fickándozó kisautó, nem kell elbújnia a nagyobb testvérek mögött.

A motornak sem. Az 1,2-es hasonló szoftturbó, mint például a BMW 114i motorja, kettős megfúvású feltöltővel. Ha nagyon akarnák, a 102 lóerőt turbó nélkül is ki tudnák hozni 1198 köbcentiből, de a 180 Nm nyomatékot nem. Papíron már 1400-as fordulaton megjön, a valóságban valahol ezeröt és kétezer között, de a turbólyuk tényleg annyira minimális, hogy még engem se zavar. Annyit lehetne felróni a motornak, hogy ötezer fölött már nehezen veszi a levegőt, úgyhogy érdemes hamarabb elváltani. Ne kérjük rajta számon egy hegyes szívómotor sziporkázását, hanem élvezzük az egészséges tolóerőt, ami kettő és öt között bármikor lehívható, és boldogok leszünk. A fordulatszámra gondolok, nem az időre.
Ez lenne az alapmotor? Mások örülnének, ha ezt tudná a legerősebbjük. Egy pillanatig nem érezni gyengének a One-t, morcosan brummog, lelkesen harap, szépen viszi a velem együtt közel 1,2 tonnás dobozt. A hatgangos váltót nem is kell olyan gyakran taszajgatni, pedig mindig vicces rámarkolni a fura végére. A váltásoknak nincs súlya, sebességből sebességbe pattan a bot, kicsit játéknak tűnik, de mit várunk, hiszen az egész autó az.

És játéknak pont ugyanolyan jó ez, mint a Cooperek. Jó, nem csinál akkora műsort, nem puffog-durrog, mint az S, de legalább nem vagyunk vele ön- és közveszélyesek. Boldog lesz vele a sztyuvi, a pulóveres és a tornacipős is.
Ritka dolog, hogy egy alapmodell ennyire jó legyen. Nem érezni rajta a spórolás savanykás szagát, a buta motort, ügyetlen futóművet, még a pontmátrixos kijelző sem gáz - ugyanúgy körbefutja a neonreklám, mint a szélesvásznú színeset. Jó tudni, hogy a legolcsóbb Mini is igazi Mini. Nem is értem, miért rejtegetik.

Az oldalról ajánljuk
- Hírek
Vigyázat! Veszélyes szőnyegek keserítik meg a Lucid tulajok életét!
A gyártó szerint a probléma megoldhatatlan!
- Hírek
Félelmetesen megpúpozott, gigászi trélerekkel szállítják az autókat Kínában
Videó is készült az egyik ilyen, durván túlpakolt kamionról, ami egyszerre nagyjából 60 tonnányi autót szállít épp.
- Hírek
Elektromos A3-ban gondolkodik az Audi
Elismserték, hogy az A3 méretosztályában tervez piacra dobni egy új elektromos autót.
- Hírek
Az Alfa Romeo legnépszerűbb modellje a Junior, érkezik a Q4 verzió
A marketingigazgató szerint ez csak növeli a népszerűségét.
- Hírek
Árokba csúszott egy kamion az M4-esen, az érintett lehajtót lezárták
A főváros hivatásos tűzoltói áramtalanították a járművet.
- Hírek
Szélesített, emelt hasmagasságú VW Golf R-t tesztelnek a Nürburgringen
Ez mi lehet?
- Események
Durva a felhozatal: itt egy csomó klassz verda, amikért megéri kimenni az AMTS-reAMTS 2025 – Nulladik nap
Skyline GT-R-t, S1-es Audi Quattrót, 100 éves veteránt vagy egyedi Legót keresel? Az AMTS-en mindet megtalálod!
- Hírek
Roncstelepre való autókból csinálna hatalmas üzletet a Toyota
Újfajta üzemet nyit a Toyota az Egyesült Királyságban.
- Hírek
Szolidaritásból vásárol Teslát az Egyesült Államok Olaj- és Gázipari Szövetségének elnöke
Még ő is poénkodik azzal, hogy ilyen őrült világot élünk, hogy neki kell Teslát vennie.
- Hírek
Beindult a Nissan: jön az új e-Power, elektromos Juke és sok minden más
Majdnem minden kontinensen mással készülnek.
- Technika
A szőlőtőke mellől szedtük kiMűhelyPRN: Renault 5 1,6D – 1988.
Van, aki 50 ezer forintos autóval akar elindulni a Budapest-Bamako futamon, most kiderítjük, mennyit kell még költeni rá ahhoz, hogy rajtkész legyen.
- Események
Az év első Parkoló Parádéján az európai büszkeségé a főszerep!
Május elején az európai büszkeségektől dagadó mellkasunk mellé új programokkal is készülünk!
- Belsőség
Hullára tört moslék 30+ millióért
Oda kell menni, meg kell nézni. Roadmovie 38.
- Közélet
Egy újabb eredetvizsgás kalamajkaMotorcserés autót adnál el? Erre is készülj!
Motorszám-motorkód: A jogalkotó egyszerűsíteni próbál, de a jogalkalmazók ezt is túlbonyolítják néha. Az autósok így könnyen elvesznek a részletekben.
- Hírek
Édes-savanyú hírt kaptak a magyarországi akkumulátorgyártók
Lassan beindulhat az akkumulátorgyártó ipar, de a fejlődés macerás lesz.
- Hírek
Rajzolt magának rendszámtáblát, mert így mégiscsak „szabályosabb”
Támadhatatlan logikát támadtak meg a rendőrök Tapolcán.
- Hírek
Árat emel a BKK, drágulnak a jegyek
A legtöbb jegytípus ára emelkedni fog, de van itt egy közepesen jó és egy nagyszerű hír is.
- Tesztek
Hű maradt terepes múltjához az első elektromos VitaraBemutató: Suzuki e Vitara – 2025.
Hamarosan kapható lesz a Suzuki első villanyautója, az Indiában készülő e Vitara, ami összkerékhajtással tűnik ki a kategóriából.
- Hírek
Ha ma mennél tankolni, akkor van egy rossz hírünk
Drágult a benzin és a gázolaj is.
- Égéstér
Klasszikusok a TC flottában
Két klasszikus, szinte már közhelyes autóval bővült a Totalcar flottája, Pásztor Csabi egy korai, BMW-féle Minire cserélte a Honda Accordját, Sturcz Berci viszont nem egy retróautót, hanem egy igazi veteránt, egy 1974-es Volkswagen Bogarat fogott be napi használatra a Peugeot 1007-ese helyett. A két autóvásárlás okai és indokai mellett az új Renault Rafale előnyei és hátrányai is szóba kerülnek.
- Hírek
Frissítve: Kigyulladt egy kamion az M1-es autópályán
A lángoló kamion miatt a Budapest felé vezető oldalon egy sávon halad a forgalom.
- Hírek
Utashoz sietett a kretén taxis, szerinte ilyenkor leszarhatja a KRESZ-t
A videóban láthatsz még sok más idiótát, akiket nem érdekelnek se a szabályok, se a többiek.
- Hírek
Valahogy nem a porcelánboltba betévedt elefánttal értenek egyet a porcelánok
Forintban milliós drágulás vár az autókra az USA-ban Trump vámjai miatt.
- Hírek
Nevet változtat és újdonságokat ígér a Magyar Autóklub
A szakembereiknek a Trabanttól a Tesláig mindenhez érteniük kell. Erről beszélt a MAK elnöke.
- Hírek
Hivatalos: kipenderítették a Red Bulltól Liam Lawsont
Az F1 újonca nem sokáig húzta a Red Bullnál. Mondjuk ez az eredményei alapján érthető is.
