Lesz ez majd zöldséges Merci?
Mercedes C 250 Bluetec T modell – 2014.
Mindig kérdés, hogy a kombi autókat menő, sportos vásárlók választják, vagy a racionális kockák, hogy kettő az egyben mindent meg tudjanak oldani. Ez a kombi sem ad választ, pedig pár kérdésre nagyon jól megfelel.
Kombit tervezni nem egyszerű. Nyilván azért választ valaki kombit, hogy a csomagtere jól pakolható és nagy legyen, viszont ha egy kockát építünk a limuzin hátuljára, ronda lesz, mint a háború. Ha elkezdenénk dizájnolni, az mindig a pakolhatóság és a tágasság rovására megy. Elég régóta létezik a T modell, azaz a kombi a Mercedes kínálatában, hogy a feladatot jól oldja meg. Nyilván csodák nincsenek, ez a C, nem a jóval nagyobb E osztály, de alaphelyzetben 490 literes csomagtér, ami aztán 1500 liter fölé bővíthető. Nem rossz. Ha még hozzáteszünk pár okos megoldást, ami vagy a kényelmet szolgálja, mint a hátulról kis gombbal ledönthető hátsó üléstámla, vagy a praktikusságot, mint a kihajtható szatyorakasztó kampók, már látjuk, hogy a Mercedes nem ma kezdte a kombik gyártását.
Hasonlóan nagyot akartak dobni az automatikusan felhúzódó csomagtértakaróval, ami aztán kicsit a helyet rabolja, kicsit idegesítő pakoláskor, nem kompenzálja az egyetlen mozdulatot, amivel vissza lehetne tolni, ha kézi működtetésű lenne. A távirányítható elektromos nyitás (Easy-pack) pedig az esetek nagy részében teljesen felesleges, én például fizetnék, hogy ne legyen. Lassú és idegesítő, de ez nem a Mercedes hibája, mindenkié ilyen. Ha piac kéri, hát adják, persze némi felárral.
Az alsó fedél alatt összecsukható, klasszul a helyére passzoló ládát kapunk, erős akasztó kampók a négy sarokban, semmi nem hiányzik, ami egy kombi tulajnak kellhet. Megvan az elválasztó, kihúzható rács is, ahogy azt már a 124-es kombik esetében is megszokhattuk, szinte ugyanolyan, csak kicsit szebb, kicsit módosított.
Az utastérről minden elmondható, ami a limuzinéről. Annyi a különbség, hogy a hátsó ülésen még jobban esik az ülés, mert az ablak magasabb, nem nyomul ránk a tető, tágasabb a tér. Az anyagok minőségiek, és hiába a kemény futómű, zörgés egyelőre nincs. Nincs is okunk feltételezni, hogy hamarosan lesz: az összerakás nem néz ki gagyinak, masszív és jó anyagokból építkezik az új C osztály.
Az egész autóra jellemző, hogy ami van benne, az bizony a legjobban közé tartozik, legyen szó fabetétről, zenéről vagy aktív biztonsági berendezésekről. A Mercedes Intelligent Drive néven jelzett biztonsági és kényelmi berendezések nem egyedüliek a piacon, sem a sávelhagyás-figyelmeztetés, sem a radaros aktív sebességtartó automatika, a Distronic Plus, viszont nagyon jól működnek. Nincs véletlen működés, a táblafelismerő is mindent jól és pontosan lát.
A Mercedes LED Intelligent Light System első fényszórók pedig egyértelműen a világ élvonalába tartoznak. Az automata távfény mechanikus blendével árnyékolja az előttünk haladót, illetve takarja ki a fénynyalábot a szembejövő oldalán. Hihetetlen, hogy távfénnyel tudunk úgy autózni, hogy közben jönnek szemből, de ők sötétben maradnak, még annyi fény sem jut rájuk, mintha normál tompítottal mennék. A ledek fényereje tökéletes, a mi sávunkban kétszáz méterre is ellátunk.
A tesztautó a legerősebb dízelmotorral, valamint a nagyon jól kinéző AMG line felszereltséggel került hozzánk. Ez a két dolog így leírva, valamint fotón csodálatos, azonban nem biztos, hogy ez a legokosabb választás, pláne egy kombi esetében. Az AMG line erősített fékével nincs is baj, tényleg fog, mint a festék, de a kemény futómű kicsit megkeseríti az életünket, pláne a nagy és peres kerekekkel. A nagy fék miatt sokkal kisebb kerék nem is megy rá fel, tehát ezzel együtt kell élni annak, aki ezt választja.
Nem is csak a kemény rugózás jut nekünk, hanem a gördülési zaj is nagyobb, mint a normál futóműves testvéreinél. Nyilván az úttartás szélsőséges körülmények között jobb, de biztos, hogy sportolni akarunk egy C kombival? Vagy megér ennyit a szépség? A motor a másik csalódás. Talán nem is érezném csalódásnak, ha nem mentem volna a 220-as dízellel. A kisebb teljesítményű, ám azonos lökettérfogatú testvére csendesebb és a 7g-Tronic hétfokozatú automatával is jobban együtt tudott működni, mint ez a 204 lóerős változat. A kis 170 lovas is nyomatékos és erős volt, hangja selymesebb volt, dízel jellege nem domborodott így ki.
Erővel itt sincs gond, az 500 Nm nyomaték hamar bevillogtatja a kipörgésgátlót még tiszta aszfalton is, de a nyersesség, a dízelkerregés nem ösztönöz, hogy nagyokat tapossunk neki. A 220-as teljesítménye bőven elegendő, ez a motor hangosabbnak és rosszabb hangúnak tűnik nála. Még a fogyasztás is ellene szól, mert a 7,8 literes tesztátlag majdnem egy teljes literrel rosszabb, mint a 220-as esetében, amire nem lehet magyarázat a kombi súlytöbblete (1595 és 1650 kg). Nem kérdés, én azt a motort választanám.
A piaci pozícióban a C kombi erősített. Az új C osztály eleve nagyon jól sikerült, a kombi pedig nem okoz csalódást. A tesztautó 21 millió forintos ára egy kicsit megakasztja az embert, de azonnal tegyük hozzá, hogy ez a felszereltség a párját ritkítja: AMG line, panoráma tető, Intelligent Drive minden elemével, ledes fényszórók, Burmester hifi, popkorn, csipsz, minden van itt, mint a búcsúban.
A C kombi ezzel a motorral 12,9 millió alapáron, amiben azért már eleve sok extra van, mellesleg az extrákhoz nagyon jó autót kapunk. Ha okosak vagyunk, a 220-ast választjuk, azonnal spórolunk majdnem kétmilliót. Ebbe a klubba ennyi a belépő, ne tessék csodálkozni. Az Integrált Szerviz Csomag a 4 évig vagy 120 ezer kilométerig munkadíj nélküli karbantartást ad, csak a szervizanyagot kell fizetni, ez is egy szép gesztus és az árban már eleve benne van. Ha viszont nem kell a Mercedes presztízse, inkább a praktikum és a méret számít, a C250 T Bluetec alapáráért egy nagyon jól felszerelt, sokkal nagyobb Citroen C5-öt kapunk. Vagy ön szerint a két autót nem lehet összehasonlítani? Akkor válassza a Mercedes-t, én inkább a C5-ös mellé tenném a garast.