Nem kupé, de nem is baj
Teszt: Mercedes 220 CLS Bluetec - 2015.
A Mercedes 2004-ben a CLS sorozat bemutatásával alkotta meg a négyajtós kupé fogalmát, büszkén kihúzva magukat, ezzel utalva stílusformázó erejükre. Ezután kezdtek mások is kupénak nevezni véletlenül sem kupé autókat. Megnézi a benzinkutas, irigykednek a szomszédok, nem akarnak beengedni sávváltáskor. Ez ebben az országban annak a jele, hogy a formaterv jó.
Pár éve a Mercedes a sportosabb megjelenéssel ügyesen fogott fiatalításba. Ennek eredménye a lapos, régebben csak a sport Merciken lévő egyenhűtőmaszk, és a maszk furcsa rácsozata. Egy-két korábbi kőbe vésett tervet és dogmát kukapozitívnak nyilvánítottak, és vezetőiknek engedélyezték, hogy a sajtónak információt adjanak akár nyakkendő nélkül is. És már van elsőkerekes, keresztmotoros Mercedes is. Ehhez képest ez a négyajtós kupé csak egy laza dizájntrükk. Az autó szerkezetileg az E osztály alapjain ül, csak a forma kicsit más. Az indulóár is magasabb, de a szépségnek mindig ára volt. Valahol el is fogadjuk ezt nagyjából 3 millió forintnyi differenciát, mert bizony a CLS sokkal szebb autó.
Mindenkinek az volt a véleménye, hogy eggyel magasabb kategóriában is van, mintha kicsit bőkezűbben mérték volna a luxust, de ez inkább csak látszat. Minden extra rendelhető az E osztályhoz, a műszerfal is az E-nél megismert elemekből építkezik, ismerősek a kezelőszervek és az órák. Talán az okozza az érzést, hogy a CLS négyszemélyes. A hátsó ülések között fadekoros rakodóhely foglalja el a középső utas helyét, az ülések pedig nagyon jól formázottak, kényelmesek hátul is. Persze az ereszkedő tetővonal és a kupésan szűkülő ablakok miatt a kilátás a hátsó ülésről nem túl példás, de láttunk már rosszabbat. Viszont kényelmesebb hátsó ülés kevés van a kategóriában.
Egyébként is nagyon ügyesen játszanak az utastér anyagaival. Eltekintve attól, hogy nekem sok az alumínium, vagy annak látszó műanyag, kevés kritika érheti a CLS-t. Azok a részletek is puhák, esetleg bőrrel borítottak, amelyek alul vannak, és alig látszanak. Kíváncsi lennék, ez csak a tesztautó pompás felszereltségéhez jár, vagy egy alap CLS is hasonlóan gusztusos-e. A minőség, a kezelőszervek működése hibátlan, meghaladja a korábban tesztelt CLA minőségét. Bizony, nem csak a szépségnek, a minőségnek is ára van.
Az aktív és passzív biztonság példás: sávelhagyás figyelmeztető, Pre-Safe fékasszisztens, számos légzsák, köztük térdlégzsákok; minden van. De nem csak van, hanem jól is működik. A parkolást segítő radar, vagy a holttérfigyelő hangolása pontos, nem idegesít ok nélkül. A teljes jármű kerületet mutató tolató- és első kamera pedig példás. Ha pedig valahogy tisztán is tartaná a kamerákat, hibátlan lenne. Sajnos ez nincs meg, a hátsó gyorsan koszolódik, fixen áll, nem tűnik el használaton kívül.
A motor a már ismert 220-as dízel, 170 lóerővel és 400 Nm nyomatékkal. A váltó pedig a 9G-Tronic automata amely a nevének megfelelően 9 fokozatú. 100 km/h alatt a kilencediket alig lehet beakasztani, autópályatempót pedig 1700-as fordulaton utazza, szinte mint egy távolsági Ikarusz. Amiben nem busz, az a zaja, illetve annak hiánya. Nyilván 1500-as fordulaton a motor nem lehet zajos, de a keret nélküli ablakok is nagyon halkak, nincs szélzaj. A gördülési zaj is alacsony szinten marad, ezzel az autóval nyugalomban szelhetjük át Németországot 180-200 km/h-val, nagyjából 2700-2800-as fordulaton. Nyilván a fogyasztása is alacsony marad, ennyire extrém hosszú váltónál, állandó tempónál szinte kötelező. A tesztfogyasztás 6.4 liter lett, ez nagyon jó érték. Ha pedig figyelembe vesszük, hogy az autó papíron 1790 kg, megmérve pedig 1830, ez az átlagfogyasztás több mint bravúros.
A futómű nem az adaptív Airmatic rendszer, csak a hagyományos, amelynek hangolása jelentősen eltér egy Audi vagy az ahhoz elégé hasonlatos BMW futóműveitől. Kicsit komfortosabb, nagyobb tempónál kicsit billegősebb. Nem rosszabb, csak más. Én valahogy összeszedném a 680 ezret az extraként rendelhető Airmatic-ra, mert az nagyot javít rajta, hiszen ad opciót a komfort és sport hangolásra.
A közvetlen konkurensnek tekinthető Audi A7 Sportback kb. 16 millióról indul, természetesen a 2.0 TFSI 251 lóerős motorral és elsőkerék hajtással. A legolcsóbb, hármliteres, V6-os dízel 218 lóerővel, hétfokozatú DSG-vel több mint 17 millió. A CLS induló ára a 220-as dízellel 16 millió, ami valamivel alacsonyabb, mint a hasonló felszereltségű Audi. A tesztautónk rendesen felextrázott példány volt, az ára elérte a 23 milliót. Ez félmillióval túl van a csúcs dízel A7-esen, de ilyen szinten ez már nem nagy árrés. A Mercedes mellett szól még az Integrált Szerviz Csomag, amellyel fizetni 4 évig csak a kopó alkatrészeket meg a fogyó cuccokat kell, és az Audi csak hét fokozatú váltós, nem kilenc, és csak karikák vannak az orrán nem csillag.
Ha engem kérdeznek, én inkább az Audival karikáznék el, de megértem, ha valaki ezt választja. Mert a CLS tényleg szép és jó is, de nem a legjobb.