Tudják, milyen érzés, amikor a tesztautó átadása úgy kezdődik, hogy beül hozzánk egy nő a hátsó ülésre, és tizennégy perces előadást tart az extrák működtetéséről? Először is idegesítő, mert az autó a tűző napon áll, és Portóban, az új 7-es bemutatóján nem volt hidegfront az utóbbi napokban.

Sorolja, megmutatja, tovább sorolja, tovább mutatja, és közben arra gondolok, hogy a szentségit, ha nem mutatná meg, tényleg nehezen jönnék rá, de közben még tovább sorolja, szóval az a végkövetkeztetésem, hogy 2015-ös szinten bár, de visszajutottunk az 1950-es évek végének amerikai autóiparához. Amikor a technológia már eljut egy bizonyos szintre, és a mérnökök, meg a marketingesek vehetnek egy nagy levegőt, leülhetnek egy tárgyalóba egy hosszú asztal köré, melyre kipakoltak mindent, ami modern vívmány, és befér egy autóba. Ionizáló kétféle illattal? Nesztek! Érintésvezérelt csúszkák a klímahőfokhoz? Parancsolj, kérlek!
Mindegy, mi az. Szkafander vizeletlecsapatója, rotációs kapa, vagy vetkőzős golyóstoll: gondolkodunk egy kicsit, esetleg átértelmezzük az adott tárgyat, de a végén beépítjük, mert őrületes poén az extralistán. És az lesz a vége, mint az 1958-as Ford Edselnél, hogy kerül az autóba bakelit (tudom, vinil) lemezjátszó. Nem akarok ötleteket adni a BMW mérnökeinek és marketingeseinek, de már az új 7-esből is csak egy hagyományos lemezjátszó hiányzik. Minden benne van, ami az Alibabáról fillérekért rendelhető gizmókból kihozható, bár nyilván egy tripla minőség-ellenőrzéses körre fizetnek be a kínai gyárakban: ledsorok, szervómotorok, érzékelők. Legalábbis úgy képzelem, a BMW színváltó ledcsíkjai sem Belső-Bajorországban készülnek két trágyadomb között, hanem ott, ahonnan én is vettem a múltkor a kredencbe: 300 izzósat, méterenként egy ezresért.

Érintőképernyő kétujjas nagyítással a térképen, Idrive, beszédvezérlés, és ami a legjobban izgatott mindnyájunkat a bemutató előtt, gesztusok. A betanító gesztus a promóvideón egy sátánvilla és egy fingerfuck közötti átmenetnek tűnik, de ha jól értem, egyelőre összesen négy gesztust ismer. A könyökünket a karfára támasztjuk, mert nagyjából annyi a megfelelő távolság, illetve a belső tökör alatti kamera csak arra reagál, ha nagyjából a fejegység magasságában bábozunk. Ellenkező esetben ugye számos félreértés fakadhatna abból, hogy egy köcsög BMW-s mit mutogat itt nekem?!

Ha körözünk az ujjunkkal, hangosítja, vagy halkítja a zenét, ha pedig két ujjal rábökve mutatunk egy ördögfej-félét, átugrik a következő számra. Ha telefont párosítottunk, a bejövő hívásokat fogadhatjuk, illetve elutasíthatjuk a megfelelő legyintésekkel.
Az is kisebb időutazás, amikor körülnézek a vezetőülésben: annyi a gomb, kijelző és funkció, hogy olyasféleképp érzem magam, mint amikor bejött az első iDrive. Az újságírók szentségeltek, a BMW-wásárlók ellenben lementek a garázsba, elővették a használati utasítást, megtanulták a sok marhaságot, és boldogok voltak. Ezért nem is károgok, hiszen egy japánautóssal ezt nem lehetne megcsinálni, a BMW-s viszont még igényli is, hogy tanulni kelljen.

Az Executive Lounge a hátsó üléshez rendelhető dőzs-csomag – hátrébb dönthető a támla és felrakható a lábunk, gombnyomásra. A középső könyöklő tetején egy Samsung tablet. A koreaiak is rájöhettek, miről szól a luxus: eszelősen túl kell árazni a terméket, és máris elfogadják a felsőbb körökben. A portugáliai sajtóbemutató luxusszállodájának luxuslakosztályihoz meg LG Nexus telefon tartozott. Az autóipar egyelőre arra van rágörcsölve, hogy a nemzetközi bemutatóra a fedélzeti elektronika működjön Iphone-nal, de ennek úgy látszik, vége. A hátsó tabletet kis szervómotor adja ki, ha kézből vezérelnénk, felszereltségtől függően az ülés beállításait, a klímát, a fitneszt vagy a hifit, de a műszerfal is megjeleníthető a főnökhelyen, sebességgel, fogyasztással. Az első ülésekhez tartozó középső könyöklőben van indukciós telefontöltő: csak belenyomjuk a résbe a nyomorult kínai androidos szaromat, és kábel nélkül tölti: világít a két led. A korszak persze még átmeneti, mert a BMW Iphone-t is adott a tesztautókhoz, de azt csak egy megfelelő tokba helyezve lehet indukciósan töltögetni.
A BMW Vitality Programme is bejöhet: nem egyszerűen csak masszázsfunkció tartozik a hátsó ülésekhez, de a főnök gyúrhat is. Jó, kicsit korlátozottak a lehetőségek, mondjuk mint egy fegyencedzés, csak itt még saját súllyal sem nagyon dolgozhatunk. Hanem a monitor vezényel nekünk, nyomjuk a bal vállunkat a támlába, a kijelző pedig kijelzi, elég erősen nyomjuk-e, miközben visszaszámol 10-ről. Egy zsákba varrt fegyenc, mondjuk Monte Christo grófja ilyeneket edzeget. Bal váll, jobb váll, két váll, lábemelés, és a végén csillagokat kapunk jutalmul, ha jól csináltuk. Persze azúj S Mercedesben is van hasonló, csak kicsit más; ott a masszázsfotel kezd nyomni bizonyos pontokon, ott kell ellentartani.

A 300 méterre világító ledes fényszórókkal szemben a BMW 7-es 600 méterre is elvilágít, miközben nem vakítja a szembejövőket, de ez legfeljebb az orosz piacon releváns, ahol Jekatyerinburg és Moszkva között összesen két enyhe kanyar tagolja az utat. Sokkal izgalmasabb a parkológép: ha szűk helyre kell beállni, márpedig ezekkel a dimenziókkal elég sok parkolóhely lesz szűk, távirányítással is odaküldhetjük az autót. Nem egy RC-verseny nagyban, kanyarodni sem lehet vele, vagy legalábbis a szűk hely elé állunk, kiszállunk, az lcd-kijelzős kulcsot nyomkodva az autó elindul, miközben behajtja a tükreit. Ugyanez fordítva is megy: kiriasztunk, motort indítunk, kiparkolunk, beszállunk. Kipróbálni nem tudtuk, de egy autóban már volt, azon bemutatták. Működött, persze miért is ne működne? A novemberi gyártású autókban már lesz, egyébként az új 7-es Magyarországon októbertől rendelhető.

Ha mindezt az éktelen sok extrát kihagyjuk, akkor bizony nemigen tudunk villogni az új 7-esünkkel, hiszen így csak egy rettenetesen jó autónk van, semmi több. Csendes, persze közel sem olyan felháborítóan csendes, mint a Rolls-Royce Wraith, de még a hosszú tengelytávú változatban is beszélgethet halkan a hátsó ülésen ülő az elsőkkel. Kicsit túl is van csendesítve, mert a V8-as benzines csúcsmotort egyszerűen nem hallani. Ha a 4,7 másodperces 0-100-at próbálgatjuk kikapcsolt rádióval, akkor egy kicsit beszűrődik, de csak úgy, hogy akár egy másik autó hangja is lehetne. Én vennék hozzá egy spéci nyest-csomagot, hogy a megfelelő helyről kirágják a hangszigetelést, mert ennek így nincs értelme, hiába 450 ló, és hiába van 15 másodperc körül 200-on.

Akkor már inkább a sor hatos dízelt nem hallgatom, így kevésbé fájó a veszteség, mert bár a 740d 130 lóval gyengébb (320 LE), a nyomatéka még nagyobb is 30 Newtonméterrel (680 Nm). Ebből arra következtetnénk, hogy nem megy lényegesen rosszabbul, és igazunk is van, mert az 5,2 másodperces 0-100 is épp elég ijesztő egy yachtban. A prolizsúr a BMW elképzelése szerint úgy néz ki, hogy a 730d-t vesszük 6,1 másodperces gyorsulással, és közben egyfolytában a markunkat dörzsöljük dollárjelekkel a szemünkben, hogy most aztámn jól megszivattuk az összes benzinkutast. Ha már benzinkutas: egy ilyen kötött útvonalas teszten nehéz egzakt tesztfogyasztási adatokat mondani, mert városban alig jártunk, de országút-autópálya vegyesben nálam a 750 Li 8 és 10 liter között fogyasztott. Igen, a növelt tengelytávú nagy benzines, összkerékhajtással, 450 lóerővel, és értelemszerűen automata váltóval.
Autópályán szépen megy, hogyan máshogy. Az ember kipróbálhatja a sky lounge-ot, amennyiben senki nem ül az utasülésen: gombnyomásra előre nyomorodik a jobb egy, nekünk pedig lábtámaszt nyújt. Mindeközben a hátsó kartámlába simított Samsung (!!!) telefont simogatva funkciózhatunk, rádió, tévé, klíma, ülésfűtés, árnyékolók, napfénytető. És amikor már minden tökéletes, az embernek eretnek gondolatai támadnak. Hogy mennyire elcserélném én ezt a gombnyomásra lábtámaszos hülyeséget egy gombnyomásos gengszterrácsért, például. Tudják, a' la Lada hátsó szélvédő.

A 7-esben ugyanis az a gond, hogy hiába van hátul körben gombnyomásra árnyékoló, ha a hőtől mit sem véd. Ha a napon állt az autó, az eleve kellemetlen, ha pedig döntően északkeleti irányban autózunk, és oda süt a nap, pokolba kívánjuk az összes francos funkciót, csak lenne ott egy igazi árnyékoló. Hátul valahogy az üléshűtés sem az igazi. Eddig akárhányat próbáltam, negyedóra után mindegyiket vissza kellett venni a maximumról, mert elkezdtem fázni, ebben simán eltespedtem másfél órát, és max-on is csak annyit ért, hogy nem izzadtam az ülésbe. És azért ha egy kínai üzletemben autóval meg Nankingból Shenyangba, porhanyósra párolja a nap.
A másik, ami elgondolkozhatnának, hogy az első szélvédő alatti napcsapdára találjanak ki valamit, ami nem szívja be és sugározza ki a hőt, mert ugye nem túl ökó ezerrel veretni a klímát. Ami egyébként elég ímmel-ámmal, és jó hangosan hűt, ebben a négy magyar tesztelő megegyezett. Ezek alapfunkciók, jó lenne kezdeni velük valamit. De vissza a motorokhoz. A második tesztnapon a 730d-t vezettük, normál tengelytávval. Először is: tulajdonképpen hülyeség a V8-at kajtatni, a sor hatos dízel is nagyon szépen szól, bár ezt is csak gyorsításnál hallani. És ez is nagyon megy, hiszen tegye fel a kezét, akinek 6,1 alatt van 100-on a gyári kiszerelésű autója. A 750 Li után persze ez pont olyan, hogy na, ettől már nem ijedünk meg, de épp elég jó. És lassan észrevesszük, hogy mennyire tökéletes a 730d úgy, ahogy van.

A hosszú V8-asban az kápráztatott el, mennyire jól mozog országúton és hegyi szerpentinen, miközben milyen kényelmes. Nem vagyok egy légrugó-fan, a prezentáción is csak sóhajtottam, mikor elhangzott, hogy tempó függvényében két centit tud emelkedni, egyet süllyedni. Erről továbbra is az a véleményem, hogy ha egy futómű jó, mint mondjuk a Subaru Outback-ben, oda nem kell liftezés, az földúton és gyors kanyarokban is jó lesz. De a 750Li is mestermű; kevés volt az idő, hogy minden részletet megfigyelhessek a mozgásában, de megdöbbentően könnyed, és billenésmentesen fordul. A szerpentinen is csak attól féltem, hogy fizikailag nem fér el egy-két helyen, de elképesztő tempóban verettem vele. Aztán belenéztem a tükörbe, és láttam, hogy a seggemben még mindig két méternyire jön a csávó azufó-Civic-kel, unottan cigizve. Na mindegy, a 750 Li futóműve, motorja, észrevehetetlen váltója és hangszigetelése is közel van a maximális pontszámhoz.

A futóműnek sokat segíthet, hogy egyrészt az elődmodellhez képest akár 130 kiló is lehet a súlycsökkentés; ezt nyilván simán elviszi a sok extra. Lényegesebb, hogy a BMW régóta dolgozik a karbon technológián, erről szólt az i8-projekt is, és most a váz jelentős része készült karbonból. Még az előző M6-osnál volt döbbenetes élmény, hogy egy karbon tető mennyire megváltoztatja egy autó viselkedését, az új 7-esben pedig ezáltal épp a felső vár nagyszilárdságú acéljait válthatták ki karbonnal. És ha a tető akár 50 kilóval is könnyebb, az drasztikus különbség egy kanyarban.

A formáját még érlelnem kell magamban. Nem mintha megütköztem volna rajta, vagy ilyesmi, épp hogy észre sem venném, ha a városban hirtelen megjelenne száz új 7-es. Nem vészes a forma, de lehetne sokkal tisztább, homogénebb, és például tudom, hogy az új BMW-formanyelv része, hogy a lámpák a hűtőrácsba folynak, de pillanatnyilag úgy látom, ez ennek az autónak egyszerűen nem áll jól. A széles krómcsík az alján is a kínai piacnak szólhat, nem nekem – a kifutó 5-ös formája továbbra is a kedvencem.
A belsejében megtartották a fix palatáblát, nehogy már nekem legyen igazam, de már érintősben, mert azért ők sem teljesen hülyék. A műszerfal szép, csak ugyanaz vele a bajom, mint a külső formával: nem elég tiszta. Az új Passatban is az egy csík-beömlők homogén vonala viszi be azt a nagy gyomrost, itt meg túl sok a csetresz. Hogy a kijelzőt nem lehet eltüntetni, tényleg merénylet az ipari formatervezés alapelvei ellen; anélkül is bőven navigálhatunk a HUD-kijelzővel, vezérelni meg ugye a gombokon és a beszéden kívül gesztusokkal is tudunk.
Aki az ántivilágban nevelkedett, annak az van a fejében, hogy a 7-es egyértelműen zászlóshajó a BMW-nél, de ha jobban megnézzük a kínálatot, meg a fogyásokat, ez egy olyan flotta, aminek majdnem a fele zászlóshajó. Jól fogynak a nép-BMW-k is, például idén az első nyolc hónapban 111 darab 2-est vettünk, 77 1-est, száz X3-ast, miközben X5-ösből elment 176, 6-os kupéból 17, de mlg i8-ból is fogyott 4. A BMW tehát a maga Maslow-piramisának tetejére épített egy szép nagy teraszt. Az említett számokat ugyanis úgy kell értelmezni, hogy Magyarországon a BMW vagy a Mercedes bálnáiból évente úgy 50 körül fogy, annak függvényében, melyik mennyire új modell.
A motorkínálatot is átdolgozták, szerencsére változatlanul turbós soros hathengeresek adják a választék javát. Az alap a 730d és a 740i, 265, illetve 326 lóerővel, fölöttük van a V8-as, összkerekes 750i xDrive 450 lóerővel, és azt pletykálják, később érkezik még egy szintén dupla turbós V12-es is. A CO2 elleni csatában pedig a 740e 326 lóerő rendszerteljesítményű hibrid hajtásláccal támad egy kétliteres, turbós négyhengeressel, valamint egy villanymotorral. Mivel konnektorról tölthető, és 40 kilométer az elméleti elektromos hatótávolsága, a hivatalos fogyasztási adata mindössze 2,1 liter/100 kilométer.

Az alapárak nagyjából úgy néznek ki, hogy 26, 28 és 30 millió, mármint 730d, 740d, 750Li, látatlanban tökéletes összhangban az S Mercedes és az Audi A8 vonatkozó modelljeinek áraival. Kartellezésért csak joghurtgyártókat szokás megbüntetni, autós multikkal senki sem mer szarakodni. Hogy melyik motorváltozatot érdemes választani, többször megkérdeztem a kollégákat, hiszen a V8 az V8, de a soros hathengeres is szépen szól, meg jól megy, és nem fogyaszt annyival kevesebbet, hogy amiatt válna érdekessé. Úgyhogy az évi ötven vásárlónak nyugodt szívvel ajánlom, csapjon a hasára: ez mind úgy jó, ahogy van.

Az oldalról ajánljuk
- Hírek
A végtelenbe és tovább! A sztratoszférába lőtte a fekvőrendőr a gyorshajtót
A fehér autó több métert repült a levegőben, majd felborult.
- Hírek
Itt a vadiúj Mercedes CLA, akár 792 kilométeres elektromos hatótávval
A generációváltással kívül és belül is megújult modell tisztán elektromos és hibrid hajtáslánccal is elérhető lesz.
- Égéstér
Ezen a héten indul a 2025-ös Forma-1-szezon!
Látványos, de tartalmilag szegényes autóbemutató után indul a Forma-1 idei szezonja, kollágink pedig személyesen jelen voltak a nagyszabású eseményen, Londonban.
- Hírek
Teljes útzár az M1-es autópályán, mentőhelikopter is érkezett a helyszínre
Egy konténert szállító kamion és egy kisteherautó ütközött össze.
- Hírek
Jövőre érkezik a Skoda hétszemélyes villanyautója
Már pár apró részletet láthatunk a külsejéről.
- Hírek
Érkezhet a Porsche következő fejős tehene, egy új SUV
Méghozzá hibrid és hagyományos hajtáslánccal.
- Hírek
Így lövi lábon magát Trump az acél és alumínium vámokkal
Maga az elnök is elismerte, hogy az intézkedések valóban megemelhetik az inflációt, de szerinte ez hosszú távon nem lesz probléma.
- Hírek
Elektromos pickupot készít a Toyota
A modellről egyelőre csak egy sejtelmes sziluettet mutatott a gyártó.
- Hírek
73 éves, de nincs vele bírás: újra volán mögé ült a 92 évre eltiltott sofőr
Az autó nem jogosítvánnyal megy. Ez az ismert mondás valószínűleg az életfilozófiája a 73 éves ausztrál bácsinak.
- Hírek
A német Ford szakszervezete csődszéli állapotokról beszélt
Elmondásuk szerint az anyacég segítsége nélkül éveken belül lehúzhatják a rolót.
- Közélet
A követési távolságról
Jobb lesz az autósoknak, ha másodpercben mérik a rendőrök a követési távolságot. Elvileg igen, a gyakorlat meg majd kialakul.
- Gumidoktor
Milyen széles igazából az abroncs? Nem egyértelmű...
Típusonként elérhetnek a valós méretek. Hogy lehetne kideríteni, hogy melyik mekkora igazából?
- Hírek
11 óra alatt 1,3 millió forint bírságot szórtak ki a rendőrök ittas vezetés miatt
Nagyszabású közlekedésbiztonsági ellenőrzést tartottak a rendőrök Budapesten és környékén.
- Hírek
Tankok készülhetnek a Volkswagen bezárt gyáraiban
Erről Armin Papperger, a fegyvergyártó Rheinmetall vállalat CEO-ja beszélt.
- Hírek
Instant klasszikus a Morgan legújabb modellje
A bevált recepten csak fejlesztettek.
- Hírek
Csődbe ment a svéd Northvolt, Európa legígéretesebb akkumulátorgyártója
A vállalat vezetője szerint minden lehetőséget megvizsgáltak, de nem maradt más reális út.
- Hírek
Durván altathat a McLaren, Helmut Marko szerint akár körönként 1 másodperc előnyük is lehet
Az osztrák szakember úgy látja, a világbajnoki címvédő csapat rejtegette a valós tempóját az előszezoni teszten.
- Hírek
Videó: parkoló autó mentette meg a gyalogos életét
Ilyen szerencse csak a filmekben van. Több térfigyelő kamera is rögzítette a balesetet.
- Hírek
A számháború folytatódik: 2000 lóerővel érkezhet az elektromos Lamborghini
Az egyelőre névtelen autó a tervek szerint 2030-ban érkezik.
