Amennyire hálás feladat letesztelni egy 320d-t, annyira hálátlan megírni. Alles perfekt? Kis túlzással igen, de ezt bruttó hatmillió forint extra után hadd ne ragozzam már.
Először buzzfeedesre akartam venni. Tudják, Tíz dolog, amit nem tudtál a vízilovakról. Aztán ezen logika mentén elkezdtem összeszedni, hány pontos listát lehetne írni a dolgokból, amikért ezt a 320d Touringot bevállalnám állandóra. Tíz után feladtam. Hiába, na: nem vagyok se hivalkodó, se csapatós fajta, de a prémiumság jöhet.
Elsétálnak mellette. A kombiság komoly potenciacsökkentő, az F30 sem ritka látvány, de mikor lett ennyire közömbös a Tesco-parkolók népe egy alig féléves 320d-re? Ráadásul ez egy Luxury line: sok króm, szép nagy felnik. Talán csak gyenge lett dizájnvonalon a ráncfelvarrás, és nem ordít róla, hogy fiatalabb, mint a litván euró. A kis maszatolás a lökhárítókon tényleg alibi munka, ez lehet a baj, gondolnám, de a megkérdezett embereknek nem megy fejből a formaevolúció, nekik csak átlagautós, nem annyira BMW-s. Meg Touring, az zavar be.
Nekem bejön, de én az vagyok, aki szerint nem kell minden BMW-nek M-es lennie, főleg, ha maradunk az esztétikánál. Ahogy egy Michael Douglas-filmben mondták: mutass egy gyönyörű nőt, és mutatok egy férfit, aki unja. Így lennék én, ha legkevesebb 10,8 millió forinttal kéne új autót vennem, és igyekeznék nem elfelejteni, hogy ennél szebb is megunható a garázs félhomályában.
Szóval 10,8 millió forint az alap 320d Touring. Itt még elgondolkodhat, hogy körbenéz lejjebb is, és vesz egy ugyan orrán hajtós, gyengébb, de csúcsfelszerelt kombit máshol, vagy belevág a fapados BMW-zésbe. Meginognék, ha nem egy kisvárosi kislakás áráért turkálhatnék az extralistán. Így hirtelen nem is tudom, mi lenne ezzel a 296 ezres platina ezüstmetál fényezés nélkül. Az már tényleg a láthatatlanság kategória.
A Luxury line-t ikszelném be először. Bár tételesen nézegetve a felszereltséget, a belső komfort nem egyedül ennek a hozadéka, és 1,4 millióért kicsit szíven üt, hogy a sport bőrkormányon túl ez tényleg csak a flancos kiegészítőkről szól, de a fenébe is, nézzék ezt a bőrbelsőt! Dakota bőrkárpit nyeregbarna színben, olyan részletességgel, mintha ráöntötték volna a műanyagra.
A bőrmunka mellett a krómfétisről szól. Itt látszik a nagyság, mert legalább egy BMW-nek kell lenni, hogy ennyi króm ne fullasszon giccsbe ekkora tárgyat. Az ablakkeretnek és a lökhárítóknak jutott a java, bent meg tudott állni a tervezőcsapat a jó ízlés határain belül. A maradék jó négymillió már nem is dizájnjóléti extra. A BMW-nél vastagon fog a ceruza, a Connected Drive-ért kért 645 ezernél jobb bizonyíték nem is kell, de a tolatókamera, ülésfűtés, parkolássegítő-féle apró, ma már néhol alapfelszereltségként osztogatott dolgok halmazából is pillanatok alatt össze lehet szedni 1-1,5 milliót.
Sikerült egész kis felhajtást csapni, hogy ebbe is bekerült a tavalyi X3-ráncfelvarrással jött B47 kódszámú, új négyhengeres kétliteres. A 316-tól a 325-ig mindegyik dízel megkapta a kicsit áttervezett, öregecske N47 utódát, ami a 320d-nél plusz hat lóerőt jelent az eddigi 184-hez és plusz 20 newtonmétert az eddigi 380-ra. Hogy a családnév Twin Power Turbo, azaz Iker Erő Turbó pontosan mit jelent, továbbra sem tiszta – talán belterjes bajor logika kell hozzá, ideje elengedni a kérdést.
A common rail közvetlen befecskendezéses, változó turbinageometriás B47-re alacsony fordulatszámra ígér közvetlen gázreakciót. Igazából fürge is mindenhonnan, van mihez nyúlnia, de a városi araszolásban szívszorító látvány 1300-nál a fordulatszámmérő. Automata váltónál ugyan nem számít a láb, de beleültettem többeket is, mit szólnak ehhez. A diagnózis: furcsa, de ez van, a BMW-nél nem hülyék. Hangja mondjuk ehhez tényleg semmi, a fogyasztás is 5,5-6,5 liter között marad, aztán, hogy a motor mennyire szereti ezt, többéves üzemben kiderül.
Nem mellesleg hátul hajt. Ez megnyugtató tízből tíz, garázsban E36-ot reszelgető, régimódi BMW-fanatikusnak, de érdektelen tízből kilenc új 320d-vásárlónak, akik még anyázhatnak is, hogy hátul középen miért nincs lábtér. Érdekes lesz figyelni, mint a márka legkelendőbb típusa, milyen aránnyal kerül majd xDrive-val az utakra.
190 lóerő egy utasokkal együtt egy közel kéttonnás kombinak is untig elég. Lényegében bárhova, mert onnantól, hogy nem igény a minőségi veretés, a félmilliós felárért vett plusz 35 liter miatt megemelt tetővonal hátul nem kompromisszum. A 782 ezer forintos Steptronic váltóval persze mérsékelten, de bírja ez is a szerpentint, így inkább azt tenném ki a reklámplakátokra az alap 495 literes csomagtér helyett, amiből döntött ülésekkel is csak 1500 lesz.
A tíz pont egyike lett volna, hogy nehéz belekötni, ahogy az is, hogy sterilen jó, amiért igazából dicsérni sem könnyű. A nagy szavakhoz karakter kell, de ahhoz ez túlságosan rendben van. Hogy a kb. hárommillió valós kényelmi extra nélkül is így szeretném-e nem tudom, de a Luxury line-t talán nem dobnám el egy árban azonos ugrásért a 325d-re.