Csak ha bátor vagy!

Volvo V60 Cross Country – 2015.

2015.11.11. 06:10

Adatlap Volvo V60 Cross Country Summum D4 AWD - 2015

  • 2400 cm3-es,soros 5 hengeres dízel
  • 190 LE @ 4000 rpm
  • 420 Nm @ 1500 rpm
  • 6 seb. automata
  • Gyorsulás 0-100 km/h-ra:
    8.9 másodperc
  • Végsebesség:
    205 km/h
  • Kombinált fogyasztás:
    5.7 l/100km
  • Városi fogyasztás:
    0.0 l/100km
  • Országúti fogyasztás:
    0.0 l/100km
  • 13 070 000 Ft

Lelkész barátomnak találtam mondani, hogy nem érdekelnek azok a dolgok, amiket nem lehet valamilyen képlettel definiálni. Ezt azonnal cáfolhatta volna akár a szerelemmel is, ami akkor igenis nagyon érdekelt, de mivel ennél ő sokkal bölcsebb, csak nevetett, és elnevezett a képletes srácnak. Ez több, mint húsz éve történt.

Amikor fiatal az ember, mindenre tudja a tutit, aztán kezdi megtapasztalni a dolgokat, ás bizonytalanná válik. Ezért is mondta egy öreg tintás tanár a műszaki egyetemen, hogy ő már nem annyira fiatal, hogy mindenre azonnal tudja a választ, és itt nem az öregkori elhülyülésre gondolt, hanem a tudásra és tapasztalatra, ami segít nagy képet látni, nem csak a valóság egy kiragadott részletét. Ha már ennyit tudsz, semmire nem tudod a választ azonnal. Ha három órád van, soha nem tudod, mi a pontos idő.

Ha valaki a korábbi énemhez hasonlóan csak a számokat és a képleteket látja, ez a Volvo soha nem lesz az ő autója. Ha valaki úgy vesz autót, hogy kirakja az összes lehetséges versenyző adatait a képernyőre, és alt-tabbal váltogat, összesítve nem a V60 Cross Country nyer. Ez persze így ostobaság, feleséget sem mell-derék-csípő adatokból választunk, autót sem célszerű adatok alapján. Ha pedig hátralépünk ötöt, és a teljes képet nézzük, ez a Volvo jobb, mint sokan feltételeznék. Bátraké a szerencse, és ez még nem volt ennyire igaz soha.

A V60 Cross Country egy furcsaság, hiszen hiába D4 a típusjele, és hiába van a Volvónak új VEA (Volvo Engine Architecture) remek négyhengeres motorcsaládja, ez még a régi öthengerest kapta. A régi öthengereshez a régi hatfokozatú, hagyományosnak tekinthető automata váltó jár, a négykerékhajtáshoz pedig a bevált Haldex rendszer. Bár az új négyhengeres dízel motorcsalád az egyik legjobb, élvezzük ki az utolsó naszádmorgású öthengerest, hogy ez nem csak a turbóktól fújva tud megindulni, hanem a 2400 köbcenti is tol rajtunk, ha megpöccintjük a jobb pedált. Kicsit morgósabb, mint a négyhengeres? Hát aztán, legalább jó a hangja.

A karakterisztikája meg olyan, hogy ezzel a régi hatos váltóval sincs semmi hiányérzetünk: ha kell, csendben krúzolunk, de meg is tud indulni. Azért az újabb automaták, pláne a duplakuplungosok más ligában játszanak, de ha nem akarunk sportolni, nem rugdossuk a gázpedált, nem lesz okunk panaszra. Talán a tankolásnál fizetünk az öthengeres hangért; a tesztátlag 8,7 lett óvatosan vezetve, ami a négykerék hajtás ellenére is csak közepesen jó.

A csendben krúzoláshoz még az is hozzátartozik, hogy a tesztautó Pirelli Scorpion négyévszakos gumijai és a cross country futóműve együtt annyira csendes, hogy nem is emlékszem mikor ültem ennyire alacsony gördülési zajú autóban. A csend és a magas üléspozíció még jobban hozzájárul a masszívság érzethez: biztonságban érezzük magunkat, de biztonságban is vagyunk a Volvóban. Azt érezzük, ha félgázzal nekimennénk a Gellért-hegynek, beledöntenénk a Dunába.

Sávelhagyás figyelmeztető, holttér radar, ráfutásos baleset figyelmeztető és még számos aktív biztonsági berendezés az autó része, ezekről írtunk már. Én csak annyit tennék hozzá, hogy néha kicsit túl érzékeny a ráfutásos baleset elkerülő rendszer. Vagy én vagyok egy állat a közlekedésben, mert napi négyszer simán rámcsipog. Ahogy a sávelhagyás figyelmeztetést is kikapcsoltam, mert még a telefonálásba is kicsit belehalkít és csipog, nem tudja, hogy itt nálunk vidéken simán keresztezünk felezőket index nélkül, például kátyú kerülésnél.

Nem csak a motor, de az sem teszi az autót címlapra, hogy nem új modell, hanem a már ismert V60-as krosszosított, terepesített változata. A forma ismert, nem újdonság, csak a kiegészítők. Ezzel az autó abban az álterepjáró csapatban játszik, ahol az Alltrack, az Allroad, a Scout és a Stepway, persze más és más kategóriában.

De nem csak egy 7 centivel emelt futómű, és pár műanyag firlefranc van itt dísznek, hanem a tank alatt csúszópajzs, és a futóműelemek is masszívabbak. A stabilizátor kutyacsontja például dupla olyan vastag, mint a V60-asé, és mintha a hátsó teljes bölcső inkább az XC60-as ikertesója lenne, nem a V60-as rokona. Alul több helyre műanyag sárvédőket tettek, hogy ne gyűjtsük össze a határ összes sarát az autó alján. Nem mondom, hogy a Land Rover Defendert vagy a G Mercedest fogja kirángatni a sárból, de aki ezt a futóművet a Cross Country alá tette, gondolt rá, hogy ezzel az autóval elhagyják majd az aszfaltot.

Ha jön egy kis terep, a Cross Country nem rémül meg. Okos kipörgésgátlója olyan, hogy nem is tudtam leátlóztatni, sőt nem is kellett sokáig nyektetni, hogy a két átellenes keréken billegve lejöjjön az akadályokról. A terepen megint megbizonyosodtam a kasztni merevségéről: egy nyisszenést sem adott. Nem terepjáró, de mehetünk vele földutazni, és ha szerencsénk van, nem kell két év budapesti használat után teljes futóműfelújítást csinálni, mert a tervezéskor számítottak a nagy gödrökre.

A belső is inkább a hagyományos irányba megy, nincs például érintőképernyő, amit a geekek, akik tablettel mennek vécére, nagyon fognak hiányolni. Vannak helyette hagyományos tekerők és jól látható piktogramos gombok. Old school, de ne bánjuk. Ha valamit mindenképpen bánni szeretnénk, akkor a hátsó tér bizony szűkös. Az autó 10 centivel rövidebb, mint egy A4 Allroad, a tengelytáv 2805mm a 2774 ellen és ezt a pár centit tutira a hátsó lábtérben spórolták el. Mert a csomagtér alig kisebb, elöl kényelmes és frankó, de a hátsó ülés a fiatal házasok kisgyerekeire van méretezve. Az ülőlap kicsit mélyen van és rövid, itt nem töltenék szívesen ezer kilométert, de egy-két órába nem halnék bele.

Nem baj, hagyjuk otthon a langalétákat, és gyönyörködjünk a beltér koherenciájában. Mert itt minden mindennel összevág, a formai elemek ismétlődnek, mindenhol van valami harmónia. Az ajtó hangszórórácsán pont az a domborulat megy, mint az óracsoport szélén vagy az ajtó fém díszítésén. Nincs olcsó zongoralakk, semmi, ami olcsó benyomást kelt, ami viszont van, ízlésesen összerakott, megalkotott. Arany középút a Mercedes-féle újkori túldíszítés és az Audi hűvös perfekcionizmusa között. A benyomás pedig itt is minőségi, tényleg bárkivel kiállja a próbát.

Én nem szeretem ezeket az elektronikus képernyő-műszerfalakat, kettő van, amit el tudok fogadni, a csillióba kerülő S osztályos Mercedes-ét és ezt. A Mercié nyilván über, itt meg nehéz megfogalmazni, miért jó, de jó. Nincs túlanimálva, túlszínezve, nincsenek idegesítően felesleges konfigurációs lehetőségek, az egész belseje nagyon megnyerő. A zene mellett sem tudok elmenni hangtalanul, mert mindenféle márkanév, és dizájnos felirat nélküli rendszer, de úgy szól, hogy néhány nevesített hangcucc a táskáját sem vihetné. Miután egy korábbi tesztelő kolléga után visszahúztam a csilingelést és a giga basszust középállásba, lett tér, középhang, ének és muzsika.

Milyen autó a V60 Cross Country? Nincs benne a világ egyik legjobb új négyhengeres, duplaturbós dízele, hanem a kicsit módosított euro 6-os öreg dízel, ráadásul a régebbi hatfokozatú váltóval, nem az új 8-as Geartronic-kal. Nincs érintőképernyős multimédiás center, mintha valami 3-5 évvel ezelőtti modell lenne. 10,7 millióról indul az alap, az ugyan nem négykerekes AWD, a tesztautó az, de ez már 11,3-ról indul. A tesztautó majdnem 16 millió. Ehhez képest az Audi A4 Allroad Quattro, szintén 190 lóerős négyhengeres dízellel 12,4-ről indul, DSG-vel, de ilyen felszereléssel nagyjából 18-19 millió forint.

Most viszont nézzük úgy, hogy ebben egy különleges hangú öthengeres van, párosítva egy bevált, régóta bizonyító automata váltóval, ami finoman, szépen kapcsol és olyan óvatosan lehet vele elindulni, mint a duplakuplungosokkal általában nem. Ráadásul nem is kétliteres agyonhúzott motor mozgatja, hanem egy 2,4-es, ami a kisebb literteljesítmény miatt kisebb terhelést kap, ráadásul nyomatékosabb alul. Hány új öthengeres autó van? Nem sok. Aztán a belső sajátos hangulata, a lebegő középkonzol, a visszafogott, de szép skandináv stílus, ahogy a prospektus fogalmaz, jelentsen is ez akármit, de szép. És tegyük hozzá, hogy nem mindenki akar béemvés vagy audis lenni, pláne így, hogy mindehhez az autó minősége is hasonló. Fogadjuk el: a Volvo felzárkózott.

Totalcar értékelés - Volvo V60 Cross Country Summum D4 AWD - 2015

Ez az öthengeres viking még sok év múlva is keresett használtautó lesz, ebben biztos vagyok. Kicsit régi technika, de kevés hátránnyal, kicsit szűkös hátsó fertállyal, de jó adag, jól adagolt stílussal. Nem nézem hülyének, aki bármelyik kategóriatársa ellen a Volvót választja, nehéz ellene érvelni.

Népítélet - Volvo V60