Nulla forint, két év hűség

Bemutató: Renault Talisman – 2015.

2015.11.23. 06:17 Módosítva: 2015.11.23. 11:16

Két értekezlet között elveszett a lényeg. A Renault évről évre jelentéktelenebb kategóriában indít új versenyzőt, ezek szerint tehát az egyterűek mellett bíznak a középkategóriában is. Vagy csak bíztak, amikor hat éve elkezdték fejleszteni a Talismant, aztán összekötötték a pontokat a grafikonon, és belátták: tévedtek.

Az új Passat-kategóriás Renault-ból ugyanis az Espace-hoz hasonlóan nem lesz jobbkormányos változat. Az angol piac hálátlan: nemcsak a Lagunát, de a Honda Accordot is ki kellett innen menekíteni, mielőtt éhen hal a díler. Málta, Ciprus, Ausztrália és Új-Zéland sem tekinthetők a Renault erős bástyáinak. Ravasz üzleti húzás is lapulhat a dolog mögött, mint amikor Lovrencsicset berakják a bal szélre, csak mert Kádárral ismerik egymást Poznanból: lehet, hogy a Talisman egyszerre váltja le a Lagunát és a Latitude-öt, és máris spóroltak egy valag pénzt. Az európai D szegmens nagyjából hárommilliós piac: a szám valószínűleg már a gödör alja, mert 2013 és 2014 között már volt egy kis emelkedés, de nyilván azonnal kirúgnák a pénzügyi tervezőt, aki felelőtlenül meghosszabbítja az enyhén felfelé tartó vonalat.

Az új középkategóriás Renault – a képeken legalábbis – egy Passat. Ha egy Passat-arcú terroristát köröznének az EU-ban, a Talisman rengeteget szívna a reptereken. Méretre is stimmel: a Talisman tengelytávja két centivel hosszabb, és az autó négy centivel szélesebb. A tető vonala hátrafelé lejt – a szép oldalnézet ad el egy autót, nem a hátsó fejtér. Élőben szerencsére a Passat-vonal kicsit háttérbe szorul, és az összhatás valami olyasmi, mintha a Talisman valójában egy elvarázsolt Espace lenne, aki egy Harry Potter-filmben hatalmas, falra ragasztott Passat-poszter alól próbál kiszabadulni, a főhőst ijesztgetve, aki egy közeli falépcsőn készül fellopakodni. Az elegáns gömböc ezzel együtt jól sikerült, egyetlen komoly baja, hogy az egy hét múlva bemutatandó új Mégane az első ajtók végéig (B oszlop) ugyanígy fog kinézni.

A Renault-nál azt is eldöntötték, illetve megkutatták, hogy a célközönség vagy szedánt akar, vagy kombit, így most kikerült a karosszériaváltozatok közül a ferdehátú megoldás. Pedig az öt ajtó ebben a kategóriában valóságos rönóikum, klasszikus Renault-erény, mint Stoke Citynél a hosszú bedobás. Ha visszafelé megyünk az időben, ilyen volt a 2007-es, a 2000-es és az 1993-as Laguna is, az 1986-os Renault 21, az 1976-tól kapható Renault 14, és az 1965-ben bemutatott Renault 16-os. Ha esetleg haza szeretne vágni egy bulit, kezdjen el hasonszőrű pajtikáival az egymást követő középkategóriás Renault-generációkon vitatkozni, különös tekintettel a kategóriaugrásokra- és csúszásokra.

Kupé a Talismanból nem lesz, mert a Lagunáé bármilyen jól sikerült, irtózatos zakó volt, és persze a kabrióra se kérdezzenek rá a szalonban. Valamelyik okvetetlenkedő barom a sajtótájékoztatón az összkerékhajtás hiánya ügyében kezdett trollkodni, de megkapta, hogy az összkerekes limuzinok igazából alaphelyzetben csak az első kereküket hajtják, az irányíthatóságot pedig az összkerékkormányzás sokkal hatékonyabban javítja. Klasszikus Csubakka-védelem, igen, nekem is feltűnt. Sebaj, a Renault-nak nem az a dolga, hogy nagyot hasítson a középkategóriában, hanem hogy jelen legyen, egy kicsit bepanthenolozza a horzsolásokat, amiket a Laguna ejtett a márka hírnevén. Aztán ha jól sikerült, még bármi előfordulhat. A kombit például már ki is állították a mugellói versenypályára, ahol egy tök indokolatlan összkerékkormányzás-gyorstalpalón vettünk részt.

Jávorszarvas-tesztet teljesítettünk 60 km/h-val, először egy hagyományos kormányzású, másodszor egy négykerekes, 4Control Lagunával. Az instruktor rám szólt, hogy nyugodtan kormányozzak feleakkorát. Háromszor kérdeztem vissza, tényleg elég-e a 45 fok, mert én a 3 óra 9 órás kéztartást fordítottam 12-6-ra, de akkor is csak bólogatott, amikor tényleg berobogtunk 60-nal, hogy az utolsó pillanatban villanjon fel a fény, hogy jobbra, vagy balra kell-e kitérni. Azért mondom, hogy felesleges volt a workshop, mert másodszor már nem lehetett kipróbálni, pedig ilyenkor kéne legalább öt nekifutás, hogy az ember a részletekre is oda tudjon figyelni. Oké, a lényeg átjött, hihetetlenül finoman irányítható, ráadásul kis helyen fordul a Talisman, 11,6 méter sugarú kör helyett 10,8 méteren. Maga a kormány is kevesebbet fordul, 2,8 fordulat helyett 2,4-et.

A moduláris Renault-Nissan CFM platformot használták, de ennek az autó érzékszervi tulajdonságaihoz nem sok köze van, sokkal inkább a gyártási költségekhez. Vezetni nem akkora nirvána, mint az Espace-t, de azért még épp elég jó. Nem vagyok egy csatoltlengőkar-ellenes aktivista, illetve általában egyáltalán nem vagyok benne biztos, hogy az adott műszaki megoldás neve a mérvadó. Hanem a megvalósítás minősége. A csatolt lengőkaros hátsó futóműről azt kell tudni, hogy ez a legegyszerűbb, legolcsóbb és legkisebb helyigényű hátsó futómű. A Renault-nál vettek egy mély levegőt, és eldöntötték: a Passat az Passat, azzal úgysem lehet mit kezdeni.

A jó hadvezér pedig körültekintően választja meg a csata színhelyét, ami cégautóknál jellemzően a katalógus mezeje. Ha a csomagtartó rovatba beírják, hogy 608 liter, az a Mondeo amúgy hatalmas 550 literjével szemben elég komoly eredmény, hiszen melyik céges flottamenedzsert érdekli a Mondeo kifinomult hátsó multilink rendszere, amikor a Totalcar (na jó: én) már megírta róla, hogy még az alapváltozat is feleslegesen kemény, a Csikós meg azt panaszolta, hogy gyorsan menni sem igazán lehet vele. (Agymosás-ínyencek kedvéért a bemutatón a 608 litert négy golftáskára számolták át. Pedig a lovaspóló sokkal drágább sport, én egy nyerget is belepróbáltam volna.)

Megértem tehát a Renault-t: a kifinomult hátsó futómű akkor jó, ha tempósan megyünk, kanyarban, durva (vagy csak a tempó miatt durva) úthibákon. Ilyenkor a csatolt lengőkaros autó hátulja odébb pattog, nem olyan durván, mint egy merev tengelyes terepjáró, vagy amerikai izomautó, de nem is megy olyan kontrollálhatóan, mint egy multilink futómű. Igazság szerint ha nem vagyunk épp durva gyorshajtásban, tehát mondjuk 70 helyett nem 120-szal megyünk, csak 90-nel, elhanyagolható a különbség. Svájcban vagy Németország nagy részén egyszerűen nincs jelentősége.

A csatolt lengőkar ellentételezéseként kaphatunk aktív hátsókerék-kormányzást és állítható aktív futóművet. Utóbbit országúton tesztelve csak annyit éreztem, amennyit az ilyeneknél szoktam: ha akarom, érzem, ha nem akarom, nem, de sportban mintha kicsit kevésbé imbolyogna. De a sport módot úgyis inkább ott venni észre, hogy feljebb megy a fordulatszám, és folyamatosan alacsonyabb váltófokozatban bőg a motor. Nagyszerű figyelemelterelés, de koncentráljunk a lényegre: nagyon sok ennek az autónak a 19 colos felni, sokkal finomabban futhat 17-eseken.

A motorok, hát azok ugyanazok az 1,6-os dízel és benzines négyhengeresek, amik az Espace-t is viszik. A benzines kapható 150 és 200 lóerővel, a dízel 130-cal és 160-nal, plusz hozzácsapták a Renault általános használatú 1,5 Dci-jét, 110 lóval. Valamennyiről elmondható, hogy hiányzik a kormány mögüli flepnis kézi kapcsolás, mert kis motor=nagy turbólyuk, és nem mindegy, előzés előtt a csúcsteljesítmény közeléből tudunk-e nekirugaszkodni. A váltókarral is vissza lehet kapcsolni, de az azért eléggé 1998.

A hatfokozatú kézit nem próbáltam, csak a hétfokozatú, illetve a legerősebb dízelmotorhoz kínált hatfokozatú dupla kuplungost. Nem nevezhető zsír újnak, de az a helyzet, hogy a Renault DSG-je még nincs igazán kész. A 200 lovas benzines országúton meglepően keveset fogyasztott, legalábbis a kijelző ilyen 8 litereket mutatott, de mondjuk nem is nagyon érződik ez 200 lónak. Egy 160 lovas, kétliteres, barbár módon vezérelt szívómotor, nagyjából. A dupla turbós dízel mintha jobban menne, és az olyan 6-6,5 litereket írt ki sztrádán és országúti vegyesben.

A beltér olyasmi kéne hogy legyen, mint az Espace-é, de szerintem szándékosan (és feleslegesen) törekedtek rá, hogy kicsit egyszerűbbnek hasson. Szépek a részletmegoldások, de egészében olyan lett, hogy benézéskor nem hagyja el az ember száját olyasféle úúúú, mint az Espace-ban. Nem rossz, nem rossz, nehéz tetten érni a részleteket, amik lejjebb húzzák, főleg egy ilyen rövid teszten. Szép a fa, elmennek a formák, de ennek nem volt anyukája: nem szerették úgy, mint az Espace-t.

Az ülések jók, de masszázs funkció szerintem nem sokat ér; manapság már az Opel Astra tévéreklámja is a masszázsülésre épül, de én nem sokra tartom, amikor a hátamban egy deréktámasz elkezd elszabadult hajóágyúként viselkedni. Sokkal fontosabb, hogy a Talismanhoz kapható a hűtött ülés, ami nem lép akkorát, mint a Kia Optimáé, de hűt. A 8,7 colos tablet a csúcsfelszereltség (Initiale) része, a működése pedig ugyanolyan idegesítő, mint az Espace-ban. Egy titkos francia boszorkánykonyhán állítólag készül már a frissítés, de egyelőre idióta a menü, sok lehetőség marad kihasználatlanul, back gomb még mindig nincs, és nem lehet közvetlenül lépni a naviba vagy a rádióba. És lassú, de annyira, hogy állva hagyja bármelyik akciós Samsung telefon, nulla forintért, két év hűséggel.

Az ilyen kiforratlan marhaságokért az sem kárpótol, hogy váltogathatjuk a hangulatvilágítás színét, főleg, hogy kék például van, hiszen tudjuk, hogy ez a tartomány fárasztja a legjobban az emberi szemet, a Ray-Ban évek óta nem is tart kékszűrés nélküli lencsét, a Renault meg kijön ezzel, amiben kék van, de fehér az nincs. Én mondjuk először pirosra állítottam, aztán ráéreztem a teljes kikapcsolás varázsára. Egyből fel is tűnt, hogy a Bose hifi szépen szól.

Helykínálatra szerintem ez elöl kisebb, hátul nagyobb, mint a Mondeo. Vagyis hátul biztosan nagyobb, a csomagtartó törvénytelen kiterjedéséről meg volt már szó. Hogy a vezetőülésben miért nem érzem olyan tágasnak, talán azért van, mert ebben is nyomja kicsit a középkonzol a jobb térdemet.

A Mazda 6 jobb autó. Ha jól emlékszem, abban is vannak elektronikai kreténségek, de a vasak szintjén, a gépészet terén az egy más minőség. A Passat, hát az ugye a Passat, az etalon. A Mondeónál és Insigniánál egyértelműen jobb, de a Citroën C5 nálam még mindig friss dizájn, és kiváltképpen nirvánisztikusabb vezetési élmény. A Talisman legnagyobb baja, hogy alapárban körülbelül egymillióval indul olcsóbban, mint az Espace, csak az Espace valahogy túl jól sikerült. És ha valaki Renault-t venne tíz-egynéhány millióért, továbbra is csak az Espace-t ajánlgatnám neki.

Az oldalról ajánljuk

Itt az új KRESZ tervezete: 140-es autópályák, cipzárelv, kötelező tompított
  • Hírek

Itt az új KRESZ tervezete: 140-es autópályák, cipzárelv, kötelező tompított

A kormány által bemutatott tervezetet márciusban láthatjuk.

február 19., 08:46
Gázos autóba tényleg másfajta olaj kell?
  • Olajdoktor

Gázos autóba tényleg másfajta olaj kell?

Másképp: marketing bullshit-e az LPG specifikus olaj?

február 19., 07:27
Tudod, ki őrültebb a szerelemnél? A gyorshajtó BMW-s!
  • Hírek

Tudod, ki őrültebb a szerelemnél? A gyorshajtó BMW-s!

Valentin-napon mértek be egy extrém tempóval verető BMW-t és egy Skodát.

február 19., 13:41
Hidegben vizsgáztak a villanyautók, ez lett belőle
  • Hírek

Hidegben vizsgáztak a villanyautók, ez lett belőle

Tényleg betesz a fagy?

február 19., 12:33
Apró sérüléstől vált vezethetetlenné egy Rivian R1S Amerikában
  • Hírek

Apró sérüléstől vált vezethetetlenné egy Rivian R1S Amerikában

Látszólag csak egy karc és egy repedés volt az autón, mégsem lehetett vele menni.

február 19., 11:14
Autót veszünk egymillióért! Azért itt már van választék – Murvaélet #2
  • Közélet

Autót veszünk egymillióért! Azért itt már van választék – Murvaélet #2

Megdupláztuk a tétet, kétszer annyi pénzért keresünk autót, mint a múltkori adásban.

35 perce
A restomod Maserati Shamal is egy aranyárú furcsa szépség
  • Hírek

A restomod Maserati Shamal is egy aranyárú furcsa szépség

Összesen 33 darab készül belőle.

február 19., 10:02
Megvan az első Cybertruck törésteszt eredménye
  • Hírek

Megvan az első Cybertruck törésteszt eredménye

Az eredmény meglepő.

február 19., 14:03
Így jársz, ha Wish-ről rendelsz Toyota Suprát
  • Hírek

Így jársz, ha Wish-ről rendelsz Toyota Suprát

Közepesen bánatos a kamu Supra, ami ráadásul egy másik Toyotát is áldozatul ejtett.

február 18., 17:48
BYD: A kínai elektromos autók három-öt évvel járnak mindenki előtt
  • Hírek

BYD: A kínai elektromos autók három-öt évvel járnak mindenki előtt

Azt is kimatekozták, miért nem kell tartaniuk a konkurenciától.

február 19., 15:32
El kell búcsúznunk a legkisebb Mazdától
  • Hírek

El kell búcsúznunk a legkisebb Mazdától

Az európai és az angol piacról is kivonják.

február 19., 16:05
Gond lehet a biztonsági övekkel: 41 ezer Toyotát és Lexust hívnak vissza
  • Hírek

Gond lehet a biztonsági övekkel: 41 ezer Toyotát és Lexust hívnak vissza

A Toyota Camry, a Lexus NX és Lexus RX több változatát is visszahívják. Európában eladott autókat nem érint a probléma.

február 19., 06:01
Ötven pluszos párnak megbízható autót elsősorban ingázásra
  • Nepperűző

Ötven pluszos párnak megbízható autót elsősorban ingázásra

Napi 15-20 kilométerre kellene. Fontos az alacsony szervizigény, a jó fogyasztás és a magas üléspozíció.

február 19., 16:48
Iskolabusznak hajtott egy pickup; előbbinek meg sem kottyant, utóbbiból alig maradt valami
  • Hírek

Iskolabusznak hajtott egy pickup; előbbinek meg sem kottyant, utóbbiból alig maradt valami

Durva baleset történt az USA Wisconsin államában.

február 18., 05:58
Rommá tört új motor, de a biztosító szerint nem jár értékcsökkenési kártérítés a tulajnak
  • Közélet

Rommá tört új motor, de a biztosító szerint nem jár értékcsökkenési kártérítés a tulajnak

Motorkerékpár sérülése esetén nem jár az értékcsökkenés a biztosító szerint. Olvasónk szerint viszont igen, így jogvitát kezdeményezett.

február 19., 06:01
911 Dakarnak öltöztették ezt a VW ID.Buzzt, és azonnal kéne
  • Hírek

911 Dakarnak öltöztették ezt a VW ID.Buzzt, és azonnal kéne

A Porschéhoz rendelhető, Rothmans-dekorra hasonlító fóliát kapta az ID.Buzz.

február 18., 05:59
Sokkal olcsóbb az új BMW X3 Kínában, mint Németországban
  • Hírek

Sokkal olcsóbb az új BMW X3 Kínában, mint Németországban

Annyira nem meglepő.

február 18., 07:29
Drámai változások jöhetnek áprilisban
  • Hírek

Drámai változások jöhetnek áprilisban

Trumpnál a 10 százalék egyenlő 25 százalékkal.

február 19., 17:54
Vezértahó: majdnem rendőrnek ütközött a dupla záróvonalon előző teslás
  • Hírek

Vezértahó: majdnem rendőrnek ütközött a dupla záróvonalon előző teslás

Nagyon kevésen múlt, hogy a Model S sofőrje ne okozzon balesetet.

február 18., 15:10
Csak vízre akarta tenni a csónakot, de a pickup is ment utána
  • Hírek

Csak vízre akarta tenni a csónakot, de a pickup is ment utána

Túl sok a kérdés ezzel a videóval kapcsolatban.

február 18., 14:15
Kedden és szerdán is forgalomkorlátozás lesz Budapesten delegáció miatt
  • Hírek

Kedden és szerdán is forgalomkorlátozás lesz Budapesten delegáció miatt

A reggeli, délelőtti órákban.

február 18., 08:38
Donald Trump vezette fel a NASCAR mezőnyét az elnöki limóval
  • Hírek

Donald Trump vezette fel a NASCAR mezőnyét az elnöki limóval

Elkezdődött a NASCAR idei szezonja, az első futamot, a Daytona 500-at Trump vezette fel a páncélozott Cadillac-kel.

február 18., 11:29
A Honda kukázta volna a Nissan hibrid rendszerét
  • Hírek

A Honda kukázta volna a Nissan hibrid rendszerét

Ez is akadályozta a két cég egyesülését.

február 18., 11:10
Átmatricázott kínaiként tért vissza a Chevrolet Spark
  • Hírek

Átmatricázott kínaiként tért vissza a Chevrolet Spark

Az aranyos külső nem éppen Chevy tervezés.

február 18., 15:28
Taxis gázolta el a szabálytalan bringást, végül mindketten megszívták
  • Hírek

Taxis gázolta el a szabálytalan bringást, végül mindketten megszívták

Lendületesen, valószínűleg piroson áthajtva vágódott a taxis elé a kerékpáros Budapesten, az V. kerületben.

február 18., 09:14
Kétmillióért minőségibb autózást nehezen kapsz
  • Tesztek

Kétmillióért minőségibb autózást nehezen kapszHasznált: Mercedes-Benz E220 CDI (W211) – 2006.

Ennyiért szinte lehetetlen minőségi, kifinomult Mercedest kapni – vagy mégsem?

február 18., 16:28
Cybertruck törésteszt
  • Hírek

Cybertruck törésteszt

február 19., 13:30
Volvo XC60 frissítés 2025
  • Hírek

Volvo XC60 frissítés 2025

február 19., 12:02
Toyota Celicából kifaragott Supra
  • Hírek

Toyota Celicából kifaragott Supra

február 18., 16:54
Chevrolet Spark EUV
  • Hírek

Chevrolet Spark EUV

február 18., 11:00