A BMW X5 nagy autó, igaz, teszteltem már ilyet Amerikában, és az első supermarket-parkolóban kiderült, hogy ha egyik oldalról egy Escalade, a másikról egy GMC Yukon áll mellett, rögtön ésszerű méretű autóvá változik. És ha még ráadásul hibrid is...
Vannak egyértelmű trendek, 2015-ben a például a Frieslander burgonyára emlékeztető méretű karórák ismét elkezdtek kisebbek lenni. Tudom, igen, magam is láttam a plázában az új Diesel kollekciót, ami csak formára karóra, méretét tekintve kakukkos, de a trend attól még trend: az órák elkezdtek kisebbek lenni, csak a két nagykrumplis márka nő tovább. Amíg végül a termékeikről csak le kell venni a szíjat, és mehetnek fel a falra, a cég pedig arcvesztés nélkül jöhet ki a dologból.
Az autóipar mindeközben befordult a célegyenesbe, ahol a végén nem is lesznek már dízelek. Ez pedig nem baj, mert a dízel, hiába fejlesztették mára egészen elviselhetőre, mégiscsak inkább a traktorokba és a kamionokba való. A hibrid viszont a luxusautóknál óriási találmány; nem mintha összességében kevesebbet fogyasztana, vagy bocsátana ki az autó, hanem viszont a villanymotor, bármilyen hitványka is, tökéletesen tömi be a turbólyukat, és az autó sokkal szebben megy.
Az új X5 40e formájáról nincs mit mondani, magam is írtam már tesztet róla, amikor 2014-ben kijött. A formája, ha nem is friss, semmit sem öregedett, hiszen ugyanúgy néz ki, mint az összes BMW, leszámítva talán az 5-öst, ami tiszta és elegáns. Egyvalami miatt mégis megnézik: zöld rajta a rendszám! Gondolom tényleg csak emiatt vonzza a tekinteteket, hiszen a Tesla sem néz ki jobban, mintha egy amerikai piacra tervezett Mazda lenne. És tessék, még mindig megbámulom, és ha meglátom a forgalomban, muszáj szólnom, hogy ott egy Tesla! Na, hát az X5 40e is valami ilyesmit vált ki az emberekből.
A zöld rendszámon kívül pedig tényleg semmi látványos: egy plusz tanksapka a bal első kerékíven, de például hátul nincs is 40e felirat, csak oldalt. Ezen kívül legfeljebb annyi az érdekes, hogy a 19 colos kerékkel az autó kissé esetlenül néz ki. Finoman fut, az biztos, de ha valaki szereti nézegetni az autóját, előbb-utóbb elszánja magát a cserére. Ráadásul már a 19-es kerekek is 400 ezer forintnyi extrát jelentenek, a 20-as garnitúra pedig majdnem egymillióba kerül; a hibrid X5-ös árában csak 18-as tárcsák vannak. Az állítható futómű viszont már legalább széria.
Az akkupakk, mellyel a katalógus szerint tisztán elektromos üzemben tehet meg 31 kilométert, 9 kWh-s, viszonyításképpen a Tesla Model S 85-ben ugye 85 kiloWattórányi a tank. Az majdnem tízszer nagyobb, hatótáv terén pedig arányaiban többet ad a Tesla, ami 400 kilométert ígér, amihez a gyorsulás próbálgatása nélkül egészen közeli adatot a valóságban is tud. Mindezt úgy, hogy bár mindkét autó akkupakkja lítium-ion, az össztömeg inkább ólomra emlékeztet. A Tesla szedánja ugyanis 2,1 tonna, a BMW rombolója 2,2. Tény, hogy utóbbiban elfért egy benzinmotor is, és hogy a BMW i8 7 kWh-val ígér 30 kilométeres, tisztán elektromos hatótávot.
Ez tehát a BMW motorváltozatként rendelhető első plug-in hibridje, mert hibrid, gumifüstölős hibrid már az előző X5-ösből is volt. ActiveHybridnek hívták, mi a 3-asban teszteltük, de ott még hathengeres turbót egészítettek ki 50 lóerős villanymotorral. Az X5 40e úgy hibrid, hogy a hagyományos nyolcfokozatú váltóval egybeépítve van benne egy villanymotor, ami viszont az i8-asé, 116 lóerővel és azonnali 250 Nm plusz nyomatékkal. Kulcskérdés a hibrideknél, tudnak-e tisztán elektromos módban járni, és ha igen, hogyan vált az autó a nettó belső égés, a kombinált és a tisztán elektromos üzem között.
Hát a 40e igen közel jár a tökéleteshez. Volt már olyan, ami rosszul csinálta, a Peugeot legendásan nyomi dízel hibridjén kívül az Audi egy korai próbálkozása is fura volt. Az X540e viszont lágy és krémes, mint egy különlegesen egészségtelen sütemény, és észrevétlen, mint Geronimo, mikor lopni megy a paplakba. A korábbi ActiveHybrid rendszernél még panaszkodtunk a generátoros motorfék darabosságára, itt már ezt is kiküszöbölték, pedig a rendszer hasonló elven működik. A villanymotor az automata váltó nyomatékváltója (citrom) helyére építették, csak itt most ugye kétszer annyi a villanyos teljesítmény. Az akkutechnológia az eltelt évek alatt annyit fejlődött, hogy az ActiveHybridben 1,6 kWh-t tudott egy 50 kilós lítiumcsomag, és persze a villanyos hatótáv még a gyári adatok szerint is nevetséges (4 km) volt.
Még a belsőégésű motort is úgy hang- és rezgésmentesítették, hogy szinte mindegy, villannyal kúszunk, vagy a kettővel együtt. A váltás pedig olyan sima, hogy néha a fordulatszámmérőt nézve is nehezen hiszi az ember, mik történnek a gépházban. A dolog, mármint a csendesség árnyoldala, hogy hirtelen iszonyú hangosnak tűnik a szellőzés, pedig nyilván nem lett hangosabb, mint volt. A motorházban egyébként érdemes végignézni, hogy a kívülről nem látható részeken a BMW változatlan gátlástalansággal vezetgeti a különböző torony- és egyéb merevítőket. Igazuk van, aki 2016-ban egy motorház esztétikumán képes szörnyülködni, magára vessen. Ráadásul nagyon valószínű, hogy az okosan konstruált merevítéseknek köszönketően az X5 40e a világ legpengébben vezethető 2,2 tonnása.
Üzenet volna, hogy pont ez lett a BMW első plug in-hibridje? :DDD Igen, van villanyos, range extenderes i3 és konnektoros i8. A hibrid X5 benzinmotorja szerencsére nem egy Atkinson-ciklusú bégető szerencsétlen, mint a Priusé, vagy 3 hengeres, mint az i8-é, de sajnos nem is finom V6-os, mint a Lexus RX-ekben: ez ugyanaz a kétliteres, turbós négyhengeres, amit egy 3-as BMW-n úgy címkéznek, hogy 328i. Benzinből 100 km alatt városban simán megesz 12 litert, ami nyilván a 2,2 tonnás saját tömegnek köszönhető.
A csomagtartó a plug-in hibrid változatban is bír 500/1720 liter, ami ugyan 150 literrel kisebb, mint mondjuk egy 35i-é, a BMW úgyis kikutatta, hogy az alsó rekeszrészt a kutya sem használja, igazából tehát tökmindegy. Érdekesebb, milyen autó az X540e mondjuk egy kortárs hibrid SUV, az XC 90 ellenében. Először is, mint autó érezhetően jobb; mintha a BMW bármit, akár egy 500 literes hűtő-fagyasztóból is dinamikusan vezethető járművet tudna faragni. Az X5-ös finoman rugózik, kellemesen gurul, de az igazi döbbenet, ahogy a hirtelen kormánymozdulatokat kezeli, és váratlanul szűk íveken képes befordulni. A Volvo sem rossz, de egyikből másikba ülve azért egyértelműen a BMW a főkök, az XC90 inkább egy kellemes dizájnhotel. Kívülről összehasonlíthatatlanul kellemesebb az imidzse, nem kérdés, melyikkel jobb megérkezni valahová, ahol látnak.
Hogy megéri-e hibridet venni, arra elég egyértelmű választ tudok adni: nem. Legalábbis ma, Magyarországon nem, mert az Egyesült Királyságban ugyanannyiért adják a 40e-t, mint az ugyanúgy 313 lovas 40d-t. Van dízel BMW X5 15 milliós alapárral is, de az két hengerrel kevesebb és egy literrel kisebb: 25d a neve, és 218 lóerőt tud. Ami elég, de almát az almával, maradjunk az ugyanilyen erős dízelnél. A 40d-hez képest 1,8 millióval feljebb indul a 40e. Ahogy számoltam, ezt az árkülönbséget a kisebb fogyasztással, bocsánat, a tisztán elektromos üzemmel be tudja hozni a 40 e, ha napi 20 kilométert és 30 forint/kWh átlagárat számolunk, ami reális, mert ennyit tényleg el lehet járni egy feltöltéssel. Tehát nincs más dolgunk, mint csak városban, csak villannyal használni, és akkor tízegynéhány év alatt bejön az 1,8 millió forintnyi különbség.
Na persze addig lesz legalább 15 millió forintnyi értékvesztés, de hibrid X5-öst nem is gazdaságossági számítások miatt vesznek, hanem különböző kedvezményekért. Nyugaton vannak óvárosi részek, ahová csak elektromos autók hajthatnak be, nálunk is tervezik, hogy zöld rendszámmal ingyenes lesz a parkolás, és legális a buszsáv használata. Tegye fel a kezét, aki tud még csodálkozni politikusaink bármilyen döntésén! Hát ja, bocs, egyre kevesebben vagytok. Azt is simán el tudom képzelni, hogy tényleg törvényesen buszsávoznak majd nálunk X5-ösök. A 7-es buszt legalább nem tartják majd fel, mint a biciklis riksák. Remélem, az indexelési kötelezettséget is eltörlik.