Az első találós kérdés: vajon a BMW ad-e el több összkerekes autót vagy az Audi? Mit tippelnek? Egyértelmű, hogy az Audi, nem? A legenda, a Quattro név, a tradíció... óriási tévedés, mert a BMW.

Tulajdonképpen logikus, hiszen ha nem veszel Xdrive-ot, hátsókerekes kocsid van, ha viszont egy Quattrót nem rendelsz meg, csak elboldogulsz valahogy télen a fronthajtásos Audival. A BMW nagy ellensége a (valódi) tél: hiába a legjobb kipörgésgátló és a patent téli gumi, van a szituáció, amikor ez kevés – egyszerűen nincs elég súly a hajtott tengelyen.
Ezért a BMW-s (és persze mercis) alapvetően retteg a téltől, ha nincs a vérében a csapatás. Jó poén, de amikor fel kellene menni a hegyre, már kevésbé. B verzió: apa ugyan élvezi a csapatást, de aggódik, amikor anya vezet. Ilyen esetekben az összkerék egy őszinte választás. Most, hogy az Alfa végre visszatért a hátsókerekes világba, meglepően gyorsan hozta ki az összkerekes Giulia Veloce változatokat (készül dízelmotorral is), nehogy a téllel kapcsolatos parák meggátoljanak bárkit is e gyönyörű tárgy birtoklásában.

Mert el kell ismerni, az autó fantasztikusan néz ki. Amikor az első fotókat megláttam, nekem is az volt róla a véleményem, hogy kissé BMW-s, de életben, három dimenzióban már nehéz belelátni a 3-ast. Az arányok, a kerekek helyzete hasonló, de az így van a Mercitől a Jaguarig, az összes hátsókerekesnél. Mert alapvetően így a jó.

Ami biztosan fura ma már a Giuliában, hogy rettentő mélyen ül az ember, elöl is, hátul is. Ez mondjuk nálam 173 centivel olyan típusú problémát jelent, hogy magától a nagy külső tükörtől nem látok ki oldalt-előre, ha nem emelem meg nagyon az ülést. De őszintén szólva miért is akarnám? Mit dolgozhattak azon, hogy alacsony legyen a súlypont, én meg rontsam el? Egyébként a hely hátul sem kicsi, de a beszállás-kimászás nehezebb az alacsony ülések miatt.
A Giulia belseje aztán végképp nem hasonlít semmire – nem ájultam el tőle, de a kormány, és mögötte a fém váltófülek, a szokásos csőműszerek és még sorolhatnám, megteremtik a hangulatot, amire más márka nem képes. A minőségi hatás nem rossz, sőt, a műszerfalon a piros bőr is feltűnik, ugyanabban a színben, mint az üléseken, és hát ott a rengeteg Alfa-embléma. A legjobb ötlet a látszólag fekete panelbe épített központi képernyő, ami kikapcsolva nem is látszik. Szenvednek a témával a belső terek dizájnerei, az alfások egyetlen ügyes mozdulattal tüntették el a problémát, nem kellett a műszerfal ívét megtörni egy odabiggyesztett képernyővel, ahogy mondjuk a Mercedes vagy az Audi. Más kérdés, hogy maga a kijelző nem egy csoda, sem a felbontása, sem az élessége, sem a fényereje. De az ilyen típusú problémák is kábé az első öt méterig érdeklik az embert a Giuliával.

A Tannistesten végigültem három másik Giuliát is, a 200 lóerős, benzines alapmodellt, a 2,2 literes dízel és a Quadrifogliót (510 LE) – ezekről már írtunk korábban, de érdemes volt. Egyrészt kiderült, hogy az alap turbós benzines mennyire könnyed, milyen zseniálisan kezes, tényleg úgy mozog, mintha valami másfajta fizika lenne érvényes rá. Azt mondják, könnyű, de nem annyival könnyebb, mint amennyivel élénkebben mozog bárminél, amivel össze lehetne hasonlítani. Érdekes módon a nyolcfokozatú automata sem eszi meg az erejét (kézi váltós kocsit nem hoztak az alfások). A dízel ugyanez, jól forog, a könnyűfém motor nem rontja el az egyensúlyát, ellenben nem túl szép a hangja. A Quadrifoglio nagyon más történet 510 lóerővel, bár az műszakilag is annyira különbözik a normál Giuliáktól, hogy külön típusként említi a műszaki feljesztést vezető Roberto Fedeli (vele készült egy rövid interjú is). Hogy milyen részei vannak karbonból, nem is tudom pontosan, de könnyebb pár kilóval, mint ez a benzines Veloce – igaz, nem is összkerekes.

Menet közben az volt a legfurcsább a Velocével, hogy alig tűnik erősebbnek a 200 lovasnál – maga a motor lényegében ugyanaz, csak épp 80 lóerővel többet ad le. Az összkerékhajtást itt úgy kell érteni, hogy alapból ugyanúgy viselkedik, mint a hátsókerekesek, a váltó mögötti hajtóműegység csak akkor lép akcióba, amikor kell. Az összes vonóerő 60 százalékát tudja az első tengelyhez irányítani. A nyomatékelosztással elektronikus szabályzású tengelykapcsoló játszik menet közben. Olyan helyzetekben rettentő fölényes, amikor a jobb oldali kerekekkel lemegy a fűre az ember, semmi nem változik az autó irányíthatóságában, még gyorsítás közben sem.

A Giulia egyik érdekessége, hogy a kardántegely az összes változatban szénszálas cső, ezzel a súly 40 százalékát, vagy 5 kilót spóroltak, és mivel forgó tömegekről van szó, ez itt duplán számít. Az erőátvitelnek mégsem ez a legnagyobb érdekessége, hanem a nyolcfokozatú automata hangolása, mert nagyon más, mint bármiben, holott ugyanazt a típust használják, mint akár az Audi, BMW vagy a Jaguar.

Normál módban iszonyat gyorsan vált, tán gyorsabban, mint egy duplakuplungos váltó, és legalább olyan finoman. A DNA -kapcsolóval lehet durvábbra venni, vagy andalgósabbra, ez mellesleg a futómű hangolásást is érinti. Ráadásul a különbségek nem is árnyalatnyiak, hanem amikor lágy, akkor nagyon lágy, ha pedig feszes, nagyon feszes. A D, mint durva állásban a váltó is megvadul, olyan brutálisakat ránt, mintha valaki tényleg leugrana a kuplungról.

És közben kis golyószóró-sorozatokhoz hasonló hangok jönnek a kipufogóból. A hangulat tényleg tökéletes. Pedig semmilyen trükk nincs a kipufogóban, ahogy a fejlesztési vezető is mondta, csak megcsinálták jóra. Ezek után nekem ne mondja senki, hogy egy négyhengeresnek vagy turbómotornak nem lehet jó a hangja, mert a Giulia mindkét tételre jól hallható cáfolattal szolgál. Igaz, nem hangos, de kifelé és befelé is gyönyörűen szól.

Műszaki szempontból forradalmi újdonság az IBS-nek hívott (Integrated Brake System) fékrendszer, ami elektrohidraulikus: nincs vákuumos fékrásegítője, hanem dugattyú állítja elő a féknyomást, amit golyósoros meneten keresztül villanymotor hajt. Ugyanez az egység egyben az elektronikus stabilizálást és az összes többi funkciót is ellátja, erre nincs egy másik doboz az autó orrában.150 ezredmásodperc alatt alakul ki a maximális fékhatás, ami rohadt gyors – amúgy vezetés közben az újszerű rendszer működéséből semmit sem érezni, csak hogy a fék brutálisan fog, és nem természetellenes a pedálérzet.
Nem tudom, mikor ültem ennyire lelkesítő autóban. Nemcsak a gyorsulásról van szó, hanem arról, ahogy ez az olasz gép a menést élménnyé alakítja, a benzint hanggá, a kanyarokra meg úgy fordul rá, mintha két számmal lenne kisebb. Az Alfa, ha jól emlékszem, a 75-ös és talán az SZ nevű leszármazottja óta nem gyártott hátsókerekes limuzint, és bár a Veloce összkerekes, az is teljesen más világ, mint az elmúlt 30 év terméséből bármelyik Q4-es Alfa. Nem tudom, hogyan tudtak a semmiből összehozni egy ilyen típust, mert itt szó nincs arról, hogy a polcon található dolgokból legóztak volna össze valamit, ez itt kérem ízig-vérig olyan gép, aminek minden porcikája az autózás szeretetéről szól.

Igen, tudom, mindig van a nagy lelkesedés, aztán meg a kiábrándulás, de ha nem gond, én most ismét megelőlegezném az olaszoknak a bizalmat, mert egy bandzsító Mito és egy teljesen átlagos Giulietta után kell visszamászniuk a béka segge alól arra a polcra, ahova kerülni szeretnének. De most mintha a felső polcra szeretnének kerülni: nem tökéleteset akartak csinálni, mint a németek. Most inkább azt mondták, lehet picivel kisebb a csomagtartója meg alacsonyabb az ülése, ha már a sarki boltig is több élményt ad, mint manapság a teljes német prémium kompánia. És ezzel engem rohadtul megleptek, ugyanez vár az Alfa csodálatos formájára vágyó kuncsaftra is. Még a 200 lóerős, benzines alapmodell is olyan csoda, amitől még az értő ember is lepetézik, olyan a futóműve, a kormányzása, és az egész autó harmóniája, amihez foghatót az én életemben még nem gyártott az Alfa. Tényleg szurkolok nekik, hogy le is tudják jól gyártani – 2016 igazi meglepetése ez az autó, amelyik végre nem akar helyetted vezetni.
Ez ilyen egyszerű?

Roberto Fedelit, az Alfa Romeo műszaki fejlesztési igazgatóját kérdeztem az Alfa Giuliáról. Róla annyit kell tudni, hogy 1988 óta dolgozott a Ferrarinál és 2007 után minden új modell fejlesztéséért ő felelt. 2014-től egy rövid időre a BMW-hez igazolt, majd gyorsan vissza is tért az év elején, jelenleg az Alfák és a Maseratik fejlesztését vezeti.
– Használtak valamilyen hanggenerátort vagy hangszórót a kipufogórendszerben, hogy ilyen jó a hangja a kétliteres turbómotornak?
– Nem használtunk semmi ilyet.
– Pedig azt mondják, hogy a turbómotornak nem lehet jó hangot csinálni...
– Dehogynem lehet. Meghatározzuk, hogy milyen legyen a hangja, és megtervezzük hozzá a megfelelő kipufogórendszert.
– Az IBC elektrohidraulikus fékrendszert most használják először, pedig a beszállító, a Continental már vagy öt éve bemutatta. Miért tartott ennyi ideig, hogy a Giuliában bemutatkozhasson?
– Szerintem öt év egy ennyire új működésű rendszernél nem sok, sőt, kifejezetten kevés. A fék a biztonság szempontjából kritikus rendszer, egy csomó mindent tesztelni kell. A másik dolog az, hogy teljesen más érzés használni, és rengeteget dolgoztunk azon, hogy ez az érzés még természetesebb legyen. Hamarosan más beszállítók is megjelennek a hasonló, integrált fékrendszereikkel, nekünk most óriási az előnyünk, hogy már tudjuk, hogyan kell használni.

– Önök a sajtóinformációkban azt állították, hogy a Giulia nagyon könnyű, a dízel változat 1375 kiló. Megnéztem, hogy egy hasonló, dízelmotoros BMW, a 320d hány kiló, alig 25-30 kilóval nehezebb. Mégis az Alfa vezetés közben ennél sokkal könnyebbnek érződik. Hogyan lehetséges ez?
– A tömeg mindig a kulcskérdés, szerintem a Giulia még most sem elég könnyű. (nevet) A vezetési érzetet azonban nemcsak ez befolyásolja, hanem a tömegeloszlás, a kormányzás és a futómű összjátéka. A kategóriában nincs még egy olyan nagy kormányáttételű autó, mint a Giulia, és képzelje, voltak olyan kritikák, hogy emiatt a kormányzás túl közvetlen. Mégsem fogjuk módosítani, mert nem lehet, hogy minden tetsszen mindenkinek. Akik vezették, azok szeretik, és nincs semmi, hasonlóan friss a szegmensben.

– Viszont ugyanazt a nyolcokozatú ZF automata sebváltót használják, mint szinte bárki más a piacon. Hogy lehet, hogy az Alfában mégis annyira máshogy kapcsolja a fokozatokat, mint bármilyen más kocsiban?
– A váltó vezérlőszoftvere saját, és a titok a motor és a váltó közötti kapcsolatban van. Egy automatánál ma már nem túl bonyolult a normál működést felprogramozni, ezt szinte bárki megcsinálja. De azt a 10 százalék többletet hozzáadni 6-7 hónap munka volt. Rengeteg változat készült a szoftverre, végül a százötvenedik kalibrációt használjuk.
(Mivel az ilyen beszélgetések csoportosak, más újságírók is ültek az asztalnál, ezért a következőt nem én kérdeztem – miért is kéne egy Alfánál az önvezetésről és az elektromosításról beszélni? Mások szerint viszont kell.)

– Foglalkoznak az Alfánál az önvezetés fejlesztésével?
– Sajnos egyáltalán nem foglalkozunk az önvezető autó fejlesztésével, de ha a piac úgy kívánja, követnünk kell a trendet, ha túl akarunk élni. Aki ezt az új platformot fejlesztette, gondolt a jövőre, tehát megvan a megfelelő fedélzeti hálózat és a szenzorok ahhoz, például olyan a fékrendszer is, hogy az alkalmas az elektromosított, vagy az önvezető képességű autóhoz is. De ne higgyék, hogy ha egy Alfa képes lesz önmagát vezetni, attól még nem lesz igazi élményautó, sőt, annál inkább. Hiszen ha mondjuk 70 százalékban önvezetőként használják, a maradék 30 százalékban a vezetésének ugyanolyan élménynek kell lennie, hogy az ember akarja is vezetni.

Az oldalról ajánljuk
- Hírek
Frissült a Toyota Corolla Európában
A modell külseje és belseje is megújult kissé.
- Hírek
Gyorsabb töltéssel, áramvonalasabb külsővel és új beltérrel támad a frissített Toyota bZ4X2025 Kenshiki Fórum
Bár csak 2022-ben jelent meg a bZ4X, a Toyota máris frissítette.
- Hírek
Forgalmi: nincs; jogsi: nincs; drog: van! 20 éves nő menekült a rendőrök elől Győrben
Közúti ellenőrzés elől akart meglépni egy 20 éves nő Győrben.
- Hírek
Csütörtökön lélektani határ alá csökkenhet a 95-ös benzin átlagára
Az autósok nagy örömére 2025 kezdete óta folyamatosan csökken az üzemanyagok átlagára.
- Közélet
Ki venné meg a Teslát, ha csődbe menne?
Vad találgatások kezdődtek a gyártó lejtmenete után.
- Hírek
Trump terroristáknak bélyegezné a Teslát támadókat, Musk szerint Soros
Aki nincs velük, az ellenük van.
- Hírek
Visszatért a Toyota Urban Cruiser, és félig egy Suzuki2025 Kenshiki Fórum
A Suzuki és a Toyota közös munkájából született az új Urban Cruiser.
- Hírek
Rendőrautó előtt, iskola mellett nem átengedni egy gyereket a zebrán – hiba
Két sofőr már tudja: meglepően súlyos büntetés is járhat azért, ha nem állsz meg a zebránál
- Hírek
Idén is autómentes lesz a pesti rakpart a hétvégéken
A március 15-16-i lesz az első hétvége, amikor lezárják a rakpartot.
- Hírek
Pöttöm mopedautót mutatott a Toyota, ebben látják a városi mikromobilitás jövőjét2025 Kenshiki Fórum
Lényegében terveztek egy elektromos mopedautót, aminek a formája elég különc.
- Közélet
Vannak dolgok, amiket sosem szabadna vegyíteni!
A gyorshajtás és az elsőbbségadás elmulasztása önmagukban is vezető baleseti okok. Hát még akkor, ha vegyülnek egymással!
- Tesztek
Ennél németebb új Opelt nem kaphatszMenetpróba: Opel Grandland PHEV - 2025
Akinek kevés a háromhengeres, vagy nem akar elektromosat, tökéletes opció a PHEV, amit végre vezethettünk is.
- Hírek
Jelenlegi vásárlói 85 százalékát elvesztheti a Jaguar, de ez a terv része
Rawdon Glover ügyvezető igazgató szerint csupán a vevőik 15 százaléka marad majd meg.
- Hírek
Így lövi lábon magát Trump az acél és alumínium vámokkal
Maga az elnök is elismerte, hogy az intézkedések valóban megemelhetik az inflációt, de szerinte ez hosszú távon nem lesz probléma.
- Hírek
Bemutakozott az elektromos Toyota C-HR+2025 Kenshiki Fórum
Az autó elvileg a hagyományos C-HR testvére, de belül teljesen mások.
- Hírek
Nehéz zsebek: 100 ezer forintot lopott autómosókból egy fiatal
24 órán belül elfogtak.
- Hírek
Visszatér az Audi R8, de V10 nélkül
Helyette a Temerario V8-as hajtásláncát kapja.
- Hírek
Vicces matricával gúnyolódott Elon Muskon a norvég Kia, a Tesla részvényesei behisztiztek
Ügyes paródiát dobott össze a Kia, de rendesen kihúzták a gyufát a Tesla rajongóinál.
- Hírek
A német Ford szakszervezete csődszéli állapotokról beszélt
Elmondásuk szerint az anyacég segítsége nélkül éveken belül lehúzhatják a rolót.
- Olajdoktor
Eszi az olajat a Hyundai, rossz olajat töltött bele a márkaszerviz?
A legutolsó szerviz után hirtelen megnőtt az olajfogyasztás. A beletöltött olaj, vagy más lehet a gond?
- Hírek
Bejelentették: új vezérigazgató a Nissan élén
Sejteni lehetett, hogy a Honda-Nissan együttműködés kudarca után Makoto Uchida repül. Megvan az utódja.
- Hírek
Utcára vitték a legújabb Jaguart, élőben sem tűnik valóságosnak
A Jaguar Type 00 annyira megdöbbentő kint a külvilágban, hogy elsőre úgy tűnik, mintha a mesterseges intelligencia terméke lenne.
- Hírek
Gigantikus befektetésre készül a Ford Európában
A cél az egyszerűsítés, a költségcsökkentés és a hatékonyság növelése.
- Hírek
Teherautónak csapódott, majd annak platóján landolt egy motoros Amerikában
Mérföldeken át vitte is tovább a szerencsétleül járt motorost.
- Hírek
Szeretnél egy világbajnok F1-es autót? Most vehetsz egyet magadnak!
A csapat 2009-ben történelmet írt azzal, hogy fennállása egyetlen szezonjában azonnal világbajnok lett.
- Hírek
Csoda, hogy csak ekkora bajt csinált a részeg kamionos
Az M7-es autópálya egyik pihenőjét zúzta le a horvát sofőr.
