Négykerekű szivarszoba

Maserati Quattroporte III – 1982 4.9 V8

2016.12.17. 06:47

Tervezőinek sok volt az ebéd mellé a Prosecco, és a kettőslátás miatt hátra négy lengéscsillapítót raktak. Jókedvükben a benzinpumpából is rádupláztak. De egyik sem szállított benzint, amikor Lóránt másfél évvel ezelőtt megvette az autót Gorgonzolában.

Az újdonsült tulajdonos szeme sem rebbent, boldogan kifizette az 1982-ben gyártott, beindíthatatlan járművet, majd a mérete miatt nem tudták felrakni a trélerre. Ez sem okozhatott megoldhatatlan helyzetet egy olyan embernek, akinek olasz autókból álló gépparkjának mennyisége két számjegyű. Külön elvárás nála, hogy a jármű kisszériás legyen, hiába, sokan vannak, akik élvezik, hogy az autójukhoz bárhol-bármikor kapnak alkatrészt. Miért ne gerjedhetne valaki az ellenkezőjére?

Magyarországon az autónak máris hevesen kezdtek pumpálni a benzinpumpái, az önindító is meg lett simogatva, és a tank belsejében a rozsda-benzin arány tartósan az utóbbi javára fordult. Vannak még bibik, jelenleg bal hátra az ajtó nyithatatlansága miatt jobbról kell bekúszni, a váltó hátramenetbe tételekor pedig akkora fémes klattyanás hallatszik a hajtásból, hogy aggodalommal tekintettem Lórántra. A tulajdonos a pulzusom megugrását ásítással viszonozta; megértettem, hogy kár parázni, az autó így is tökéletes, olaszosan.

Nem a legszebb virág az autógyártás kertjében, de biztos, hogy megéri gondozni. Lenyűgöző jelenség, Giugiaro derékszögekből össze tudott hozni egy elegáns formát. Külön érdekessége ennek a Quattroporte generációnak, hogy ez az utolsó, kézzel összeszerelt olasz autó. Ránézésre súlyos vasakat mozgattak a gyárban a pizzaszószos kezek, meg is sértődtem volna, ha nem tenne ki két tonnát a kocsi, de szerencsére nem kell csalódnom. Kis híján öt méteres hossza, 1,9 méteres szélessége, és mindössze 1,4 méteres magassága impozáns arányokat alkot, egy gazdag óriás valószínűleg ezt használná ajtóéknek, mert ugyan a képek nehezen adják vissza, de az övvonal olyan mértékben emelkedik, hogy ha a forint árfolyama tenne így, rövid idő alatt bevezetnék Olaszországban.

A felújítatlan, kiváló állapotú beltér olaszosabb, mint a Tiramisu, ami egy megbotlott pincér révén egyszer a nyakamba borult, és nagyjából ugyanennyi meglepetéssel is szolgál. Kezdetnek besüppedtem a szivarszoba hátsó traktusára, ahol a lábtér nem óriási, csak bőven sok, mert a beltér nagy részét a fotelek foglalják el. Nagyon finom, és a jelek szerint tartós bőr van mindenhol, el tudom hinni az állítást, miszerint ki itt beszállsz, bőrszagúan kiszállsz, mert tényleg nagyon intenzív, kellemes illatok terjengenek. A tervezők biztos kimentek az olcsó üzletek parkolóiba körülnézni, hogy pánikszerűen kerülhessenek mindent, ami a pórnép autóiban előfordul. Ennek megfelelően a fotós márványbetéteket is felfedezni vélt a műszerfalon, én pedig komolyan sajnálom, hogy nincs igaza, mert ebben a közegben igenis helyénvaló lenne. Kicsit hiányolom belőle a kandallót és a csillárt. Vadrózsa azért akad.

A művészi kapaszkodókhoz rengeteg bőrt használtak fel, engedelmesen le is fordulnak a plafonról, hogy rendesen belemarkolhassunk. A tetőkárpit egy kastély könyvtárszobájának falvédőjéből készült, csodálatosan elegáns az összhatás. Akármeddig el lehetne üldögélni hátul, de meg kellett tudnom, mi vár rám elöl.

Az oldaltartást itt sem hívták meg a buliba, de senki nem kíváncsi rá: itt a kényelem a házigazda, ő pedig hibátlan vendéglátó. Innen nem érződik annyira nagynak a jármű, mert az ablakfelületek bőségesek, az A-oszlop cingár, a szélvédő közel van. Nem egy mai, nyomasztó bunker, hanem nagyon kellemes, világos színekkel megfestett környezet, ahol úgy érezzük, baj nem történhet. A műszerfalon és környékén mindenhol óriási felületek találhatók, bőven elfér a sok gomb, még úgy is, hogy akkorák, hogy Pertini olasz államfő, aki ilyennel járt évekig, akár ököllel is kapcsolgathatta, amikor eszébe jutott Pinochet. A nyitható könyöklő hatalmas hurkái alatt rejlik többek közt a csomagtér nyitógombja, melyet megnyomva a fedő hátul teljesen ki is nyílik.

Lecsukásához nem holmi csenevész rugót kell legyűrni, hanem masszív teleszkópokat, így nem árt gyakorló maffiózónak lenni. Olyan érzés a fedél leküzdése, mintha a víz alatt kell tartanunk valakit, aki ezt nem akarja. Amikor megvette a kocsit a tulaj, nem lehetett kinyitni, úgyhogy szorongva várták, hogy mit találnak, mert az autó egy kereskedőnél volt, ahova valószínűleg tartozás miatt került Bertitől, az előző tulajtól, akiről a tulajdonos hagyományai szerint az autó elnevezte. Végül lófejmentesnek bizonyult a csomagtartó.

Légkondi természetesen van, meg a bal első ajtón egy bőrszegélyes lyuk, benyúlva a külső tükröket állíthatjuk villannyal. Természetesen az ülések is elektromosan állíthatóak, nem kell vakon kapirgálni az ülés oldalát, mert a mozgatáshoz bazi kapcsolókat raktak a váltókar környékére. Rendhagyó módon a sofőrülés és a kézifékkar szoros kapcsolatban él: mielőtt előre akarjuk húzni a fotelt, ki kell engedni a kéziféket. A kar az ülés jobb elejénél, a középkonzol mellett van a padlón, így ha be van húzva, nem lehet előremozgatni a kerevetet. Nem mintha egy Quattroportéban bárki kézifékes fordulókat akarna csinálni, de aki épp hogy megüti az átlagmagasságot, esélye sincs. Az automataváltó miatt a probléma nem nagy, viszont csodálatosan olasz részlet.

Nagy kedvencem az EMERG PUMP gomb, a szerepét képtelenség kitalálni, hacsak az ember nem olasz tervező, akinek határtalan önkritikáját a főnökei is jóváhagyják. Ez ugyanis arra szolgál, hogy a már megénekelt két benzinpumpát kapcsolja. A haladást alapból egy biztosítja, de ha az netán elromlik, a gombot megnyomva máris átkapcsol a másikra. Amitől valószínűleg továbbra sem fog megmozdulni az autó, hisz állásában rég tönkrement a tartalék pumpa is. Az ilyen hülyeségek miatt lehet igazán szeretni egy autót, mindenesetre a megelőzés érdekében jobb vészhelyzet nélkül is kapcsolgatni őket.

A korszaknak megfelelő módon fékezni ugyan lehet, de nem feltétlenül érdemes. Pedig mindenhol hűtött tárcsák találhatóak, a hátsók ráadásul nem is akárhol, a differenciálművön vannak a féknyergek. Elindulni jóval könnyebb, főleg, hogy a konkrét példány motorja egy 280 LE körüli 4.9-es V8-as, amiből nem sajnálták a vezérműtengelyeket. A karburátorokat sem: mindegyikből kapott négyet-négyet, elvégre abból mi baj lehet. 392 Nm is tulajdonképpen elég bármire. Ezen kívül kapható volt 4,2-es V8-assal is, de a luxust nem érdemes elspórolni. A géptetőt nem holmi pálcika, hanem tisztességes teleszkópok tartják, a motor körül óriási síkságok vannak, amiken a hőtől bármikor meg lehet sütni piknikezéskor a piadinákat.

A motorhang egészen új élmény, a klasszikus vényócvartyogás és a léghűtéses boxermotor szerelemgyermekének tűnik, nagyon kellemes hallgatni. Muzikálisabb emberek most valószínűleg agyonvernének egy basszuskulccsal, de sajnos akkor sem fogom tudni ennél jobban lekottázni. Mondanám, hogy vegyen egyet, aki meg akarja tapasztalni, elég nagy kihívás lenne, mert ebből a típusból mindösszesen 2155 példány készült 1979-1990 között. Legyen elég annyi, hogy nemhiába járt ilyennel Pavarotti.

Nehéz megmondani, hány kilométer után jár még mindig ilyen szépen a motor, bizonyos, hogy 128 703 már benne van, azóta sziesztázik a számláló. De az általános állapot alapján nem sokkal mehetett többet. Belülről sokat nem hallani a motor hangjából, a háromsebességes automata viszont nem szégyell egyetlen váltást sem, mindet leleplezi előttünk. Egészen fura belegondolni, hogy a végsebesség bőven 200 feletti, az embernek ilyen környezetben eszében sincs rohanni. Aki újonnan megtehette, hogy megveszi, úgysem tudott eleget késni, hisz bármennyit vártak rá.

Én is átérzem a nyugalmat, nem padlózom le a gázpedált, mert minek, az oroszlán sem akkor fenséges, amikor lélekszakadva rohan a szavannán. Az autó méretéhez méltó átmérőjű kormánykerék közepén nézegethetjük a meglepően diszkrét méretű szigonyt, és mögötte a műszerfalon annyi mutatót, amennyi egy órásmesternél sincs. A pillanatnyi fogyasztás mérésére is szolgál egy műszer, de annak mutatója mindig a pirosban jár. Ha meg nem, úgy is jó, csináljon, amit akar.

A futómű minden keréknél egymástól független, természetesen kényelemre van hangolva, de ha nem így lenne, a bőrkanapék és a 255/70 R15-ös gumik úgyis azzá tennék. A bringásoknak olyannyira kedves Campagnolo felnik már fel lettek újítva, az eredeti színükkel. Egyúttal megkapták életük második gumiszettjét, a tavaly májusi vásárláskor még azok voltak rajtuk, amiket az összeszereléskor kaptak, harminchárom évvel azelőtt. Elölről masszív kopogás hallatszik, érződik a futóműből, és fogni kell a kormányt tisztességgel, mert az úthibák folyamatosan ki akarják kapni azt a kezemből. Már úton vannak a futóműalkatrészek Amerikából, úgyhogy kisvártatva fel lesz újítva. Ahogyan természetesen az összes eddig felsorolt apróság is megoldásra fog találni, nem számít, hogy mennyire nagy kihívás.

Hogy kinek való egy harmincnégy éves Maserati? Akinek az olasz autó nem egy ízlésesen becsomagolt problémahalmaz, hanem értékeli, hogy szenvedélyből is készültek. Tipikus példa a masszív, nagy kocka, ami soha nem akarta elhitetni senkivel, hogy tökéletes, hiszen senki sem az. De az első találkozásnál már azt érezteti, hogy a nap örökké sütni fog, sosem öregszünk meg, és mindig lesz holnap. Legyen igaza, mert akkor van esélyem még egyszer beleülni.

Az oldalról ajánljuk

Drága a német felni a Skodára, vegyek inkább tajvanit?
  • Gumidoktor

Drága a német felni a Skodára, vegyek inkább tajvanit?

Minőségibb annyival a Dezent, hogy megérje a felárat a Hijoinhoz képest?

március 29., 11:27
Az amerikaiak 67 százaléka nem venne Teslát, Elon Musk az egyik fő indok
  • Hírek

Az amerikaiak 67 százaléka nem venne Teslát, Elon Musk az egyik fő indok

Ez derült ki a Yahoo News és a YouGov új kutatásából.

március 29., 13:30
Új RS Skoda érkezik
  • Hírek

Új RS Skoda érkezik

Jövő héten mondanak el minden részletet róla.

március 29., 10:10
A Red Bull szerint Lawson lefokozása Verstappen érdekeit is szolgálja
  • Hírek

A Red Bull szerint Lawson lefokozása Verstappen érdekeit is szolgálja

Ennek ellenére a pilótacserének maga Max Verstappen sem örült.

március 29., 12:28
Trump vámjai miatt eltűnhetnek az olcsó autók az USA piacáról
  • Hírek

Trump vámjai miatt eltűnhetnek az olcsó autók az USA piacáról

Ebben a kategóriában a tarifák miatti áremelkedés mértéke 5855 dollár, azaz 2,2 millió forint is lehet.

március 29., 14:36
Fedetlen hétköznapok a jólét jegyében
  • Tesztek

Fedetlen hétköznapok a jólét jegyébenHasználtteszt: Volkswagen Golf VI Cabriolet 1.4 TSI - 2012.

Minden prózai fröcsögést hátra dobva lássuk meg a lényeget: a kabrió nem csak menőzésre, de az egészségi állapotunk javítására is alkalmas.

március 29., 15:38
Kimaxolták a Porsche egyedi kéréseit ezen a 911 S/T-n
  • Hírek

Kimaxolták a Porsche egyedi kéréseit ezen a 911 S/T-n

A kivitelezés 10/10, az ízlés szubjektív.

március 29., 08:23
A Nissan és a Dacia is saját verziót épít az elektromos Renault Twingóból
  • Hírek

A Nissan és a Dacia is saját verziót épít az elektromos Renault Twingóból

A Dacia változata 18 ezer euró (7,2 millió forint) alatti áron indul majd.

3 órája
5 autó, aminek őrült tempóban szállt el az ára
  • Közélet

5 autó, aminek őrült tempóban szállt el az ára

Azt hiszed, hogy értelmes áron vehetsz R5 GT Turbót vagy E46 kabriót? Gondold újra. Váratlan tempóban dráguló autók következnek.

március 29., 09:18
MERCEDES: helyre áll a világ rendje?
  • Hírek

MERCEDES: helyre áll a világ rendje?TC Híradó 146.

Ez a TC Híradó 146. adása!

március 28., 08:05
Szolidaritásból vásárol Teslát az Egyesült Államok Olaj- és Gázipari Szövetségének elnöke
  • Hírek

Szolidaritásból vásárol Teslát az Egyesült Államok Olaj- és Gázipari Szövetségének elnöke

Még ő is poénkodik azzal, hogy ilyen őrült világot élünk, hogy neki kell Teslát vennie.

március 29., 07:01
A szőlőtőke mellől szedtük ki
  • Technika

A szőlőtőke mellől szedtük kiMűhelyPRN: Renault 5 1,6D – 1988.

Van, aki 50 ezer forintos autóval akar elindulni a Budapest-Bamako futamon, most kiderítjük, mennyit kell még költeni rá ahhoz, hogy rajtkész legyen.

március 29., 07:01
Brabus Merci ellen gyorsult a Porsche 911 Turbo, végül a fal nyert
  • Hírek

Brabus Merci ellen gyorsult a Porsche 911 Turbo, végül a fal nyert

A Hollandiában rendezett gyorsulási verseny egyik futama nem sikerült túl jól.

március 30., 06:43
Rajzolt magának rendszámtáblát, mert így mégiscsak „szabályosabb”
  • Hírek

Rajzolt magának rendszámtáblát, mert így mégiscsak „szabályosabb”

Támadhatatlan logikát támadtak meg a rendőrök Tapolcán.

március 28., 07:06
Édes-savanyú hírt kaptak a magyarországi akkumulátorgyártók
  • Hírek

Édes-savanyú hírt kaptak a magyarországi akkumulátorgyártók

Lassan beindulhat az akkumulátorgyártó ipar, de a fejlődés macerás lesz.

március 28., 06:00
Menekült a rendőrök elől, halálos balesetet okozott egy nő Fejér vármegyében
  • Hírek

Menekült a rendőrök elől, halálos balesetet okozott egy nő Fejér vármegyében

Soha nem volt jogosítványa, az autón pedig nem működött a világítás.

március 30., 08:47
Elvárható-e, hogy észrevedd a bajt?- Segitség, átvertek!
  • Közélet

Elvárható-e, hogy észrevedd a bajt?- Segitség, átvertek!

Erzsébet néhány hete vásárolta ezt a Nissan Micrát, de a birtoklás első pillanatától kezdve csak hibákkal találkozik.

március 30., 06:37
Az év első Parkoló Parádéján az európai büszkeségé a főszerep!
  • Események

Az év első Parkoló Parádéján az európai büszkeségé a főszerep!

Május elején az európai büszkeségektől dagadó mellkasunk mellé új programokkal is készülünk!

március 28., 17:07
Árokba csúszott egy kamion az M4-esen, az érintett lehajtót lezárták
  • Hírek

Árokba csúszott egy kamion az M4-esen, az érintett lehajtót lezárták

A főváros hivatásos tűzoltói áramtalanították a járművet.

március 28., 16:37
Durva a felhozatal: itt egy csomó klassz verda, amikért megéri kimenni az AMTS-re
  • Események

Durva a felhozatal: itt egy csomó klassz verda, amikért megéri kimenni az AMTS-reAMTS 2025 – Nulladik nap

Skyline GT-R-t, S1-es Audi Quattrót, 100 éves veteránt vagy egyedi Legót keresel? Az AMTS-en mindet megtalálod!

március 28., 15:56
Elektromos A3-ban gondolkodik az Audi
  • Hírek

Elektromos A3-ban gondolkodik az Audi

Elismserték, hogy az A3 méretosztályában tervez piacra dobni egy új elektromos autót.

március 28., 09:35
Vigyázat! Veszélyes szőnyegek keserítik meg a Lucid tulajok életét!
  • Hírek

Vigyázat! Veszélyes szőnyegek keserítik meg a Lucid tulajok életét!

A gyártó szerint a probléma megoldhatatlan!

március 28., 14:57
Félelmetesen megpúpozott, gigászi trélerekkel szállítják az autókat Kínában
  • Hírek

Félelmetesen megpúpozott, gigászi trélerekkel szállítják az autókat Kínában

Videó is készült az egyik ilyen, durván túlpakolt kamionról, ami egyszerre nagyjából 60 tonnányi autót szállít épp.

március 28., 13:01
Hullára tört moslék 30+ millióért
  • Belsőség

Hullára tört moslék 30+ millióért

Oda kell menni, meg kell nézni. Roadmovie 38.

március 28., 17:12
Az Alfa Romeo legnépszerűbb modellje a Junior, érkezik a Q4 verzió
  • Hírek

Az Alfa Romeo legnépszerűbb modellje a Junior, érkezik a Q4 verzió

A marketingigazgató szerint ez csak növeli a népszerűségét.

március 28., 11:07
Honda Passport daru-teszt
  • Hírek

Honda Passport daru-teszt

március 29., 13:20
Porsche 911 S/T Oneman
  • Hírek

Porsche 911 S/T Oneman

március 29., 08:13
AMTS 2025 – Nulladik nap
  • Közélet

AMTS 2025 – Nulladik nap

március 28., 10:14