BMW ilyen motorral nem lesz többé

Használtteszt: BMW 740d (E38) – 2000.

2017.05.29. 06:47

Emlékeznek a 2000-es évek elejére? A menő gyerekek próbálták befeszegetni a discmanjüket a bő szárú farmer zsebébe, Santana kétszer is felkerült a Billboard The Hot 100-ra, egyszer a Smoothszal, egyszer pedig a Maria, Mariával. Egy kicsit mindenki Narancsvidék fiataljainak életét akarta élni, suli után pedig MIRC-en, vagy a chat.hu-n lógtunk, miközben fél napig jött egy mp3 az 56 kilobites nettel. És volt batár 7-es BMW, elképesztően finom, V8-as biturbó dízellel.

Furcsa időszak volt, autóipari szempontból mindenképp. Az Audi még csak karcolgatta a luxusbatár kategóriát, és bár ígéretes játékos volt az első A8-as, a csúcson akkor is az S Merci állt, valamivel mögötte a 7-es BMW. Már egy ideje létezett a japánosan tökéletesre reszelt Lexus LS400 is, de hiába tartották sokan jobbnak a német riválisoknál, gyenge volt a pedigréje. A Mercedesnek és a BMW-nek akkoriban egész más félnivalója volt.

Kapcsolódó
Ha nem elég a Rolls-Royce…

Ha nem elég a Rolls-Royce…

Ma is lenyűgöző. Még mindig a legelegánsabb. Olcsó is. Csak győzze az ember pénzzel.

Sokan a W140-es S Mercit (a bálna) és az E38-as 7-est (James Bond, vagy Szállító 7-es) tartják az utolsó igazi Mercinek és BMW-nek. Autós öntudatra ébredésem óta megéltem már pár utolsó igazi autót, de ezek többnyire mindig azok a kiadások, amik már elég öregek ahhoz, hogy a széles néprétegek is megvásárolják őket. Szép lassan a közutálatnak örvendő (ám gazdaságilag rém sikeres) Bangle 7-es is beérik az utolsó igazi korba. Viszont tény, hogy baromi éles szemléletváltás ment végbe a Mercedesnél és a BMW-nél, amikor leváltották a kilencvenes évekbeli 7-est és S osztályt. Ezek még konzervatív megjelenésű autók voltak, az utódaik, főleg a Bangle 7-essel mér nem csak a Ruhr-vidéki, 52 éves iparmágnásoknak akartak imponálni.

Mert a németek felismerték, hogy a vásárlóik öregszenek, ennél rosszabb pedig ritkán történhet egy gyártóval. Ezért kezdett a BMW és a Merci is elszakadni a konzervatív kliséktől, inkább kevesebb, mint több sikerrel. Az 1998-as S osztály egy földre pottyantot, langymeleg gyurmadarabnak tűnt, a Bangle 7-es ellen pedig még petíciót is beadtak a keményvonalas BMW-sek. Ellenben az E38-as 740d formájába nagyon nehéz belekötni.

Talán a családi kötődések okán, de mindig a W140-es bálna Merci felé húzott a szívem, ha egy pazarló luxusbárkát kellett volna választanom a kilencvenes évekből. Aztán tavaly a Rulettkerék miatt elég sok időt töltöttem a bálna környezetében, és rájöttem, hogy csak képen néz ki jól, valóságban egyszerűen minden irányban sok.

Bezzeg a kortárs 7-es úgy tud bálna lenni, hogy nem néz ki annak. A trükk valószínűleg a profilban rejlik, hiszen az az övvonal és a tető közt nincs sok ablak, emiatt az autó nyúlánk, már amennyire erre szüksége van egy rövidebb kiadásában is ötméteres autónak. Ugyanez igaz, ha szemből nézzük: soha korábban ilyen szélesre nem húzták még a veséket, a fényszórók inkább csak csíkok, emiatt nem jut más az ember eszébe a hetes láttán, mint az, hogy lapos.

Ettől néz ki jobban, mint a bálna Merci, hiszen nem egy guruló márványtömb, sokkal inkább autó. Aztán ez az állítás kicsit átértékelődik az első pár méter után. A négyliteres dízel V8-ast hengersoronként egy változó geometriájú turbó fújja, mögötte egy hagyományos, ötsebességes automata váltó. Emiatt a hetest vezetni olyasfajta nyers gépélmény, mintha a 424-es gőzmozdonyra nyitnánk rá a kazánt. Valahol messze elöl, a több négyzetméternyi acélmező alatt irdatlan vasak mozognak, persze mindezt csak a halk gurgulázás közvetíti, ami valahogy átrágja magát a dupla üvegeken és annyi szigetelésen, ami vélhetően három Golfban sincs.

Akárhányszor valamelyik családtagomat viszem egy új luxusautóval, azon döbbennek meg a legjobban, menyire nem tartozik sebességérzet a menéshez. Legutóbb az amúgy szabályokat tisztelő anyámat kellett nyugalomra inteni a Volvo V90 Cross Countryban, hogy 150 körül tán inkább szálljon le a gázról. Odalépett, a motor felpörgött, az autó meg ment, viszont a sebességről egyedül a kilométeróra tudatta, aztán megdöbbent, amikor meglátta a számot. A 740d ezt az érzést még fejeli meg azzal, hogy nincs motorhang. 3000-ig csak búg, először talán 4000-nél tudja összeegyeztetni az fül a látvánnyal a mozgást, itt már nagyon finom V8-as lüktetés uralkodik el odabent.

Máskülönben 50-el poroszkálva mindössze 900-at forog a motor, ha feltesszük a tűt 180-ra, akkor meg épp csak eléri a 3000-et. Groteszk érzés, arra számítottam, hogy egy ekkora turbódízellel majd mindenhol úgy fogok közlekedni, mintha egy vulkánkitörést kellene uralni, de nem, hiperkulturált, hangtalan gép az M67D40-es motor. Nincs kihegyezve, 3901 köbcentiből 254 lóerő jön ki, hegyeket könnyedén mozgató 600 newtonméterrel. Amikor először megláttam a teljesítményt, azt gondoltam, hogy ez még adagolós dízel, pedig nem, modern common rail rendszer szállítja neki a gázolajat.

Számok tekintetében persze ma már a leggyengébb hathengeres BMW dízel is felülmúlja, hiszen az aktuális 530d 265 lóerőt és 620 newtonmétert tud, a négy turbóval megfújt M550d pedig még behúzva felejtett kézifékkel is lenyomná a Nohabot egy kötélhúzásban. Viszont ez a motor máshogy adja elő ugyanazt a produkciót, amíg egy modern háromliteres dízel ugrik gázadásra, a 740d megnyomja az előretekerés gombot a videómagnón. Nem meghökkentő a százra gyorsulás, amitől bennszakad a lélegzet az a tény, hogy ugyanúgy indul el 60-ról, mint 160-ról, a kettő között pedig csak a vizuális élmény különbözik, valami szélzaj-szerű sistergés először 180 táján hallatszik.

Kapcsolódó
Hogy mit eszek én ezen??

Hogy mit eszek én ezen??

Erről gondoltam volna utoljára, de ez lett nálam évek óta az első tízpontos tesztautó.

Jenő autója egy 2000-es darab, ekkor már csak két éve volt hátra a szériának. Az ő autója abból a szempontból nem jó használtteszt-alany, hogy a benne lévő 300 ezer kilométer legnagyobb részét autópályán hajtották bele, ilyenkor a V8-as 150-re állított tempomat mellett tulajdonképpen stabilmotorként ketyegett, ráadásul minden karbantartást az előírás szerinti sűrűségben és alapossággal kapott meg.

Németországba, Olaszországba, Ausztriába járt ki vele, gyógyszereket szállított, hiszen elég komoly mennyiség befért a csomagtartóba, aztán ahogy szépen lelakták a kocsi imidzsét, egyre többet kellett nyitogatni a csomagtartót a szerveknek. Persze nem követett el semmi törvényelleneset, de unta a vegzálást, ezért inkább egy Chrysler Grand Voyagert rendszeresített a célra. A BMW-re az ukrán felségjelzést már a szerelő rakta fel poénból, hátha jobban tisztelik a kocsit a pesti forgalomban.

Amióta a Chryslerbe megy a kilométer, a BMW félúton van a hobbiautóvá válás felé. Tulajdonosa eladhatná, de érdemi pénzt egyrészt nem kapna érte, másrészt szereti a végtelen nyugalmat, amit áraszt. A fenntartása persze ugyanúgy hozhat komoly meglepetéseket, mint bármelyik hasonló korú bálna, bár a típusra szakosodott szerelő szerint a négyliteres dízel egy jó konstrukció, problémák többnyire az elhanyagolásból fakadhatnak. Olajfolyás a hengerfej szélén fordul elő, és a turbók geometriaállítója is hajlamos megszorulni. Ezt okozhatja egyszerű elkoszolódás, ilyenkor elég szétszedni és megtisztítani az állítómechanikát, de az egyik vezeték zavarszűrőjének sérülése miatt is megállhat.

Ha a turbónak baja van, sokan gondolják, hogy elég csak a forgórészt kicserélni. Viszont amikor a turbó járókerekének már van némi holtjátéka, hajlamos beleesztergálni a házba, vagyis hiába cserélik a turbinát, ugyanúgy zajos marad, ezért javasolt az egész feltöltő cseréje. A szerelő azt is hozzátette, hogy az nagynyomású szivattyú stabil szerkezet, eddig csak olyan meghibásodással találkozott, ami a szennyezett, vagy rossz minőségű üzemanyagnak köszönhető. Jenő autóját preventív jelleggel kezeli, vagyis 2-3 olajcserénként meglazítja az izzítókat, hogy ne rohadjanak be. És ha már izzítógyertya: a 730d-hez 5500-6000 forint körül alakul a darabonkénti ár, míg a 740d-hez megáll 3000 körül, bár ebbe nem hat, hanem nyolc kell.

A váltó is jól viseli a tartós kínzást, a titok annyi, hogy figyelmen kívül kell hagyni a gyártói megkötést, miszerint a váltóolaj a kocsi teljes élettartamát kiszolgálja, és 80-100 ezrenként érdemes cserélni. Nem olcsó buli, 70-80 ezer forintba is kerülhet, viszont ez a 7-es például még mindig olyan finoman vált, mint egy új, nyolcsebességes ZF-fel szerelt mai BMW. A diffiben is érdemes legkésőbb 150 ezrenként kicserélni az olajat, és érdemes odafigyelni a féltengelyekre, hiszen, ha elkezdenek lógni, az olaj nem folyik, viszont a szennyeződések bejutnak.

A futóműben még egy, az E46-osból ismert probléma fordulhat elő, hiszen a lengőkar támasztó szilentje itt sem kultiválja a magyar utakat. Ha odavan, azt abból tudhatjuk, ha 20-al csurogva rárúgunk a fékre, éles koppanó hangot hallat, komolyabb lógás esetén már a külső szemlélő is látja, hogy előre-hátra centiket jár a kerék.

Ezentúl már csak a kor összes BMW-jét sújtó kiégő műszerfali pixelek kerülnek szóba, bár főleg egy ennyire komolyan felextrázott példányban annyi elektromos extra és segédberendezés van, hogy már csak a nagy számok törvénye miatt is beesik előbb-utóbb valami. Például a komfortülések háttámlája középen megtörhető, a hát vonalához állítható, természetesen elektromosan. Aztán ott a nagy board, ami anno még a földfelszíni TV-sugárzást is megjelenítette. Az antennája máig megvan a tetőn, adás nincs, amit foghatna, viszont a navigáció is működik, DVD-ről kapja a biteket, a csomagtartóban van a meghajtója, a hatlemezes CD tár mellett. Meghökkentő, hogy egy ennyire frissnek, egyben lévőnek ható autó mellett így megy el a technikai fejlődés, csupa avítt formátum és adathordozó.

A szerelővel megegyeztünk abban, hogy ha valaki életvitelszerűen használ egy ilyen autót, évi 250-300 ezer forintot kell bekészíteni a tartásra. Viszont amikor 1,5 millióért megveszik, erre kevesen készülnek fel. A 9,5-10,5 liter közti fogyasztás lesz a legkevésbé fájó tétel. 

A 7-es BMW...

Mindig úgy képzeltem, hogy a három kortárs bálna közül ez a legsportosabb, ami a 3,5 literes V8-assal és kézi váltóval igaz is lehet, már amennyire ebben a kategóriában értelmezhető kifejezés a sportos. Ezzel szemben a 740d maga a sulykolt nyugalom és megingathatatlanság. Közünk nincs az úthoz, ha gázt adunk gyorsabb a film, ha fordítjuk a kormányt, más irányba pörög a táj, bár ezzel a szolid két tonnával és a hozzá tartozó teljesítménnyel simán lehet, hogy a kocsi valójában áll, és csak a bolygót forgatja maga alatt. Megértem, aki vágyik rá, hiszen ezzel tényleg le lehet nyomni egy seggel a München-Szecsőt, és azt is el tudom képzelni, hogy kipihentebben szállnék ki, mint amikor beültem.

Mielőtt bármilyen használt autót megvenne, kérdezze le kártörténetét a Totalcar kártörténeti adatbázisban.

Az oldalról ajánljuk

Az új Subaru Outback sokkal kevésbé kombi és sokkal jobban SUV, mint eddig bármikor
  • Hírek

Az új Subaru Outback sokkal kevésbé kombi és sokkal jobban SUV, mint eddig bármikor

Aki nem elégszik meg az alap Outback terepezési képességeivel, annak elérhető a Wilderness Edition is.

április 17., 12:24
A Jaguar még a villanyautók korában is életben tartja a legendás E-Type-ot
  • Hírek

A Jaguar még a villanyautók korában is életben tartja a legendás E-Type-ot

A mai napig nagy számú eredeti alkatrész áll rendelkezésre a legjobb esetben is 51 éves modellhez.

április 17., 06:19
Ezekkel mászkáltak a magyarok a 80-as években. Mindet felismered?
  • Belsőség

Ezekkel mászkáltak a magyarok a 80-as években. Mindet felismered?Kvíz: Ismerd fel a 80-as évek autóit!

Ha lazán felismersz minden Ladát, Skodát, Fiatot és még sok mást, ami a 80-as években Magyarországon lófrált, akkor ez a te kvízed.

3 perce
Felborult egy kamion, lezárták az M3-as autópályát
  • Hírek

Felborult egy kamion, lezárták az M3-as autópályát

A Budapest felé vezető oldalon az 59 és 60 kilométer között történt a baleset.

április 17., 07:42
cover video teszt
  • 404

cover video tesztez itt az alcím

lorem ipsum blablabla

április 17., 11:09
Ultimátumot adott az ügyfeleknek a Volkswagen
  • Hírek

Ultimátumot adott az ügyfeleknek a Volkswagen

A német gyártó azt ígéri, hogy a vámtarifák miatt növekvő költségek ellenére se emel árat. Legalábbis egy darabig.

április 17., 10:46
Sportosabb, mint hittük – Suzuki e-Vitara egy német tesztpályán
  • Tesztek

Sportosabb, mint hittük – Suzuki e-Vitara egy német tesztpályánMenetpróba: Suzuki e Vitara - 2025.

Erős konkurencia elé néz, de itthon valószínűleg jó esélyei vannak az elektromos Vitarának, ami ugyan csak nyár végén érkezik, de mi már vezethettük.

április 17., 06:03
Hol tart a Hyundai, a Kia és a többiek?
  • Hírek

Hol tart a Hyundai, a Kia és a többiek?

És még csak most jön az amerikai vámvihar.

április 17., 13:16
100 milliárd dolláros veszteséges okozhatnak a vámok az amerikai autógyártóknak
  • Hírek

100 milliárd dolláros veszteséges okozhatnak a vámok az amerikai autógyártóknak

Alakul az autótarifa-matek, megbecsülték a gigantikus veszteségeket és drágulást.

április 16., 07:55
USA: a Mitsubishi is csak a kikötőig viszi az autóit
  • Hírek

USA: a Mitsubishi is csak a kikötőig viszi az autóit

Pedig épp rekordot döntenek az eladásiak.

április 16., 06:05
Érdekes hangja lesz az elektromos BMW Neue Klasséknak
  • Hírek

Érdekes hangja lesz az elektromos BMW Neue Klasséknak

Nem a benzines autók hangját imitálnák.

április 16., 06:10
Mesés off-roadert épített egy amerikai cég az első Lotus Elise-ből
  • Hírek

Mesés off-roadert épített egy amerikai cég az első Lotus Elise-ből

Nyugodtan odatennénk a Porsche 911 Dakar vagy a Lamborghini Huracan Sterrato mellé.

április 16., 17:44
Kombi-SUV-izé lett a Subaru Trailseeker, és megy, mint a vesztés
  • Hírek

Kombi-SUV-izé lett a Subaru Trailseeker, és megy, mint a vesztés

A Subaru bemutatta a Trailseekert, amiről még azt se könnyű megmondani, hogy milyen kategóriában játszik. Viszont rohadt gyors.

április 17., 14:14
Elektromos modelleken tér vissza a Ford ST és RS jelölése
  • Hírek

Elektromos modelleken tér vissza a Ford ST és RS jelölése

Ugyanúgy vad és sportos modelleket jelölnek majd.

április 17., 06:13
Cáfolta a Volkswagen egy új Audi R8 érkezését
  • Hírek

Cáfolta a Volkswagen egy új Audi R8 érkezését

Egy középmotoros, belső égésű motorral szerelt sportautó nem szerepel a terveik között.

április 17., 16:08
300 lóerős belépő az M világba
  • Tesztek

300 lóerős belépő az M világbaBMW M235 xDrive

A MINI-k óta tudják, hogyan kell, szóval a 300 lóerős új M235-nek is megvannak a trükkjei ahhoz, hogy vigyorogva vidd el egy újabb körre.

április 16., 10:58
Száz másodperc alatt tele az aksi: a CATL rendszere ezt ígéri
  • Hírek

Száz másodperc alatt tele az aksi: a CATL rendszere ezt ígéri

A debreceni gyárral is rendelkező cég saját kezébe veszi az akkumulátorok újratöltését.

április 16., 10:33
Érzékeny búcsút vehetnek az amerikai autósok a Nissan legkedveltebb típusától
  • Hírek

Érzékeny búcsút vehetnek az amerikai autósok a Nissan legkedveltebb típusától

Donald Trump autóvámja a legérzékenyebb ponton érinti a Nissant.

április 16., 12:09
Csúszhat a Tesla Cybercab és a Semi sorozatgyártása Trump Kínát sújtó vámjai miatt
  • Hírek

Csúszhat a Tesla Cybercab és a Semi sorozatgyártása Trump Kínát sújtó vámjai miatt

Korábban a kisebb vámokat még bevállalták volna, a mostani azonban már nekik is sok.

április 16., 16:46
Cybertruckokkal hurcolják az üvegkalitkába zárt Teslákat Texasban
  • Hírek

Cybertruckokkal hurcolják az üvegkalitkába zárt Teslákat Texasban

A Tesla nem hisz a hagyományos marketingfogásokban.

április 16., 14:57
Megmenekülnek a sportautók? Mégis maradhat a karbonszál az Európai Unióban
  • Hírek

Megmenekülnek a sportautók? Mégis maradhat a karbonszál az Európai Unióban

Úgy néz ki, hogy mégsem kell elengednie a gyártóknak a karbonszálat 2029-től.

április 16., 13:17
Subaru Trailseeker - 2026.
  • Hírek

Subaru Trailseeker - 2026.

április 17., 13:13
Subaru Outback 2026
  • Hírek

Subaru Outback 2026

április 17., 11:09
Volvo S90 facelift - 2026.
  • Hírek

Volvo S90 facelift - 2026.

április 17., 15:21
Bemutató: Mercedes-Benz CLA – 2025.
  • Tesztek

Bemutató: Mercedes-Benz CLA – 2025.

április 16., 10:41
Get Lost Lotus Elise
  • Hírek

Get Lost Lotus Elise

április 16., 15:16
Autók, amikben felnőttünk III.
  • Technika

Autók, amikben felnőttünk III.

április 16., 11:46