Turbó, kompresszor, vezérműlánc és DSG

Használtteszt: Volkswagen Jetta 1.4 TSI DSG – 2012.

2017.11.08. 06:12 Módosítva: 2017.11.08. 07:39

Unalmasak a Volkswagenek? Képzeljenek el egy olyan világot, ahol nincs Golf, Polo, sőt, még élükre vasalt Škodák és Seatok se léteznek. Persze, gondolhatnánk azt, hogy ehhez barlangban kell élni, de higgyék el, az átlagember így látja az autókat. Innen nézve a Jetta máris előítéletektől mentes elismerést vált ki a környezetéből, főleg ebben a gyöngyház-pezsgő színben. Azt mondják, van stílusom.

Már nem vagyok baseballsapkás, pólós, bogaras hedonista, de még nem is kell gyerekekhez hátrahajolnom egy Passat Variantban. A Golf nem elég elegáns. Az Y generáció tökéletes autója a Jetta. Persze, csak ha nem benzin csörgedezik az ereiben vér helyett.  Mielőtt beülnék a világos belsőbe, hosszasan válogatok a három darab hosszú ujjú ingem közül. Manager vagyok.

A néhány cuccomat, amit stílusosan magammal viszek (kabát, laptoptáska), a csomagtartóba teszem. Semmi láblengetős bohóckodás, ez gombbal nyílik kérem szépen. Századjára is elégedetten mosolyodok el a végeláthatatlan üreg (510 liter) láttán. A csomagtérfedélen nem látható típusjelzés - ennyi maradt a sleeperségből.

Volkswagen Jetta 1.4 TSI forgalomba helyezési és honosítási költségek [Ft]
Vagyonszerzési illeték 76 700
Forgalmi 6 000
Törzskönyv 6 000
Eredetiségvizsgálat 17 000
Regadó (2008 .) 28 600
Rendszám 6 000
Kötelező biztosítás (25 éves fiatal, 1,5 éves jogsi) 91 320 Ft-tól

Tízből kilenc alkalommal hagyom, hogy az autó magától észrevegyen, a kulcs nélküli indítás csak néha hoz szégyenbe, akkor pedig körbenézek, látja-e valaki, hogy hozzányúlok a zsebemben a gombhoz. A mai nagy SUV-horda mellett a Jetta sportüléseiben hosszú napokig gyakoroltam, hogyan üljek be méltóságteljesen. Mivel az övvonal magasan fut, úgy érzem, tényleg alacsonyan ülök.

A kulcs marad a zsebemben, gombbal indítom az autót. Kellemes hangon kel életre az 1.4 TSI, ki hinné, hogy már ötéves, és 118 ezer kilométer van benne. A beltér anyagai a magasabb felszereltségben már kellemesek, ennyi idő alatt ember nem mondaná meg, mennyit használtam. Külön öröm, hogy a felső vezetésnek volt szíve, és nem a teljesen lelketlen Trendline kivitelt kaptam. Azért mielőtt R-be tolom a DSG-t, elgondolkodom rajta, vajon jövőre már kaphatok-e a cégnél Passatot.

Hátradőlve, tükörből tolatok (a jobb oldali automatikusan lejjebb dől hátramenetben), gyorsan megy a parkolóradarral. Hamar el is hessegetem a passatos gondolataimat, azzal biztos nehezebb lenne parkolóhelyet találni. Áttolom a váltót D-be, és szinte gurulva indulok el. Volt időm megszokni, hogy a DSG szinte azonnal kettesbe vált, amint mozgásban van az autó, így ránt is, ha nagyobb gázzal indulok. Az S mód tovább hagyja forogni, de az nem illik az autóhoz. Ha a sajátom lenne, még óvatosabban bánnék vele, hiszen a váltó javítása kuplungszettel, munkadíjjal akár 300 ezer forint is lehet.

Motorváltozatok


A hatodik generációs, Typ 5C6 kódjelű Volkswagen Jetta 2010 óta van a piacon, a napokban szűnik meg az értékesítése, hiszen érkezik az MQB-alapokra épülő hetedik. A néha A6 kódjellel is illetett Jetta kapható volt 1,6-os, 102 lóerős szívó benzinmotorral is. Akik nagyon a biztosra akarnak menni, és nem zavarja őket a lomhaság, ezt válasszák kézi váltóval. Kicsit bátrabbak rámehetnek a 2,5 literes öthengeres 170 lóerős "big blockra", de annak magasabbak az átírási költségei és drágább lesz fenntartani is. Ezt később az 1,8-as turbós benzines váltotta.

1,2-es vagy 1,4-es közvetlen benzinbefecskendezéses és turbós, jelen esetben még kompresszorral is megfejelt modern benzinmotorokkal árulták. Dízelből 1,6-os és 2,0 literes TDI-kből válogathatunk. Nagyon ritka, de fellelhető hibrid változat is, de annak csak 350 literes a csomagtartója. Magyarországon a 100 ezer kilométer fölött futott példányok 2 és 4 millió forint között mozognak, a megkíméltebbekért akár 6 milliót is elkérhetnek.

Áll a sor a rakparton. Hagyom kúszni az autót, szinte magától araszol, a fékre se nagyon van szükség. A fedélzeti komputer szerint 10 liter fölé nő az átlagfogyasztás, eszembe jut, hogy nem kéne aláírni a következő munkaszerződést. Céget váltok, hátha máshol jár üzemanyagjuttatás is. Kicsit megizzaszt ez az elmélet, kinyitom a napfénytetőt, hátha jobban leszek tőle.

A Jettának továbbra se nagyon van hangja, pedig a dugóból kiérve néhányszor rárúgok a gázpedálra – késésben vagyok. A 160 lóerő turbó, kompresszor és közvetlen benzinbefecskendezés eredménye. Szerencsére a bonyolult technika javításával sem nekem kell majd törődnöm, de ez a Jetta már pont akkor készült, amikor a gyárban is rájöttek, hogy szélesebb vezérműlánc kell a megbízhatóbb működéshez. Százezrenként így is ajánlott lehet a cseréje, de erről inkább beszéljen autódiagnoszta szakértőnk.

Az 1.4 TSI-ről


A Volkswagen 1.4 TSI (EA11 CAVD) turbóval és kompresszorral feltöltött motorját lehet utálni, és szeretni is. Mivel én a műhelyben többnyire a hibás darabokkal találkozom, nem feltétlenül tudok objektív véleményt alkotni róla.

Bármilyen motor legyen is egy autóba építve, egyetlen szabály létezik: csak olyan alkatrész nem romolhat el, ami nincs beépítve. A korszerű közvetlen benzinbefecskendezéses motor alkatrészei jellemzően drágák. Ennél a típusnál erre a jelenségre rátesz a Volkswagen pofátlan cserealkatrész-üzletpolitikája.

Lehetetlen úgy élni a mindennapjainkat, hogy attól rettegjünk, mi romlik el holnap az autónkban, mégis érdemes autóvásárlás előtt tájékozódni az alkatrészárakról, várható szervizelési költségekről. Annak az esélye, hogy valami elromlik az autónkban, a futásteljesítmény emelkedésével egyre valószínűbb.

Néhány alkatrész meghibásodás a teljesség igénye nélkül (a cikkben szereplő CAVD motorhoz)

- Befecskendezőszelepek: meghibásodásuk 200 000 kilométer fölött jellemző inkább. A szórásképük megváltozhat, égéskimaradásos motorüzem a jellemző tünet. Ha cserélni kell, érdemes szettben, vagyis négy darabot.

Cikkszáma: 03C 906 036 M, és kb.  90 ezer forint körüli összegért juthatunk hozzá darabjáért.

- Nagynyomású szivattyú: meghibásodása keverékképzési hibát okozhat. Esetenként a meghibásodása miatt hígíthatja a motorolajat benzinnel, ezért ha emelkedik az olajszint a motorban, vagy túlzottan benzinszagú, akkor lehet számítani a cseréjére. A 03C 127 026 P cikkszámú alkatrészt 96000 forint körül adják.

- Vezérműlánc és kapcsolódó alkatrészei: a korai 1.4 TSI motorok esetén nagyon sok gond volt velük. A sokadik módosított verziókkal elérték azt, hogy - véleményem szerint - 100000 kilométert el lehet autózni biztonsággal két csere között. Sok időnek kellett eltelni ehhez, és sok Volkswagen-tulajdonosnak okozott ez a probléma anyagilag fájó bosszúságot. Szükségmegoldásként el szokták végezni a részleges javítást is, ekkor csak láncot és feszítőt cserélnek.

Precízebb, ám fájóbb a teljes szett cseréje, ami munkaköltséggel együtt meghaladja a 350 000 forintot.

Csak egy kiragadott részlet: a 03C 109 088 E cikkszámú vezérlésmódosító kerékért jelképes 195 000 forintot kell leszurkolnunk. Csak összehasonlításképpen például a Peugeot-nál egy ugyanilyen funkciójú alkatrész kijön 30 000 forint alatt. Rossz fényt vet a márkára az ilyen jellegű extraprofitra való törekvés, bár kétlem, hogy a cikk megjelenésének napján a homlokára csap a VW-konszern valamelyik vezetője, és elszégyelli magát, hogy nem elég, hogy nem sétáltak át a Suzukihoz megkérdezni, hogy ők honnan vásárolják a vezérműalkatrészeiket, de még pótalkatrészként is a reális ár hatszorosát kérik el...

- Turbófeltöltő: A középrészének, tengelycsapágyazásának meghibásodása még hosszú csereperiódus mellett is ritka. Jellemzőbb, hogy a nagy hőterhelés miatt a wastegate-szelep tengelye kopik meg, így akadozhat a nyitása-zárása, ami teljesítménycsökkenéshez vezet.

- Kompresszor: Én magam nem találkoztam kompresszor hibával, az azt meghajtó vízszivattyú kuplungja viszont sűrűbben fogyó alkatrész.

A 03C 121 004 J cikkszámú alkatrész 120 000 forint körül beszerezhető, ha leadjuk a régit, akkor gyári cseredarabként húszezerrel olcsóbb. Ehhez egy X-et kell ütnünk a cikkszám végére. Csak a napi humor kedvéért jegyzem meg, hogy a kompresszorolaj literjének ára 140 000 (ha csekkre írnánk, egyszáznegyvenezer) forint, de csak 0,15 l kellhet belőle, van ekkora kiszerelésben.

- Szívószelep-kokszosodás: 100000-120000 kilométerenként ki kell tisztítani az alábbi módszerrel. Ma már az AUDI-nál gyári technológia, valószínűleg később a Volkswagennél is az lesz (reméljük még azelőtt, mikor az asszonyok otthon az odaégett palacsintát már szemcseszórással pucolják le a serpenyőről.)

- DSG duplakuplungos váltó: a váltó javítása fájdalmas lehet, de egy kuplung javítókészlethez (0AM 198 140 A) hozzájuthatunk 180 000 forint körüli áron. Munkadíjjal, egyéb kiegészítőkkel így is elérheti a 300 000 forintot egy kuplungozás költsége.

A lista nem teljes, találkoztam már megolvadt dugattyúval, egyszerűbb trafóhibával, és olyan példánnyal is, amelyik nagyobb hiba nélkül elment 300 000 kilométert. Inkább a gyengébb, csak turbófeltöltővel szerelt CAXA motoros példányt javasolnám kézi váltóval. De ne feledje, én egy szerelő vagyok aki az ördögöt festi a falra!

Novoth Tibor, Közlekedésgépészeti technikus

Alkatrész megnevezése Alkatrész márkája Bárdi Autó bruttó kisker ár (egységár)
Akkumulátor Exide 36,895 Ft
Levegőszűrő Mahle 4,315 Ft
Olajszűrő Alco 3,334 Ft
Pollenszűrő Mahle 4,964 Ft
Lengéscsillapító / első 1 db Bilstein 25,530 Ft
Lengéscsillapító / hátsó 1 db Bilstein 16,998 Ft
Fékbetét első garnitúra Brembo 15,447 Ft
Fékbetét hátsó garnitúra Brembo 18,896 Ft
Fényszóró (bal) TYC 40,871 Ft
Fényszóró (jobb) TYC 40,871 Ft
Turbófeltöltő, kipufogócsonkkal GP 169,776 Ft
Nagynyomású üzemanyagpumpa Hüco-Hitachi 123,300 Ft

A peremkerületekbe érve a fordulatszámmérő továbbra se nagyon megy 2000 fölé, a fogyasztás tűrhetőbb, 8 liter alá esik. A rosszabb utakon továbbra is kényelmes a Jetta, csupán érdesebb útfelületen kezd el néhány gomb rezonálni az ajtókon. Hiába, ezt az autót sosem gyártották a nagybetűs Európában. A németek felügyelete alatt 70%-ban Mexikóban zajlott a fejlesztés és a gyártás is, de szerelték Kínában, sőt, Oroszországban is készre. Azért ne együk túl forrón azt a kását, mert népítélkezőink 8,13-ra értékelték a Jettát. Kisebb zörgésekre persze ők is panaszkodnak, de egyébként elégedettek.

A hetes út városhoz közeli visszafordítójában hagyom dolgozni a technikát – ezzel már nehéz hülyeséget csinálni. Az opcióként rendelhető sportülések jól tartanak tempósabban vett kanyarban is, ennyi kilométer után a bőrözött részeken sem látni a használat nyomait. A 160 lóerő még emelkedőn, alacsony fordulatszámról is pofátlanul tol, alacsony fordulatszámról. Kicsit el is ragad a hév, a négy tárcsafék szerencsére nagyon jól adagolható, pillanatok alatt megállítja az autót különösebb bólintás nélkül.

Biztonság

A hatodik generációs európai Jetta öt csillagot kapott az EuroNCAP töréstesztjén. A 1300 kilós, merev karosszériájú autó 95%-ra vizsgázott a felnőtt utasvédelemben és 86%-ot kapott a gyermekek védelmére. A gyalogosgázolási teszten már csak 56%-os eredményt ért el, a szélvédő alsó részén és a motorháztető elején érhetik komoly sérülések a a gyalogosokat.  Hat légzsák és az Isofix-rögzítőpontok minden Jettában megtalálhatóak.

Megérkezek az irodába. Hetykén felkapcsolva hagyom a világítást, mert úgyis magától lekapcsol. Nem kell itt már semmivel se törődni, a Volkswagennél megcsinálták az autóipari liftet. Ha kell, hangtalan, elzár a külvilágtól, rossz esetben elszakad rajta, aminek nem kellene. Egy kicsit azért fogyaszthatna kevesebbet. Mondjuk hat litert. Na, majd a másik cégnél.

A tesztautót a Flottaman Zrt.-től kaptuk.

A műszaki adatokért kattintson ide!
   Volkswagen Jetta 1.4 TSI DSG
Üzemanyag benzin
Lökettérfogat (cm3) 1390
Hengerek száma/elrendezése 4/soros
Teljesítmény kW (LE)/1/perc 118 (160)/6000
Nyomaték Nm/1/perc 240/1500-4500
Könyezetvédelmi besorolás Euro 5
Váltó 7 fokozatú, szekvenciálisan is kapcsolható duplakuplungos automata
Végsebesség km/óra 220
Gyorsulás 0-100 km/órára mp 8,5
Kombinált fogyasztás l/100 km 6,4
CO2 kibocsátás g/km 148
Fordulókör átmérő (m) 11,1
Saját tömeg kg 1305
Hosszúság mm 4659
Szélesség mm 1778
Magasság mm 1482
Tengelytáv mm 2651
Csomagtartó l 510
Hatótáv (km) 859 (gyári fogyasztás alapján)
Újkori alapár Ft 4 960 000-tól (1.2 TSI)

Mielőtt bármilyen használt autót megvenne, kérdezze le kártörténetét a Totalcar kártörténeti adatbázisban.