Mindent. Még a legyet is röptében.

Nissan GT-R - 2008.

2017.11.10. 06:08

Az életben kevés dolog olyan biztos, mint hogy mindegy, milyen sportautóról írunk, egy túlmozgásos kommentelő belinkel egy rommá tuningolt Nissan GT-R-t, ami legyorsulja. Itt volt tehát az ideje, hogy kipróbáljunk egyet. Egy szolid, 700 lóerőset.

Felnőtt egy generáció, aki hamarabb látott gyors autót monitoron, mint a valóságban, a GT-R meg egy borzasztó techdemo. A középső kijelzőn még a váltóolaj hőmérséklete is listázható, ha pedig valaha játszott végig komplett hétvégéket Playstationön a Gran Turismóval, az autó maga a kánaán. Módválasztó kapcsolók, nehézségi szintek, az autó mindent megad, amivel a játékot testre szabtuk, csak itt valósághűbb a fizika.

Meg aztán a Skyline GT-R és az aktuális GT-R a munkásosztály hőse: ugyanazt a logót hordja a hátulján, mint apáink unalmas, megbízható családi autói, de ha úgy van, Ferrarikat, Porschékat reggelizik. És amikor a lenézett csóró meg tudja mutatni a gazdag kölyköknek, mindig imponáló, főleg, hogy egy ilyen elsőgenerációs GT-R-t 19 millióért lehetett hazavinni, és - egyenes vonalban legalábbis - gyorsabb volt mindennél, aminek a harmadába került. Pedig a GT-R, mint sportautó, tulajdonképpen rossz.

Kapcsolódó
Etetni kell a bestiát

Etetni kell a bestiát

Bemutató: Nissan GT-R – 2017. - Egy liter per kilométer. Vagyis száz liter százon. Ennyit kér, ha kihasználjuk, amit tud.

És most nem arra gondolok, amikor a Nürburgringen a Nissan legmerészebb hazugságaival sem tudta megfogni a Porsche 911-est, hiszen az átlagvásárló nemhogy a körrekord, de még a Nürburgring közelébe sem fog soha kerülni. Az élmény nem stimmel. A GT-R-janicsárok zászlajára általában egy félelmetes, 400 méteres gyorsulási időt tűznek, aminek reklámértékét a gyár is felismerte, az idei, gyári tuningos Nismo tényleg 2,9 másodperc alatt futja a százat. Ami csodálatos, csak éppen semmit nem lehet vele kezdeni.

Kapcsolódó
911 GT2 RS OMFG

911 GT2 RS OMFG

Ez nem autó, ez egy atomtöltetű, fenyegetően pulzáló, ezerlövetű bálnapénisz a saját, méret után csináltatott, szatén alsógatyánkban.

A sportautózás alapvetően nem a sebességről, hanem az intimitásról szól, vagyis, hogy a kormány rezdülésein, a kaszni billenésein, a fordulatról-fordulatra változó motorhangon át az ember kicsit összesimuljon a géppel. Ezt tudja tulajdonképpen bármelyik Porsche 911, egy Honda NSX, egy Ferrari, ezekben a gép a test meghosszabbítása. A GT-R-rel ellenben akkora eséllyel lehet összesimulni, mint egy téli álmából gázkürttel felkeltett, éhes grizlimedvével.

Kapcsolódó
Kipróbálod – és véged

Kipróbálod – és véged

Nem akarok többé autóba ülni. Innen már minden út lefelé vezet, nincs tovább, vettem BKV-jegyet.

Borzasztó nagy, iszonyatosan merev, a lőrésszerű ablakok miatt alig látni ki belőle, a magas övvonal miatt pedig már-már klausztrofób, de a sebességből nem érezni tulajdonképpen semmit. A gyorsulás onnan van meg, hogy a belső szerveket kalácsba fonja fel a gerincoszlopra, mert amúgy a tudat nem tud mit kezdeni a helyváltoztatással. Áll az autó, aztán egyszer csak megy, a kettő közti agyleszakadás meg nem értelmezhető.

Ezen a ponton nagyon fontos leszögezni, hogy ez nem gyári autó. Persze gyári GT-R-be kisebb eséllyel futunk, mint itthon egy tiszta közbeszerzésbe. Iszonyatos tartalékok vannak a technikában, és az utángyártott alkatrészek piaca akkora, hogy kis túlzással össze lehet rakni egy komplett autót csak tuningalkatrészekből. A GT-R-ezést emiatt hatványozottan sújtja az erősautó-átok: baromi könnyű megszokni a teljesítményt, aztán az extra erő olyan könnyen jön, hogy mindig kicsit többet akar a tulaj. Eleinte csak az elektronikát optimalizálja, aztán jön egy kipufogó, mire észbe kapna, egy karbon kasznis autó gépháztetejét fűrészeli ki, hogy elférjenek a turbók kompresszorházai.

Amikor Dubajban jártam, benéztem egy ilyen műhelybe, a szaki azt mondta, pusztán az elektronika módosításával könnyedén lesz 650 a 480 lóerőből. Ha ennél messzebb merészkedne valaki, már vasakat kell cserélgetni, mert bár a motor könnyedén lesz félelmetesen erős, a hajtáslánc hajlamos szétszakadni. Ez a konkrét darab ma éppen 700 lóerős, de amikor átépítették, 1000-re készítették fel a technikát. Ehhez már a motor minden belsőségét erősítettre cserélték, csak a főtengely maradt, de például a turbókkal is trükközni kellett: ezek a hossztartókhoz nagyon közel vannak, nagyobb csigaházat felrakni macerás, ezért a gyári kompresszor- és turbinaházba gépmunkával építettek komolyabb légszállítású járókerekeket.

Kapcsolódó
Dubajban nincs olyan, hogy elég lóerő

Dubajban nincs olyan, hogy elég lóerő

Láttál a neten egy GT-R-t, ami legyorsult egy vadászrepülőt? Lehet, hogy itt építették.

Jó, a motor erős, de a korai GT-R-eknél előfordult, hogy a rajtautomatika használatával már gyári teljesítmény mellett is feladta a váltó néhány kilövés után. Ebben  erősítettek a kuplungok, az egyes fokozat fogaskereke, a léptetővillák is.  Persze a komplett váltóbelsőség cserélhető, a tengelyek, fogaskerekek, kuplungok, aktuátorok és a diffimerevítők simán elvisznek hatmillió forintot.

A GT-R-ben a hajtáslánc transaxle-elrendezésű, vagyis a váltó hátsó tengelyen van, az első hajtást egy második kardánnal viszik az első tengelyre - hazai GT-R-építő is látott már olyat, hogy az első diffi háza szétnyílt, mint a tubarózsa. Ha valaki kedvet kapott volna, titkos tipp még az első hajtás lekötése: ilyenkor kevésbé feszül be a hajtáslánc, hiszen csak a hátsó két kerék tapad, illetve viselkedik csúszókuplungként, de tartok tőle, nem sokan tudnák elmesélni, milyen érzés egy 1000 lóerő környéki hátsókerekes GT-R.

A tulajdonos Niesz Ferenc sem kifejezetten szereti az autót, inkább csak azért vette, hogy ki tudja húzni a bakancslistájáról. Porschékkal, Subarukkal, BMW-kkel versenyez, tuningolja is őket, alapvetően bármelyiket többre tartja a GT-R-nél, de azt ő is elismeri, hogy annak fényében, mennyire túlárazott egy 911 Turbo, a Nissan a legjobb deal, ha egységnyi összegért a legjobban össze akarjuk szarni magunkat gázadásra. Mellesleg még a visszafogott, 700 lóerős programmal is kikerüli a leggyorsabb gyári Porschékat, és brutálisan néz ki pirosban.

2008 év végi az autó, mindössze 20 ezer kilométerrel, olyan állapotban, amire a művelt angol rámondja, hogy showroom fresh, vagyis, mint amit most hoztak a szalonból. Amikor Ferenc megvette, még be sem járatták a tuningalkatrészeket, sok kilométer azóta sem ment bele. Ez annak is betudható, hogy a környéken legközelebb Inárcson lehet etanolt tankolni. Ezt azért használják, mert az égése során lényegesen kevesebb hő keletkezik, mint a benzinnél, a hőterhelés ebben a léptékben már komoly tétel, igaz, ugyanakkora teljesítményhez többet is kell elégetni belőle. Szintén előny, hogy az etanol kompressziótűrése is jobb, magasabb hőmérsékleten detonál magától, így később következik be kopogásos égés. 

Át is akarják alakítani a befecskendezést, hogy benzinnel menjen, most elég behatároltak a lehetőségek a használat szempontjából. Azt senki sem várja tőle, hogy egy seggel le lehessen vele nyomni a München-Szecsőt, de az kicsit erős, hogy az 55 literes tankot kevesebb mnt két óra alatt szárazra szívja. 26-27 liter környékén indul a fogyasztás, most, hogy letekerték 700 lóerőre. 

Gondolkodtak már azon, hogy miért nem látnak GT-R-eket pályanapokon olyan gyakran, mint Porschét, vagy Ferrarit? Egy ezer lóerő környékére tuningolt Nissan nagyjából tíz, erősebb hungaroringes kör alatt ledarál egy szett gumit, eléget egy garnitúra fékbetétet, elhasznál egy töltet váltóolajat, és máris egymillió minuszban van a kassza, pedig még egy borzasztóan túlfeszített alkatrész sem ment tönkre - és minden probléma a borzasztó súlyra vezethető vissza.

Ferenc sem hisz benne, hogy ez így jó lenne, az ő autójából például a rajtprogramot is kiiktatták, egyrészt tovább él a hajtáslánc, másrészt meg így 700 lóerő környékén erősen megkérdőjelezhető a létjogosultsága. Ha csak a tuningalkatrészeket vesszük, ebben az autóban benne van a vételára még egyszer, vagyis olyan 35 millió forint körül lehet egy 1000 lóerős GT-R-ünk, de ha valakinek elborul az agya, és üzemszerűen, folyamatosan ki akarja használni az autó képességeit, mindent kicserél és megerősít, ami elszállhat, nem lehetetlen 100 ezer eurót belelocsolni a Nissanba.

Hiába üres a reptér, hiába vagy nyolc sáv széles az aszfalt, hiába van csak mindössze két hosszú kanyar, ez itt a csóró Mazdám teljesítményének hétszerese, súlyban pedig a duplája. Az ismerkedős körökben is ott van az érzés, hogy rohadtul nem kéne ezt csinálni, de az elemi kíváncsiság azért motoszkál. És akkor indul a matek: összkerekes, hátul 295-ös gumikkal, ráadásul mindezt irdatlan súly préseli az útra, mi baj lehet, ha csak egy kicsit rásimítok.

Visszahúzom 4-be, 80-körül gurulok, amikor először bátrabban nyomom meg a pedált, és a hatásra nem is kell sokat várni: az erek megfeszülnek, a légzés elnehezül, a kipörgésgátló még 140 körül is vért hugyozik, és meg azon gondolkodom, hogy mentem-e már ilyen gyorsan atombunkerrel. A reptér aszfaltja egész jó, de a GT-R az ólomsúlyával még ezen is úgy pattog, mint amikor flexszel ültetik az öreg Swiftet. Érdekes, hogy cirka 4000-es fordulatig csak a kipufogó artikulálatlan trombitálása hallatszik, aztán amikor megérkezik a töltőnyomás, a szívóhang mindent elnyom, a GT-R meg akkora levegőt vesz, hogy egy gyanútlan Smartot könnyedén berántana.

A legdrámaibb maga az erő leadása, mert a GT-R egyszerűen nem akar elfogyni, minden fokozatban ugyanúgy kitör a vulkán, ugyanúgy felfalja a világot. Állítólag 750 méteren megvan neki a 300 km/óra, egyenes vonalban már egy sportmotor sem igazán ellenfél. Amikor a váltó eltalálja a fokozatot és megjön a töltőnyomás, úgy olyan, mintha sosem múlik el a gyorsulás, sem súly, sem légellenállás nem tudja megakasztani. A második padlógáznál már látható mértékben apadt a tank, 15 percnyi autózás után jó három millimétert lejjebb ment a szintjelző.

130 környékén találom meg a placc két hosszú íve közül az egyiket, behúzom szűkre, tartott gázzal elkezdem nyitni az ívet, a kormány csak fokokra van az egyenestől, amikor megkockáztatok egy fél gázt. Ebben a pillanatban annyira eldobja a hátulját, hogy a felet tekerek a kormányon, hogy a kerekeknek megtalálják az egyenest, jó húsz métert csúsztam, mire ismét betapadt. Nekem kiszalad az arcomból a vér, Ferenc a jobb egyen csak nevet, és mondja, kicsit engedékenyebbre vette a kipörgésgátlót. Hideg már az aszfalt a betyárkodáshoz, slick kéne, és 20-25 fok, akkor lehetne kísérletezni.

Maga a tulaj is azt mondja, hogy ez ebben a formában arra jó, hogy néha kimegy vele megijedni valahova, de egy rendesen megépített 300-350 lóerős Subaru minden tekintetben jobb. Egy Imprezával lehet egy jót autózni, nem kell 2 tonnával birkózni, azt csinálja, amit az ember akar, nem olyan fogalmatlanul ténfereg az íven, mint a Nissan. De legalább lehúzhatja a bakancslistáról.

Ettől függetlenül a GT-R előtt le kell borulni, meg főleg azelőtt, hogy a Nissan ezt 2007-ben így megcsinálta, a hajtás, a futómű, és az elképesztően merev kaszni nem semmi meló lehetett. Még így, hogy 700 lóerő gyilkolja sem recseg vagy zörög semmi, ugyanolyan gránittömb az egész, mint amikor lejött a szalagról. Eszetlen pénzeket szippanthatott fel a fejlesztés, ami nagyon lassan térül meg: lassan tizenegyedik éve árulják ugyanazt a kocsit, igaz, közben volt két erősebb ráncfelvarrás.

Lehet, a gyárival másképp lenne, de ezt a 700 lóerőset szeretni továbbra sem tudom, nekem egyszerűen sok, főleg a súlya, és ez látszik is rajta. Nincs benne semmi finom, semmi könnyed, talán az eleje még jó markáns, de ahogy az ajtók mögött kinő a buldózer-finomságú csípő, az már sehogy sem szép. Ma egy GT-R 31,3 millióról indul, már 560 lóerővel, a hasonlóan erős Porsche Turbo S-ért 57,2-őt kell leszurkolni. Ha egységnyi pénzért kapható rettegést nézzük, a Nissan az év vétele*, ha a különbözetet tuningalkatrészekre költik, akkor meg végképp.

*(Viszont egy fapados 911 Carrera csak 700 ezer forinttal drágább a GT-R-nél, és bár lehet, hogy a Nissan hamarabb eléri a százat, de higgyék el, a sportautózás élménye a 911-esben lesz meg.) 

Az oldalról ajánljuk

Kabrióként és négy ajtóval marad a BMW M8, tisztes sportautóként elkaszálják
  • Hírek

Kabrióként és négy ajtóval marad a BMW M8, tisztes sportautóként elkaszálják

A 8-as sorozat új generációja 2026-ra volt tervezve, de a vezetőség még nem döntött a modell jövőjéről.

január 3., 11:56
Járőrautó mellől indított gyorsulási versenyt egy BMW-s, egy audis és egy toyotás
  • Hírek

Járőrautó mellől indított gyorsulási versenyt egy BMW-s, egy audis és egy toyotás

A járőr egy darabig üldözte a BMW-st, de végül felhagytak a követésével.

január 3., 11:09
Hídnak ütközött egy teherautó az M1-esen, két sávot lezártak
  • Hírek

Hídnak ütközött egy teherautó az M1-esen, két sávot lezártak

A híd szerkezete megsérült, a kár súlyos. A forgalomkorlátozás miatt dugóra kell számítani.

január 3., 13:59
Először csökkent a Tesla éves kereslete
  • Hírek

Először csökkent a Tesla éves kereslete

A Cybertruck sem segített. A részvények így is növekedtek az előző évhez képest.

január 3., 09:43
Két ökör megfeneklett a homokban egy Ferrarival, ökrös szekér mentette ki őket
  • Hírek

Két ökör megfeneklett a homokban egy Ferrarival, ökrös szekér mentette ki őket

Nem túl meglepő módon kiderült, hogy a homokos tengerpart nem a Ferrari California terepe.

január 3., 13:13
Még egy utolsó benzinest a cégnek!
  • Tesztek

Még egy utolsó benzinest a cégnek!Teszt: Skoda Octavia Combi 1.5 TSI DSG mHEV - 2024.

Egyre jobb villanyautókat dob piacra a Skoda, de azok sem nyitnak be hozzájuk hiába, akik benzinesre vágynak egy dízel fogyasztásával.

14 perce
Minimális álcával tesztelik az új Volkswagen T-Roc-ot
  • Hírek

Minimális álcával tesztelik az új Volkswagen T-Roc-ot

A T-Roc második generációját még idén bemutatják.

január 3., 08:05
Szombattól legálisan lecserélheted a halogént LED izzóra
  • Hírek

Szombattól legálisan lecserélheted a halogént LED izzóra

De nagyon nem mindegy, hogy milyenre.

január 3., 13:56
Köszi, belső égés és SUV-k: 40 éves eladási rekordot dönthet a Mazda az USA-ban
  • Hírek

Köszi, belső égés és SUV-k: 40 éves eladási rekordot dönthet a Mazda az USA-ban

A japán gyártó szinte kizárólag különböző hobbiterepjáróknak köszönheti a sikerét.

január 3., 16:12
A luxus-SUV-k elszívják a levegőt a luxusszedánoktól
  • Hírek

A luxus-SUV-k elszívják a levegőt a luxusszedánoktól

Harmadával csökkentek a luxusszedánok eladásai 2024-ben. Nem a vásárlóerő szűnt meg: a drága SUV-kből egyre többet adnak el.

január 3., 06:13
Alig jelent meg, máris lecsapták az új Dodge Charger Daytona tetejét
  • Hírek

Alig jelent meg, máris lecsapták az új Dodge Charger Daytona tetejét

Állítólag így is 2,6 tonna az elektromos kupé, várjuk, mennyi lesz az átalakítás után.

január 2., 06:39
A bérlőknek nem kell villanyautó
  • Égéstér

A bérlőknek nem kell villanyautó

Sződi János nem csak a MűhelyPRN-ből ismert Avalon szerviz tulajdonosa, de az Autókölcsönzők Szövetségének elnöke is.

január 3., 16:12
2025-ben jöhet a 9. generációs Hilux, már a nevét is tudjuk
  • Hírek

2025-ben jöhet a 9. generációs Hilux, már a nevét is tudjuk

A hetedik generáció Hilux Revo, a nyolcadik Hilux Vigo néven futott.

január 2., 07:39
Elkezdte ütni a sofőrt a részeg utas, baleset lett a vége
  • Hírek

Elkezdte ütni a sofőrt a részeg utas, baleset lett a vége

Az Egri Járási Ügyészség a férfit a közlekedés biztonsága elleni bűntett elkövetésével vádolja.

január 3., 07:13
Öt liter körül az egész családdal
  • Tesztek

Öt liter körül az egész családdalTeszt: Škoda Octavia Combi 2.0 TDI DSG

Kevés biztosabb pont létezik az Octaviánál, ráadásul minden generációval feltűnően modernebbé válik, így nem csoda, hogy uralja a piacot.

január 3., 06:10
Toyota Landc Roomy: a legaranyosabb autó vadkempingezéshez
  • Hírek

Toyota Landc Roomy: a legaranyosabb autó vadkempingezéshez

Az alapból is kedves Toyota Roomy kapott egy izgalmas off-road csomagot.

január 2., 05:58
Maradt egy kis régi olaj, beletölthetem-e az új kocsiba?
  • Olajdoktor

Maradt egy kis régi olaj, beletölthetem-e az új kocsiba?

A viszkozitás ugyanaz, de más a minősítése. Utántöltésre használhatom azért?

január 2., 15:51
Két egybeépített WRC motor hajtja a Genesis Le Mans-i versenyautóját
  • Hírek

Két egybeépített WRC motor hajtja a Genesis Le Mans-i versenyautóját

Nem ideális megoldás, de vannak előnyei.

január 2., 09:59
Lezúzott a suzukis egy vasúti sorompót, majd lelépett a helyszínről
  • Hírek

Lezúzott a suzukis egy vasúti sorompót, majd lelépett a helyszínről

A rendőrök már keresik az autóst, a lakosság segítségét kérik.

január 2., 11:41
Felrobbant egy tüzijátékokkal megrakott Cybertruck Las Vegasban
  • Hírek

Felrobbant egy tüzijátékokkal megrakott Cybertruck Las Vegasban

Nincs kizárva, hogy terrorcselekmény volt.

január 2., 08:56
Megveheted Bill Clinton páncélozott, elnöki limóját, és ez baromi nagy szó
  • Hírek

Megveheted Bill Clinton páncélozott, elnöki limóját, és ez baromi nagy szó

A speciális, dollármilliókból átalakított Cadillac Fleetwood az egyetlen elnöki limuzin, vagyis First Car, ami végül a privát szektorban landolt.

január 2., 14:19
Ködös időre figyelmeztet a Magyar Közút
  • Hírek

Ködös időre figyelmeztet a Magyar Közút

A köd miatt akár 100 és 300 méter között lehet a belátható út hossza.

január 2., 12:21
Ónos eső érkezik, korcsolyapálya lehet az utakból
  • Hírek

Ónos eső érkezik, korcsolyapálya lehet az utakból

Hidegfront hoz magával csapadékot, érdemes lesz óvatosan közlekedni.

január 2., 18:03
Autóból, menet közben lőtték a tűzijátékot az Üllői úton
  • Hírek

Autóból, menet közben lőtték a tűzijátékot az Üllői úton

Egy E39-es BMW tetőablakán át repültek magasba a rakéták.

január 2., 13:18
4,3 millió autót adott el a BYD 2024-ben, ami 41 százalékos növekedés
  • Hírek

4,3 millió autót adott el a BYD 2024-ben, ami 41 százalékos növekedés

Ennek viszont alig 10 százalékát értékesítették külföldön.

január 2., 16:49
Ford Capri – 2024.
  • Tesztek

Ford Capri – 2024.

január 3., 13:34
Hyundai Creta Electric - 2025.
  • Hírek

Hyundai Creta Electric - 2025.

január 3., 16:08
Olcsó Ford Focus raliautó
  • Hírek

Olcsó Ford Focus raliautó

január 3., 17:50
Neked ajánlott