Patikaúj Škoda 170 ezer kilométerrel
Škoda Octavia III Combi 2.0 TDI - 2015.
Sok minden változott, amióta legutóbb írtam. Wannabe-német álértelmiségi pózerből megfontolt emberré váltam. Megszületett Benedek, én pedig már tudtam, hogy innentől kezdve minden más lesz.

Karaktergyilkosság 12 millióért
Új típusjelzés, minőségi szolgáltatások, akkreditált komornyik minden eladott példányhoz. Szintet lépett a Ford? Most biztos nem.
Maradtam a cégnél, még annak ellenére is, hogy a Péter simán megkapta a Vignale Mondeót. Bevallom, ez kicsit rosszul esett, de hát tudják, hogy van ez. Péternek a karrier jutott, nekem meg a család.
Új év, új célok. Elhatároztam, hogy többé már nem pózerkedem, első a család. Meg kell változnom. Persze, mindent csak módjával akartam. Tudják, többször levinni a kutyát, szelektíven gyűjteni a szemetet, ilyesmik. De az élet nagy tréfamester, a Jettát villámsebességgel söpörték ki alólam, egyik napról a másikra már egy fehér színű, dízel Octaviában ültem. Nekem reszeltek, hol a kötél?
Turbó, kompresszor, vezérműlánc és DSG
Az első kettőtől erősebb lesz a motor, az utóbbi kettő viszont tönkremehet és akkor lesz egy új barátod: a szerelő, aki imádni fog.
A főnököm megnyugtatott, hogy semmi probléma, csak 170 ezer kilométer van benne. Sértett emberként vágtam be magam a fehér koporsóba. Azzal nyugtattam magam, hogy legalább a gyerekkel majd könnyen el tudunk menni biciklizni. Felnevettem, mert már húsz éve nem ültem biciklin. Na persze, majd pont én fogom összeolajozni magam. Közben észrevettem, hogy napfénytető sincs, és úgy felszökött a vérnyomásom, hogy gondoltam, rágyújtok. A Jettában is megtettem párszor, nem is vették észre, hehe. Az öngyújtó kifogyott, de talán nem is baj, az előző marha úgy vigyázott erre az autóra, mintha a sajátja lett volna. Ez valamelyest tiszteletet ébreszt bennem.
Útközben beírok a csoportba, lesz-e valami, de már megy a szavazás, ki vezet majd este. Ferinek szülinapja lesz, de ezek a szarháziak rám dobták a legtöbb szavazatot. Na nem baj, jót röhögnek majd, amikor a Gozsdu előtt megáll ez a fehér cseh csoda. Talán még azt is megkérdezik, kétezerből el tudom-e őket vinni a Keletiig...
Mire leszáll az este, már belerakok 150 kilométert az autóba. Pont annyit, ahány lóerő szerepel a forgalmiban, mégis jobban megy, mint a Jetta. Ezt már a haveroknak mondom, de nem igazán veszik a lapot. Balázsnak még meg is remeg egy kicsit a jobb szeme. Próbálok menteni a plusz 110 Nm-rel meg a mínusz 100 kilóval, de csak röhögnek. „Elbuzultál, dízelkombival jársz!” „Hol a kalapod škodás bácsi?” Én pedig csak szánalmas, részeg szar alakokat látok. Nem jövök többet!
Škoda Octavia III modellek
A harmadik generációs Škoda Octaviát még gyártják, a cikk írásakor modellciklusa delén jár, éppen nem rég esett túl a faceliften. Az új változatot az osztott első lámpákról lehet felismerni.

A turbós benzineseknél közismert a kokszosodási és a vezérműlánc-probléma, de az Octaviánál már úgy tűnik, kezd sokkal megbízhatóbbá válni a technika, amit a nagyon magas, 8,26-as Népítélet-átlag is jelez. A vízpumpa, a vezérlés feszítőgörgői és a tempomat általában már a garanciaidő alatt cserés, az újabb alkatrészek már beszámolók szerint jobban bírják a strapát.
A tesztelt autóban csupán első fényszóró izzókat, az első féktárcsákat és fékbetéteket kellett cserélni a kötelező olaj- és szűrőcseréken kívül. Érzetre is remekül tartotta magát az autó és szemre is simán letagadhatott volna előttem bő 100 ezer kilométert is. Aki nem akar hazardírozni, annak még árulták ezt az Octaviát is 1,6-os szívó benzinessel, de a hazai használtpiacon gyakorlatilag fellelhetetlen. Dízelekből már az 1,6-os is bőven elég, a tesztben szereplő kétezres 150 lóerős dízel szinte túlzás.
Végre hazaérek, gondoltam, ha már nem ittam semmit, könnyebben megy majd az alvás. Órákig csak forgolódom, félálmomban eszembe jut, milyen volt, az első napom a cégnél. Tökéletesnek éreztem az életemet. Elvakított a sok juttatás, a fancy iroda, közben észre se vettem, hogy milyen emberekkel veszem körül magam. Tényleg ilyen lenne az élet közel harminc évesen?
Hajnaltájt elegem lett, furcsa bizsergés tört rám, így gondoltam, beülök az Octaviába. Nem is tudom mikor csináltam utoljára ilyet. Céltalanul nekiindultam a városnak, benyomtam valami depressziós tracklistet a szpotifájról és csak krúzoltam a rakparton. A hifi szólhatna jobban is, de feljebb tekerve elfogadható. Közben megtaláltam a menüt, ami kiírja, mennyit fogyasztott eddig az autó: 6,2 liter. Városban, csúcsforgalomban, sietve.
Škoda Octavia III. 2,0 TDI forgalomba helyezési és honosítási költségek [Ft] | |
Vagyonszerzési illeték | 82 500 |
Forgalmi | 6 000 |
Törzskönyv | 6 000 |
Eredetiségvizsgálat | 18 500 |
Regadó | 81 900 |
Rendszám | 8 500 |
Kötelező biztosítás (25 éves fiatal, 2 éves jogsi) | 89 801 Ft-tól |
Elkezdett érdekelni, mit is tud a kocsi, ha egy kicsit meghajtom, mert akárhogy is próbáltam utálni a morgó hangját a TDI-nek, tényleg jobban ment, mint a Jetta. Hajnali ötkor nincs is jobb úti cél, mint a Hármashatár-hegy, – gondoltam – és a Szépvölgyi felé vettem az irányt. A Fenyőgyöngyénél lévő meredeknél lepadlóztam, ahogy kell, és valami furcsa eufória lett úrrá rajtam. Ez az autó kanyarodik, feszesen tartja magát még ezen a szar úton is, és csak megy, megy és megy.

Az utolsó kanyarban kilép elém egy vaddisznó, félrerántom a kormányt, felszökik az adrenalin. Az a mamlasz öngyilkos-jelölt úgy ledermedt, mintha azt hitte volna, hogy a mennyországból szállt volna le hozzá a makkok őrzőszentje.
Biztonság
A harmadik generációs Škoda Octavia gond nélkül hozta az öt csillagot az EuroNCAP töréstesztjén. Az Octavia remekül megvédi az autó felnőtt utasait (93%-os eredmény), csupán az oszlopnak sodródást szimuláló tesztnél látták úgy a mérnökök, hogy a sofőr felső teste a szokottnál kisebb biztonságban lehet.
Az Octavia már alapáron is sok légzsákkal érkezik, a vezető még térdlégzsákokat is kap. Két Isofix jár a két szélső ülésre a második sorban, és természetessen az EU szabványoknak megfelelően ESP és ABS van a legolcsóbb változatokban is. A legújabb Octaviák már akár full-LED fényszóróval és távolságtartó tempomattal is rendelhetőek.
A hegytetőn már a felkelő nap fényében szívom el életem utolsó cigarettáját. Mostantól minden más lesz. Mondtam ki ezúttal hangosan, valami dokumentumfilmben azt hallottam, a kimondott szavaknak hatalmas ereje van.
Hazafelé beugrok a lidibe, gondoltam meglepem a családot egy kis reggelivel. Csak a teljes kiőrlésű cuccok között válogatok, viszek egy kis articsókát is. Közben arra gondolok, hogy tök jó, hogy kiírják az egységárakat is, tiszta tudatos vásárló vagyok. Még a pénztár előtt belerakok a kosárba egy leárazott susogós melegítőt is. Az Octaviában már úgy sincs bőr, jó lesz ez is.

A szatyrokat inkább a lábtérbe rakom, mert a csomagtérben (610 liter, EMBER!) csak szanaszét repülnének. Hazafelé már a start-stopot se kapcsolom ki, úgyis újra aktiválja magát minden indításnál. Már a manuális váltó se zavar, de a ház körüli jobbkezeseknél még könnyen lefulladok kettesben. Hozzá kell szokni. Ági aggódva vár otthon, a Feriék már rég kiposztolták a tegnap estét. Végül megnyugszik, örül a kedvességnek, Lili pedig először eszik szilárdat. Foglalkozok még egy kicsit a gyerekkel, délután a csendes pihenőben végre elnyom az álom. Hosszú nap volt.

Másnap reggel fagyott, a bankkártyámmal kezdem el lekaparni a jeget a szélvédőről – ezt még a Feri mutatta nekem egyszer. Elég ratyi egy dolog ez a kapirgálás, elég is lesz annyi, hogy pont kilássak. Már ülnék be az autóba, amikor valaki meglapogatja a hátamat. „Új autó?” – mosolyogva nézett rám egy ötven év körüli forma a saját Octaviája mellől. Mondtam, hogy igen, majd odament az üzemanyagtöltőhöz és kivett a fedél mögül egy jégkaparót. Milyen kedves kis autó ez az Octavia, és micsoda tisztességes ember ez a Béla. Talán tényleg új barátokat kell találnom.
Mit vennénk ha nem az Octaviát?
Tapasztalatból beszélünk, ha nem valami szükségeszközt keresünk néhány százezer forintból, hanem van pár milliónk normális használt autóra, akkor sem könnyebb a helyzetünk - sőt. Ez az Octavia még nagyon új, jól tartja az árát, de joggal, hiszen amint a fotókon láthatják, remek egészségnek örvend közel három évesen is. Na, de mit kapunk hasonló pénzért?
Peugeot 308 SW
Ha stílusra és még több tengelytávra vágyunk, akkor a 308 SW a jó választás. Ehhez is lehet kapni erős és takarékos kétliteres dízelt (ugyanúgy 150 lóerő), a gyengébb 1,6-os szinte ugyanannyiért lehet megkapni a használt piacon. Csendes, elegáns autó, kicsit kisebb csomagtérrel, de több lélekkel. 3,3 milliótól érhetők el a legolcsóbb példányok.
Kia Cee'd SW
A Škoda ideológiájához ez áll leginkább a közel. Kisebb tengelytáv és csomagtartó, középszerű, talán egy fokkal szebb kompakt, igényes, de nem osztályelső belső kidolgozással. A Cee'dhez nincs nagy dízel csak 1,6-os, úgyhogy a fölényérzetet felejtsük el az úton, főleg az 1420 kilós súly ismeretében. Cserébe viszont ilyen fiatalon egyáltalán nem kizárt, hogy még garanciális példányba futunk, ugyanis a Kia 7 évet adott az összes új Cee'dre. A legolcsóbbak 2,5 milliótól indulnak
A harmadik generációs Focus kombit már csak néhány hónapig lehet kapni, így a következő hetekben biztosan lesznek olyan akciók, amikkel akár egy teljesen új autón is érdemes lehet majd elgondolkozni. Ha viszont kijön majd a legújabb, tovább esik majd a használtak ára, úgyhogy ha Focusra vágyna, érdemes még egy kicsit várni. Egyébként ha nem zavarja a kissé kaotikus külső-belső formavilág, akkor egy könnyű, praktikus és erős (2,0 TDCI) kombit kaphat már akár 2 milliótól. Itt a legnagyobb a választék, a számok tekintetében viszont a Focus is alulmarad az Octaviához képest, kisebb a tengelytávja és sokkal kisebb a csomagtartója is.
Škoda Octavia III Combi 2.0 TDI - 2015. | |
Üzemanyag | gázolaj |
Lökettérfogat (cm3) | 1968 |
Hengerek száma/elrendezése | 4/soros |
Teljesítmény kW (LE)/1/perc | 110 (150)/6000 |
Nyomaték Nm/1/perc | 340/1750-3000 |
Könyezetvédelmi besorolás | Euro 6 |
Váltó | 6 fokozatú, kézi |
Végsebesség km/óra | 216 |
Gyorsulás 0-100 km/órára mp | 8,5 |
Kombinált fogyasztás l/100 km | 4,2 |
CO2 kibocsátás g/km | 113 |
Fordulókör átmérő (m) | 10,6 |
Saját tömeg kg | 1279 |
Hosszúság mm | 4667 |
Szélesség mm | 1814 |
Magasság mm | 1465 |
Tengelytáv mm | 2686 |
Csomagtartó l | 610 |
Hatótáv (km) | 1063 (gyári fogyasztás alapján) |
Újkori alapár Ft | 5 443 450 Ft-tól |
Mielőtt bármilyen használt autót megvenne, kérdezze le kártörténetét a Totalcar kártörténeti adatbázisban.

Az oldalról ajánljuk
- Hírek
Vészintézkedések bevezetéséről döntött a hátbadöfött szövetséges
Próbálja levegőhöz juttatni megszorongatott autómárkáit a dél-koreai kormány.
- Hírek
Újra készülhet manuális váltós Ferrari, de ha csak kicsit vagy gazdag, nem kapsz belőle
Gianmaria Fulgenzi termékfejlesztési vezető utalt rá, hogy ez nem elképzelhetetlen a jövőben.
- Hírek
Bezuhant az olaj, sokkal olcsóbbak lehetnek az üzemanyagok?
Trump veri a mellét a csökkenő olajárat látva, pedig nem kéne.
- Hírek
A hibridek vs villanyautók: 65:51
Kevésbé vonzóak a tisztán elektromosok az amerikai vevők számára.
- Hírek
Videó: Így lesz egy laza torlódásból baleset az autópályán
Csak egy kis figyelmetlenség és rossz helyzetfelismerés kell, és máris összecsattan több autó.
- Hírek
Piastri behúzta a mozgalmas Bahreini Nagydíjat, Verstappen csak a hatodik
Történésekben nem volt hiány a szezon negyedik versenyén, de Oscar Piastrit senki sem tudta zavarba hozni.
- Hírek
Megvadult a sofőr: direkt a szembesávba kormányozta az Ignist
A Suzuki vezetőjét kérdőre vonták az eset után.
- Hírek
Május 21-én újra találkozik a hazai autóipar krémje Budapesten, a MOL Campuson!
A konferencia idén a globális trendek hazai hatásaira fókuszál, különös tekintettel azokra a változásokra, amelyek már itt kopogtatnak az ajtón.
- Hírek
Vadiúj pickupot visz az USA-ba a Kia
Nem a tavaly ősszel bemutatott Tasmant viszik Amerikába: egy teljesen új, tisztán elektromos modell készül.
- Hírek
Még idén piacra dobja első modelljét a BYD prémium márkája Európában
Év végére akár két modell is elérhető lesz.
- Közélet
Ennyit költünk a TC flottára egy évben
Kiszámoltuk, egy év alatt mennyit fordítunk a saját autóink fenntartására. Az összeg ijesztő is lehet, pedig az üzemanyagot kivettük a képletből.
- Hírek
A Xiaomi SUV-ja is megkaphatja a forradalmi üvegtetőt
Egy teszt során 12 fokot vert a Tesla Model 3-ra.
- Hírek
A világ legnagyobb akkumulátorgyártójáé lehet a Nio a akkucserélő hálózata
A CATL úgyis erről álmodozik.
- Hírek
A Tesla megjavította a Cybertruckot – rosszabb lett
Csálén álló elem, karcok és égésnyom is maradt a visszahívásban javított Cybertruckon.
- Tesztek
Presztízskérdés a létezéseBemutató: Audi A6 Avant
Mégsem csak az elektromos Audi modellek kaphatnak mostantól páros modell megjelölést. Vezettük a benzines A6-okat!
- Hírek
Trump vámjai jelenthetik az utolsó szöget az Alfa Romeo és a Maserati koporsójában
A Stellantis egyre kevésbé teheti meg, hogy életben tartja a küszködő márkáit.
- Hírek
Blokád alá kerül az Erzsébet híd kedd délutántól (és parkolni is szívás lesz)
Ha jót akarsz, kedd délutántól szerda hajnalig ne akarj átmenni Budáról Pestre vagy fordítva!
- Hírek
Fogadjunk, hogy te is egy ilyen autós játszótérre vágysz!
Ha szeretnél látni élőben egy Mercedes 540K-t, egy 60-as évekbeli versenyautót, vagy akár csak egy Pagoda SL-t, akkor ne hagyd ki ezt az élményt.
- Hírek
India enyhíthet import vámjain, de ezt az ipara nem akarja
Az európai autógyártók nagyot nyernének ezzel, a Tata és a Mahindra viszont csak vesztene.
- Hírek
Felveszi a kesztyűt a rendőrség: az összes elérhető traffipaxot bevetik
A ROADPOL egész Európát érintő sebesség ellenőrzési kampányhoz kapcsolódva 24 órás Speedmarathon is lesz.
- Hírek
Összetört egy Corvette, egy papucs a gyanúsított
Felugratott egy padkára, aztán egy ház oldalába fúrodott egy nő egy Corvette-tel.
- Hírek
Az Audi is leállította átmenetileg az USA-ba irányuló exportot
Várnak, helyzetet értékelnek.
- Hírek
2027-ig tizenöt tisztán elektromos modell lehet a Toyota palettáján
Ráfekszenek a villanyautózásra, de az eredeti tervhez képes óvatosabban.
