Patikaúj Škoda 170 ezer kilométerrel

Škoda Octavia III Combi 2.0 TDI - 2015.

2018.01.24. 06:50

Sok minden változott, amióta legutóbb írtam. Wannabe-német álértelmiségi pózerből megfontolt emberré váltam. Megszületett Benedek, én pedig már tudtam, hogy innentől kezdve minden más lesz.

Maradtam a cégnél, még annak ellenére is, hogy a Péter simán megkapta a Vignale Mondeót. Bevallom, ez kicsit rosszul esett, de hát tudják, hogy van ez. Péternek a karrier jutott, nekem meg a család.

Új év, új célok. Elhatároztam, hogy többé már nem pózerkedem, első a család. Meg kell változnom. Persze, mindent csak módjával akartam. Tudják, többször levinni a kutyát, szelektíven gyűjteni a szemetet, ilyesmik. De az élet nagy tréfamester, a Jettát villámsebességgel söpörték ki alólam, egyik napról a másikra már egy fehér színű, dízel Octaviában ültem. Nekem reszeltek, hol a kötél?

A főnököm megnyugtatott, hogy semmi probléma, csak 170 ezer kilométer van benne. Sértett emberként vágtam be magam a fehér koporsóba. Azzal nyugtattam magam, hogy legalább a gyerekkel majd könnyen el tudunk menni biciklizni. Felnevettem, mert már húsz éve nem ültem biciklin. Na persze, majd pont én fogom összeolajozni magam. Közben észrevettem, hogy napfénytető sincs, és úgy felszökött a vérnyomásom, hogy gondoltam, rágyújtok. A Jettában is megtettem párszor, nem is vették észre, hehe. Az öngyújtó kifogyott, de talán nem is baj, az előző marha úgy vigyázott erre az autóra, mintha a sajátja lett volna. Ez valamelyest tiszteletet ébreszt bennem.

Útközben beírok a csoportba, lesz-e valami, de már megy a szavazás, ki vezet majd este. Ferinek szülinapja lesz, de ezek a szarháziak rám dobták a legtöbb szavazatot. Na nem baj, jót röhögnek majd, amikor a Gozsdu előtt megáll ez a fehér cseh csoda. Talán még azt is megkérdezik, kétezerből el tudom-e őket vinni a Keletiig...

Mire leszáll az este, már belerakok 150 kilométert az autóba. Pont annyit, ahány lóerő szerepel a forgalmiban, mégis jobban megy, mint a Jetta. Ezt már a haveroknak mondom, de nem igazán veszik a lapot. Balázsnak még meg is remeg egy kicsit a jobb szeme. Próbálok menteni a plusz 110 Nm-rel meg a mínusz 100 kilóval, de csak röhögnek. „Elbuzultál, dízelkombival jársz!” „Hol a kalapod škodás bácsi?” Én pedig csak szánalmas, részeg szar alakokat látok. Nem jövök többet!

Škoda Octavia III modellek


A harmadik generációs Škoda Octaviát még gyártják, a cikk írásakor modellciklusa delén jár, éppen nem rég esett túl a faceliften. Az új változatot az osztott első lámpákról lehet felismerni.

A Typ 5E jelű Octavia 2012-ben jelent meg. Ez volt első Škoda, ami a VW-konszern könnyű MQB modulrendszerére épült.  Hamar jött a tesztben szereplő kombi változat is a hatalmas, 610 literes csomagtérrel. Az Octavia továbbra is a csehek legsokoldalúbb autója maradt. A kispénzűek választhatnak 1,2-es TSI-t 82 lóerővel, de bele lehet ülni a tesztben is szereplő 150 lóerős izom-dízelbe is. Van hétsebességes DSG, négykerékhajtás, emelt hasmagasságú Scout változat színezetlen lökhárítókkal és persze a 230 lóerős RS sportváltozatot sem szabad kifelejteni.

A választék tehát bőséges, és az árak sem mentek még le különösebben, mivel jelenleg is futó modellről van szó. Ettől függetlenül mivel népszerű modellről van szó, bőséges a kínálat. Több, mint ötszáz modell közül lehet válogatni a hazai használt autós portálokon. A legolcsóbb 1,2 TSI és 1,6 TDI modellek már 2,5 milliótól elérhetőek, a szalonállapotú, erősebb motorral felszerelt autók ára 7-10 millió is lehet.

A turbós benzineseknél közismert a kokszosodási és a vezérműlánc-probléma, de az Octaviánál már úgy tűnik, kezd sokkal megbízhatóbbá válni a technika, amit a nagyon magas, 8,26-as Népítélet-átlag is jelez. A vízpumpa, a vezérlés feszítőgörgői és a tempomat általában már a garanciaidő alatt cserés, az újabb alkatrészek már beszámolók szerint jobban bírják a strapát.

A tesztelt autóban csupán első fényszóró izzókat, az első féktárcsákat és fékbetéteket kellett cserélni a kötelező olaj- és szűrőcseréken kívül. Érzetre is remekül tartotta magát az autó és szemre is simán letagadhatott volna előttem bő 100 ezer kilométert is. Aki nem akar hazardírozni, annak még árulták ezt az Octaviát is 1,6-os szívó benzinessel, de a hazai használtpiacon gyakorlatilag fellelhetetlen. Dízelekből már az 1,6-os is bőven elég, a tesztben szereplő kétezres 150 lóerős dízel szinte túlzás.

Végre hazaérek, gondoltam, ha már nem ittam semmit, könnyebben megy majd az alvás. Órákig csak forgolódom, félálmomban eszembe jut, milyen volt, az első napom a cégnél. Tökéletesnek éreztem az életemet. Elvakított a sok juttatás, a fancy iroda, közben észre se vettem, hogy milyen emberekkel veszem körül magam. Tényleg ilyen lenne az élet közel harminc évesen?

Hajnaltájt elegem lett, furcsa bizsergés tört rám, így gondoltam, beülök az Octaviába. Nem is tudom mikor csináltam utoljára ilyet. Céltalanul nekiindultam a városnak, benyomtam valami depressziós tracklistet a szpotifájról és csak krúzoltam a rakparton. A hifi szólhatna jobban is, de feljebb tekerve elfogadható. Közben megtaláltam a menüt, ami kiírja, mennyit fogyasztott eddig az autó: 6,2 liter. Városban, csúcsforgalomban, sietve.

Škoda Octavia III. 2,0 TDI forgalomba helyezési és honosítási költségek [Ft]
Vagyonszerzési illeték 82 500
Forgalmi 6 000
Törzskönyv 6 000
Eredetiségvizsgálat 18 500
Regadó 81 900
Rendszám 8 500
Kötelező biztosítás (25 éves fiatal, 2 éves jogsi) 89 801 Ft-tól

Elkezdett érdekelni, mit is tud a kocsi, ha egy kicsit meghajtom, mert akárhogy is próbáltam utálni a morgó hangját a TDI-nek, tényleg jobban ment, mint a Jetta. Hajnali ötkor nincs is jobb úti cél, mint a Hármashatár-hegy, ­– gondoltam ­– és a Szépvölgyi felé vettem az irányt. A Fenyőgyöngyénél lévő meredeknél lepadlóztam, ahogy kell, és valami furcsa eufória lett úrrá rajtam. Ez az autó kanyarodik, feszesen tartja magát még ezen a szar úton is, és csak megy, megy és megy.

Az utolsó kanyarban kilép elém egy vaddisznó, félrerántom a kormányt, felszökik az adrenalin. Az a mamlasz öngyilkos-jelölt úgy ledermedt, mintha azt hitte volna, hogy a mennyországból szállt volna le hozzá a makkok őrzőszentje.

Biztonság


A harmadik generációs Škoda Octavia gond nélkül hozta az öt csillagot az EuroNCAP töréstesztjén. Az Octavia remekül megvédi az autó felnőtt utasait (93%-os eredmény), csupán az oszlopnak sodródást szimuláló tesztnél látták úgy a mérnökök, hogy a sofőr felső teste a szokottnál kisebb biztonságban lehet.


Az Octavia már alapáron is sok légzsákkal érkezik, a vezető még térdlégzsákokat is kap. Két Isofix jár a két szélső ülésre a második sorban, és természetessen az EU szabványoknak megfelelően ESP és ABS van a legolcsóbb változatokban is. A legújabb Octaviák már akár full-LED fényszóróval és távolságtartó tempomattal is rendelhetőek.

A hegytetőn már a felkelő nap fényében szívom el életem utolsó cigarettáját. Mostantól minden más lesz. Mondtam ki ezúttal hangosan, valami dokumentumfilmben azt hallottam, a kimondott szavaknak hatalmas ereje van.

Hazafelé beugrok a lidibe, gondoltam meglepem a családot egy kis reggelivel. Csak a teljes kiőrlésű cuccok között válogatok, viszek egy kis articsókát is. Közben arra gondolok, hogy tök jó, hogy kiírják az egységárakat is, tiszta tudatos vásárló vagyok. Még a pénztár előtt belerakok a kosárba egy leárazott susogós melegítőt is. Az Octaviában már úgy sincs bőr, jó lesz ez is.

A szatyrokat inkább a lábtérbe rakom, mert a csomagtérben (610 liter, EMBER!) csak szanaszét repülnének. Hazafelé már a start-stopot se kapcsolom ki, úgyis újra aktiválja magát minden indításnál. Már a manuális váltó se zavar, de a ház körüli jobbkezeseknél még könnyen lefulladok kettesben. Hozzá kell szokni. Ági aggódva vár otthon, a Feriék már rég kiposztolták a tegnap estét. Végül megnyugszik, örül a kedvességnek, Lili pedig először eszik szilárdat. Foglalkozok még egy kicsit a gyerekkel, délután a csendes pihenőben végre elnyom az álom. Hosszú nap volt.

Másnap reggel fagyott, a bankkártyámmal kezdem el lekaparni a jeget a szélvédőről – ezt még a Feri mutatta nekem egyszer. Elég ratyi egy dolog ez a kapirgálás, elég is lesz annyi, hogy pont kilássak. Már ülnék be az autóba, amikor valaki meglapogatja a hátamat. „Új autó?” – mosolyogva nézett rám egy ötven év körüli forma a saját Octaviája mellől. Mondtam, hogy igen, majd odament az üzemanyagtöltőhöz és kivett a fedél mögül egy jégkaparót. Milyen kedves kis autó ez az Octavia, és micsoda tisztességes ember ez a Béla. Talán tényleg új barátokat kell találnom.

Mit vennénk ha nem az Octaviát?


Tapasztalatból beszélünk, ha nem valami szükségeszközt keresünk néhány százezer forintból, hanem van pár milliónk normális használt autóra, akkor sem könnyebb a helyzetünk - sőt. Ez az Octavia még nagyon új, jól tartja az árát, de joggal, hiszen amint a fotókon láthatják, remek egészségnek örvend közel három évesen is. Na, de mit kapunk hasonló pénzért?

Peugeot 308 SW

Ha stílusra és még több tengelytávra vágyunk, akkor a 308 SW a jó választás. Ehhez is lehet kapni erős és takarékos kétliteres dízelt (ugyanúgy 150 lóerő), a gyengébb 1,6-os szinte ugyanannyiért lehet megkapni a használt piacon. Csendes, elegáns autó, kicsit kisebb csomagtérrel, de több lélekkel. 3,3 milliótól érhetők el a legolcsóbb példányok.

Kia Cee'd SW

A Škoda ideológiájához ez áll leginkább a közel. Kisebb tengelytáv és csomagtartó, középszerű, talán egy fokkal szebb kompakt, igényes, de nem osztályelső belső kidolgozással. A Cee'dhez nincs nagy dízel csak 1,6-os, úgyhogy a fölényérzetet felejtsük el az úton, főleg az 1420 kilós súly ismeretében. Cserébe viszont ilyen fiatalon egyáltalán nem kizárt, hogy még garanciális példányba futunk, ugyanis a Kia 7 évet adott az összes új Cee'dre. A legolcsóbbak 2,5 milliótól indulnak

Ford Focus III kombi

A harmadik generációs Focus kombit már csak néhány hónapig lehet kapni, így a következő hetekben biztosan lesznek olyan akciók, amikkel akár egy teljesen új autón is érdemes lehet majd elgondolkozni. Ha viszont kijön majd a legújabb, tovább esik majd a használtak ára, úgyhogy ha Focusra vágyna, érdemes még egy kicsit várni. Egyébként ha nem zavarja a kissé kaotikus külső-belső formavilág, akkor egy könnyű, praktikus és erős (2,0 TDCI) kombit kaphat már akár 2 milliótól. Itt a legnagyobb a választék, a számok tekintetében viszont a Focus is alulmarad az Octaviához képest, kisebb a tengelytávja és sokkal kisebb a csomagtartója is.
Az autót a Flottaman Zrt-től kaptuk.
A műszaki adatokért kattintson ide!
   Škoda Octavia III Combi 2.0 TDI - 2015.
Üzemanyag gázolaj
Lökettérfogat (cm3) 1968
Hengerek száma/elrendezése 4/soros
Teljesítmény kW (LE)/1/perc 110 (150)/6000
Nyomaték Nm/1/perc 340/1750-3000
Könyezetvédelmi besorolás Euro 6
Váltó 6 fokozatú, kézi
Végsebesség km/óra 216
Gyorsulás 0-100 km/órára mp 8,5
Kombinált fogyasztás l/100 km 4,2
CO2 kibocsátás g/km 113
Fordulókör átmérő (m) 10,6
Saját tömeg kg 1279
Hosszúság mm 4667
Szélesség mm 1814
Magasság mm 1465
Tengelytáv mm 2686
Csomagtartó l 610
Hatótáv (km) 1063 (gyári fogyasztás alapján)
Újkori alapár Ft 5 443 450 Ft-tól

Mielőtt bármilyen használt autót megvenne, kérdezze le kártörténetét a Totalcar kártörténeti adatbázisban.