Nem a BMW-t találták fel
Teszt: Kia Stinger 2.0 T-GDI - 2018.
Ha pár éve bárki is azt mondja, hogy a Kiától kap riválist a BMW, körberöhögik, talán még meg is bélyegzik, mint a falu hülyéjét. Erre itt a Stinger, amit igazán lehet kívánni, amiből van rettentő bestiális, de a lakossági kivitel is vonzó.

Persze hülyeség lenne azzal jönni, hogy a Kia végre megcsinálta az igazán jó BMW-t. A németek most eléggé érzik, nagyon jó autóik vannak, elég csak a 440i-re vagy az 5-ös sorozatra gondolni. A dél-koreaiak tehát nem a jó BMW-t, hanem az első igazán kívánatos Kiát készítették el. Mert a Stingernek szinte nincs olyan szöge, ahonnan ne mutatna nagyon jól. Nagyon jók az arányai: viszonylag kicsi első-, és valamivel nagyobb hátsó túlnyúlással rajzoltak egy kupétetős ötajtóst. Méretét tekintve olyan területen vadászik, ahol kevés az ellenfél. Az A5-ös Audinál, 3-as és 4-es BMW-nél nagyobb, az 5-ösnél kisebb, az Alfa Giulia szinte törpének tűnik hozzá képest.
Elöl a tigrisorr-maszk pepita mintázatot kapott, a lökhárító két szélén egy-egy jókora orrlyuk, a géptetőre is jutott két kamubeömlő. Hátul óvatos kis szpojler húzódik a fényszórók fölött – egyedül azt nem értem, miért kellett a lámpák piros műanyagját befuttatni az autó oldalára. A kétliteres alap benzines is ugyanúgy kétszer két kipufogóvéget kapott, mint a V6-os, csak jóval kevésbé pokolfajzat a hangja. Nem túl agresszív, de sportos és dögös autó, ami nem egy innen-onnan összeszedett óriási nyúlás, van saját egyénisége.
A beltér nagyjából azt hozza – legalábbis anyaghasználatban –, amit a német prémiumoknál látunk, némi műanyag mellett inkább a bőr és a fém van túlsúlyban. A kormány karimája pont jól eltalált, a fogásnál perforált a bőr, fém füleket pöckölgetve is válthatunk. A kéttónusú belső nagyon jól áll a Stingernek, a nagy kerek légbeömlőkkel és fémes gombokkal ízléses, egyszerű belteret kapunk, amelyben lényegében csak a kicsit bénán elhelyezett központi kijelzőbe tudnék belekötni.
Az ülések jól tartanak, hosszú távon kényelmesek, az ülőlapjuk is elég hosszú – ezen amúgy sokan spórolnak, a Kia szerencsére nem lépett be ebbe a társaságba. Az első pár amúgy szellőztethető, fűtés hátra is jutott. Inkább négy személynek kényelmes, de nekik elöl-hátul elegendő lábteret kínál – 180 centinél jóval magasabbak kicsit fejben érezhetik kevésnek a Stinger hátsó sorát. A csomagtartó alapterülete elég nagy lenne, de a kupés tetővonal miatt alacsony, 410 litere nem a nagy méretű pakkok otthona.
Gyakran ismételgetett tétel, hogy sportos autó az alapmotorral az igazi. Ez nyilván örök érvényű igazságként nem szögezhető le, és a Stinger sem rossz ám a 3,3-as V6-ossal, összkerékhajtással. A tesztautóban lévő kétliteres T-GDI turbómotor viszont egyértelműen mindenre elég, a hátsókerékhajtással és részlegesen önzáró diffivel még huligánkodásra is. Alapból nagyon csöndes, a hangja ötezres fordulat környékén kezd megjönni - ekkor sem kell üvöltésre számítani, és olyan generált hörgés sincs benne, mint mondjuk az Audi A5-ösben, de egyszerű sornégyeshez képest kellemesen szól.
Jaguar a Lidiből
Árban sehol nincs a német GT-khez képest, miközben minőségben gyakorlatilag egy a liga.
A 255 lóerő és a 353 newtonméter minden körülmények között elég, autópályatempónál kétezer körül forog percenként, 140-nél is síri csend uralkodik. Országúton sincs gond az előzésekkel, a nyolcsebességes váltó finoman, gyorsan kapcsolgat. Valahogy mindig olyankor jut a kezeim közé érdekes, az átlagosnál erősebb autó, amikor váratlanul leszakad néhány centi hó, ami persze nem feltétlenül áldás: az Audi TT RS-t például nem tudtam rendesen kiautózni, ahhoz túl drága játékszer, hogy egy csöndes borsodi kanyargóson állítsam be két fa közé. De legalább most a Stingert ki tudtam próbálni hófödte szerpentinen: bekapcsolt elektronikákkal is képes eltenni a seggét akkor is, ha épp nem akarom, cserébe elég kezes, viszonylag könnyű összeszedni. Közben azért egy-két adrenalinfröccsöt kap a sofőr, de hamarabb tűnik fel, hogy visszább kéne venni, mint hogy baj legyen.
A hátsókerekes Stinger szárazon, nem keresztbemenési célzattal is tud élvezetes lenni. Nagyon jól fordul, bár a kormány szervózását az én ízlésemhez túltolták kicsit, de kimondottan jó érzés kanyarról kanyarra fűzni. A kaszni torziós merevségébe bele lehet kötni: nem is kimondottan a napi közlekedésnél vettem észre, hanem a parkolóházba be- és kihajtásnál, illetve kátyúkon való lassú átlépkedéskor, hogy bizony mocorog az ajtókéder, egyértelműen felismerhető hangok jelzik, hogy lehetne ez merevebb.
A fogyasztás is elviselhető, erős, kétliteres turbómotortól a tíz liter körüli értékek teljesen rendben vannak. Nekem 8,8 környékére sikerült levinnem, még csak nem is kellett hozzá papásan közlekedni, elég volt kicsit óvatoskodni a gázpedállal. Taposva persze megjön az étvágy, 14-et is ki lehet belőle nyomni, de a tudomány jelen állása szerint menést még mindig csak üzemanyagból lehet csinálni.
Ha megnézzük a Stinger árcéduláját, elsőre megrökönyödhetünk, hogy még a belépőszintű, EX felszereltségű kivitel is 12,5 millió – basszus, ki fizetne ennyit egy Kiáért? GT Line szinten már 14,2-be kerül a kétliteres hátsókerekes. Ha viszont nemcsak a márkajelzést nézzük, hanem hogy milyen technikát, mekkora autót és milyen felszereltséget kapunk ennyiért, más a helyzet. A BMW-nél a hasonló teljesítményű (252 lovas), automata, négyajtós, kupéformájú 430i-t 14 körül kapjuk meg, de az jóval kisebb, Audiéknál az A5 Sportback 252 lóerővel, elsőkerékhajtással 13,6 körül indul, de a Kia annál is tágasabb.
A GT Line-os Stingerhez ezért a 14,2 milliós árért többek közt egy sor vezetéstámogató extrát (sávtartó, autonóm vészfék, holttér-, és hátsó keresztforgalom-figyelő, stb.), valamint adaptív ledes fényszórót, 360 fokos kamerarendszert, head-up kijelzőt is kapunk. És ott van még a hét év garancia.

Az oldalról ajánljuk
- Tesztek
Fedetlen hétköznapok a jólét jegyébenHasználtteszt: Volkswagen Golf VI Cabriolet 1.4 TSI - 2012.
Minden prózai fröcsögést hátra dobva lássuk meg a lényeget: a kabrió nem csak menőzésre, de az egészségi állapotunk javítására is alkalmas.
- Hírek
A Red Bull szerint Lawson lefokozása Verstappen érdekeit is szolgálja
Ennek ellenére a pilótacserének maga Max Verstappen sem örült.
- Hírek
Az amerikaiak 67 százaléka nem venne Teslát, Elon Musk az egyik fő indok
Ez derült ki a Yahoo News és a YouGov új kutatásából.
- Gumidoktor
Drága a német felni a Skodára, vegyek inkább tajvanit?
Minőségibb annyival a Dezent, hogy megérje a felárat a Hijoinhoz képest?
- Közélet
5 autó, aminek őrült tempóban szállt el az ára
Azt hiszed, hogy értelmes áron vehetsz R5 GT Turbót vagy E46 kabriót? Gondold újra. Váratlan tempóban dráguló autók következnek.
- Hírek
Kimaxolták a Porsche egyedi kéréseit ezen a 911 S/T-n
A kivitelezés 10/10, az ízlés szubjektív.
- Hírek
Trump vámjai miatt eltűnhetnek az olcsó autók az USA piacáról
Ebben a kategóriában a tarifák miatti áremelkedés mértéke 5855 dollár, azaz 2,2 millió forint is lehet.
- Hírek
A Nissan és a Dacia is saját verziót épít az elektromos Renault Twingóból
A Dacia változata 18 ezer euró (7,2 millió forint) alatti áron indul majd.
- Közélet
Elvárható-e, hogy észrevedd a bajt?- Segitség, átvertek!
Erzsébet néhány hete vásárolta ezt a Nissan Micrát, de a birtoklás első pillanatától kezdve csak hibákkal találkozik.
- Hírek
Szolidaritásból vásárol Teslát az Egyesült Államok Olaj- és Gázipari Szövetségének elnöke
Még ő is poénkodik azzal, hogy ilyen őrült világot élünk, hogy neki kell Teslát vennie.
- Hírek
Rajzolt magának rendszámtáblát, mert így mégiscsak „szabályosabb”
Támadhatatlan logikát támadtak meg a rendőrök Tapolcán.
- Hírek
Menekült a rendőrök elől, halálos balesetet okozott egy nő Fejér vármegyében
Soha nem volt jogosítványa, az autón pedig nem működött a világítás.
- Hírek
Édes-savanyú hírt kaptak a magyarországi akkumulátorgyártók
Lassan beindulhat az akkumulátorgyártó ipar, de a fejlődés macerás lesz.
- Technika
A szőlőtőke mellől szedtük kiMűhelyPRN: Renault 5 1,6D – 1988.
Van, aki 50 ezer forintos autóval akar elindulni a Budapest-Bamako futamon, most kiderítjük, mennyit kell még költeni rá ahhoz, hogy rajtkész legyen.
- Hírek
Brabus Merci ellen gyorsult a Porsche 911 Turbo, végül a fal nyert
A Hollandiában rendezett gyorsulási verseny egyik futama nem sikerült túl jól.
- Belsőség
Hullára tört moslék 30+ millióért
Oda kell menni, meg kell nézni. Roadmovie 38.
- Események
Durva a felhozatal: itt egy csomó klassz verda, amikért megéri kimenni az AMTS-reAMTS 2025 – Nulladik nap
Skyline GT-R-t, S1-es Audi Quattrót, 100 éves veteránt vagy egyedi Legót keresel? Az AMTS-en mindet megtalálod!
- Hírek
Vigyázat! Veszélyes szőnyegek keserítik meg a Lucid tulajok életét!
A gyártó szerint a probléma megoldhatatlan!
- Hírek
Szélesített, emelt hasmagasságú VW Golf R-t tesztelnek a Nürburgringen
Ez mi lehet?
- Események
Az év első Parkoló Parádéján az európai büszkeségé a főszerep!
Május elején az európai büszkeségektől dagadó mellkasunk mellé új programokkal is készülünk!
- Hírek
Elektromos A3-ban gondolkodik az Audi
Elismserték, hogy az A3 méretosztályában tervez piacra dobni egy új elektromos autót.
- Hírek
Félelmetesen megpúpozott, gigászi trélerekkel szállítják az autókat Kínában
Videó is készült az egyik ilyen, durván túlpakolt kamionról, ami egyszerre nagyjából 60 tonnányi autót szállít épp.
- Hírek
Árokba csúszott egy kamion az M4-esen, az érintett lehajtót lezárták
A főváros hivatásos tűzoltói áramtalanították a járművet.
- Hírek
Az Alfa Romeo legnépszerűbb modellje a Junior, érkezik a Q4 verzió
A marketingigazgató szerint ez csak növeli a népszerűségét.
