Karnyújtásra a Kodiaq-tól
Skoda Karoq 2.0 TDI 4x4 – 2018.
A Skoda Karoq egy teljesen új autó, már amennyiben egy MQB-platformra épülő, a Seat Atecával és a VW Tiguannal rokon SUV még új lehet. Benzinmotorral és elsőkerék-hajtással már próbáltuk és szerettük, most a nagy TDI-n a sor, 4x4-es hajtással és DSG-váltóval.

A Skoda modellpalettáján az imádnivaló gnóm, a Yeti helyét tölti be a Karoq, méghozzá teljesen. Valamivel hosszabb és szélesebb, belül pedig tágasabb is, mint az előd, de ami ennél is fontosabb, hogy a hosszabb Kodiaq SUV-hoz hasonló arculatot kapott.
Persze nekünk hiába hiányzik az ős-Yeti négyszemű furcsasága, már annak a faceliftje is mutatta, hogy a vevők sokkal kevésbé igénylik a különc formákat, mint az újságírók. A Karoq ennél is továbbmegy, éles, de kellemes vonalaival, jó anyagminőségével és egy csomó technikai újítással – meg az árával is, ami könnyen meglódul az ég felé, ha szorgalmasan pipálgatunk az opciós listán.

Menet közben az első, ami feltűnik, hogy milyen kellemesen rugózik a Karoq. Még a tesztautó viszonylag nagy, 18 collos felnijeivel is szépen lépi át a kátyúkat, a hazai úthálózat azon szakaszain is, amelyek burkolatát utoljára talán a rómaiak idejében cserélték.

A kétliteres TDI motor ugyanúgy 150 lóerős, mint az 1,5-ös, TSI benzines, de alacsony fordulaton nagyobb nyomatéka (340 Nm) miatt erősebbnek érződik. Padlógázra egy hirtelen és nagyobb lökés erejével lódul meg, hiába nehezebb a dízelmotor és az összkerekes hajtáslánc plusz súlya miatt, érzetre legalább olyan jól megy.
Viszont hangosabb is, főleg kihúzatva, gyorsításkor zavaró a közös nyomócsöves motor kerregése, morgása. Autópályán, egyenletes tempónál bőven az elviselhető szint alá halkul, ami a hétfokozatú DSG hosszú végáttételezésének is köszönhető.

Szintén a hét, jól eltalált váltóáttételnek, illetve a DSG-t vezérlő számítógép alapvetően takarékos üzemre írt programjának tudható be, hogy az összkerékhajtás és a másfél tonnás saját tömeg ellenére 6-7 liter között alakul a fogyasztás.
A 4x4-es hajtás előnyeit viszont még a késői télben sem igazán sikerült kihasználni, bár a nagy havak pont elkerültek. A Haldex rendszer kuplungja csak akkor küld nyomatékot a hátsó kerekekre, ha az elsők már kipörögnének: tehát a hazai viszonyok között nagyon ritkán.
Terepre ritkán merészkedik egy tipikus Karoq-vásárló, pedig a Yeti ebben is elég jó volt. Ugyan a somogybabodi offroad-fesztivál részvevői között nem lesz sok az új Skodából, a dzsembori parkolójából az aszfaltos útra azért elég magabiztosan visszatalál majd. Különösen a 4x4-es kivitel, amelynek hajtását off-road vagy havas útviszonyokra optimalizált programmal is használhatjuk. Extra alsó védőburkolat is rendelhető a Karoq-hoz, akár a kétkerekes modellekhez is, 50 ezer forintért. Ez jól jöhet, ha a hétvégi telekhez földút vezet.
Aszfalton is kellemes vezetni a Skoda SUV-ot, de inkább a könnyedség és egyszerűség ugrik be róla, mint a dinamizmus és sportosság – utóbbira a Seat Atecát hangolták a konszern hasonló modelljei közül. Könnyű és pontos a kormányzás, de visszajelzést alig ad, a futómű komfortosabb beállítása pedig nem csak úthibákon, de a nagyobb kanyardőlésen is érezhető.
Használhatóságban, utasterében vagy a mindennapokban a dízel és összkerekes változat nem sokban különbözik a kétkerekes benzinestől – ez is szuper családi autó. Tologatható, állítható támlájú és dönthető hátsó ülésekkel, tágas utas- és csomagtérrel a Karoq simán helyettesít egy egyterűt vagy középkategórás kombit is. Ebbe is rengeteg jutott a Skoda okos kiegészítőiből, és ugyan a kivehető zseblámpa, a jégkaparó, vagy az üdítő egykezes nyitását biztosító pohártartó szimpla parasztvakításnak tűnhet, a mindennapokban nagyon tud nekik örülni az ember.
Ahogy a kitűnően használható infotaiment rendszer, a jól hangolt vezetési segédletek és az áttekinthető műszerfal is feszültségektől mentes, vidám kilométereket ígér. Kicsit talán már többet is. Ez a motor-váltó-hajtás kombináció 8,8 millió forinttól indul a Karoq kínálatban, a tesztautó viszont egy bőven tízmillió feletti példány, még úgy is, hogy a webes kalkulátor a sok extra mellett 400 ezer forint instant kedvezménnyel kecsegtet. Ezen az árszinten már a Kodiaq felára nem tűnik soknak.
Tízmillió forint nem kevés, ezért a gondtalan mindennapokon túl valami pluszt is kéne nyújtani, főleg úgy, hogy a Karoq-on itt-ott érezhető a spórolás. Nem Dacia Duster-durván, de finoman éreztetik a deréktól lefelé használt anyagok, a formaterv vagy néhány extra hiánya, hogy helyet kellett hagyni az Audi és a VW modelljeinek is.

Ezt a spórolást azonban olyan finom érzékkel csinálja a Skoda, hogy az ember szinte örül neki. A vásárlás utáni önigazoló monológ valahogy így nézhet ki: igen, én visszafogott és mértéktartó módon, felelősségteljesen választottam autót, a felesleges fényűzésről és magamutogatásról lemondtam, de a biztonság és használhatóság terén nem kötöttem kompromisszumot. Mert a tízmilliósság azért érződik a Karoq-on, de nem úgy, ahogy egy prémium márka érzékelteti, hogy mitől és miért drága a terméke. Rég volt a spórolás ennyire örömteli.

Az oldalról ajánljuk
- Hírek
Újra készülhet manuális váltós Ferrari, de ha csak kicsit vagy gazdag, nem kapsz belőle
Gianmaria Fulgenzi termékfejlesztési vezető utalt rá, hogy ez nem elképzelhetetlen a jövőben.
- Hírek
A hibridek vs villanyautók: 65:51
Kevésbé vonzóak a tisztán elektromosok az amerikai vevők számára.
- Hírek
Megvadult a sofőr: direkt a szembesávba kormányozta az Ignist
A Suzuki vezetőjét kérdőre vonták az eset után.
- Hírek
Vészintézkedések bevezetéséről döntött a hátbadöfött szövetséges
Próbálja levegőhöz juttatni megszorongatott autómárkáit a dél-koreai kormány.
- Vélemény
10 sportautó, amit neked kell befejezned
Karottával összegyűjtöttük azokat az autókat, amikből szimpatikus költségvetés birtokában ütőképes sportautót lehet faragni.
- Hírek
Videó: Így lesz egy laza torlódásból baleset az autópályán
Csak egy kis figyelmetlenség és rossz helyzetfelismerés kell, és máris összecsattan több autó.
- Hírek
Bezuhant az olaj, sokkal olcsóbbak lehetnek az üzemanyagok?
Trump veri a mellét a csökkenő olajárat látva, pedig nem kéne.
- Hírek
Még idén piacra dobja első modelljét a BYD prémium márkája Európában
Év végére akár két modell is elérhető lesz.
- Hírek
Trump vámjai jelenthetik az utolsó szöget az Alfa Romeo és a Maserati koporsójában
A Stellantis egyre kevésbé teheti meg, hogy életben tartja a küszködő márkáit.
- Hírek
Május 21-én újra találkozik a hazai autóipar krémje Budapesten, a MOL Campuson!
A konferencia idén a globális trendek hazai hatásaira fókuszál, különös tekintettel azokra a változásokra, amelyek már itt kopogtatnak az ajtón.
- Tesztek
Presztízskérdés a létezéseBemutató: Audi A6 Avant
Mégsem csak az elektromos Audi modellek kaphatnak mostantól páros modell megjelölést. Vezettük a benzines A6-okat!
- Közélet
Ennyit költünk a TC flottára egy évben
Kiszámoltuk, egy év alatt mennyit fordítunk a saját autóink fenntartására. Az összeg ijesztő is lehet, pedig az üzemanyagot kivettük a képletből.
- Hírek
A Tesla megjavította a Cybertruckot – rosszabb lett
Csálén álló elem, karcok és égésnyom is maradt a visszahívásban javított Cybertruckon.
- Hírek
Vadiúj pickupot visz az USA-ba a Kia
Nem a tavaly ősszel bemutatott Tasmant viszik Amerikába: egy teljesen új, tisztán elektromos modell készül.
- Hírek
A világ legnagyobb akkumulátorgyártójáé lehet a Nio a akkucserélő hálózata
A CATL úgyis erről álmodozik.
- Hírek
A Xiaomi SUV-ja is megkaphatja a forradalmi üvegtetőt
Egy teszt során 12 fokot vert a Tesla Model 3-ra.
- Hírek
India enyhíthet import vámjain, de ezt az ipara nem akarja
Az európai autógyártók nagyot nyernének ezzel, a Tata és a Mahindra viszont csak vesztene.
- Hírek
Felveszi a kesztyűt a rendőrség: az összes elérhető traffipaxot bevetik
A ROADPOL egész Európát érintő sebesség ellenőrzési kampányhoz kapcsolódva 24 órás Speedmarathon is lesz.
- Hírek
2027-ig tizenöt tisztán elektromos modell lehet a Toyota palettáján
Ráfekszenek a villanyautózásra, de az eredeti tervhez képes óvatosabban.
- Hírek
Fogadjunk, hogy te is egy ilyen autós játszótérre vágysz!
Ha szeretnél látni élőben egy Mercedes 540K-t, egy 60-as évekbeli versenyautót, vagy akár csak egy Pagoda SL-t, akkor ne hagyd ki ezt az élményt.
- Hírek
Összetört egy Corvette, egy papucs a gyanúsított
Felugratott egy padkára, aztán egy ház oldalába fúrodott egy nő egy Corvette-tel.
- Hírek
Az Audi is leállította átmenetileg az USA-ba irányuló exportot
Várnak, helyzetet értékelnek.
- Hírek
Blokád alá kerül az Erzsébet híd kedd délutántól (és parkolni is szívás lesz)
Ha jót akarsz, kedd délutántól szerda hajnalig ne akarj átmenni Budáról Pestre vagy fordítva!
