Egy hét a Jaguar kombijával és csak egy fontos kérdésed marad: miért nincs ebből több az utakon? Na jó, ezzel a négyhengeres dízellel pont nem venném, de attól még az XF Sportbrake-nek több járna a prémiumautós tortából. Hol a hiba?
Nézzük ezt itt. Tizennyolc millió a tesztautó ára – túl drága? Egy hasonlóan felszerelt A6 Avantnál bő egymillióval drágább, az igaz, de az E osztály kombija és a BMW 5 Touring nagyjából ez az ár ennyi extrával. Túl Ford? Tíz éve már, hogy eladták. A Jaguarokból mára kikopott a fordos kapcsolat, lassan csak kikopik a prémiumautós vásárlók fejéből is. Túl indiai? Baromság, a Tata pénze a legjobb, ami a Jaguarral történhetett. Hát akkor?

Még egy kis száraz matek, hogy ne csak úgy beszéljünk a mezőny felosztásáról. Az XF-ből összesen 12 500 fogyott tavaly Európában. Ugyanennyi idő alatt, ugyanezen a piacon az Audi A6-ból 79 ezret, az 5-ös BMW-ből 109 ezret vettek. Van még feljebb a kategóriában: a Mercedes 127 ezret adott el az új E osztályból. Hogy ezekből mennyi a kombi, hagyjuk, nyilván aránylag kevés. A lényeg, hogy a Jaguar nem okoz sok gondot a német szentháromságnak, eladásban nagyon nem egy ligában játszanak, pedig még csak elindulni sem kell, hogy fejben egy polcra tegyük őket. Elég beülni.

Az Audi tudja nagyon jól az efféle érzelemmentes eleganciát. Német, brit – temperamentumban végül is egykutya, de amit a Jag és az Audi mostanság művelni tud belsődizájnban, az úgy olaszosan stílusos, hogy közben kimért, mint egy angol lord. Minden ív mögött elképzelés van, ahol kell, ott párhuzamos, ahol kell, ott merőleges az él – nincs semmi csak úgy odarakva, nincsenek öncélú baromságok, pont annyi a jóízlés határán billegő csicsa, hogy még nem lesz tőle komolytalan az egész. Külön elismerendő, hogy nem kapta el őket a zongoralakk-fétis és hogy a kilincs még hátul is hideg fém.

A Jaguar egyelőre nem izgulja túl ezt a fizikai gombos témát. Amit leginkább kell, a klíma vezérlését meghagyták a 10,2 colos kijelző alatt, nem álltak neki ész nélkül irtani, ahogy manapság szokás a középkonzolon. Korrekt a telefontató is a gombcsoport alatt, az ajtóéval együtt pont elég a rekesz elöl, funkcióban viszont egy dolgot nem értettem az első beüléstől kezdve: miért kellett az ablakemelő gombjait az A oszlop felé tolni egy tenyérnyivel annál, ahol kézre állna. Egy hét kevés volt megszokni, hogy minden ablakemelés egy előredőléssel indul.
A motorindításra kiemelkedő váltókorong véleményes. Dizájnban szerintem van helye, de fotózáskor jól megszívatott, amikor ezt az öt centi híján ötméteres alumíniumomlást keresztbe parkoltam az úton, egy teherautó nagyon el akart menni, és volt ott négy nagyon kellemetlen másodperc, míg kibukott a tekerő és berakhattam D-be. Bankrabláshoz nyilván nem jó extra, de simán le lehet vele élni éveket anélkül, hogy fájna. A motorindításra előbukó két szélső szellőzőrostéllyal együtt ezek ketten adják a bugit. Pont annyit, ami még belefér. Aztán az akárhányadik tulajdonos, akinek majd egy ilyen jópofaság miatt kell szerelőhöz rohangálnia, nyilván nem lesz ilyen megértő.
Na, de ha már kombi, vagyis Sportbrake: hely van bőven. Négy centi híján három méter a tengelytáv, bőven elférnek elöl-hátul a szokatlanul hosszú ülőlapok. Ennyit ugye még az alap XF is tud. A csomagtérben jön ki, hogy a sportkombi akkor is csak egy oximoron, ha olyan jól csinálják, ahogy a prémiumkategóriában szokás. Az alacsony tetővonal miatt nem lehet csodát tenni, a hosszon nyújtani nem szokás, ott lehet nyerni a plusz litereket, ahol az ötödik ajtó ívét rajzolják. Így ide is csak 25 liter jött pluszba, amivel 565 literes teljes hátsó üléssorral. Azokat döntve megvan az 1700 liter.
A tesztautó R-Sport, ami ebben a változatban csak egy enyhe optikai csomag. A kormányon is hirdeti a piros-zöld logó, ami kicsit oda is vág a már dicsért eleganciának. A Lacoste-pólós csávókat se tudom komolyan venni. Oké, hogy márkás a cucc, rendesen meg van tervezve, ehhez mérten elég drága is, de ki tudja magával elhitetni, hogy valami igazán prémium cuccot hord, ha egy rajzolt krokodil van a mellkasán? Nagyjából annyira tudom komolyan venni az R-Sportot, valahányszor odanézek erre a tájidegen logóra a kormányon. A küszöbön már szolidabb a felirat, a csomaggal jött lábtámaszt meg sosem néztem, de arra emlékszem, hogy kényelmes volt, szóval nem hülyeség ez.

A hátsókerekes egyes motorváltozatinál feszesebb rugókat, progresszív lengéscsillapítást is jelent az R-Sport. Itt még annyi, hogy a külsőn is van nyoma, az első lökhárító két szélső nyílását tagolja meg az R-rel jött elem. Ettől még ugyanúgy a hűtőrács messze a leghangsúlyosabb az orrán a radarérzékelőre került logóval – ebben a fehérben szerintem nem adja ki szemből, és talán a járda népe szerint se, mert életemben nem kaptam még olyan kevés megragadt tekintetet fehér prémiumautóban, mint ebben. Pedig ha ott maradt volna az a sok szem, láthatta volna mind, hogy mindegy is az orr, az XF Sportbrake-nek a sziluettje világbajnok.

Egy autónak nem kell szimmetrikusnak lennie, már ami a túlnyúlásokat illeti. Sose kellet, de őrület, mennyire jól áll egy ötméteres, kerekeken álló fémtárgynak, ha ennyire szembeköpi a harmóniát. A vicc, hogy az összkerékhajtás miatt a hátsó tengelyre is annyi súly került, hogy ezzel az aránytalan túlnyúlás-elosztással pont kijön az 50:50-es tengelyterhelés. Igaz, annyi trükk azért kellett, hogy az amúgy gondosan szegecselt és magnézium tartókkal kényeztetett alumínium elemek sora ne érjen az ötödik ajtóig. Mert az műanyag.

Ha már szóba jöttek a fordos idők, az onnan maradt V6-os mai napig ott van az árlistán – Csikósnak már megvolt még a bemutatatón. Ebbe viszont a négyhengeres, 240 lóerős dízel került két turbóval. A hangja tűrése valami fura alkati dolog lehet, mert csak olyan emberrel találkoztam, aki vagy frászt kapott tőle, vagy értetlenkedett, hogy hol ebben a hiba. Sajnos én is az előbbiekhez állok közel, de annyi városi araszolás után, ami nekem jutott, nem érzek bűntudatot. Mert ha van mód, ami nem áll jól sem az automatájának, sem a motorhangjának, akkor az a 30 és 50-es tempó közötti tartomány. Ha még nem mondtam volna: utasként amúgy mindenhol császári, azokon a hosszú hátsó üléslapokon napokat bírnék rossz szó nélkül a kerregésben.

Főúton vagy autópályán, szóval tempósabb menéskor már nem zavaró a hangja. Vagy csak nem érdekel, mert ott tud élni. Hogy 1500-as fordulatnál megjön az 500 Nm nyomaték azt azért nehezen hiszem, de 1,8 tonnája ellenére tud fürge lenni, ha nagyon tapossák. Néha megtapostam, és ezzel a nyolcvanöt százalék városi tötymörgéssel és egy kis hülyegyerek-üzemmel a 7,8 literes vegyesfogyasztás szerintem rendben van.
A még prémium kategóriában is szokatlanul finom elektromos szervós kormánymű nagy dobás, biztos volt vele nem kevés munkaóra, de hozzánk már túl finom. Nincs baj a futóművel se, de csak óvatosan, mert az egyujjas vezetéssel hamar belevisz a legdurvább kátyúkba, aztán csak akkor eszmélsz, amikor felordít a 19-es kerék az alulemezeken túlról.
Eddig nem próbáltam kerülni a látszatát, most se teszem: egy hét az XF Sportbrake-kel és Jag-bérenc letten. Nem mondom, hogy szebb, mint egy 5-ös BMW, hogy kifinomultabb, mint egy A6-os vagy jobb minőségű, mint egy E osztály, de nem is marad el ezektől. A Tata pénzéből sikerült felmászni egy szintre, ahol jól lehet tarolni, csak előbb észre kéne vennie a piacnak, hogy lett egy új szereplő az elit kategóriában. Nem mondom, hogy biztosan őt venném, főleg nem dízellel, de ha rám szakad a bank, ott lesz a listán.

Az oldalról ajánljuk
- Hírek
Bezuhant az olaj, sokkal olcsóbbak lehetnek az üzemanyagok?
Trump veri a mellét a csökkenő olajárat látva, pedig nem kéne.
- Hírek
Megvadult a sofőr: direkt a szembesávba kormányozta az Ignist
A Suzuki vezetőjét kérdőre vonták az eset után.
- Tesztek
Becserkésztük az új KIA EV3-at!
Megérkezett egy újabb fontosnak vélt modell a pukkadásig duzzadt elektromos autó piacon. Külsőre is kellőképpen érdekes ahhoz a KIA EV3, hogy részletesebben is foglalkozzunk vele, mégis talán használat közben derül fény az igazi értékeire.
- Hírek
Újra készülhet manuális váltós Ferrari, de ha csak kicsit vagy gazdag, nem kapsz belőle
Gianmaria Fulgenzi termékfejlesztési vezető utalt rá, hogy ez nem elképzelhetetlen a jövőben.
- Hírek
Videó: Így lesz egy laza torlódásból baleset az autópályán
Csak egy kis figyelmetlenség és rossz helyzetfelismerés kell, és máris összecsattan több autó.
- Hírek
Vészintézkedések bevezetéséről döntött a hátbadöfött szövetséges
Próbálja levegőhöz juttatni megszorongatott autómárkáit a dél-koreai kormány.
- Hírek
A hibridek vs villanyautók: 65:51
Kevésbé vonzóak a tisztán elektromosok az amerikai vevők számára.
- Hírek
A Xiaomi SUV-ja is megkaphatja a forradalmi üvegtetőt
Egy teszt során 12 fokot vert a Tesla Model 3-ra.
- Hírek
Május 21-én újra találkozik a hazai autóipar krémje Budapesten, a MOL Campuson!
A konferencia idén a globális trendek hazai hatásaira fókuszál, különös tekintettel azokra a változásokra, amelyek már itt kopogtatnak az ajtón.
- Hírek
Vadiúj pickupot visz az USA-ba a Kia
Nem a tavaly ősszel bemutatott Tasmant viszik Amerikába: egy teljesen új, tisztán elektromos modell készül.
- Közélet
Ennyit költünk a TC flottára egy évben
Kiszámoltuk, egy év alatt mennyit fordítunk a saját autóink fenntartására. Az összeg ijesztő is lehet, pedig az üzemanyagot kivettük a képletből.
- Hírek
A Tesla megjavította a Cybertruckot – rosszabb lett
Csálén álló elem, karcok és égésnyom is maradt a visszahívásban javított Cybertruckon.
- Tesztek
Presztízskérdés a létezéseBemutató: Audi A6 Avant
Mégsem csak az elektromos Audi modellek kaphatnak mostantól páros modell megjelölést. Vezettük a benzines A6-okat!
- Hírek
Trump vámjai jelenthetik az utolsó szöget az Alfa Romeo és a Maserati koporsójában
A Stellantis egyre kevésbé teheti meg, hogy életben tartja a küszködő márkáit.
- Hírek
Még idén piacra dobja első modelljét a BYD prémium márkája Európában
Év végére akár két modell is elérhető lesz.
- Hírek
A világ legnagyobb akkumulátorgyártójáé lehet a Nio a akkucserélő hálózata
A CATL úgyis erről álmodozik.
- Hírek
2027-ig tizenöt tisztán elektromos modell lehet a Toyota palettáján
Ráfekszenek a villanyautózásra, de az eredeti tervhez képes óvatosabban.
- Hírek
India enyhíthet import vámjain, de ezt az ipara nem akarja
Az európai autógyártók nagyot nyernének ezzel, a Tata és a Mahindra viszont csak vesztene.
- Hírek
Fogadjunk, hogy te is egy ilyen autós játszótérre vágysz!
Ha szeretnél látni élőben egy Mercedes 540K-t, egy 60-as évekbeli versenyautót, vagy akár csak egy Pagoda SL-t, akkor ne hagyd ki ezt az élményt.
- Hírek
Összetört egy Corvette, egy papucs a gyanúsított
Felugratott egy padkára, aztán egy ház oldalába fúrodott egy nő egy Corvette-tel.
- Hírek
Blokád alá kerül az Erzsébet híd kedd délutántól (és parkolni is szívás lesz)
Ha jót akarsz, kedd délutántól szerda hajnalig ne akarj átmenni Budáról Pestre vagy fordítva!
- Hírek
Felveszi a kesztyűt a rendőrség: az összes elérhető traffipaxot bevetik
A ROADPOL egész Európát érintő sebesség ellenőrzési kampányhoz kapcsolódva 24 órás Speedmarathon is lesz.
- Hírek
Az Audi is leállította átmenetileg az USA-ba irányuló exportot
Várnak, helyzetet értékelnek.
