A Jazz fő értéke, hogy használtan majd jól eladható lesz, azonban új autóként sok csábítóbb ajánlat van. Hogy miért? Hiába van tele ötlettel, és hiába képes kiváltani egy nagyobb autót, ha annyiba is kerül, mint egy nagyobb autó. Viszont automatával nem sok alternatívája van, bár ehhez nem kéne bele az új 1,5-ös motor, elárulom, miért.
![Akkora a szélvédője, hogy elég hosszú nyelű jégkaparó kell hozzá](https://kep.index.hu/1/0/1979/19793/197933/19793367_31dd992b00ff2752b3bff3a6fe79164b_wm.jpg)
Fura szerzet az új Honda Jazz. Eddig három generációja készült, az első még egészen mütyür volt, a második már nemcsak jól variálható, hanem nagyobb is. Ehhez képest a harmadik nem sok újat hozott, csak egy másik, szögletesebb formát – ízlés kérdése, de nem lett szebb, az tuti. Voltak rajta meghökkentően érthetetlen részletek, például kínosan sok befalazott, kamu levegőnyílás, még a hátsó lökhárítón is. Most a facelifttel korrigáltak valamennyit, hátul most „diffúzor” van, ami szintén megmagyarázhatatlan egy élére állított tejesdobozt formázó autón, de legalább az összhatás jobb tőle. Összességében a Jazz maradt, ami volt, se nem túl bájos, se nem különösebben vonzó, de kis szódával elmegy. És ez akár elég is lehet, mert amit tud, változatlanul páratlan.
Ha csak egy autód lehet, ez legyen
Olyan olcsón, mint a Jazz, más autó nem ad ennyit. De melyik legyen, a régi vagy az új?
A Jazz mellől a hasonló ívású, zsugorított egyterűek szinte kihaltak a piacon, nincs már Nissan Note, se Citroën C3 Picasso, a Renault Twingo meg már ezer éve más iskolát követ. Szóval a Jazz azoknak szól, akik Jazzt akarnak venni, kis alapterületű, de nagyon variálható autót. A trükkje ugyanaz, mint már az első kiadásnál*: a benzintank az első ülések alatt van, a hátsók meg lábakon állnak. Ha az ülőfelületet felhajtjuk – amihez hasonló nincs más márkánál – egészen magas üreget kapunk, lapra szerelt bútorok, vagy akár kiszedett első kerekű bringák szállítására. Ez azért nem sztenderd mutatvány egy kisautótól még ma sem. A hátsó pad normál módon, előrefelé is lehajtható, a tank púpja nélkül jó mélyre csukódik, a bővített csomagtartó meg akkora lesz, mint egy ötajtós, Astra-kategóriás kocsinál. Arról nem is beszélve, hogy a csomagtartó alapból is nagyobb 400(!!!) liternél, igaz, pótkerék nélkül.
![Hatalmas a csomagtartó](https://kep.index.hu/1/0/1979/19793/197933/19793377_e288a933199dab793f5c7ad102344cee_wm.jpg)
Hát nem zseniális? De, csak elég drágán adják. Az ötletessége még talán meg is érne ennyit, de a keményvonalas kisautós kivitelezési színvonal már nem. A kis kaliberű kézifegyvereknek ellenálló műanyagok, a második fokozaton már zavaróan surrogó ventilátor, a hihetetlen erővel tekerendő szellőzőgombok, a hézagos hangszigetelés, a kongó ajtók hamar megfogalmazzák bennem a kérdést, hogy 5,3 millióért boldog lennék-e mindezzel, manuális klímával.
![A dizájn itt is kusza kicsit, de kit érdekel? Minőségi hatásra persze jobb egy német](https://kep.index.hu/1/0/1979/19793/197933/19793379_8d5ce84c87b9111973ef0c7b80ef531e_wm.jpg)
Nem lenne egyszerűbb venni egy kifutó Focus vagy Ceed kombit ugyanennyiért? Azokban van rendes ülés elöl, mert a Jazzé alig állítható, és az ülőlapja annyira vízszintes, hogy még az is csak seggcsúcson ül rajta, aki nem visel tűsarkút. Ettől kissé zsibbasztja a combot, egyszerűen nem jó vele messzire menni. Bár nem vitatom, hogy a célcsoport java valószínűleg magas sarkúban vezet, nekik mindegy. A háttámla ellenben nagyon jól ívelt, kiválóan tartja a hátat-derekat.
A facelift új motort is hozott, tesztautóink ezt az 1,5-ös benzinest kapták, hála az égnek a Honda itt még nem erőlteti a turbós háromhengereseket, ilyen szempontból a Jazz jobb egy alap Civicnél. A motor 130 lovas, és tényleg ideálisnak tűnik az automata váltóhoz, ami ennél a generációnál ismét egy CVT – a második Jazz idejében egy borzalmas robotizált váltóval jól ráijesztettek a népekre, aki követelték vissza a CVT-t. Hát visszakapták, és határozottan jobb is így.
![Sok ész nem kell hozzá, a CVT jobb a nagy motorral](https://kep.index.hu/1/0/1979/19793/197933/19793387_d48019f3c45fa7e8de1300a9253fc868_wm.jpg)
A Honda CVT-je alapvetően úgy működik, mint az összes többi, hasonló szíjas váltó, mindössze annyi a speciális, hogy egy többtárcsás, olajban futó tengelykapcsoló segítségével indul el, ezzel szimulálja az automaták kúszását, vagyis állni kell a féken a lámpánál, különben a kocsi lassan halad előre. Illetve rükiben hátrafelé. Update: bár rá is kérdeztem az importőrnél erre, ahol ezt a választ kaptam, mégis hibás volt az információ. Valójában egy hidrodinamikus nyomatékváltó van a Jazz CVT-váltójában, tehát nem szimulál semmit, hanem egyszerűen ilyen, természetéből adódóan kúszik vele az autó. Ez egyben magyarázat a magasabb fogyasztásra is, amiről később lesz szó.
Akit érdekel a CVT áttéteéváltoztatásának a működése, annak itt egy kis videó, ahol a Kék Köpenyes Szakember elmutogatja, hogyan működik. 2:45-táján forgatják meg a váltót, és látszik, hogyan mozog az acél szelvényekből álló szíj. Alapjaiban ugyanúgy egyébként, mint a robogók váltójában, csak ez nagyobb, és több nyomatékot visz át.
Csodákra nem érdemes számítani, tényleg csak annyit tud, hogy ne kelljen váltani, csak a gázt meg a féket nyomni. Elsőre azt hittem, lomha az autó, mert fél gázig szinte megmozdulni sem hajlandó, aki erre nem jön rá, abból könnyen nagypapát farag a forgalomban a CVT-s Jazz, még ezzel az erős motorral is.
Pedig ott van benne az erő, kézi váltóval (erről is mindjárt lesz szó) 8,7 alatt futja meg a százat, de a CVT-vel is megvan a mutatvány 10 másodpercen belül. Igaz, ennyire forszírozva tényleg zsibbasztó a motor folyamatos bőgése, de ez CVT-s sajátosság. Közepes dinamikáig normálisan megy a kocsi, a motort nem bőgeti túl, ez benne a lényeg: a nagyobbik motorban több a nyomaték (155 Nm), ami a CVT-nél kulcskérdés. Amúgy meg lehet venni a fokozat nélküli automatát 1,3-assal is, ott biztos rosszabb a motorzaj-helyzet, többet ordít a kis motor, viszont akár egymillióval olcsóbban is megkapható, mivel szerényebb felszereltséggel is létezik.
![Még kis hangszigetelése is van, nem is a motorzaj a fő gond](https://kep.index.hu/1/0/1979/19793/197933/19793391_f75d79eaad8837b9026026ba33812003_wm.jpg)
A csend ezért viszonylagos, mert a Jazzben elég vékonyka a zajszigetelés, amitől főleg a gördülési zaj-szélzaj és a zajos ventilátor hangjai dominálnak, amit maximum a dobozhangú rádióval lehet elnyomni, amit ehhez a csúcskivitelben egy Androidos multimédia-navi rendszerrel körítenek, mellékbüntetés gyanánt.
Ilyet: T.I.L.O.S.
A Honda nagyképernyős Connect Garmin rendszeréről mindenkit lebeszélnék, pedig nagy barátja vagyok az Androidnak. Csakhogy a Honda egy 4.0-ás verziót hekkeltetett a készülékre egy délutáni számtekszakkörön, nem is tudom, hány éve volt ez aktuális – talán hat-hét? Ma a 6.0-7.0 az elterjedt, de már kint van a 8.1-es. És az Android a 4.0-ás állapotában még nem volt az igazi.
A Jazzben még a váltó P állásában, behúzott kézifékkel és álló motorral(!!!) is csak annyit hajlandó kiírni az advanced funkcióknál, hogy ezeket menet közben nem lehet használni. Pár kivételt találtam: a rádiót, a kissé malware-jellegű Aha zenestreamelő szolgáltatást, és érthetetlen módon a számológépet. Bár lehet, hogy valami műszaki hiba okozta ezt, mivel a tolatóradar sem kapcsolt be mindig, ezt az anomáliát egy hibás érzékelő is okozhatta.
![A biztonság érdekében még álló motorral sem engedte magát használni](https://kep.index.hu/1/0/1979/19793/197933/19793363_1af9838fa85f5f8f74801a602144250b_wm.jpg)
Amikor a gyújtást is levettem, már megnyíltak az Android bugyrai, az ezer éve elfeledett androidos zenelejátszóval, emaillel és böngészővel. Viszont appokat nem nagyon lehet rábűvölni, mivel a Honda „App Storre” mindössze pár tartozékkatalógust kínál, praktikusan a HR-V-hez és más modellekhez, Play Áruház pedig nincs. A meglévő appok lassan futnak, bonyolult minden, van vagy ötféle beállítási menü, nem tudom, ezzel hogy boldogulna mondjuk anyám. Pláne vezetés közben.
Arra se számítson senki, hogy majd Google Maps vagy Waze segíti a navigációt, mert offline navi van a rendszerben (Garmin). Szóval a Jazz drága fejegységéhez képest egy nagyképernyős Dacia-rendszer maga a megváltás, de sima egy alap rádió is. Bár a Dynamic felszereltségnél nem lehet megúszni, jár hozzá.
A CVT váltó sport üzemmódban mutatja meg igazán, mit tud, bár ilyenkor többet pörög a motor, de a váltóprogram olyan, amilyennek lennie kell. Még kézzel is lehet váltani, igaz, nem érezni ugyanazt, mint egy klasszikus automatánál, hiszen a virtuális fokozatok között itt is folyamatos az átmenet. Némi motorfékre legalább képes így a CVT.
![A váltófül kissé felesleges egy ilyen városi automatához, én is csak egyszer próbáltam ki. Működik](https://kep.index.hu/1/0/1979/19793/197933/19793393_5dd2e96c7b4d33a9105f946f75b976af_wm.jpg)
Bár a gázpedált elég mélyre kell nyomni, azért a 130 lovas motorral bír lépni a Jazz, és a futóművét is ehhez hangolták. Vagyis feszesebb annál, mint amire számít az ember, Budapesten a rosszabb utakon zötyög. Igazán sportosnak nem mondanám, de stabil és könnyen irányítható, a fékje is teljesen jó. A „fejlett” vezetőtámogató rendszerek viszont elég kezdetlegesek, a vészfékezési figyelmeztetés állandóan dolgozik, az esetek 99 százalékában vaklármáról van szó, ezért én semmiféle pontot nem adnék az Euro NCAP-nál.
![bistei_peter](http://kep.cdn.indexvas.hu/1/0/1462/14622/146220/14622037_778067_c49e75deaa90e8934b51f9d0902bf171_wm.jpg)
Ugyanez kézi váltóval
Nem véletlenül osztom a Becsületesnepper véleményét Jazz-témában – ilyen a közel tökéletes kisautó, és ezt a használtpiaci értéke is tükrözi. A térkihasználáson és tartósságon nehéz is lett volna bármit javítani, sok tekintetben viszont egyszerűen eljárt felette az idő. Bár kapott modern extrákat, az alapok alig fejlődtek. Sávfigyelő meg táblafelismerő, led fényszóró és multimédiás érintőképernyő ide vagy oda, egyszerűen nem érzek sem kényelemben, sem minőségérzetben, sem menetdinamikában jelentős különbséget a 2009-ben megjelent második generációhoz képest. Pedig mentem éppen eleget a száz lovas egynégyessel is.
![A második generáció és a harmadik. A forma változott, de valahogy a lényeg maradt](https://kep.index.hu/1/0/1979/19793/197932/19793273_76eec55bc6bdaa16ab2e738bc6315141_wm.jpg)
Ez a HR-V-ből már ismert 1,5-ös papíron harminc lóerővel erősebb, mégsem csinál méregzsákot a Jazzből. Kis fordulaton fickósnak érződik a nagyon rövid áttételek miatt, de nem esik jól sokáig húzatni a fokozatokat. Autópályán pedig a kiválóan kapcsolható hatgangos váltóval is kifejezetten zajos. A belső tér anyagai csak a szemnek kellemesebbek, a kilincsek mögött látszanak a kárpitcsavarok.
A vezetőülés bár feltűnően jól támasztja a hátam, ülőlapja továbbra is rövid, és a könyöklő is alacsonyan van – ez ergonómia és a dizájn is az ázsiai piacokra van szabva. A friss európai kisautók már jórészt csak háromhengeres turbómotorral kaphatók, de csendesebbek, otthonosabb a belsejük, és jobban rugóznak. Ennyi helyet és variálhatóságot azonban egyik sem kínál, illetve a Jazz összeszerelése és mechanikája továbbra is magában hordozza az örök élet ígéretét.
Vagyis kicsit vegyes a kép, mert hiába a legzseniálisabb belterű kiskocsi a Jazz, azért úgy csinálták meg, hogy ne szívesen használd hosszú távon – arra ott a Civic. Az új motor elég erős, még a CVT-hez is, de alapból lustára hangolták, és ehhez képest végképp nem fogyaszt túl jól. Igaz, pont havas, hideg téli időszakban volt nálam, de amikor a fogyasztás elérte a 9 litert a városi teljesen normál közlekedésben, azért meglepődtem.
Úgy látszik, az Euro6 és a szívómotor kombinációja ezt adja, de az is biztos, hogy a Jazz a magas kezdő ár ellenére értékálló autó lesz, hiszen ez az 1.5 CVT Dynamic 5,3 millióba kerül. Mivel élményautóként nem jöhet számításba, kicsit felesleges bele a nagy motor, aki automatára vágyik csak azért, hogy ne kelljen kapcsolgatni, szerintem el tud szaladgálni az 1,3-assal is, bár erről jobb tudni, hogy gyengének fogja érezni. Az 1,5-össel ez nem fordulhat elő, de ennek cirka egymillió forint az ára a magasabb felszereltségi szint miatt a legolcsóbb elérhető 1,3-as CVT-hez képest. Konkurense nem sok van, a Suzuki Swiftből lehet még CVT-s automatát venni, de az sokkal kisebb, viszont ennyiből már a Vitara és az S-Cross is majdnem kijön automata váltóval.
Ami mégis a Jazz mellett szól, az a viszonylagos értéktartás, mert amikor már az összes puha műszerfalas, háromhengeres turbós kiskocsi már dögrováson lesz, ez még menni fog. Vagyis a jelenben nem egy hedonista választás, de rohadt vonzó a végtelen praktikuma, az elpusztíthatatlanság érzete, a megbízhatóság és a tudat, hogy bármikor találsz majd vevőt rá, ha majd el akarod adni. Szóval vigyázz rá.
* az egyszerűség kedvéért hívom első kiadásnak a Jazzt, noha már ezer éve árultak Jazz a néven kiskocsit (máshol City/Fit néven), számunkra a 2002-es volt az első kiadás.
![](https://indexadhu.hit.gemius.pl/redot.gif?id=.F6V77.CUXd7e6SwcJgR4tWZDtwZl4NSsiZfOcIf2EX.Y7&stparam=zkfhkwhhir&fastid=hpepavqmgrzcyhlbwdjybpgpagky&nc=0)
Az oldalról ajánljuk
- Tesztek
Kék villogó kellett volna ehhez a melóhozTeszt: BMW X3 M50 xDrive - 2025.
Az X3-ba előbb-utóbb beleszeret az ember, és ha az a 381 lóerős M50 csúcsváltozat, akkor ez viharos gyorsasággal bekövetkezik.
- Hírek
Hoppá, befutott a Williams új Forma–1-es autója is!
A McLaren után a Williams is leleplezte idei Forma–1-es autóját.
- Hírek
Rekordévet zárt a Ferrari, egy új Fiat Panda árát kapják bónuszként a dolgozók
A Ferrari vezetősége szerencsére nem felejtette el, hogy a sikerért a munkásaik is keményen dolgoztak.
- Hírek
Így jársz, ha Wish-ről rendelsz Toyota Suprát
Közepesen bánatos a kamu Supra, ami ráadásul egy másik Toyotát is áldozatul ejtett.
- Hírek
Dodge-vezér: nyitottak vagyunk egy olcsó, Mazda MX-5-szerű sportautóra
Valami megfizethető és szórakoztató hétvégi autót szeretne látni a Dodge palettáján.
- Hírek
Még a Porsche is küzd: 1900 munkahely szűnik meg idén
2024 már megszüntettek 1500 munkahelyet, de úgy néz ki, hogy ez nem volt elég.
- Hírek
912 lóerős V8-assal érkezhet a Lexus LFA utódja, akár már idén ősszel
A modell állítólag még idén a kereskedésekbe kerülhet.
- Hírek
Veterán, nyári gumis Corvette-et támasztottak árokba Solymáron
Nem volt jó ötlet nyári gumikon elindulni a csodás, C3-as Corvette-el nyári ilyen csúszós időben.
- Autódoktor
Rejtélyesen ráz az Astra GSi
Kerekek kiegyensúlyozva, cserélve, télivel-nyárival is ugyanaz a helyzet. Mi lehet a gond?
- Technika
Egy jó autóra is lehet félmilliót költeniMűhelyPRN: Ford Mondeo 2,0 TDCi – 2014.
A mai használtautópiac mértékadó középszere, a 2-3 milliós kategória egyik legpraktikusabb választása, ha kell a hely és a nyomaték. Költeni erre is kell.
- Hírek
A GR égisze alatt készülhet a Toyota legendás visszatérője
Egyre többet tudunk meg a sportautó új, nyolcadik generációjáról.
- Hírek
Rendőri utasításra közlekedett az autópályán egy rommá tört Ferrari
Csúnyán elintézték a Ferrari F8 Spidert, a rendőrök mégis arra utasították a sofőrt, hogy hajtson fel a pályára. Az eset Los Angelesben történt.
- Hírek
Átfogó veteránprogramot indít a Renault
Szervizhálózat, régi szerelési útmutatók és videók segítenek a régi Renault-k életben tartásában.
- Tesztek
Virtuális spanyol virtusTeszt: Cupra Tavascan Endurance 77 kWh - 2025.
Olcsóbb, mint a többiek és jobban néz ki. Hol itt a csapda?
- Hírek
F1: merész fejlesztésekkel növelné az előnyét 2025-ben a McLaren
A különbségek annyira kicsik, hogy ha nem fejlesztünk a lehető leggyorsabban, pillanatok alatt elvesztjük minden előnyünket. – nyilatkozta Stella.
- Közélet
Újravizsgáztunk KRESZ-ből, az eredmény minket is meglepett
Régen megszerzett tudásunkat felfrissíteni hasznos, főleg, ha egy modern, színes-szagos tananyag segít benne.
- Belsőség
Barkasszal Görögországba? Gányolásra készülj!Válogatás a Népítélet hasznosabb feléből
Heti merítés világjáró Barkasszal, Izlandon tevékenykedő Mercivel és francia IFA-val.
- Hírek
Valaki bezörgött a Mazdával a rekettyésbe. Szerinted mi lehetett a baj?
Defektet kapott, esetleg részeg volt, vagy valami teljesen más volt a probléma? Tippelj!
- Égéstér
Itt a Murvaélet!
Indul a Totalcar új sorozata, a Murvaélet! A használt autót keresők bőrébe bújva járjuk a kereskedéseket, hogy megtaláljuk a lehető legjobb választást egy-egy kategóriában.
- Hírek
Horogkereszteket rajzoltak egy Tesla Superchargerhez Massachusetts államban
Egyre több ilyen jellegű akcióról tudni az Egyesült Államokban.
- Hírek
ÚRISTEN, VERY BIG: minden idők legnagyobb közúti szerelvénye halad át ma Magyarországon
A Magyar Közút minden szükséges előkészületet megtett, hogy a szerelvény zavartalanul haladhasson.
- Hírek
Frissítve: megszüntették a gázömlést, ami miatt korábban lezárták a 11-es főutat
Megnyitották a forgalom előtt a 11-es főutat.
- Hírek
A Corvette ZR1 még a 911 GT3 RS-t is elverte pályán
Az 1079 lóerős szörny több amerikai versenypályán is hihetetlen rekordokat döntött.
- Hírek
Jöhet a Porsche 911 Dakar második generációja
Állítólag a 3 literes hathengeres boxert is lecserélik.
- Belsőség
Befutó, záróbuli és mégsem adjuk el a Tigrist!TC Bamako 2025/14
Belefáradtunk az alkudozásba a helyi kereskedőkkel, és a szállás sem elsőre lett meg, viszont van egy jó ötletünk!
![](https://indexadhu.hit.gemius.pl/redot.gif?id=.F6V77.CUXd7e6SwcJgR4tWZDtwZl4NSsiZfOcIf2EX.Y7&stparam=qnkkeoffsg&fastid=gddroiqaiqiamjlmscalsogvrrkh&nc=0)