Ha van stílusod, ezt veszed
Range Rover Velar P380 Base SE - 2018.
Az angol autós kultúrkör SUV-vásárlási szokásairól sokat elmond, hogy szleng-kifejezést alkotott a hobbiterepjárókra, amelyekkel sosem járnak terepet. Chelsea Tractor - ami az autók jellegére utal, és arra, hogy a jómódú Londoni negyedekben választják anyunak, legyen mivel iskolába hordani a gyereket. És hogy a legnépszerűbb ilyen a Range Rover, angolabb dolog, mint egy önfeledt gyarmatosítás.

A Range leginkább Kensingtonban menő, de Glasgowban sem vetik meg. Eddig viszont bajban volt az egyszeri férj, aki az Evoque-nál nagyobbat akart a felesége alá tolni, de a Range Rovert vagy a Range Rover Sportot sokallta. Most viszont itt a Velar, ami a gyártó szerint ez a legszemélyautósabb SUV a palettáján, méretben inkább a Range Rover Sporthoz közel.
Úgysem ölnéd terepen
Talán nem is létezett a rés, amit betöltött a legszemélyautósabb Range Rover. Mégis betalált a Velar.
Ha a W140-es Merci tervezésénél a homogenitás, a tömbszerűség volt az elsődleges cél, a Velar inkább az El Capitánhoz áll közel, mint autóhoz. Nincsenek kiálló elemek, minden úgy simul a sziluettbe, mintha az erózió csiszolta volna ilyenre. A kilincseket is szervo adja ki, nehogy megtörje valami a formát leparkolt állapotban, szerintem, ha tehetnék még a kerekeit meg a tükröket is magába olvasztaná.
Nekem ez adta el a Velart, nincsenek púpok, légbeömlőkkel sem szabdalták szét. Az ős-terepjáró formát a funkció határozta meg, hiszen az ember kezdetben nehezen megközelíthető helyekre ment ilyen autóval, ahova meg sok holmi kell, így lettek az első terepjárók nem megemelt szedánok, hanem kombik. A Velár ezt azzal csavarja meg, hogy alig látható szögben lecsapták a tetőt, na nem egy BMW X6-szerű fejtérpazarlással, csak úgy, hogy pont jó legyen. És ez pont jó az egész dizájnt áthatja, mert bár a sziluettet ezerszer láttuk, de ez valahogy simán, erőlködés nélkül szép.

Az idei év beltér-versenyét nálam az A8-as Audi vezette, és bár január elején kaptam meg, akkor megelőlegeztem neki, hogy ennél idén nem lesz durvább. Tudják mit? A Velar sem az. Viszont a Velar tud valamit, amit az Audi nem: van benne melegség. Ez eleve a bőr színéből fakad, kevesebb a hideg fém és a zongoralakk is. Míg az A8-ban hideg, elvágólagos lakberendezés ment, itt sokkal emberibb belsőt rajzoltak. Olyasmi ez, mint az ötcsillagos art-hotel csupa üveg, csupa fém berendezése, és a jól megszokott nappalink: hiába nagyobb fless az első, lakni az utóbbiban az igazi.
Pedig sok a közös vonás, például a fűtésszabályzó itt ugyanúgy egy külön képernyőt kapott, ráadásul van két analóg potméter is rajta, amibe belefolyatták a kijelzőt. Ez hol ülésfűtés-szabályzó, hol a légkondit dirigálja, attól függ, melyik képernyő fut alatta. Egyrészt jól néz ki, másrészt tapintás alapján, letekintés nélkül is megvan vezetés közben, ráadásul a hangerőszabályzó is létezik fizikailag.
Az elgondolás jó, csak az ülésfűtés rendre kikapcsolt, ha a bekapcsolása után képernyőt váltottam, Papp Tibi pont most próbálta a nagy Range-eket, azt mondta, ott nem volt gond. Lehet szoftverhiba, azt ellenben túlzásnak érzem, hogy a fűtést külön kell bekapcsolni deréknál és az ülőlapon. Lehet olyan helyzet, hogy valaki csak a hátát vagy csak a seggét akarja melegíteni, de nehezen tudom elképzelni, inkább felesleges bonyolításnak tűnik.
Öt dolog, ami kihozza belőlem a bűnözőt
Akár komoly gazdasági bűncselekményekre is képes lennék egy V8-as Range Roverért. De megvan a jó út is, amiért már sorban állnak a magyar vevők.
És ha megy is az ülésfűtés, sokszor negyed óra kell, hogy érezhető legyen a hatása, de legalább kényelmes ülésekbe lehet belefagyni. Ha valaki elmeséli, hogy a kárpit mintázata az angol zászlót adja ki, kiröhögöm, hogy milyen bóvli lehet, de élőben azért elég mutatós. A kedvenc gegem a kormány léptető kapcsolója: ez alaphelyzetben hangerőszabályzó, és számváltó, de ha megnyomjuk a közepét, akkor a menü léptetőjévé alakul. Nem LCD, csak két led kialszik, másik kettő kigyullad, és közel sem vakul akkorát a paraszt, mint a Mercedes AMG GT LCD-s kormányán, ez inkább csak átgondolt és logikus.
A besimítás nem csak kint, de bent is megy, a Jaguar Land Rover cégcsoport heppjének megfelelően a váltó egy tekerőtárcsa, ami indításnál kiemelkedik a középkonzolból, ugyanezt tudja a központi kijelző is. Mentségére legyen mondva, ennek beállíthatjuk a dőlését, ami kijelző betekintési szögének szempontjából nem elhanyagolható képesség.

A Velar igazi motorválaszték-pápa: 2 literes négyhengeres benzines vagy dízel az alja, a sor másik vége megy jófajta 5 literes V8-as, kompresszorral megfújva, 575 lóerővel. Ez az SVR, amolyan gyári-tuning változat. A tesztautó ehhez képest persze játék a 3 literes V6-ossal, de mindenki örömére ezen is ott a kompresszor, jó is vele 380 lóerőre és 450 newtonméterre. Igazi autóipari jegesmedve a kompresszor, közel áll a kihaláshoz, hiszen kevésbé gazdaságos, mint a turbó. Ezt ugyanis a főtengely hajtja, vagyis extra erőt emészt fel, nem úgy, mint a turbó, ahol a kipufogógáz hajtja meg a feltöltőt, tehát veszteséget nyer vissza. Ellenben a kompresszor tud két dolgot, amit a turbók nem: a gázreakciót és a hangot.

Mert persze, a modern turbókat nagyon közvetlenre tudják csinálni, mindenféle állítható geometriákkal és hengersorok közé rakott csigákkal, de a kompresszor akkor is úgy tudja a bárhonnan izomból megindulást, ahogy más nem. Mindegy, hogy éppen hol áll a tű, letaglózóan lendül meg, és bár a modern turbók egyre kevésbé szenvednek a késedelemtől, ez az igazi. És közben jön a jellegzetes visítás, nagyon sok rétegnyi szigetelés alól, de állatias fenyegetéssel szüremlik elő, nekem csak ezért kéne.

Hiába a borzasztó menés, meg az 5,2-es gyorsulás, egy pillanatra sem mondanám, hogy sportos, a Velar simán csak fölényes. Például nem szakítottak a céges irányelvekkel, ám a nyolcsebességes ZF automata programozása idegesítő, egyrészt lassú, másrészt nem tudja, melyik fokozatot is akarja igazán. Súlya is van, mert bár alumínium (hiszen a platformon osztozik a Jaguar F-Pace-szel), de ha sokat használnak a könnyűfémből, akkor így is-úgy is nehéz lesz az autó. Valamivel több mint 1,8 tonna, ami bár a kategória átlaga, de egy jól megcsinált sportos SUV-ot mindig könnyebbnek érezni a súlyánál, a Velar viszont nem ilyen.
Nekem amúgy nem fáj, utazni nagyon jó vele, a légrugós futómű elég jól szigeteli a világot, de megvannak a határai, amit a 20 colos kerekek és a viszonylag peres gumik szabnak. Úgy voltam vele, hogy az Esztergom-Donovaly-Krakkó-Esztergom etap jó tesztkör lesz, és bár nem döntöttem körrekordot a Tátra szerpentinjein, a kényelmes utazás ennyire nem volt még jó SUV-ban, grátisz ott volt a megnyugtató erőtartalék is. Négy ember négy napi holmija és a sífelszerelés sem okozott gondot, tulajdonképpen több is volt a hely, mint kellett volna.
A kollégák egy hétig masszíroztak rá, hogy az anyagi romlásom sztorija lesz a magyar-lengyel kör, sok kedves benzinkutast ismerek majd meg, de alapvetően egy rossza szavam nem lehet, hiszen a rátankolásos 10,3 liter így hajszálnyira a két tonnától és a 400 lóerőtől elég jó. Ebben benne van a Tátra hágóinak megmászása, és egy kis krakkói csúcsforgalom is, de egyáltalán nem siettem sehova.
A karakter az, amit nagyon szerettem a Velarban, ugye ott a kompresszor, ami már talán csak Amerikában (Dodge, Shelby) létezik, aztán pedig ahogy kinéz. Egy finom, szép cucc, nem tolakodó, nem ugrik össze a gyomrom, ha megjelenik a tükörben. A külsőre rímel a belső, és ehhez az általános kimértséghez akkora bődületes erő jár, amit a németeknél már csak mindenféle légterelőkkel és kopoltyúkkal adnak. Ebben a tekintetben a Velar filozófiája közelebb áll hozzám, elvégre az erőlködés látszata nélkül kifejtett erő az igazi truváj.
Szükség persze nincs rá, a dizájnt a kompresszoros motor által keltett bűntudat nélkül is élvezhetjük, a dízellel valószínűleg még bőven 500 kilométer feletti hatótáv is összejöhet, ami azért nem hátrány. Ahogy a képeken látják, ez az autó valamivel több mint 32 millió forintba kerül, amin már egy csóróbb NER-oligarcha is felszisszen, ellenben most van rá úgy 6 milliónyi kedvezmény. Nem nagy mutatvány egy sportosabb BMW X5-öst vagy X3-ast eddig elkonfigurálni, de mielőtt aláírnának valamelyik némethez, menjenek egy kört a Velarral. Vannak hibái, de karaktere is.

Az oldalról ajánljuk
- Hírek
Bezuhant az olaj, sokkal olcsóbbak lehetnek az üzemanyagok?
Trump veri a mellét a csökkenő olajárat látva, pedig nem kéne.
- Hírek
Vészintézkedések bevezetéséről döntött a hátbadöfött szövetséges
Próbálja levegőhöz juttatni megszorongatott autómárkáit a dél-koreai kormány.
- Hírek
Videó: Így lesz egy laza torlódásból baleset az autópályán
Csak egy kis figyelmetlenség és rossz helyzetfelismerés kell, és máris összecsattan több autó.
- Hírek
Újra készülhet manuális váltós Ferrari, de ha csak kicsit vagy gazdag, nem kapsz belőle
Gianmaria Fulgenzi termékfejlesztési vezető utalt rá, hogy ez nem elképzelhetetlen a jövőben.
- Hírek
A hibridek vs villanyautók: 65:51
Kevésbé vonzóak a tisztán elektromosok az amerikai vevők számára.
- Hírek
Piastri behúzta a mozgalmas Bahreini Nagydíjat, Verstappen csak a hatodik
Történésekben nem volt hiány a szezon negyedik versenyén, de Oscar Piastrit senki sem tudta zavarba hozni.
- Hírek
Megvadult a sofőr: direkt a szembesávba kormányozta az Ignist
A Suzuki vezetőjét kérdőre vonták az eset után.
- Hírek
Május 21-én újra találkozik a hazai autóipar krémje Budapesten, a MOL Campuson!
A konferencia idén a globális trendek hazai hatásaira fókuszál, különös tekintettel azokra a változásokra, amelyek már itt kopogtatnak az ajtón.
- Hírek
Trump vámjai jelenthetik az utolsó szöget az Alfa Romeo és a Maserati koporsójában
A Stellantis egyre kevésbé teheti meg, hogy életben tartja a küszködő márkáit.
- Tesztek
Presztízskérdés a létezéseBemutató: Audi A6 Avant
Mégsem csak az elektromos Audi modellek kaphatnak mostantól páros modell megjelölést. Vezettük a benzines A6-okat!
- Közélet
Ennyit költünk a TC flottára egy évben
Kiszámoltuk, egy év alatt mennyit fordítunk a saját autóink fenntartására. Az összeg ijesztő is lehet, pedig az üzemanyagot kivettük a képletből.
- Hírek
Még idén piacra dobja első modelljét a BYD prémium márkája Európában
Év végére akár két modell is elérhető lesz.
- Hírek
Vadiúj pickupot visz az USA-ba a Kia
Nem a tavaly ősszel bemutatott Tasmant viszik Amerikába: egy teljesen új, tisztán elektromos modell készül.
- Hírek
A Tesla megjavította a Cybertruckot – rosszabb lett
Csálén álló elem, karcok és égésnyom is maradt a visszahívásban javított Cybertruckon.
- Hírek
A Xiaomi SUV-ja is megkaphatja a forradalmi üvegtetőt
Egy teszt során 12 fokot vert a Tesla Model 3-ra.
- Hírek
A világ legnagyobb akkumulátorgyártójáé lehet a Nio a akkucserélő hálózata
A CATL úgyis erről álmodozik.
- Hírek
India enyhíthet import vámjain, de ezt az ipara nem akarja
Az európai autógyártók nagyot nyernének ezzel, a Tata és a Mahindra viszont csak vesztene.
- Hírek
Az Audi is leállította átmenetileg az USA-ba irányuló exportot
Várnak, helyzetet értékelnek.
- Hírek
Összetört egy Corvette, egy papucs a gyanúsított
Felugratott egy padkára, aztán egy ház oldalába fúrodott egy nő egy Corvette-tel.
- Hírek
2027-ig tizenöt tisztán elektromos modell lehet a Toyota palettáján
Ráfekszenek a villanyautózásra, de az eredeti tervhez képes óvatosabban.
- Hírek
Felveszi a kesztyűt a rendőrség: az összes elérhető traffipaxot bevetik
A ROADPOL egész Európát érintő sebesség ellenőrzési kampányhoz kapcsolódva 24 órás Speedmarathon is lesz.
- Hírek
Fogadjunk, hogy te is egy ilyen autós játszótérre vágysz!
Ha szeretnél látni élőben egy Mercedes 540K-t, egy 60-as évekbeli versenyautót, vagy akár csak egy Pagoda SL-t, akkor ne hagyd ki ezt az élményt.
- Hírek
Blokád alá kerül az Erzsébet híd kedd délutántól (és parkolni is szívás lesz)
Ha jót akarsz, kedd délutántól szerda hajnalig ne akarj átmenni Budáról Pestre vagy fordítva!
