Ha van stílusod, ezt veszed

Range Rover Velar P380 Base SE - 2018.

2018.04.09. 06:31

Az angol autós kultúrkör SUV-vásárlási szokásairól sokat elmond, hogy szleng-kifejezést alkotott a hobbiterepjárókra, amelyekkel sosem járnak terepet. Chelsea Tractor - ami az autók jellegére utal, és arra, hogy a jómódú Londoni negyedekben választják anyunak, legyen mivel iskolába hordani a gyereket. És hogy a legnépszerűbb ilyen a Range Rover, angolabb dolog, mint egy önfeledt gyarmatosítás.

A Range leginkább Kensingtonban menő, de Glasgowban sem vetik meg. Eddig viszont bajban volt az egyszeri férj, aki az Evoque-nál nagyobbat akart a felesége alá tolni, de a Range Rovert vagy a Range Rover Sportot sokallta. Most viszont itt a Velar, ami a gyártó szerint ez a legszemélyautósabb SUV a palettáján, méretben inkább a Range Rover Sporthoz közel.

Kapcsolódó
Úgysem ölnéd terepen

Úgysem ölnéd terepen

Talán nem is létezett a rés, amit betöltött a legszemélyautósabb Range Rover. Mégis betalált a Velar.

Ha a W140-es Merci tervezésénél a homogenitás, a tömbszerűség volt az elsődleges cél, a Velar inkább az El Capitánhoz áll közel, mint autóhoz. Nincsenek kiálló elemek, minden úgy simul a sziluettbe, mintha az erózió csiszolta volna ilyenre. A kilincseket is szervo adja ki, nehogy megtörje valami a formát leparkolt állapotban, szerintem, ha tehetnék még a kerekeit meg a tükröket is magába olvasztaná.

Nekem ez adta el a Velart, nincsenek púpok, légbeömlőkkel sem szabdalták szét. Az ős-terepjáró formát a funkció határozta meg, hiszen az ember kezdetben nehezen megközelíthető helyekre ment ilyen autóval, ahova meg sok holmi kell, így lettek az első terepjárók nem megemelt szedánok, hanem kombik. A Velár ezt azzal csavarja meg, hogy alig látható szögben lecsapták a tetőt, na nem egy BMW X6-szerű fejtérpazarlással, csak úgy, hogy pont jó legyen. És ez pont jó az egész dizájnt áthatja, mert bár a sziluettet ezerszer láttuk, de ez valahogy simán, erőlködés nélkül szép.

Az idei év beltér-versenyét nálam az A8-as Audi vezette, és bár január elején kaptam meg, akkor megelőlegeztem neki, hogy ennél idén nem lesz durvább. Tudják mit? A Velar sem az. Viszont a Velar tud valamit, amit az Audi nem: van benne melegség. Ez eleve a bőr színéből fakad, kevesebb a hideg fém és a zongoralakk is. Míg az A8-ban hideg, elvágólagos lakberendezés ment, itt sokkal emberibb belsőt rajzoltak. Olyasmi ez, mint az ötcsillagos art-hotel csupa üveg, csupa fém berendezése, és a jól megszokott nappalink: hiába nagyobb fless az első, lakni az utóbbiban az igazi.

Pedig sok a közös vonás, például a fűtésszabályzó itt ugyanúgy egy külön képernyőt kapott, ráadásul van két analóg potméter is rajta, amibe belefolyatták a kijelzőt. Ez hol ülésfűtés-szabályzó, hol a légkondit dirigálja, attól függ, melyik képernyő fut alatta. Egyrészt jól néz ki, másrészt tapintás alapján, letekintés nélkül is megvan vezetés közben, ráadásul a hangerőszabályzó is létezik fizikailag.

Az elgondolás jó, csak az ülésfűtés rendre kikapcsolt, ha a bekapcsolása után képernyőt váltottam, Papp Tibi pont most próbálta a nagy Range-eket, azt mondta, ott nem volt gond. Lehet szoftverhiba, azt ellenben túlzásnak érzem, hogy a fűtést külön kell bekapcsolni deréknál és az ülőlapon. Lehet olyan helyzet, hogy valaki csak a hátát vagy csak a seggét akarja melegíteni, de nehezen tudom elképzelni, inkább felesleges bonyolításnak tűnik.

Kapcsolódó
Öt dolog, ami kihozza belőlem a bűnözőt

Öt dolog, ami kihozza belőlem a bűnözőt

Akár komoly gazdasági bűncselekményekre is képes lennék egy V8-as Range Roverért. De megvan a jó út is, amiért már sorban állnak a magyar vevők.

És ha megy is az ülésfűtés, sokszor negyed óra kell, hogy érezhető legyen a hatása, de legalább kényelmes ülésekbe lehet belefagyni. Ha valaki elmeséli, hogy a kárpit mintázata az angol zászlót adja ki, kiröhögöm, hogy milyen bóvli lehet, de élőben azért elég mutatós. A kedvenc gegem a kormány léptető kapcsolója: ez alaphelyzetben hangerőszabályzó, és számváltó, de ha megnyomjuk a közepét, akkor a menü léptetőjévé alakul. Nem LCD, csak két led kialszik, másik kettő kigyullad, és közel sem vakul akkorát a paraszt, mint a Mercedes AMG GT LCD-s kormányán, ez inkább csak átgondolt és logikus.

A besimítás nem csak kint, de bent is megy, a Jaguar Land Rover cégcsoport heppjének megfelelően a váltó egy tekerőtárcsa, ami indításnál kiemelkedik a középkonzolból, ugyanezt tudja a központi kijelző is. Mentségére legyen mondva, ennek beállíthatjuk a dőlését, ami kijelző betekintési szögének szempontjából nem elhanyagolható képesség.

A Velar igazi motorválaszték-pápa: 2 literes négyhengeres benzines vagy dízel az alja, a sor másik vége megy jófajta 5 literes V8-as, kompresszorral megfújva, 575 lóerővel. Ez az SVR, amolyan gyári-tuning változat. A tesztautó ehhez képest persze játék a 3 literes V6-ossal, de mindenki örömére ezen is ott a kompresszor, jó is vele 380 lóerőre és 450 newtonméterre. Igazi autóipari jegesmedve a kompresszor, közel áll a kihaláshoz, hiszen kevésbé gazdaságos, mint a turbó. Ezt ugyanis a főtengely hajtja, vagyis extra erőt emészt fel, nem úgy, mint a turbó, ahol a kipufogógáz hajtja meg a feltöltőt, tehát veszteséget nyer vissza. Ellenben a kompresszor tud két dolgot, amit a turbók nem: a gázreakciót és a hangot.

Mert persze, a modern turbókat nagyon közvetlenre tudják csinálni, mindenféle állítható geometriákkal és hengersorok közé rakott csigákkal, de a kompresszor akkor is úgy tudja a bárhonnan izomból megindulást, ahogy más nem. Mindegy, hogy éppen hol áll a tű, letaglózóan lendül meg, és bár a modern turbók egyre kevésbé szenvednek a késedelemtől, ez az igazi. És közben jön a jellegzetes visítás, nagyon sok rétegnyi szigetelés alól, de állatias fenyegetéssel szüremlik elő, nekem csak ezért kéne.

Hiába a borzasztó menés, meg az 5,2-es gyorsulás, egy pillanatra sem mondanám, hogy sportos, a Velar simán csak fölényes. Például nem szakítottak a céges irányelvekkel, ám a nyolcsebességes ZF automata programozása idegesítő, egyrészt lassú, másrészt nem tudja, melyik fokozatot is akarja igazán. Súlya is van, mert bár alumínium (hiszen a platformon osztozik a Jaguar F-Pace-szel), de ha sokat használnak a könnyűfémből, akkor így is-úgy is nehéz lesz az autó. Valamivel több mint 1,8 tonna, ami bár a kategória átlaga, de egy jól megcsinált sportos SUV-ot mindig könnyebbnek érezni a súlyánál, a Velar viszont nem ilyen.

Nekem amúgy nem fáj, utazni nagyon jó vele, a légrugós futómű elég jól szigeteli a világot, de megvannak a határai, amit a 20 colos kerekek és a viszonylag peres gumik szabnak. Úgy voltam vele, hogy az Esztergom-Donovaly-Krakkó-Esztergom etap jó tesztkör lesz, és bár nem döntöttem körrekordot a Tátra szerpentinjein, a kényelmes utazás ennyire nem volt még jó SUV-ban, grátisz ott volt a megnyugtató erőtartalék is. Négy ember négy napi holmija és a sífelszerelés sem okozott gondot, tulajdonképpen több is volt a hely, mint kellett volna.

A kollégák egy hétig masszíroztak rá, hogy az anyagi romlásom sztorija lesz a magyar-lengyel kör, sok kedves benzinkutast ismerek majd meg, de alapvetően egy rossza szavam nem lehet, hiszen a rátankolásos 10,3 liter így hajszálnyira a két tonnától és a 400 lóerőtől elég jó. Ebben benne van a Tátra hágóinak megmászása, és egy kis krakkói csúcsforgalom is, de egyáltalán nem siettem sehova.

A karakter az, amit nagyon szerettem a Velarban, ugye ott a kompresszor, ami már talán csak Amerikában (Dodge, Shelby) létezik, aztán pedig ahogy kinéz. Egy finom, szép cucc, nem tolakodó, nem ugrik össze a gyomrom, ha megjelenik a tükörben. A külsőre rímel a belső, és ehhez az általános kimértséghez akkora bődületes erő jár, amit a németeknél már csak mindenféle légterelőkkel és kopoltyúkkal adnak. Ebben a tekintetben a Velar filozófiája közelebb áll hozzám, elvégre az erőlködés látszata nélkül kifejtett erő az igazi truváj.

Szükség persze nincs rá, a dizájnt a kompresszoros motor által keltett bűntudat nélkül is élvezhetjük, a dízellel valószínűleg még bőven 500 kilométer feletti hatótáv is összejöhet, ami azért nem hátrány. Ahogy a képeken látják, ez az autó valamivel több mint 32 millió forintba kerül, amin már egy csóróbb NER-oligarcha is felszisszen, ellenben most van rá úgy 6 milliónyi kedvezmény. Nem nagy mutatvány egy sportosabb BMW X5-öst vagy X3-ast eddig elkonfigurálni, de mielőtt aláírnának valamelyik némethez, menjenek egy kört a Velarral. Vannak hibái, de karaktere is.

Az oldalról ajánljuk

Erős támogatást kapott a 30-as sebességkorlátozás
  • Hírek

Erős támogatást kapott a 30-as sebességkorlátozás

Az érvelés egyértelmű.

április 9., 08:36
Bezuhant az olaj, sokkal olcsóbbak lehetnek az üzemanyagok?
  • Hírek

Bezuhant az olaj, sokkal olcsóbbak lehetnek az üzemanyagok?

Trump veri a mellét a csökkenő olajárat látva, pedig nem kéne.

április 9., 12:27
Vészintézkedések bevezetéséről döntött a hátbadöfött szövetséges
  • Hírek

Vészintézkedések bevezetéséről döntött a hátbadöfött szövetséges

Próbálja levegőhöz juttatni megszorongatott autómárkáit a dél-koreai kormány.

április 9., 12:21
Videó: Így lesz egy laza torlódásból baleset az autópályán
  • Hírek

Videó: Így lesz egy laza torlódásból baleset az autópályán

Csak egy kis figyelmetlenség és rossz helyzetfelismerés kell, és máris összecsattan több autó.

április 9., 05:59
Áldozattá válhat a Tesla
  • Hírek

Áldozattá válhat a Tesla

Az egyik teslás elemző tart a kínai válaszcsapástól.

április 9., 09:40
Újra készülhet manuális váltós Ferrari, de ha csak kicsit vagy gazdag, nem kapsz belőle
  • Hírek

Újra készülhet manuális váltós Ferrari, de ha csak kicsit vagy gazdag, nem kapsz belőle

Gianmaria Fulgenzi termékfejlesztési vezető utalt rá, hogy ez nem elképzelhetetlen a jövőben.

április 9., 13:48
A hibridek vs villanyautók: 65:51
  • Hírek

A hibridek vs villanyautók: 65:51

Kevésbé vonzóak a tisztán elektromosok az amerikai vevők számára.

április 9., 11:19
Piastri behúzta a mozgalmas Bahreini Nagydíjat, Verstappen csak a hatodik
  • Hírek

Piastri behúzta a mozgalmas Bahreini Nagydíjat, Verstappen csak a hatodik

Történésekben nem volt hiány a szezon negyedik versenyén, de Oscar Piastrit senki sem tudta zavarba hozni.

1 órája
Volkswagen: itt a feltámadás?
  • Hírek

Volkswagen: itt a feltámadás?

Viszik a cég villanyautóit, mint a cukrot.

április 9., 08:06
Megvadult a sofőr: direkt a szembesávba kormányozta az Ignist
  • Hírek

Megvadult a sofőr: direkt a szembesávba kormányozta az Ignist

A Suzuki vezetőjét kérdőre vonták az eset után.

április 9., 06:00
Május 21-én újra találkozik a hazai autóipar krémje Budapesten, a MOL Campuson!
  • Hírek

Május 21-én újra találkozik a hazai autóipar krémje Budapesten, a MOL Campuson!

A konferencia idén a globális trendek hazai hatásaira fókuszál, különös tekintettel azokra a változásokra, amelyek már itt kopogtatnak az ajtón.

április 8., 08:29
Trump vámjai jelenthetik az utolsó szöget az Alfa Romeo és a Maserati koporsójában
  • Hírek

Trump vámjai jelenthetik az utolsó szöget az Alfa Romeo és a Maserati koporsójában

A Stellantis egyre kevésbé teheti meg, hogy életben tartja a küszködő márkáit.

április 9., 16:54
Presztízskérdés a létezése
  • Tesztek

Presztízskérdés a létezéseBemutató: Audi A6 Avant

Mégsem csak az elektromos Audi modellek kaphatnak mostantól páros modell megjelölést. Vezettük a benzines A6-okat!

április 9., 05:59
Ennyit költünk a TC flottára egy évben
  • Közélet

Ennyit költünk a TC flottára egy évben

Kiszámoltuk, egy év alatt mennyit fordítunk a saját autóink fenntartására. Az összeg ijesztő is lehet, pedig az üzemanyagot kivettük a képletből.

április 9., 15:39
Még idén piacra dobja első modelljét a BYD prémium márkája Európában
  • Hírek

Még idén piacra dobja első modelljét a BYD prémium márkája Európában

Év végére akár két modell is elérhető lesz.

április 8., 17:34
Vadiúj pickupot visz az USA-ba a Kia
  • Hírek

Vadiúj pickupot visz az USA-ba a Kia

Nem a tavaly ősszel bemutatott Tasmant viszik Amerikába: egy teljesen új, tisztán elektromos modell készül.

április 9., 14:47
A Tesla megjavította a Cybertruckot – rosszabb lett
  • Hírek

A Tesla megjavította a Cybertruckot – rosszabb lett

Csálén álló elem, karcok és égésnyom is maradt a visszahívásban javított Cybertruckon.

április 8., 07:10
A Xiaomi SUV-ja is megkaphatja a forradalmi üvegtetőt
  • Hírek

A Xiaomi SUV-ja is megkaphatja a forradalmi üvegtetőt

Egy teszt során 12 fokot vert a Tesla Model 3-ra.

április 8., 06:03
A világ legnagyobb akkumulátorgyártójáé lehet a Nio a akkucserélő hálózata
  • Hírek

A világ legnagyobb akkumulátorgyártójáé lehet a Nio a akkucserélő hálózata

A CATL úgyis erről álmodozik.

április 8., 16:42
India enyhíthet import vámjain, de ezt az ipara nem akarja
  • Hírek

India enyhíthet import vámjain, de ezt az ipara nem akarja

Az európai autógyártók nagyot nyernének ezzel, a Tata és a Mahindra viszont csak vesztene.

április 8., 15:37
Az Audi is leállította átmenetileg az USA-ba irányuló exportot
  • Hírek

Az Audi is leállította átmenetileg az USA-ba irányuló exportot

Várnak, helyzetet értékelnek.

április 8., 09:23
Összetört egy Corvette, egy papucs a gyanúsított
  • Hírek

Összetört egy Corvette, egy papucs a gyanúsított

Felugratott egy padkára, aztán egy ház oldalába fúrodott egy nő egy Corvette-tel.

április 8., 13:31
2027-ig tizenöt tisztán elektromos modell lehet a Toyota palettáján
  • Hírek

2027-ig tizenöt tisztán elektromos modell lehet a Toyota palettáján

Ráfekszenek a villanyautózásra, de az eredeti tervhez képes óvatosabban.

április 8., 12:38
Felveszi a kesztyűt a rendőrség: az összes elérhető traffipaxot bevetik
  • Hírek

Felveszi a kesztyűt a rendőrség: az összes elérhető traffipaxot bevetik

A ROADPOL egész Európát érintő sebesség ellenőrzési kampányhoz kapcsolódva 24 órás Speedmarathon is lesz.

április 8., 11:13
Fogadjunk, hogy te is egy ilyen autós játszótérre vágysz!
  • Hírek

Fogadjunk, hogy te is egy ilyen autós játszótérre vágysz!

Ha szeretnél látni élőben egy Mercedes 540K-t, egy 60-as évekbeli versenyautót, vagy akár csak egy Pagoda SL-t, akkor ne hagyd ki ezt az élményt.

április 8., 14:31
Blokád alá kerül az Erzsébet híd kedd délutántól (és parkolni is szívás lesz)
  • Hírek

Blokád alá kerül az Erzsébet híd kedd délutántól (és parkolni is szívás lesz)

Ha jót akarsz, kedd délutántól szerda hajnalig ne akarj átmenni Budáról Pestre vagy fordítva!

április 8., 09:42
Nagyhódos határátkelő
  • Hírek

Nagyhódos határátkelő

április 9., 16:35
Pappas Auto 2025 Hunyadi út
  • Magazin

Pappas Auto 2025 Hunyadi út

április 8., 13:52
Kia EV6 e228 RWD GT-Line – 2025.
  • Tesztek

Kia EV6 e228 RWD GT-Line – 2025.

április 8., 14:54