Meg fog lepni pár embert, az tuti

Hyundai i30N 2.0 T-GDi – 2018.

2018.07.02. 06:31 Módosítva: 2018.07.02. 11:42

Sokan versenyeznek ebben a sportos alsó középkategóriában, nehéz nagyot gurítani, de a Hyundai i30N meg fog lepni pár embert.

Mostanra mindenkinek világos, a dél-koreaiak kemény offenzívát indítottak Európa-szerte. Tőlünk nyugatabbra ez még nyilvánvalóbb. Németországban már teljesen megszokott a márka, az i20-as modell vezeti az eladásokat a kategóriájában. Nem csak az ára miatt, hanem mert egyszerűen jó. Hasonló a helyzet az i30-cal is, ami keményebb csoportban játszik, nem is tud vezetni, de a számok szépek, az autó pedig jó.

Kapcsolódó
Az Octavia Combi vérét akarja

Az Octavia Combi vérét akarja

Amikor már arra kell vigyázni, nehogy túl jó legyen: a Hyundai már itt tart, az i30 kombi túllép bármin Astrától Focusig. és egyenesen az Octaviát veszi célba.

Kézenfekvő, hogy kicsit szélesítik a palettát, legyen sportos modell is. Ez a további eladásokon túl kicsit még presztízsnövelő is tud lenni, ha ügyesen csinálják.

A névválasztással például nem voltak ügyesek. Az i30N esetében az N betű leginkább semmit nem jelez, esetleg a normál szóra asszociálunk, ami nem jó egy sportos hot hatch esetében. A Hyundai a Namyang nevű koreai és a Nürburgring-beli fejlesztőközpontjaikra kíván vele asszociálni, de ezt csak az tudja, aki alolvassa a sajtóanyagot. Bezzeg a Honda megcsinálta, ott a varázs R betű, meg a műanyag kiegészítők teljes piaca a Type R modelleken. Vehetjük ezt egy jó kis fricskának is, mint amikor a sok dízel TDI, CDI, CDTI és a többi betű után a BMW kijött a kis sima d betűcskével, a Hyundai sem tolja túl. Pedig megtehetné, van mire.

Kapcsolódó
Ezzel se kezdj ki, ha nincs Lamborghinid

Ezzel se kezdj ki, ha nincs Lamborghinid

Ha igazán odafestünk a gépnek egy rossz, másodrangú úton állórajtos sprintben, nem tudunk a sávban maradni, ez egészen biztos.

Látjuk a csatát az alszegmensben, itt játszik a Golf GTi, esetleg az R modell, a Megane RS, a Seat Leon Cupra R. Mindenki próbál kicsit erősebb lenni a másiknál, pedig ez nem erről szól, ez csak a katalógusvadászoknak jelent valamit. Itt a vezetés élménye, a hétköznapi használhatóság és a sportos élmény együtt a lényeg. Ebben az összetett versenyszámban az i30N nagyon jó. Nem fogunk pályarekordot dönteni, nem leszünk ott a time attack bajnokságon, és valljuk be őszintén, pont nem érdekel minket a Nürburgring körideje.

Az is nyilvánvaló, hogy a kategória autóit nem kell visszakapcsolni hatodikból semelyik autópálya-emelkedőn, és a 78-cal közlekedő helyi járatú buszt is lazán előzi bármelyik. Pont mindegy, 275 vagy 310 lóerős az autó. Szinte nem érezzük a különbséget, legalábbis egy jól áttételezett váltó jól elmaszkolja a különbséget.

A hétköznapokban mutatkozik meg a sportos Hyundai erőssége. Igen, a belseje nincs egy Golf szintjén, de még egy jobban felszerelt sima i30 kombi is jobb, viszont másban jó az N modell. Például nagyon jó a futóműve. Jók a fékek, bizonyítékként szolgál arra, hogy utcára pont elég egy jól tervezett nagy úszónyereg, nem kell négydugattyús monoblokk. Feszes a futómű, de azért nem harapjuk el a nyelvünket, sport állásba kapcsolva pedig sportos, de akkor sem kibírhatatlanul kemény.

És akkor ott van még a futóműhöz a sperrdifi. Az E-LSD (Electronic Limited Slip Differential) névre keresztelt szerkezet többtárcsás mechanikus difizár, elektronikus vezérléssel. Nem a fékezgetős rettenet, hanem igazi, nagyon jól működő mechanikus sperr. Ez egészül ki nagyon jól megválasztott kormánygeometriával: az elsőkerekes i30N-nel olyat lehet fordulni szűk íven, hogy ez valóban párját ritkítja. Szinte meglepő, hogy kiforduláskor mennyire megtapad, nem szélesíti az ívet, és nem veszi ki a kormányt a kezünkből padlógázon sem. Még csak meg sem torpan a kipörgésgátló miatt, hanem kilő.

A következő hatás akkor ér, amikor átrántjuk a kissé hosszú úton járó, de pontos váltót kettesbe, és ropog egyet a kipufogó, mint egy ALS-es raliautó. Oké, bazári és öncélú, de az vesse rám az első követ, akinek nem tetszik. Egyébként ha nem kell, kikapcsolható, ahogy az N-üzemmódban bármi konfigurálható, akár sportos kipufogóhang a komfortos futóművel – bármit lehet. Van egy suta fordítású fordulatszámvezérlés funkció is, ami például visszaváltáskor a kis durrogás mellett megemeli és egyezteti a fordulatot a kiválasztott fokozattal, így gyorsabban tudunk váltani.

Ezek olyan apróságok, amelyek egyrészt nagyon jól működnek, másrészt sokkal többet érnek egy ilyen autóban, mint esetleg mínusz 10 másodperc a Nürburgringen.

Pedig a Performance csomaggal 275 lóerős motornak senki előtt nem kell szégyenkeznie. Euro 6-os norma megvan, 1400-tól 4000-ig 353 Nm nyomaték biztosít elég erőt, hogy a jobb egyben ne érezze magát jól az utas, ha megyünk egy hegyeset. A kétliteres blokk a változó szelepvezérléssel képes arra, hogy még a turbó feléledése előtt is meg tudjon indulni, nem is rosszul. Tényleg csak azért érezzük gyengének lent, mert 2500 után borzalmas tűzijáték indul.

Ha toljuk neki, az 50 literes tank 400 kilométer után szigorúan beparancsol a benzinkútra, de ha kellően önmegtartóztatóak vagyunk, 8-9 liter között megússzuk. Akinek sikerül 8 alá bevinni, rossz autót választott, kár volt kifizetnie az N-modell felárát.

8,3 milliótól indul az alapár, de ez csak a szánalmas 250 lóerős alapváltozat. A Performance csomag 275 lóerőt és durrogtatható kipufogót ad 750 ezer forintért. Ez kell, vegyék is meg, de a majdnem 300 ezer forintos napfénytető kicsit túlzás. A 250 ezres Komfort csomag az intelligens kulcsfelismerő rendszerrel, nyomógombos indítással és számos egyéb dologgal totál megéri, de a dupla annyit kóstáló Kényelmi csomag az elektromos ülésekkel, deréktámasszal és még pár dologgal tök felesleges.

Ezeket így nagyjából beikszeljük, meg még pár apróság, mint például a 40 ezer forintos Performance Blue fényezés (lásd tesztautó), és 9,5 millióban áll meg egy egészen jól felszerelt és potens kis hot hatch.

Ha átmegyünk a szomszéd szalonba, a Golf R például fent sincs a hivatalos Golf-árlistán, a 8,8 milliós GTi meg csak 220 lóerős, az kisnyúl, lépjünk tovább. A 280 lovas Megane RS alapára 9,3 millió, innen jönnek még az extrák, a Seat Leon Cupra R ugyan 300 lóerős, viszont nagyjából 10-től indul. Van kérdés? Nincs.

Összességében a Hyundai i30N jól van árazva, olcsóbb, mert hülye a neve, egyébként pedig egyáltalán nem rosszabb, mint ezek. Nem lesz vele tele a Tesco parkolója, de ez a mi hibánk.

Az oldalról ajánljuk

A CATL új akkumulátorával a 2,5 kilométer/másodperc sem lehetetlen
  • Hírek

A CATL új akkumulátorával a 2,5 kilométer/másodperc sem lehetetlen

Több újdonságot is bemutatott a gyártó.

29 perce
Az F1-es Szaúd-Arábiai Nagydíj legnagyobb kérdései
  • Hírek

Az F1-es Szaúd-Arábiai Nagydíj legnagyobb kérdései

Minden okunk megvan azt remélni, hogy a 2025-ös futam is emlékezetesen alakul Dzsiddában.

április 17., 17:22
A lázadóknak semmi esélyük
  • Tesztek

A lázadóknak semmi esélyükBemutató: Mercedes-Benz CLA 2025

Ott voltunk a stuttgarti Csillagok háborúja budapesti premierjén.

április 18., 06:32
A Porsche 911 GT3 lett a leggyorsabb manuál váltós autó a Nürburgringen
  • Hírek

A Porsche 911 GT3 lett a leggyorsabb manuál váltós autó a Nürburgringen

Még a facelift előtti 911 GT3 idejét is megverte, pedig abban egy szupergyors PDK automata pakolgatja a fokozatokat.

április 18., 06:36
Ez itt a frissített Volvo S90, de van vele egy komoly gond
  • Hírek

Ez itt a frissített Volvo S90, de van vele egy komoly gond

Finom faceliftet kapott az S90, amiben marad a benzinmotor és megtartották az elegáns dizájnt. Beszerezni viszont nem lesz egyszerű.

április 18., 08:57
Csattog a belevaló olajtól a Chevrolet (helytelennel jó volt)
  • Olajdoktor

Csattog a belevaló olajtól a Chevrolet (helytelennel jó volt)

Eddig szépen járt olyan olajjal, ami elvileg nem is jó bele. Most előírt viszkozitásúval fut, és rossz hangja van. Mi a teendő?

április 18., 12:06
Nem úszod meg a bíróságot!
  • Közélet

Nem úszod meg a bíróságot!Összetört a motor, a biztosító nem fizet mindent és még a szakértő cég is hárít

Aki komolyan szeretne valamit, az kezdjen egyből a bíróságon? Kinek jó az, ha megegyezés helyett pereskedésre kerül a sor? Legfőképpen senkinek.

április 18., 06:33
Tragikus motorbalesetben elhunyt az első magyar Dakar-motoros, Varga Ákos
  • Hírek

Tragikus motorbalesetben elhunyt az első magyar Dakar-motoros, Varga Ákos

Egy figyelmetlen sofőr oszlopnak lökte. Varga Ákos 49 éves volt.

április 18., 10:42
Beperelik a Teslát, felülmérnének az autók?
  • Hírek

Beperelik a Teslát, felülmérnének az autók?

Néhány Tesla-tulajdonos szerint az autójuk a valósnál több megtett kilométert számol. Szerintük azért, hogy hamarabb lejárjon a garancia.

április 18., 06:35
Autók, amikben felnőttünk III. – 1980-as évek
  • Technika

Autók, amikben felnőttünk III. – 1980-as évek

Sorozatunkban bemutatjuk a magyar utak legmeghatározóbb típusait, generációk álmait és rémálmait, a családok második legnagyobb értéktárgyait.

április 18., 16:05
Roncsautókkal seftelő európai bűnbandára csaptak le a hatóságok, Magyarország is érintett
  • Hírek

Roncsautókkal seftelő európai bűnbandára csaptak le a hatóságok, Magyarország is érintett

A bűnözők amerikai roncsautókat importáltak majd adtak el törvénytelenül Európában, többek között Magyarországon is.

április 18., 13:44
Valahova rohadtul sietett ez a motoros (de megszívta)
  • Hírek

Valahova rohadtul sietett ez a motoros (de megszívta)

A tempója még autópályán is nagyon durva lenne. Nem ott ment.

április 18., 14:52
Cáfolta a Volkswagen egy új Audi R8 érkezését
  • Hírek

Cáfolta a Volkswagen egy új Audi R8 érkezését

Egy középmotoros, belső égésű motorral szerelt sportautó nem szerepel a terveik között.

április 17., 16:08
Elektromos modelleken tér vissza a Ford ST és RS jelölése
  • Hírek

Elektromos modelleken tér vissza a Ford ST és RS jelölése

Ugyanúgy vad és sportos modelleket jelölnek majd.

április 17., 06:13
Kész van a csarnok
  • Belsőség

Kész van a csarnok

Lehetett volna sokkal olcsóbb is.

április 18., 17:03
Mesterségem címere: 992.2 - PORSCHE Carrera S - USA VLOG
  • Szerelem

Mesterségem címere: 992.2 - PORSCHE Carrera S - USA VLOG

San Diego, óceánpart, Porsche. Borsodi fenekem végre révbe ért és kipróbálhattam a világ egyik legjobb sportautóját.

április 17., 17:15
A Jaguar még a villanyautók korában is életben tartja a legendás E-Type-ot
  • Hírek

A Jaguar még a villanyautók korában is életben tartja a legendás E-Type-ot

A mai napig nagy számú eredeti alkatrész áll rendelkezésre a legjobb esetben is 51 éves modellhez.

április 17., 06:19
cover video teszt
  • 404

cover video tesztez itt az alcím

lorem ipsum blablabla

április 17., 11:09
Felborult egy kamion, lezárták az M3-as autópályát
  • Hírek

Felborult egy kamion, lezárták az M3-as autópályát

A Budapest felé vezető oldalon az 59 és 60 kilométer között történt a baleset.

április 17., 07:42
Ultimátumot adott az ügyfeleknek a Volkswagen
  • Hírek

Ultimátumot adott az ügyfeleknek a Volkswagen

A német gyártó azt ígéri, hogy a vámtarifák miatt növekvő költségek ellenére se emel árat. Legalábbis egy darabig.

április 17., 10:46
Kombi-SUV-izé lett a Subaru Trailseeker, és megy, mint a vesztés
  • Hírek

Kombi-SUV-izé lett a Subaru Trailseeker, és megy, mint a vesztés

A Subaru bemutatta a Trailseekert, amiről még azt se könnyű megmondani, hogy milyen kategóriában játszik. Viszont rohadt gyors.

április 17., 14:14
Az új Subaru Outback sokkal kevésbé kombi és sokkal jobban SUV, mint eddig bármikor
  • Hírek

Az új Subaru Outback sokkal kevésbé kombi és sokkal jobban SUV, mint eddig bármikor

Aki nem elégszik meg az alap Outback terepezési képességeivel, annak elérhető a Wilderness Edition is.

április 17., 12:24
Hol tart a Hyundai, a Kia és a többiek?
  • Hírek

Hol tart a Hyundai, a Kia és a többiek?

És még csak most jön az amerikai vámvihar.

április 17., 13:16
Volvo S90 facelift - 2026.
  • Hírek

Volvo S90 facelift - 2026.

április 17., 15:21
Subaru Trailseeker - 2026.
  • Hírek

Subaru Trailseeker - 2026.

április 17., 13:13
Subaru Outback 2026
  • Hírek

Subaru Outback 2026

április 17., 11:09