Ott durva, ahol nem fáj

Menetpróba: Jeep Wrangler – 2018.

2018.07.16. 14:15

Negyedik generációjához érkezett az amerikai legenda, a dzsip kategória névadója, minden SUV őse. Néhány részletében abszolút mai autó, de ahol kell, kőkemény terepes maradt.

Az egyik nyomvonalon söröshordó méretű kő mögött akkora lyuk tátong, hogy combközépig elvesznék benne. A másik nyomvonalon egy fa gyökeréig kijárt az út. Út? Ázott, fekete saras, kövekkel és fagyökerekkel tarkított csapás az osztrák hegyoldalban, olyan meredekséggel, hogy a géptető autóhossznyi darabot takar ki belőle. A csapás bal szélén szakadék, jobbra a hegyoldal, ezen a helyen még a gyaloglás sem tűnik biztonságosnak. Nagyon nem kéne itt elakadni.

Szerencsére időben beugrik a régi terepjárós ökölszabály: minél durvábbnak tűnik a következő pár méter, minél meredekebb a siratófal, annál jobban kell nyomni a gázt. Aki beijed és elveszi, lecsúszik, elakad, beragad. Úgy tűnik, a Jeep nagyon bízik a Wrangler képességeiben, mert ilyen nehézségű helyekre nem szoktak csak úgy újságírókat engedni. És jogos a bizalom, tényleg elég a gázra lépni, a felezett összkerékhajtásban lévő Wrangler motorja felmordul, karosszériája megrázkódik, és két hatalmas döccenéssel, de valójában rezignáltan veszi az akadályt.

Aztán a következőt is, egyiket a másik után. Egész délelőttnyi kemény terepezés alatt mindössze két elakadással találkozunk, mindkettő a lendület és a nagy gáz hiányára vezethető vissza, mert egyébként mindkét helyen simán elment az új Jeep. Ezzel a névvel és pedigrével ez szinte kötelező, de a hipszterek és plázaterepjáróik korában kissé elszoktunk az ilyesmitől. 77 éve már, hogy az eredeti Willys Jeep bedöcögött az emberiség kollektív tudatába. Eredetileg az amerikai hadsereg számára kifejlesztett, sallangoktól mentes, összkerekes, négyüléses szállítójármű hamar az USA haderejének, majd ezen keresztül egy ország nemzeti öntudatának szimbólumává vált.

Sok minden történt, sok minden változott 1941 óta. A Wrangler még mindig a funkcionalitásról szól, de a Jeep - ma már egyébként olasz tulajdonban - tökéletesen tisztában van azzal, hogy az image és stílus legalább ennyire meghatározó ebben a műfajban. Az ős-Jeep formai elemei az újdonság sok részletén köszönnek vissza, például a eredeti sziluett díszíti a váltógombot, a profil ugyanaz a dobozautó, kemény, ellentmondást nem tűrő arccal. Megmaradt a hetes osztású hűtőmaszk, és a kerek, immár LED-es fényszóró. A motorháztető látható leszorítói, az ajtók külső zsanérjai, a hátsó lámpák benzinkannát idéző formái mind olyan gegek, amikért nagyon könnyű lelkesedni.

A karosszéria lecsupaszítható, ami hatalmas móka, pár mozdulattal még az ajtók is levehetők: a Wrangler igazi LEGO-autó, felnőtt kisfiúknak. Még a szélvédő is előredönthető a tökéletes Rambo-életérzéshez, bár gépkarabély nincs a fedélzeten, és a fix tetőoszlopok miatt ilyenkor megmarad az autó eredeti magassága is, így ennek funkcionális okai mára elvesztek.

Az autó teljesen új fejlesztés, mégis azonnal felismerhetően Jeep, illetve Wrangler - akár a rövidebb tengelytávú háromajtóst, akár a sokkal tágasabb ötajtós modellt nézzük. Mindkét változat kapható leszerelhető keménytetővel vagy vászontetősként. Az európai motorválaszték kéttagú, és a Fiat-Chrysler kínálatából ismertek ugyan, de a Wranglerben újdonság mindkét négyhengeres: a dízel 2,2 literes és 200 lóerős, a benzines pedig 272 lóerős, kétliteres turbó. Európán kívül 3,2 literes V6-ossal is kapható a kocsi, a hálózatról tölthető hibrid megjelenését pedig 2020-re ígéri a Jeep.

Minden Wrangler kapcsolható összkerékhajtást kapott, amely alapesetben, épített úton a hátsó kerekeket hajtja. Az összkerékhajtásnak három üzemmódja létezik: automatán a rendszer szükség esetén kapcsol be és juttat nyomatékot a megfelelő tengelyre, fixen bekapcsolva 50/50 százalékos a nyomatékmegosztás. A harmadik üzemmód a kemény terepre szánt, felezős összkerék, amely a szériában szerelt, nyolcfokozatú ZF-automata áttételeit kurtítja igen drasztikusan. Kézi váltó nem elérhető.

Ami a felszereltséget illeti, igény és pénztárca függvényében itt is három szintből választhatunk. Az alapváltozat Sport névre hallgat, de ezt, mint jelzőt, semmiképp ne vegyük komolyan. Utcai feladatokra szánt, igényesebb modell a Sahara, míg a legkeményebb terepezéshez a Rubicon ajánlott. Ebben erősebb felfüggesztést, nagyobb terhelésre méretezett tengelyeket, zárható első és hátsó differenciálműveket és a kiiktatható első kanyarstabilizátorokat találunk, amelyek összességében nagyon komoly terepjáróvá teszik a Wranglert.

Ezért sem árt tisztázni: a 15 millió forint körül várható indulóár ellenére a Wrangler nem egy BMW X3-konkurens. Hiába mozognak ugyanebben az ársávban a közepes méretű, puccos SUV-k, a Jeep más világ. Nagyjából annyira állnak távol egymástól, mint egy kézműves szakállolajat használó, lakkozott hajú hipszter és egy valódi fakitermelő.

Még a leginkább utcai stílusú Sahara ötajtós verziójában is a bámulatosan indirektre áttételezett kormány, a nehéz merev tengelyek dübögése és remegése, a karosszéria finom nyeklése és a dízelmotor morgása határozza meg az vezetési élményt. A tükörsima osztrák autópályán persze kellemesen halad, csupán az feltűnő, hogy az egyenesfutáshoz is folyamatosan kormányozni kell. Különösen egy rövid tengelytávú, Rubicon felszereltségű, durván bütykös terepgumikkal szerelt Wranglerben van olyan érzése a pilótának, mintha a kormánnyal csak táviratilag jelezné az autónak, nagyjából merre szeretné belőni a kívánt haladási irányt.

Kellemes gyorsításokhoz viszont bőven elég a dízel a nyomatéka, az automata finoman kapcsolgat, a fék feltűnésmentesen működik, de ezzel a kocsival nem kanyarokra, hanem fácánra vadászik az ember. Fanyaloghatnánk, gúnyolódhatnánk ezen a hibákon, de valójában pont ezektől a különleges, már kihalófélben lévő karakterjegyektől szerethető a Wrangler. Üdítően őszinte az élmény, és a maga esetlenségében még az aszfalton is nagyon szórakoztató vezetni. Különösen, hogy épp elég kényelmes, modern és biztonságos, hogy a mindennapokban se fájjon.

Infotaiment rendszerének központi kijelzője szép és könnyen kezelhető, mindenféle információval és kapcsolódási lehetőséggel. Légzsákok, klíma, tág határok között állítható, fűthető ülések és kormány, valamint egész jó minőségű, tartósnak ígérkezők anyagok biztosítanak megfelelő kényelmet az utastérben. Egyedül a helykínálat szűkös, különösen a háromajtós változatnál. Már elöl, oldalirányban sem túl nagy a hely, az ajtó kábelezése a lábszáramhoz ér, terpeszkedni nem lehet. Hátul és a csomagtérben az ötajtós esetén már jobb a helyzet, de a Wrangler továbbra sem igazán tágas autó - mondjuk soha nem is volt az.

A vezetést is igyekszik megkönnyíteni, bár a LED-es lámpa nem világít kanyarokba, és a szembejövőket sem takarja ki, de legalább erős és hatékony, ezen kívül kapható bele holttérfigyelő, tolatást segítő kamera, hátsó, keresztirányú forgalomra figyelmeztető rendszer, illetve első-hátsó radar. A lényeg azonban a terepezés, amit olyan szinten tud, mint ma már kevés új autó. A Mercedes G osztálya, az időközben kihalt Land Rover Defender, a Toyota Európában nem kapható, kisebb Land Cruiserei illetve az új Suzuki Jimny: nagyjából ezek azok az autók, amelyekkel még neki lehetne vágni azoknak az csapásoknak, ahol az új Wranglerekkel jártunk.

Az osztrák Red Bull Ring Formula-1-es versenypálya környékén lévő hegyekben kijelölt tereppályán akadt néhány szakasz, amely embert és technikát egyaránt próbára tett. Azonban a felezőbe kapcsolt váltó, az összezárt diffik és a kiiktatott kanyarstabilizátor a Rubicon tesztautókra szerelt komoly terepgumikkal együtt megtette a hatását. Mindegy volt, emelkedő vagy lejtő, sziklás, köves vagy mély saras szakasz, oldaldőlés, kanyar, egyenes vagy mély tócsa: a Wrangler legyőzhetetlennek tűnt. Nem is a gép tudása volt a lenyűgöző, inkább a könnyedség, ahogy elhitette a pilótával, mindezt ő csinálja. Ő a vadon hőse, a természet megállíthatatlan ura.

És ez a Wrangler igazi ütőkártyája, az adu, ami másnak nincs. Vásárlása érzelmi döntés, nem nagyon akad olyan racionális érv, ami indokolná, hogy 2018-ban miért van szüksége valakinek ilyen autóra. A macsó külseje miatt veszed majd meg, mert minden méteren, minden mozdulatával, minden részletével megnevettet, nagy ritkán az is előfordulhat, hogy tényleg egy feláztatott füves parkolónál keményebb terepre merészkedsz vele. De leginkább azért vásárolod, mert a saját akciófilmed hősévé tesz, és ki ne vágyna az érzésre?

Az oldalról ajánljuk

Kimaxolták a Porsche egyedi kéréseit ezen a 911 S/T-n
  • Hírek

Kimaxolták a Porsche egyedi kéréseit ezen a 911 S/T-n

A kivitelezés 10/10, az ízlés szubjektív.

március 29., 08:23
A Nissan és a Dacia is saját verziót épít az elektromos Renault Twingóból
  • Hírek

A Nissan és a Dacia is saját verziót épít az elektromos Renault Twingóból

A Dacia változata 18 ezer euró (7,2 millió forint) alatti áron indul majd.

54 perce
Fedetlen hétköznapok a jólét jegyében
  • Tesztek

Fedetlen hétköznapok a jólét jegyébenHasználtteszt: Volkswagen Golf VI Cabriolet 1.4 TSI - 2012.

Minden prózai fröcsögést hátra dobva lássuk meg a lényeget: a kabrió nem csak menőzésre, de az egészségi állapotunk javítására is alkalmas.

március 29., 15:38
A Red Bull szerint Lawson lefokozása Verstappen érdekeit is szolgálja
  • Hírek

A Red Bull szerint Lawson lefokozása Verstappen érdekeit is szolgálja

Ennek ellenére a pilótacserének maga Max Verstappen sem örült.

március 29., 12:28
Az amerikaiak 67 százaléka nem venne Teslát, Elon Musk az egyik fő indok
  • Hírek

Az amerikaiak 67 százaléka nem venne Teslát, Elon Musk az egyik fő indok

Ez derült ki a Yahoo News és a YouGov új kutatásából.

március 29., 13:30
5 autó, aminek őrült tempóban szállt el az ára
  • Közélet

5 autó, aminek őrült tempóban szállt el az ára

Azt hiszed, hogy értelmes áron vehetsz R5 GT Turbót vagy E46 kabriót? Gondold újra. Váratlan tempóban dráguló autók következnek.

március 29., 09:18
Drága a német felni a Skodára, vegyek inkább tajvanit?
  • Gumidoktor

Drága a német felni a Skodára, vegyek inkább tajvanit?

Minőségibb annyival a Dezent, hogy megérje a felárat a Hijoinhoz képest?

március 29., 11:27
Új RS Skoda érkezik
  • Hírek

Új RS Skoda érkezik

Jövő héten mondanak el minden részletet róla.

március 29., 10:10
Trump vámjai miatt eltűnhetnek az olcsó autók az USA piacáról
  • Hírek

Trump vámjai miatt eltűnhetnek az olcsó autók az USA piacáról

Ebben a kategóriában a tarifák miatti áremelkedés mértéke 5855 dollár, azaz 2,2 millió forint is lehet.

március 29., 14:36
MERCEDES: helyre áll a világ rendje?
  • Hírek

MERCEDES: helyre áll a világ rendje?TC Híradó 146.

Ez a TC Híradó 146. adása!

március 28., 08:05
Menekült a rendőrök elől, halálos balesetet okozott egy nő Fejér vármegyében
  • Hírek

Menekült a rendőrök elől, halálos balesetet okozott egy nő Fejér vármegyében

Soha nem volt jogosítványa, az autón pedig nem működött a világítás.

március 30., 08:47
A szőlőtőke mellől szedtük ki
  • Technika

A szőlőtőke mellől szedtük kiMűhelyPRN: Renault 5 1,6D – 1988.

Van, aki 50 ezer forintos autóval akar elindulni a Budapest-Bamako futamon, most kiderítjük, mennyit kell még költeni rá ahhoz, hogy rajtkész legyen.

március 29., 07:01
Szolidaritásból vásárol Teslát az Egyesült Államok Olaj- és Gázipari Szövetségének elnöke
  • Hírek

Szolidaritásból vásárol Teslát az Egyesült Államok Olaj- és Gázipari Szövetségének elnöke

Még ő is poénkodik azzal, hogy ilyen őrült világot élünk, hogy neki kell Teslát vennie.

március 29., 07:01
Brabus Merci ellen gyorsult a Porsche 911 Turbo, végül a fal nyert
  • Hírek

Brabus Merci ellen gyorsult a Porsche 911 Turbo, végül a fal nyert

A Hollandiában rendezett gyorsulási verseny egyik futama nem sikerült túl jól.

március 30., 06:43
Édes-savanyú hírt kaptak a magyarországi akkumulátorgyártók
  • Hírek

Édes-savanyú hírt kaptak a magyarországi akkumulátorgyártók

Lassan beindulhat az akkumulátorgyártó ipar, de a fejlődés macerás lesz.

március 28., 06:00
Elvárható-e, hogy észrevedd a bajt?- Segitség, átvertek!
  • Közélet

Elvárható-e, hogy észrevedd a bajt?- Segitség, átvertek!

Erzsébet néhány hete vásárolta ezt a Nissan Micrát, de a birtoklás első pillanatától kezdve csak hibákkal találkozik.

március 30., 06:37
Rajzolt magának rendszámtáblát, mert így mégiscsak „szabályosabb”
  • Hírek

Rajzolt magának rendszámtáblát, mert így mégiscsak „szabályosabb”

Támadhatatlan logikát támadtak meg a rendőrök Tapolcán.

március 28., 07:06
Az Alfa Romeo legnépszerűbb modellje a Junior, érkezik a Q4 verzió
  • Hírek

Az Alfa Romeo legnépszerűbb modellje a Junior, érkezik a Q4 verzió

A marketingigazgató szerint ez csak növeli a népszerűségét.

március 28., 11:07
Hullára tört moslék 30+ millióért
  • Belsőség

Hullára tört moslék 30+ millióért

Oda kell menni, meg kell nézni. Roadmovie 38.

március 28., 17:12
Durva a felhozatal: itt egy csomó klassz verda, amikért megéri kimenni az AMTS-re
  • Események

Durva a felhozatal: itt egy csomó klassz verda, amikért megéri kimenni az AMTS-reAMTS 2025 – Nulladik nap

Skyline GT-R-t, S1-es Audi Quattrót, 100 éves veteránt vagy egyedi Legót keresel? Az AMTS-en mindet megtalálod!

március 28., 15:56
Árokba csúszott egy kamion az M4-esen, az érintett lehajtót lezárták
  • Hírek

Árokba csúszott egy kamion az M4-esen, az érintett lehajtót lezárták

A főváros hivatásos tűzoltói áramtalanították a járművet.

március 28., 16:37
Vigyázat! Veszélyes szőnyegek keserítik meg a Lucid tulajok életét!
  • Hírek

Vigyázat! Veszélyes szőnyegek keserítik meg a Lucid tulajok életét!

A gyártó szerint a probléma megoldhatatlan!

március 28., 14:57
Félelmetesen megpúpozott, gigászi trélerekkel szállítják az autókat Kínában
  • Hírek

Félelmetesen megpúpozott, gigászi trélerekkel szállítják az autókat Kínában

Videó is készült az egyik ilyen, durván túlpakolt kamionról, ami egyszerre nagyjából 60 tonnányi autót szállít épp.

március 28., 13:01
Elektromos A3-ban gondolkodik az Audi
  • Hírek

Elektromos A3-ban gondolkodik az Audi

Elismserték, hogy az A3 méretosztályában tervez piacra dobni egy új elektromos autót.

március 28., 09:35
Az év első Parkoló Parádéján az európai büszkeségé a főszerep!
  • Események

Az év első Parkoló Parádéján az európai büszkeségé a főszerep!

Május elején az európai büszkeségektől dagadó mellkasunk mellé új programokkal is készülünk!

március 28., 17:07
Honda Passport daru-teszt
  • Hírek

Honda Passport daru-teszt

március 29., 13:20
Porsche 911 S/T Oneman
  • Hírek

Porsche 911 S/T Oneman

március 29., 08:13
AMTS 2025 – Nulladik nap
  • Közélet

AMTS 2025 – Nulladik nap

március 28., 10:14
Neked ajánlott