VÁZLAT 1. Általánosságok, modelltörténet, valami lapos bölcsesség 2. Forma 3. Vezetési élmény 4. Tanulság (valami lapos bölcsesség)
1. Általánosságok
Állítólag csodálatos eredményeket hoz a kezelés: csak háromszor kell bekommentelned valahová, hogy hiányzik belőle a sperr, és máris heteróvá változol. Állítólag tényleg. Mint Dorothy az Ózban, mikor háromszor összeütötte a sarkát, és kimondta a varázsigét: there's no place like home. Ne erőlködjünk már, srácok, ez egy kabrió! Nincs sperr, nincs sperr, nincs sperr! Nem sportautó. Kabrió. Hogy ez a sportos kisautóként működő Mini sportosabbik vonalának (Cooper) mérgesebbik változata (S), még ha nem is a legmérgesebb (John Cooper Works), ebből a szempontból sokadlagos.
2. Forma
:DDDDDD
Csak az érdekelne, meddig megy ez még? Sokáig gondolkoztam, igazából ez nekem afféle szellemi expander, agyfitnesz: kitalálni, meddig mehet változatlanul egy ilyen forma. De bármeddig agyalok, az jön ki, hogy bármeddig. Ez, meg a Fiat 500 nemhogy több modellváltást is megérhet még így, változatlanul, de többféle energiahordozót, akár olyat is, amiről még nem is tudunk. Mini kabrió űrhajó? Simán. És minél németebb valami, annál jobban ki kell hangsúlyozni, hogy de angolnak van szánva. Úgyhogy a hátsó lámpa union jack, brit zászló lett, és el tudom képzelni, hogy a távoli jövőben majd az autó egész segge britzászló-lámpává, esetleg ionhajtóművé alakul. Úgyis egyre nagyobbak a hátsó lámpák.
3. Vezetési élmény
Ha ebből a sperrt hiányolod, nem kicsi a baj. Sperr?! Hová? Kinek? Miért? A régi Mazda MX 5-ösnek nem felrójuk, hogy nem merev, hanem nosztalgikusan emlékszünk az intim együttlétekre. A Harley az új motorját, a Milwaukee Eight-et direkt visszavaracskosította, miután megcsinálták rezgésmentesre, mert a vevő sokszor nem a tökéletest keresi, hanem amivel jó menni, és ez már jóval nehezebb mérnöki feladat.
Ha nem érted, miért hülyeség ebbe sperrt követelni, hadd ajánljak egy meditációs gyakorlatot. Sötétítsd el a szobát, tegyél be valami megnyugtató zenét, ülj le valahol középtájt. Ha tudsz, lótuszülésbe, ha nem, akkor csak úgy kényelmesen. Képzeld el, ahogy egy hungaroringi pályanapon, vagy időmérős versenyen kihajtasz a boxutcából egy kabrióval. Igeeeen, tuuuudom, mindenki látott már kabrióst versenypályán, de szerintem te is emlékszel, mit gondoltál róla.
Európa szinte kizárólag GT-Mustangot vesz, 5 literrel, V8-cal, és valahogy Miniből is mindenkinek a Cooper kell, pedig hát... Ha a Cooper valami sportosat jelent, egymást között, együtt érző pillantással állapítsuk meg, hogy a belépő Cooper egy 136 lovas 1,5-ös. Biztos az is jó, csak nekem valahogy a Cooper, a 136 és a lóerő szavak egyetlen mondatban még mindig furcsa, nem tehetek róla.
Úgy képzelem, a célközönség úgy képzeli, ezt az autót igazából Mini Coopernek hívják, és szerintem a gyár intézi úgy, hogy így legyen. A rendes Mini, a Mini One létezéséről legtöbben nem is tudnak. Az alap Mini Cooper Cabrio egy háromhengeres 1,5-ös, 136 lóerővel. Ennyi erővel a Kia Rio 1,0 T-GDI benzinesét 120 lóval árulhatnák Formula 1 Edition címkével is. Mini One?! Nehéz sírógörcs nélkül megállni, de a háromhengeres BMW alapmotor az alapmotor, három darab félliteres hengerrel, 102 lóval, ami önmagában nem is volna elszomorító, viszont ez a csúcsteljesítmény 3900-as fordulaton következik be. Szóval tényleg olyan, mint amikor a vérfertőzésből származó egyszemű gyermekünket inkább titokban, a pincében nevelgetjük. 3 henger és 10,6-os 0-100 – ehhez képest sportos a Cooper.
Mondjuk ki, még a Cooper S is inkább határeset, és a legtöbb Mini-változat inkább a futóműből történő élményautózásról szól, mint a piros lámpánál induló spontán városi gyorsulási versenyekről, ami továbbra is a retardáltak technikai sportja. A John Coopper Works tud 231 lóerővel 6,1-es 0-100-at, és még az is messze van attól, hogy mindenkit agyonverünk, aki arra jár. A Cooper S 192 lova és 7,2 másodperces gyorsulása sem olyan, hogy összeszalad a sok M. Richárd, hogy ezt nézd haver, ez ám a kemény. A Cooper S Cabriónak csak a külseje szól kifelé, hogy ez egy kabrió, a vezetési élményt csak mi tudjuk értékelni, odabent.
A váltó 7 fokozatú dupla kuplungos, és jó, leszámítva, hogy az előre- és hátramenet közötti váltásokat ez is csak úgy csinálja, mintha a fogát húznák. A fogyasztásnak is jót tehet, meg elég laza így a kormányról kapcsolgatva durrogatni a kipufogót - nyilván ezért is árazták kissé merészen 650 ezer forintra. Nem klasszikusan sportos dolog, hogy az óvatosan feltöltött turbómotor csúcsteljesítményét, a 192 lóerőt 4700-as fordulaton kapjuk meg, az automata pedig még korábban is felvált. Sebaj, hiába nem ígér nagy élményt a 7,2-es 0-100, jó, hogy gyorsan jönnek a fokozatok, és a kipufogó minden padlógázas váltásnál azt rikkantja, hogy rutumm!
A legnagyobb, hogy olyan ügyesen imitál kisautót, mint semmi más. Viszonylag könnyű, 1270 kiló, pedig ez már nagyon nem kisautó; 15 centivel nagyobb a tengelytávja, mint egy 2-es Golfnak, csak hogy kontextusba helyezzük. Tehát afféle ál-törpe, és mivel sokkal kevésbé merev, mint a csukott Mini, még nagyobbnak tűnik a tempó, vadabbnak a száguldás. Ami nagyszerű vívmány, ha nem köridőből akarunk köztéri szobrot faragni, hanem csak élvezni a száguldozást, mert ebben sokszor bőven a legális tartományba esik a vezetési élmény. A szenzoraitól mondjuk agyfaszt kapok - még egy magasabb járdaszegélytől is sivalkodik, a szenzorkikapcsoló gomb meg nem mindig kapcsolja ki a szenzort, a legtutibb nem is rendelni bele vezetéssegédet.
4. Tanulság
Se hátsó lábtér, se csomagtartó (160-215 l). Vészmegoldások – a vészkapus sem tud védeni, csak ott van, amíg nincs más. Meg se próbáltam hátra beülni, ennyi szemmértékem még nekem is van. Következtetni is tudok bizonyos jelekből, például hogy a jobb első ülésen van a gyerekülés rögzítéséhez használatos csatlakozó. Vittem is a kislányomat egy kört, nagyon jókat kukorékolt, és ordított, hogy száguldjunk, apa, még, még.
Meglepően kényelmes, és annak is minden Mini kabrióban újra és újra örülni tudok, milyen alacsonyan van a szélvédőkeret. Csak alacsony szélvédőkeretes kabriót szabad megvenni, mert abban lesz a látómezőnkben sok semmi. Gondolom, nagyjából annyiban más, mint a 2009-es Cooper Cabrio, hogy azokat már a csaj tulajok is szétgyilkolták. Lehetne gyorsabb, de minek: ezzel nem az az öröm, hogy rávertünk vele 2 tizedet, hanem hogy milyen jó volt autózni. Ezt meg a Mini továbbra is döbbenetesen jól tudja, akár kabrióként is. Simán el tudom képzelni, hogy még a háromhengeres ONE sem vészes, ha egyáltalán létezik olyan a valóságban is, nem csak az árlistákon, meg a reklámban, a 7,3 millió forinttól alnyomataként.