Bevezetés, tárgyalás, befejezés

Mini Cooper S Cabrio – 2018.

2018.07.19. 06:09

VÁZLAT 1. Általánosságok, modelltörténet, valami lapos bölcsesség 2. Forma 3. Vezetési élmény 4. Tanulság (valami lapos bölcsesség)

1. Általánosságok

Állítólag csodálatos eredményeket hoz a kezelés: csak háromszor kell bekommentelned valahová, hogy hiányzik belőle a sperr, és máris heteróvá változol. Állítólag tényleg. Mint Dorothy az Ózban, mikor háromszor összeütötte a sarkát, és kimondta a varázsigét: there's no place like home. Ne erőlködjünk már, srácok, ez egy kabrió! Nincs sperr, nincs sperr, nincs sperr! Nem sportautó. Kabrió. Hogy ez a sportos kisautóként működő Mini sportosabbik vonalának (Cooper) mérgesebbik változata (S), még ha nem is a legmérgesebb (John Cooper Works), ebből a szempontból sokadlagos.

2. Forma

:DDDDDD

Csak az érdekelne, meddig megy ez még? Sokáig gondolkoztam, igazából ez nekem afféle szellemi expander, agyfitnesz: kitalálni, meddig mehet változatlanul egy ilyen forma. De bármeddig agyalok, az jön ki, hogy bármeddig. Ez, meg a Fiat 500 nemhogy több modellváltást is megérhet még így, változatlanul, de többféle energiahordozót, akár olyat is, amiről még nem is tudunk. Mini kabrió űrhajó? Simán. És minél németebb valami, annál jobban ki kell hangsúlyozni, hogy de angolnak van szánva. Úgyhogy a hátsó lámpa union jack, brit zászló lett, és el tudom képzelni, hogy a távoli jövőben majd az autó egész segge britzászló-lámpává, esetleg ionhajtóművé alakul. Úgyis egyre nagyobbak a hátsó lámpák.

3. Vezetési élmény

Ha ebből a sperrt hiányolod, nem kicsi a baj. Sperr?! Hová? Kinek? Miért? A régi Mazda MX 5-ösnek nem felrójuk, hogy nem merev, hanem nosztalgikusan emlékszünk az intim együttlétekre. A Harley az új motorját, a Milwaukee Eight-et direkt visszavaracskosította, miután megcsinálták rezgésmentesre, mert a vevő sokszor nem a tökéletest keresi, hanem amivel jó menni, és ez már jóval nehezebb mérnöki feladat.

Ha nem érted, miért hülyeség ebbe sperrt követelni, hadd ajánljak egy meditációs gyakorlatot. Sötétítsd el a szobát, tegyél be valami megnyugtató zenét, ülj le valahol középtájt. Ha tudsz, lótuszülésbe, ha nem, akkor csak úgy kényelmesen. Képzeld el, ahogy egy hungaroringi pályanapon, vagy időmérős versenyen kihajtasz a boxutcából egy kabrióval. Igeeeen, tuuuudom, mindenki látott már kabrióst versenypályán, de szerintem te is emlékszel, mit gondoltál róla.

Európa szinte kizárólag GT-Mustangot vesz, 5 literrel, V8-cal, és valahogy Miniből is mindenkinek a Cooper kell, pedig hát... Ha a Cooper valami sportosat jelent, egymást között, együtt érző pillantással állapítsuk meg, hogy a belépő Cooper egy 136 lovas 1,5-ös. Biztos az is jó, csak nekem valahogy a Cooper, a 136 és a lóerő szavak egyetlen mondatban még mindig furcsa, nem tehetek róla.

Úgy képzelem, a célközönség úgy képzeli, ezt az autót igazából Mini Coopernek hívják, és szerintem a gyár intézi úgy, hogy így legyen. A rendes Mini, a Mini One létezéséről legtöbben nem is tudnak. Az alap Mini Cooper Cabrio egy háromhengeres 1,5-ös, 136 lóerővel. Ennyi erővel a Kia Rio 1,0 T-GDI benzinesét 120 lóval árulhatnák Formula 1 Edition címkével is. Mini One?! Nehéz sírógörcs nélkül megállni, de a háromhengeres BMW alapmotor az alapmotor, három darab félliteres hengerrel, 102 lóval, ami önmagában nem is volna elszomorító, viszont ez a csúcsteljesítmény 3900-as fordulaton következik be. Szóval tényleg olyan, mint amikor a vérfertőzésből származó egyszemű gyermekünket inkább titokban, a pincében nevelgetjük. 3 henger és 10,6-os 0-100 – ehhez képest sportos a Cooper.

Mondjuk ki, még a Cooper S is inkább határeset, és a legtöbb Mini-változat inkább a futóműből történő élményautózásról szól, mint a piros lámpánál induló spontán városi gyorsulási versenyekről, ami továbbra is a retardáltak technikai sportja. A John Coopper Works tud 231 lóerővel 6,1-es 0-100-at, és még az is messze van attól, hogy mindenkit agyonverünk, aki arra jár. A Cooper S 192 lova és 7,2 másodperces gyorsulása sem olyan, hogy összeszalad a sok M. Richárd, hogy ezt nézd haver, ez ám a kemény. A Cooper S Cabriónak csak a külseje szól kifelé, hogy ez egy kabrió, a vezetési élményt csak mi tudjuk értékelni, odabent.

A váltó 7 fokozatú dupla kuplungos, és jó, leszámítva, hogy az előre- és hátramenet közötti váltásokat ez is csak úgy csinálja, mintha a fogát húznák.  A fogyasztásnak is jót tehet, meg elég laza így a kormányról kapcsolgatva durrogatni a kipufogót - nyilván ezért is árazták kissé merészen 650 ezer forintra. Nem klasszikusan sportos dolog, hogy az óvatosan feltöltött turbómotor csúcsteljesítményét, a 192 lóerőt 4700-as fordulaton kapjuk meg, az automata pedig még korábban is felvált. Sebaj, hiába nem ígér nagy élményt a 7,2-es 0-100, jó, hogy gyorsan jönnek a fokozatok, és a kipufogó minden padlógázas váltásnál azt rikkantja, hogy rutumm!

A legnagyobb, hogy olyan ügyesen imitál kisautót, mint semmi más. Viszonylag könnyű, 1270 kiló, pedig ez már nagyon nem kisautó; 15 centivel nagyobb a tengelytávja, mint egy 2-es Golfnak, csak hogy kontextusba helyezzük. Tehát afféle ál-törpe, és mivel sokkal kevésbé merev, mint a csukott Mini, még nagyobbnak tűnik a tempó, vadabbnak a száguldás. Ami nagyszerű vívmány, ha nem köridőből akarunk köztéri szobrot faragni, hanem csak élvezni a száguldozást, mert ebben sokszor bőven a legális tartományba esik a vezetési élmény. A szenzoraitól mondjuk agyfaszt kapok - még egy magasabb járdaszegélytől is sivalkodik, a szenzorkikapcsoló gomb meg nem mindig kapcsolja ki a szenzort, a legtutibb nem is rendelni bele vezetéssegédet.

4. Tanulság

Se hátsó lábtér, se csomagtartó (160-215 l). Vészmegoldások – a vészkapus sem tud védeni, csak ott van, amíg nincs más. Meg se próbáltam hátra beülni, ennyi szemmértékem még nekem is van. Következtetni is tudok bizonyos jelekből, például hogy a jobb első ülésen van a gyerekülés rögzítéséhez használatos csatlakozó. Vittem is a kislányomat egy kört, nagyon jókat kukorékolt, és ordított, hogy száguldjunk, apa, még, még.

Meglepően kényelmes, és annak is minden Mini kabrióban újra és újra örülni tudok, milyen alacsonyan van a szélvédőkeret. Csak alacsony szélvédőkeretes kabriót szabad megvenni, mert abban lesz a látómezőnkben sok semmi.  Gondolom, nagyjából annyiban más, mint a 2009-es Cooper Cabrio, hogy azokat már a csaj tulajok is szétgyilkolták. Lehetne gyorsabb, de minek: ezzel nem az az öröm, hogy rávertünk vele 2 tizedet, hanem hogy milyen jó volt autózni. Ezt meg a Mini továbbra is döbbenetesen jól tudja, akár kabrióként is. Simán el tudom képzelni, hogy még a háromhengeres ONE sem vészes, ha egyáltalán létezik olyan a valóságban is, nem csak az árlistákon, meg a reklámban, a 7,3 millió forinttól alnyomataként.

Az oldalról ajánljuk

Kimaxolták a Porsche egyedi kéréseit ezen a 911 S/T-n
  • Hírek

Kimaxolták a Porsche egyedi kéréseit ezen a 911 S/T-n

A kivitelezés 10/10, az ízlés szubjektív.

március 29., 08:23
Drága a német felni a Skodára, vegyek inkább tajvanit?
  • Gumidoktor

Drága a német felni a Skodára, vegyek inkább tajvanit?

Minőségibb annyival a Dezent, hogy megérje a felárat a Hijoinhoz képest?

március 29., 11:27
Trump vámjai miatt eltűnhetnek az olcsó autók az USA piacáról
  • Hírek

Trump vámjai miatt eltűnhetnek az olcsó autók az USA piacáról

Ebben a kategóriában a tarifák miatti áremelkedés mértéke 5855 dollár, azaz 2,2 millió forint is lehet.

március 29., 14:36
5 autó, aminek őrült tempóban szállt el az ára
  • Közélet

5 autó, aminek őrült tempóban szállt el az ára

Azt hiszed, hogy értelmes áron vehetsz R5 GT Turbót vagy E46 kabriót? Gondold újra. Váratlan tempóban dráguló autók következnek.

március 29., 09:18
Itt az Insteroid, a Hyundai „modern álomautója”
  • Hírek

Itt az Insteroid, a Hyundai „modern álomautója”

A tanulmány kívülről egy retró versenyautó és egy modern WRC raliautó szerelemgyerekének tűnik.

tegnap, 17:14
Új RS Skoda érkezik
  • Hírek

Új RS Skoda érkezik

Jövő héten mondanak el minden részletet róla.

március 29., 10:10
Az amerikaiak 67 százaléka nem venne Teslát, Elon Musk az egyik fő indok
  • Hírek

Az amerikaiak 67 százaléka nem venne Teslát, Elon Musk az egyik fő indok

Ez derült ki a Yahoo News és a YouGov új kutatásából.

március 29., 13:30
Fedetlen hétköznapok a jólét jegyében
  • Tesztek

Fedetlen hétköznapok a jólét jegyébenHasználtteszt: Volkswagen Golf VI Cabriolet 1.4 TSI - 2012.

Minden prózai fröcsögést hátra dobva lássuk meg a lényeget: a kabrió nem csak menőzésre, de az egészségi állapotunk javítására is alkalmas.

március 29., 15:38
A Red Bull szerint Lawson lefokozása Verstappen érdekeit is szolgálja
  • Hírek

A Red Bull szerint Lawson lefokozása Verstappen érdekeit is szolgálja

Ennek ellenére a pilótacserének maga Max Verstappen sem örült.

március 29., 12:28
Szolidaritásból vásárol Teslát az Egyesült Államok Olaj- és Gázipari Szövetségének elnöke
  • Hírek

Szolidaritásból vásárol Teslát az Egyesült Államok Olaj- és Gázipari Szövetségének elnöke

Még ő is poénkodik azzal, hogy ilyen őrült világot élünk, hogy neki kell Teslát vennie.

március 29., 07:01
Menekült a rendőrök elől, halálos balesetet okozott egy nő Fejér vármegyében
  • Hírek

Menekült a rendőrök elől, halálos balesetet okozott egy nő Fejér vármegyében

Soha nem volt jogosítványa, az autón pedig nem működött a világítás.

március 30., 08:47
MERCEDES: helyre áll a világ rendje?
  • Hírek

MERCEDES: helyre áll a világ rendje?TC Híradó 146.

Ez a TC Híradó 146. adása!

március 28., 08:05
Édes-savanyú hírt kaptak a magyarországi akkumulátorgyártók
  • Hírek

Édes-savanyú hírt kaptak a magyarországi akkumulátorgyártók

Lassan beindulhat az akkumulátorgyártó ipar, de a fejlődés macerás lesz.

március 28., 06:00
A szőlőtőke mellől szedtük ki
  • Technika

A szőlőtőke mellől szedtük kiMűhelyPRN: Renault 5 1,6D – 1988.

Van, aki 50 ezer forintos autóval akar elindulni a Budapest-Bamako futamon, most kiderítjük, mennyit kell még költeni rá ahhoz, hogy rajtkész legyen.

március 29., 07:01
Brabus Merci ellen gyorsult a Porsche 911 Turbo, végül a fal nyert
  • Hírek

Brabus Merci ellen gyorsult a Porsche 911 Turbo, végül a fal nyert

A Hollandiában rendezett gyorsulási verseny egyik futama nem sikerült túl jól.

március 30., 06:43
Rajzolt magának rendszámtáblát, mert így mégiscsak „szabályosabb”
  • Hírek

Rajzolt magának rendszámtáblát, mert így mégiscsak „szabályosabb”

Támadhatatlan logikát támadtak meg a rendőrök Tapolcán.

március 28., 07:06
Elvárható-e, hogy észrevedd a bajt?- Segitség, átvertek!
  • Közélet

Elvárható-e, hogy észrevedd a bajt?- Segitség, átvertek!

Erzsébet néhány hete vásárolta ezt a Nissan Micrát, de a birtoklás első pillanatától kezdve csak hibákkal találkozik.

március 30., 06:37
Vigyázat! Veszélyes szőnyegek keserítik meg a Lucid tulajok életét!
  • Hírek

Vigyázat! Veszélyes szőnyegek keserítik meg a Lucid tulajok életét!

A gyártó szerint a probléma megoldhatatlan!

március 28., 14:57
Félelmetesen megpúpozott, gigászi trélerekkel szállítják az autókat Kínában
  • Hírek

Félelmetesen megpúpozott, gigászi trélerekkel szállítják az autókat Kínában

Videó is készült az egyik ilyen, durván túlpakolt kamionról, ami egyszerre nagyjából 60 tonnányi autót szállít épp.

március 28., 13:01
Elektromos A3-ban gondolkodik az Audi
  • Hírek

Elektromos A3-ban gondolkodik az Audi

Elismserték, hogy az A3 méretosztályában tervez piacra dobni egy új elektromos autót.

március 28., 09:35
Durva a felhozatal: itt egy csomó klassz verda, amikért megéri kimenni az AMTS-re
  • Események

Durva a felhozatal: itt egy csomó klassz verda, amikért megéri kimenni az AMTS-reAMTS 2025 – Nulladik nap

Skyline GT-R-t, S1-es Audi Quattrót, 100 éves veteránt vagy egyedi Legót keresel? Az AMTS-en mindet megtalálod!

március 28., 15:56
Az év első Parkoló Parádéján az európai büszkeségé a főszerep!
  • Események

Az év első Parkoló Parádéján az európai büszkeségé a főszerep!

Május elején az európai büszkeségektől dagadó mellkasunk mellé új programokkal is készülünk!

március 28., 17:07
Árokba csúszott egy kamion az M4-esen, az érintett lehajtót lezárták
  • Hírek

Árokba csúszott egy kamion az M4-esen, az érintett lehajtót lezárták

A főváros hivatásos tűzoltói áramtalanították a járművet.

március 28., 16:37
Az Alfa Romeo legnépszerűbb modellje a Junior, érkezik a Q4 verzió
  • Hírek

Az Alfa Romeo legnépszerűbb modellje a Junior, érkezik a Q4 verzió

A marketingigazgató szerint ez csak növeli a népszerűségét.

március 28., 11:07
Hullára tört moslék 30+ millióért
  • Belsőség

Hullára tört moslék 30+ millióért

Oda kell menni, meg kell nézni. Roadmovie 38.

március 28., 17:12
Honda Passport daru-teszt
  • Hírek

Honda Passport daru-teszt

március 29., 13:20
Porsche 911 S/T Oneman
  • Hírek

Porsche 911 S/T Oneman

március 29., 08:13
AMTS 2025 – Nulladik nap
  • Közélet

AMTS 2025 – Nulladik nap

március 28., 10:14
Neked ajánlott