Négyéves, még éppen innen a 100 ezer kilométeren, 150 dízel lóerővel, éppen jó méretű bódéval, ráadásul még egy német prémiummárka logója is ott figyel a rácson. Az ilyen rébuszok általában a delejes csúsztatások miatt kellenek, hogy kiderüljön, az autó megnézésére a fotont is kár pazarolni. Viszont itt ez a 96 ezret futott A3-as Audi, kétliteres turbódízellel, öt ajtóval, 4,4 millió forintért.
Újságíró-pokolnak hagyományosan a hetes Golfot tartják. Nem csak meglegyint, de sújtólégként csap arcon a minőségérzet, és nem csak ahol a papok táncolnak. Minden elvágólagos, minden átgondolt, az ergonómiai megoldásokat tanítani kéne, műszakilag kérdés legfeljebb a szerényebb változatoknál merülhet fel, ott sincsenek fájdalmas dolgok. És a Golf még csak az az autó, aminek a nevében benne van, hogy a népnek szánják, a nyugat-európai középosztálynak, messze nem luxuscikk. Sejthető, mi lesz a vége, ha ez a cég prémiumterméket akar előállítani.
A Becsületesnepper telepéről elhozott, 2014-es Audi A3-as tulajdonképpen egy új autó, nincs hová ragozni. Rengeteg, forgalmazóktól származó tesztautóban ülünk, és az ezres Aygotól az A8-as Audiig minimum egy közös mindben van: az a jellegzetes érzet, amely az összerakottságból, a csendből, a döccenésmentes kezelőszervekből és az illatból áll össze, nevezzük újautóságnak. Ez az A3-as az illattól eltekintve mindent tud a fent felsoroltakból, ugyanúgy beleköthetetlen mint a szegről-végről rokon hetes Golf, csak ez egy Audi. Ebben vannak vágykeltő dolgok.
Persze a vágykeltést szigorúan az audis lélek síkján kell érteni. Van például a műszerfal közepére kiemelkedő kijelző. Örök autóipari pofozózsák az odahányt tablet, bezzeg az A3-asban szépen kiemelkedik indításnál, leállításnál pedig visszacsúszik, egy műanyag lamella még el is fedi, nehogy por szálljon a mechanikába. Utólag viszont arra jutottam, a tablet akkor tűnik el, ha leállítjuk az autót, ami többnyire azért van, mert nem használjuk. Vagyis, ha úgysem ülök az autóban, akkor nem élvezem a tabletnélküliséget. Mondjuk gombnyomásra is eltüntethető, nekem például három barátom is van, aki őrületes shownak élné meg, ha egyszer csak előbukkanna.
Mókás, hogy hatalmas a kijelző kávája, ami azért van, mert rendelhető egy nagyobb is, vélhetően a mechanikát arra méretezték, a csóróbb fedélzeti rendszerhez tartozó képernyő viszont kevesebb helyet foglal a keretből. Itt viszont érződik az avulás, mert bár a kijelző tartalmával nincs baj, átgondolt menüt terveztek hozzá, viszont nem szép a felbontása, már persze egy modern telefonhoz, vagy épp modern Audihoz viszonyítva. A mindig zseniális Doug Demuro világított rá arra, hogy a Bugatti Chironban miért nincs semmilyen központi kijelző: hiába lesz a beltér modern még húsz év múlva is, az addigra avítt kijelző kiemelőfilcként hangsúlyozza az autó korát. Gondoljanak csak arra, mennyire röhejes ma bármilyen a 2000-es években gyártott autó pixelháborúja.
Mennyire biztonságos?
Nagyon. Az A3-as többnyire jó minősítést kapott, frontális ütközésnél a sofőr mellkasa és az utas bal lábszára kapott gyengébb, megfelelő minősítést. Ugyanígy nincs gond a nyak védelmével ütközésnél, és a gyerekülés elhelyezésére, valamint a gyermek védelmére sincs panasz. A menetbiztonsági elektronikák minden követelménynek megfeleltek, ugyanígy nem volt panasz a gyalogosvédelemre sem.
Ez az a pont, ahol meg lehet fogni az idő műlását az A3-asban, a többi, köszöni szépen jól van, talán csak a kormány bőrözése fényesebb eggyel az eredetinél, de ezt kopásnak hívni akkora túlzás, mint Vlad Tepest belgyógyásznak nevezni. Érdekesen extrázott az autó, mert például van központi kijelző és a hozzátartozó kézírásfelismerős vezérlőmodul, de például tempomatot eredetileg nem ikszeltek, bár ezt azóta pótolták. Ugyanígy került bele a majdnem legerősebb dízel, de például a fényszóró a legegyszerűbb kivitel, az ülések viszont megint a drágább darabok. Valamilyen furcsa rendszert fel lehet benne fedezni, indokot legalábbis mindre lehet találni.
Az arrébb állás lehetősége fokozottan megvan, hiszen az 1,3 tonnás autót egy kétliteres, közösnyomócsöves turbódízel hajtja, 150 lóerő és 320 newtonméter ezzel a hat fokozattal tényleg lehengerlően viszi az A3-at. Biztos vagyok benne, hogy az 1,6-os dízel legalább ilyen jó, de ez a kérdés nélküli megindulás bárhol valószínűleg komoly tudatmódosító lehetett a próbakörön. Egészen alacsony fordulatról képes kigyorsítani, harmadikban, rendesen letiporva pedig megdöbbentően megy. Ez a motor már a lényegesen nagyobb Superbet is jól mozgatta, itt pedig jóval kisebb bódét cipel. Akinek kevés, lőhet 180 lóerős motort is, az már valószínűleg tényleg abszurd módon lép.
Ennek persze ára van, na nem a fogyasztás, hiszen a Spritmonitor felhasználói pár cseppel hét liter fölé hozták ki az átlagot. Az unalomig ismételt dogma, vagyis a prémiumtermékek fenntarthatósága itt is tud fájdalmas lenni: 290 ezer forint egy kettőstömegű lendkerék, 160 ezer egy kuplungszett listaára, vagyis az autó árának a tíz százaléka hirtelen bele ugorhat a kopóalkatrészekbe. Ez persze a legrosszabb a forgatókönyv, hiszen a 96 ezer kilométert futott, négyéves autónál nem valószínű, hogy előjönnének ilyen problémák, de nem árt számolni vele. Az 1,6-os TDI-hez valamivel olcsóbbak kopóalkatrészek, aki paranoiás, megnézheti azokat is. Ebben az autóban az EA288-as motorcsaládból származó TDI van, így nem érintett a dízelbotrányban.
Alkatrészárak (Bárdi Autó) | |
Kuplugszerkezet | LUK 164 989 Ft |
Kettőstömegű | LUK 285 000 Ft |
Féktárcsa (első) | Textar 18 989 Ft |
Fékbetét (első) | Brembo 28 699Ft |
Vezérlés | Contitech 49 376 Ft |
Lengéscsillapító | Bilstein 34 292 Ft |
A motornak a környezetvédelmi problémát leszámítva nincs rossz híre, bár ehhez az is hozzájárul, hogy az A3-asba épített változat még csak 2012 óta fut, így még nem alakult ki kollektív tudásbázis. Itt sem lehet indokolatlan óvatoskodás az üzemanyag minőségére figyelni, ahogy nem árthat alkalmanként időt és helyet hagyni a részecskeszűrőnek a megtisztulásra, egy kiadós országúti hajszával.
Biztató viszont, hogy a fényszórókban nem lézerledek világítanak, hanem sima halogénizzók, így ez nem hoz magával váratlan fájdalmakat később sem. Olyan autóról beszélünk, aminek minden légbeömlője egyenként 36 alkatrészből épül fel, képzelhetik, mi mindent zsúfoltak bele a valóban felextrázott változatokba. Sokan tartják úgy, hogy az Audi az A4-es szintjén kezdődik, meg amúgy is, az A3 csak egy átmatricázott Golf, de ez azért messze van a valóságtól. Most vezettem a kortárs hetes Golfot, ami elég sok alkatrészében osztozik az A3-assal, és egy bitang jó autó, de a Volkswagen konszern nagyon tudja, hol kell még egy kéder, hol kell még egy lap szigetelés, hol kell még egy kárpitbolha, hogy érezzük, a mi választja el a minőségit a prémiumtól. És az A3 bizony prémium, még ebben a furcsán összeválogatott formában is.
A forgalomba helyezés költségei | |
Vagyonszerzési illeték | 71 500 Ft |
Forgalmi engedély | 6 000 Ft |
Törzskönyv | 6 000 Ft |
Eredetiségvizsgálat | 18 500 Ft |
Regisztrációs adó | 62 550Ft |
Rendszám | 8 500 Ft |
Kötelező biztosítás (28 éves, vidéki férfi, 10 éves jogosítvány) | 67 135 Ft-tól |
Megvenném-e? Persze. Ahogy elkezdtem összekonfigurálgatni az Audi oldalán (hiszen ez az aktuális modell, csak már a frissített változatot árulják), már a motor-váltó kombó után 9 millió fölött volt a vételár, vagyis ha ezt a használt példányt választom kapok egy Audit féláron. Egy újat. Mert ebben az autóban még a használat első áldozata, a sofőrülés oldalsó párnája sem kezdett ráncosodni. Ráadásul ezzel a futásteljesítménnyel nagyjából minimális a rizikó és a Sportback kasznival a praktikumot is megkapjuk, az orrán meg ott a négy karika. Csak időben el kell adni.
Audi A3 Sportback 2,0 TDI Ambition. | |
Üzemanyag | gázolaj |
Lökettérfogat (cm3) | 1968 |
Hengerek száma/elrendezése | 4/soros |
Teljesítmény kW (LE)/1/perc | 110(150)/3500 |
Nyomaték Nm/1/perc | 320/1750 |
Könyezetvédelmi besorolás | Euro 5 |
Váltó | 6 fokozatú, manuális |
Végsebesség km/óra | 216 |
Gyorsulás 0-100 km/órára mp | 8,7 |
Kombinált fogyasztás l/100 km | 7,1 |
Saját tömeg kg | 1310 |
Hosszúság mm | 4310 |
Szélesség mm | 1786 |
Magasság mm | 1426 |
Tengelytáv mm | 2636 |
Csomagtartó l | 380-1220 |
Tank mérete (l) | 50 |
Mielőtt bármilyen használt autót megvenne, kérdezze le kártörténetét a Totalcar kártörténeti adatbázisban.