A Mercedesnek van vér a pucájában. A Mercedes nem csicskul be. A Mercedes nem kezd kategóriacserékkel, meg kategóriaátnevezésekkel kormozni, hiába állt bele az egyterűek eladása a földbe.
Nehéz a piaci helyzet, de legalább a konkurencia miatt nem kell aggódni. A legtöbb gyártó rég elkaszálta a saját egyterűit, nincs már Meriva, meg Nissan Note. A Toyota? Először egybeolvasztja az Avensis Versót és a Corolla Versót, abból csinál egy Közös Toyota Versót, hogy aztán azt is szépen eltüntessék. Minden idők egyik legrondább egyterűjéről, a Yaris Versóról nem is beszélve, de az mondhatni esztétikai közszolgálat volt. A VW Touran is csak azért van, mert elfér a sarokban. A Renault olyan pánikrohamot kapott, hogy bár évtizedek óta büszkén hirdette, hogy övék az autógyártás történetének első egyterűje, az Espace utolsó generációját már crossoverként mutatta be. Hiába nincs sem magas padló, sem összkerékhajtás.
A B osztály ráadásul nem csak úgy kompakt egyterű, hanem prémium kompakt MPV. És mint ilyen, na ki a konkurense? Hát minden idők legnyomorúságosabb BMW-je, a 2 Active Tourer. Hát akkor - gondolták a stuttgarti boszorkánykonyhában -, csak elfér már a piacon a miénk is. Tudják, mi a trend, de azt is, hogy a divatok nem uralnak le mindent, és ha ésszel, meg jó ízléssel csinálják, még egy olyan páriát is el lehet adni, amilyen manapság az egyterű.
A B osztály inkább cserejátékos a Mercedes sikercsapatában, de bízik benne az edző. Az előadáson büszkén mesélték, mennyit fiatalodott az A és B osztály vásárlóközönsége. Ezeket a Merciket gyakran a szülők veszik a gyerekeiknek, ami belezavar az átlagéletkor-felmérésekbe, de az vesse rájuk az első követ, aki a családi csomagban nem nyúlta még le a gyereke elől a Spotify-előfizetést. És hiába kellene, hogy a kisebb Mercedesek jelentsék a márka eladási piramisának széles fundamentumát, Magyarországon például több E osztály fogy, mint A és B együtt. Engem bevallom, meglepett, mert mondjuk szerintem is az E a legjobb Merci, de nem hittem volna, hogy ezt a vevők is ilyen jól tudják.
Ez most a B osztály 3. generációja. Nekem az első volt a kedvencem a szögletes teherautó-orrával. A másodikra nem emlékszem, úgyhogy nem tudom, ahhoz képest is visszalépés-e dizájnban ez az új, de látatlanban igen. Egyszerűen nem tudok érvet, hogy – szigorúan formaterv-alapon – miért választana valaki ilyet mondjuk egy Kia Ceed vagy VW Golf ellenében. Bárhonnan nézem, nincs rajta semmi érdekes, még csak minimálisan merész sem, ez a forma inkább afféle koreai kudarckerülésnek tűnik. Nem azért gömbölyítették, hogy megragadja a figyelmet, hanem nehogy valakit elriasszon.
Az extravagancia belül van, főleg a magasabb felszereltségekben. A B osztályban is megjelent a három turbina középen, amitől egyből, nem is tudom, stratégiai bombázóban érezzük-e magunkat, vagy inkább egy Zeppelinben abból az alternatív jövőből, melynek múltjában nem zuhant le a Hindenburg. Erős, na. A B ráadásul megkapta az új A osztály legendás elektronikáját, amitől a legkisebb Mercedes hirtelen okosabb lett, mint a legnagyobbak.
A műszerfal ebben is szuper szélesvásznú egybe-tablet (10,25 hüvelyk=26 cm), persze vigyáztak, hogy nagyobb legyen a két része közötti diszfunkcionális hézag, mint az E osztályban, úgyhogy itt két milliméter helyett van legalább 5 centiméternyi pixelmentes sötétszürke zóna. Helótáék természetesen a kisebb, két 7 colos (17,78 cm) kijelzővel választják, ez mindent el is mond róluk. Az meg, hogy a turbina-légbeömlők indirekt világítása 64 különböző színben állítható, az egész emberiségről mond el sokat, többnyire szomorú dolgokat.
Amúgy az elektronika tényleg elképesztő dolgokat tud, néha már jócskán átlóg a túl okos autó kategóriába. A túl okos autó olyan, hogy muszáj bele a jó sávtartó, holttérfigyelő és követőradar, mert mire megtalálod a menüben, amit keresel, átsodródsz, belecsattansz, nekimész. Amúgy a gépi őrség legtöbb tagját paranoia alapos gyanújával szerelné le az első pszichiáter, aki szembe jön: olyasmiktől tud megriadni, amit még híresen szarul vezető emberek is kacagva oldanának meg. Olyankor pedig csipog, villog, vagy ránk is rántja az övet, mintha aggódna, hogy tegnap túl keményen rúgtak be a pirotechnikai övfeszítők, és nem lehet rájuk bízni egy ilyen nehéz feladatot. De legalább különben csend van. Az új B alaktényezője még az elődjéénél is jobb, 0,24, amitől már önmagában csökken a szélzaj. A kerékjáratokat pedig valami újfajta kétkomponensű anyaggal burkolták, ami különösen a vizes aszfalt idegesítő súgását veszi vissza.
A reneszánsz dráma hármas egységének, meg a népmesék szellemében a navit követheted a nagy képernyő jobb oldalán, a hagyományos műszerfal-rész jobb oldalán, a fordulatszámmérő helyén, de a szélvédőre vetített head up display-en is. De, hogy kilegyen a három, három helyen dönthetsz róla, hol mi jelenjen meg. Először ott, ahol régen a Mercedes iDrive-ja, a Comand volt, de ez már nem Comand az új A osztály óta, hanem MBUX, Mercedes-Benz User Xinterfész, gondolom. Hangzásra mint amikor egy brókernek (BUX) idegességében visszafelé jön a savas béltartalom (reflux), de majd megszokjuk. Szóval állíthatod a BMUX-szal, állíthatod az érintőképernyőn, de állíthatod a kormány két érintőgombjával is.
A menü mélységeinek részletesebb bemutatására én még akkor sem vállalkoznék, ha egy hétig lenne nálam a tesztautó, így meg, pár órányi mámoros mallorcai szerpentines csapatás után végképp nem. Vagy vezettem, vagy kapaszkodtam, bocsi. Viszont aláírom, hogy a MBUX hangfelismerése csodálatosan működik. Főleg, ha olyat kérünk tőle, amit tud. Mondjuk hogy húzza be a napfénytető árnyékolóját. Egyelőre angolul kell hozzá szólni, és számos szolgáltatáshoz SIM-kártya is kell, úgyhogy a magyarországi részletekért forduljon Mercedes-díleréhez, én csak annyit tanúsíthatok, hogy a Hey, Mercedes, close the roof-féle gyarmati inglis működött. Azt viszont el is várja. Vagyis csak úgy működik, ha azt mondod, héj mörszédísz, a háj mercédeszt, meg a hélló-hélló Merdzsókám-at ismételgetheted, ameddig csak akarod, nem reagál.
A legmesszebb akkor jutottam a menüben, illetve a menüvel, amikor azt mondtam, hogy play me some heavy metal music, és megszólalt a Queensryche. Az egy dolog, hogy mindig rühelltem a Queensryche-ot, mert bár a hősies metált kamázom, valahogy Geoff Tate ellenszenves volt. Viszont ha metázásról van szó, akkor a heavy metal címke, és csak az valószínűleg a Queensryche-ra tag-elődik. Ez persze már nem annyira MBUX, mint inkább zenestream-szolgáltatás kérdése, de vérszemet kaptam, és elkezdtem más zenéket kéregetni, de több kudarccal, mint sikerrel. A Fiatban vagy 15 éve jelent meg egy beszédfelismerő rendszer, ami hol működött, hol nem. 2018-ra viszont végre csinált egyet a Mercedes is, ami hol működik, hol nem. De legalább az új B is fel van készítve a carsharing (autómegosztó) üzemmódra, még ha nem is láttam eddig olyat, aki már látott ilyet. Van egy app, amit le tudsz tölteni a telefonodra, és Németországban használhatod is, addig marad a MOL Limó 50 darab új A osztálya.
Lehet, hogy 2019-ben már fontosabb az elektronika, mint a gépészet, de engem kifejezetten meglepett, mennyire jó a B osztály, mint autó, még ezzel a hervatag dízellel is. Oké, mihez képest hervatag, hiszen eleve ez az első kétliteres dízel, ami teljesíti az Euro6d normát, plusz elég halk, plusz nem is megy rosszul (190 ló), csak hát nyilván arra való, hogy hosszabb távokra autózzon az ember kisebb fogyasztással, annak meg nem egy ilyen pár órás tesztvezetésnél tud az ember örülni.
Viszont tökéletesen illusztrálja, mennyire kegyetlenül jó alap az új A-B-CLA platform: egyszerűen jó vele autózni. A kormányzás amolyan Mercedes-esen mű-kelletlenre van véve, de még úgy is jól esik vele éjjel a szerpentin. Egy nem is vészesen erős dízellel. Nem agilis, nem élénk – minden jelző, amit a drivers carok elé-mögé ír az ember, lepattan róla, de valahogy jól esik néha egy ennyire jól semleges autót vezetni. Oké, feladom, nem igazán tudom megfogalmazni, miért volt jó vezetni, talán valahogy sugárzik belőle, hogy a German engineering néha tényleg elsül.
Második nap kaptuk meg az A35 AMG-ket. Hogy minek/kinek jó 15-20 millió forintot (magyar ár nincs még, de ilyesmi lesz) fizetni egy 300 ló feletti kompakt, összkerekes, de alapvetően Golf-jellegű péniszhosszabbítóért, ötletem sincs. Itt csak egy lépcső az extralistán kerül annyiba, amennyiért egy plasztikai sebész összehenköl neked egy kétszer akkora péniszt, mondjuk az alkarod szöveteiből. Értelme is kábé ugyanannyi van: tudsz mondani olyan helyzetet, amikor van jelentősége, csak az ilyen helyzetek az életben leginkább soha nem állnak elő.
A Mercedes külön autónak tartja az A és a B osztályt. Kívülről vannak is különbségek; ha elég sokat nézed a képeket, az egypetéjű ikreket is meg lehet különböztetni. Csak akarni kell. A tengelytáv milliméterre azonos, szerintem az egész műszerfal is, akkor meg a belső miért különbözne máshol. Milliméterre azonos a hossz, a túlnyúlások, a terepszögek – igen, a Mercedes megadja, mindkét autóra. Haver, ha te azt mondod, férfitestbe szorult leszbikus nő vagy, én tiszteletben tartom, hiszen bár látszólag az ugyanaz (csajokkal dugsz), te tudod, te csinálod; adok a szavadra. A B osztálynak magasabbra nyílik a csomagtérajtaja. És nagyon remélem, nem húzom ki egyszer Szakbarbár-Activity-ben, hogy miben különbözik az A-tól.
Mert nekem amúgy az új A osztály visszalépés az előző, markánsabb generációhoz képest. Meg a többihez is. Az első egy szexi kis nyomi volt, a második szexi kis macskanő, a harmadik meg egy pár évvel ezelőtt szexi macskanő egy női börtön szigorított szárnyából. Szerencsére most nem az A osztály formáját kell elemeznem, hiszen a héten is volt róla nálunk egy teszt, hanem a legerősebb A, az A35 AMG, ami egy általánosan elsportosított A osztályt jelent egy kétliteres, 306 lóerős motorral. A motor nyilván lehetne erősebb, hiszen lesz még A45 AMG is, de itt az diktál, hogy a németek ugyanúgy szeretik a kerek számokat (225 kW), ahogy a távol-keletiek fosnak a 4-estől, mert az kínaiul bizonyos ejtéssel halált jelent. Komolyan, látniuk kéne: szinte érezni az élvezetet, ahogy a sajtóanyag szerkesztőjét minden alkalommal átjárták a kéj hullámai, amikor bevastagította a 225 kW-ot, meg a 400 Nm-t.
Hát na: biztos lesz, aki péniszhosszabbítónak veszi, hogy nézd csak, pajtikám, nálunk még az asszony kocsija is ilyen kurva erős, legalább autózhat is vele, ha akar. Jókat autóztam vele az órákig tartó mallorcai szerpentineken, élveztem is a 300+ lovat, de azért csak az volt a végkövetkeztetésem, hogy felesleges ennyi erő: ide egy kétliteres szívó benzines kéne 200 lóval, és olyan 7-7500-as csúcsfordulattal. Igaz, azt már a Subaru megcsinálta a BRZ-vel, és nyilván nincs már olyan Euro-norma, amin át lehetne vele csúszni. Hiszen a turbómotor keveset fogyaszt, az A35 AMG-vel is simán eljártunk 18 literes átlaggal, kis autópályával, sok heggyel. :DD
Jó mérnök nem rinyál, megcsinálja, amit kell, ezt pedig nagyon jól megcsinálták. A turbólyukat olyan ügyesen eltüntették, hogy direkt dolgozni kell, hogy az ember előcsalogassa. Mondjuk emelkedőn magas fokozatban határozatlanul lepadlózni. Különben nem tudunk belőle gyengeséget előcsalogatni. Az olyan szerpentinen, mint ez a nyugat-mallorcai, vagy nálunk a dobogókői, vagy a 24-es út, nagyjából a 2-es és 3-as fokozatot váltogatjuk, de ha nem sietünk, tehát mondjuk nem satuzgatva farigcsáljuk a féktávokat, csak úgy jólesően száguldozunk, a 3-as is bőven elég. A 7 sebességes dupla kuplungos váltó úgy váltogat, mint egy jó dupla kuplungos, nyilván a keresztmotoros platform miatt nem rakták bele a többi Mercedesben működő 9-es hagyományos automatáját.
Lehet, hogy csak a túl kacifántos menü miatt, de nem sikerült olyan üzemmódot találni, amelyben ne váltott volna fel úgy 5 ezer körül, pedig sokszor nyomtam volna szívesen tovább is. Amúgy sok volt a fehér aszfalt, a legtöbb helyen nedvesen, falevelekkel meg mindenféle gezemicével, úgyhogy inkább a kigyorsításokat vettem agresszívre, mint a féktávokat. De az A35 AMG szürreálisan stabil. Ugyanezt a harmóniát éreztem amúgy a dízel B-ben is, hogy stabil, tapad, ragad, nem a fékbetéteket krákogtatja, hogy a kanyarban az úton maradjon.
Persze elvileg azokat is: az AMG elvileg az ívbelső hátsó kerék fékezgetésével tudja szűkíteni az ívet, de nekem nagyon az volt az érzésem, hogy itt a rézfúvósok játsszák a szimfóniát, nem a szintetizátorok. Az ebédszünetben kiderült, hogy tényleg. Amikor elmeséltük a futóműmérnöknek, hogy sosem éreztük az ESP beavatkozását, kérdezte, milyen módban voltunk. Sport+-ban. Ja, akkor nem is avatkozott be, mert ott ki van lőve. Ja, akkor oké, akkor tényleg organikusan ilyen stabil az autó.
Az A35 AMG-t nyilván könnyebb szeretni a sima mallorcai szerpentineken, de magyar útviszonyok között azért kell majd hozzá egy megfelelő életkor és vallás, hogy együtt tudjon élni vele a tulajdonos. És később jön még egy még feleslegesebben erős A45 AMG. Az én választási tanácsadóm: A osztály valami kevésbé túlfújt benzines turbóval, 200 ló körül, a legnagyobbnál (19) két mérettel kisebb, de dögös kerekekkel, élénk színben, mint ez az új sárga, és kész. Ránézni is jó, lehet vele gyorsan menni, de nem jajgatnak az utasok az összes úthibán. Mert az AMG-futóműhöz kell egy másik ország.
Keményen ki lehet adva a megfelelő részlegeknek, hogy találjanak már ki meglévő funkciókra új elnevezéseket. Ami aztán vagy ámulatot, vagy ingerült sóhajt vált ki a tesztelőkből. A Mercedes most elérkezett arra a szintre, hogy Energizing Coach néven rak az extralistára egy tudományos alapú fejlesztést, hadd ne idézzem a sajtóanyag hosszú bekezdéseit bioritmusról és aktív felfrissülésről. A lényeg, hogy az ülések amúgy is meglévő szervomotorjai elbábozzák velünk a Diótörő második felvonását. Vagyis minden, ami az ülésben elektronikusan állítható, elkezd mocorogni. Rém idegesítő, de én már az új 7-es BMW hátsó ülésének fitneszprogramján is csak röhögni tudtam (Nyomja a bal lapockáját a támlához, míg tízig számolok!). Ráadásul pont olyan jók az A és B osztály ülései, hogy az ember még sofőrcseréknél se nagyon nyúl hozzájuk. Energizing Coach?! Inkább letöltök egy Pintér Attila-edzővideót abból a korszakból, amikor a saját játékosai lázadtak fel ellene.
Az effajta szinergiák, mármint meglévő dolgokra új marketing-funkciók kitalálása közé tartozik, hogy mivel van a parkoláshoz körkamera, az új A/B osztály a kijelzőre ki tudja vetíteni úgy a kamera képét, hogy előttünk, a konkrét úton jelenik meg a kék nyíl, ami mutatja, merre kell mennünk. Oké, ehhez azért programozni kellett, nem is keveset. Én persze ezt a programozói kapacitást inkább arra használtam volna, hogy a meglévő navi a meglévő képernyőn üzengessen kicsit érthetőbben. De a kapitalizmus már csak így működik: az újdonságnak van marketingértéke, a javításnak nem sok.
Konklúzió? Nem tudom, mi a különbség A és B osztály között. Így aztán nem csak ajánlani nem tudok, de még a saját kedvencemet is nehezen találom ki. Az AMG nyilvánvalóan túlzás Magyarországra, és a B-ből úgy képzelem, még az alap, 136 lovas, 1,33-as B180 benzines is elég jó, bár ezt az új motort sajnos nem próbáltam. Ez az A35 AMG Magyarországra teljes elmebaj, de el tudom képzelni, hogy sokan épp erre a fajta kihívásra gerjednek.