A BMW Z4 visszatért, és végre megint ponyvatetős. Akik viszont régi vágású roadstert kerestek, csalódni fognak.
Hosszú felvezetés előzte meg a Z4 érkezését, részben mert az előd gyártása már 2016-ban leállt. Vezetőségi értekezleteken bizonyára felmerült, hogy utód nélkül lépjen le a Z sorozat, de talán a Toyotával kötött megállapodásnak köszönhetően mégis elkészült ez a kocsi, és testvére, a Supra kupé. Mivel már itthon is kapható, a balatonfüredi Concours d'Elegance-hoz illeszkedve, melynek a BMW az egyik szponzora, Balaton-felvidéki kocsikázással mutatták meg a hazai sajtónak, milyen lett a harmadik Z4-generáció.
Toyota, ami olyan jó, mint egy BMW
Íme a titkos Supra, amit a BMW-vel közösen fejlesztettek a japánok: hathengeres, hátul hajt, mi kell még? Kipróbáltuk az álcázott prototípust.
A gyár azt állítja, az ismét ponyvatetős Z4 egy luxus roadster. Ez önellentmondás, hiszen a roadster definíciójában benne van, hogy viszonylag olcsó, ahogyan az MG B, az Alfa Spider vagy a Mazda MX-5. Persze az sem mindegy, mihez viszonyítjuk: az eseményen a 840d xDrive Cabriót is vezettük egy picit, ami 36 millió listaáron, míg a Z4 14,7 millióról startol. Oké, akkor tehát roadster, fogadjuk el.

Z1!!!!!!!!
A modern BMW roadster történetét a Z1-nél érdemes kezdeni, és erre a menetpróbára hoztak is egyet, ha már a Concours d'Élégance az apropó. Még sosem vezettem ilyet, azt hittem, a trükkös ajtószerkezet a poén benne, amúgy semmi különös. Nagyobbat nem is tévedhettem volna. Az elektromechanikusan a kocsi oldalába süllyedő ajtó ugyanis nem azért készült, hogy nyitottan is lehessen veretni, amolyan beach buggy hangulatban, hanem hogy a szokottnál magasabb és vastagabb lehessen a küszöb, és így a korabeli átlagnál sokkal merevebb a kaszni. A Z1 még a Z4-ből átülve is bivalynak tűnik, ehhez képest a vele egy időben piacra lépett MX-5 NA papírhajó. Pláne, hogy a 2,5 literes sorhatos 170 lóerős teljesítményét csak a 2018-as MX-5-nek sikerült túlszárnyalnia.
A közkedvelt E30 mechanikájára épülő roadster igazi reveláció már az első kilométerek után. Talán csak azt kéne még kideríteni, életre kel-e nagyobb sebességnél a kormányzása, mely vonulós tempóban haladva egy picit érzéketlenebb volt, mint várnám, de minden egyéb tekintetben szenzációs. Tökéletes sportülés, klasszikus, ráadásul időjárásállón becsomagolt műszerek, fain ötös manuális váltó és a régi vágású BMW sorhatos hangja-ereje. Pont elég nagy, nyitott karosszéria, a futómű pedig nagyon ígéretes rossz és jó úton egyaránt. Nem csoda, hogy a mindössze 8000 darabos széria megmaradt példányai ma drágák. Mennyire? 15-20 milliót is érhetnek a jobbak, tehát a friss Z4 és a veterán Z1 egy árban van.
A Z1-től számítva az új Z4 a hatodik BMW roadstergeneráció, de a harmadik ezen a néven. Elődjét, a kupé-kabrió (második) Z4-et, ha lehetne, letagadnák, a családi közös fotóra fel sem került. Tény, hogy az első Z4-ből sokkal többet adtak el, mint a másodikból, úgyhogy érthető a szégyenlősség. Mindegy, ma már úgyis megint a ponyva a divat, lapozzunk mi is. Az új Z4-be ülve először inkább a luxust érzem, nem a roadstert. Az újdonság ugyanis minden irányban nőtt az elődhöz képest (hossz +85 mm, szélesség +74 mm, magasság +13 mm), csak a tengelytáv rövidebb (-26 mm), hogy jobban kanyarodjon.
Így odabent már éppen elég nagy, hogy ne kelljen kompromisszumot kötni, talán a Szikla és a Hegy válla összeérne, másoké nem fog. A próbált kocsikba ráadásul az extralista számtalan tétele bekerült, hiszen luxus roadster. Ez persze előhívta egy régi neurózisom: a minden irányban elektromosan mozgatható-dönthető-hajlítható üléseket egyszerűen nem bírom ilyen rövid idő alatt kényelmesre állítani. Bezzeg a Z1-ben: behúztam az ülés-pedál távot, függőleges közelébe a támlát, és már kész is, jöhet ezer kilométer.
Nemcsak tágas a hely, de pakolni is van hová, amit egy MX-5 használó bizonyára irigykedve figyel. Hálós polc a hátunk mögött, könyöklő pohártartóval, kis polc a telefonnak (indukciós töltést is tud), ajtózsebek és kesztyűtartó, sőt, egy kis síalagút nyitható a csomagtér felé, ha valamiért hosszú tárgyat akarnánk berakni. Egy roadstertől fejedelmi a csomagtér is, két repülőre felvihető gurulós táska és két fotós cucc mellett még maradt hely, ezzel két ember is elindulhat utazni. A kupé-kabrió teteje anno ezt akadályozta, nyitott tetővel csak 180 liter maradt, itt viszont 281 literbe pakolhatunk, ami ebben a kategóriában bőséges.
Sportkocsi, tehát mélyen van az ülés, de nem nehéz a ki-beszállás csukott tetővel. Hosszú orr, rövid far, klasszikus csónakocska-élmény, ahogy eddig minden Z-ben, remek. A kormány BMW-szokás szerint irgalmatlan vastag, a digitális műszerek pedig egy kis megszokást igényelnek, legalábbis nekem, aki nem valami hasonlóan modern BMW-ből ülők át. Szép a hatalmas navi és az óracsoport képe is, bizonyos határokon belül van is ráhatásunk, milyen információkat olvashassunk le első pillantásra, és HUD is segít annak, aki megrendeli. De ilyenkor ott bujkál bennem a kisördög, hogy ha én tulajdonos lennék, megpróbálnék egyedi megjelenést programoztatni rá. Ha már LCD, tehát bármilyen lehetne az az óracsoport, ugye.
Esőben 50 km/h felett szárazak maradunk nyitott tetővel is, a szél és a zaj viszont csak 130 km/h felett lesz zavaró, tökéletes. A ponyva gombnyomásra nyílik-csukódik 10 másodperc alatt, ami lassabb, mint a 3 másodperc, ameddig egy MX-5 tető kézi nyitása-csukása tart, de 50 km/h sebességig működtethetjük, szóval döntetlen. Meglepően jól szigeteli a zajt a többrétegű vászon, a kipufogót halkabbra kapcsolva, 8-asban krúzolva úgy tűnt, akár hosszú távú autópályázás is elviselhető. De ilyenkor sem hangtalan, és ez így van rendjén.
A próbakör nagy részén ugyan a Balaton-felvidék gyönyörűséges útjain mentünk, ám felvezetéssel, hogy együtt maradjon a csapat, és mindenki kipróbálhasson minden autót. Ezért a határok keresgéléséről még akkor sem lehetett volna szó, ha erre egy félórás próbán feljogosítva érezném magam. Viszont esett is ezen a hétvégén, tehát a határok eljöttek közelebb, és kiderült, hogy a 30i (kétliteres turbó, 258LE, 400Nm) már bőven elég erős, hogy nedves aszfalton harmadikban is táncoljon. Provokálni sem kell, elég egy gavallérosabb gyorsítás, és az ESP rögtön dolgozni kényszerül. A kocsi hangja izmos és meglepően bizsergető, szebb, mint a 718-as Boxsteré. Igaz, szinte kizárólag a kipufogó felől halljuk, tehát ha nem is szintetikus, mint az i8, azért elsősorban hangolás eredménye.
Az M40i jelzés takarja a Toyota Suprával megosztott háromliteres sorhatos turbót, Európában 340 lóerővel, más piacokon 382 is lehet. A 30i gyors, de az M40i üt igazán, és a hangja minden fordulatszám-tartományban különleges, tökéletesen illik egy sportkocsihoz. Állítólag annyira jól sikerült a Z4 futóműve, hogy ez a verzió gyorsabb a Nordschleifén, mint a hasonló motorral szerelt M2. 50-50%-os súlyelosztásról szól a gyári szöveg, ami persze csak álló helyzetben igaz, de vezetés közben olyan érzésem van, mintha az M Sport futómű arra törekedne, mindig így maradjon. Szinte nem dől, fékezés alatt nem bólint, és gyorsuláskor nem emeli az orrát, legalábbis nem annyira, mint várnám. Mintha pályafutómű lenne az amúgy luxusfelszereltségű, utcai kocsi alatt.
Futóműkérdés vol. utoljára
Adott egy Audi A6 Quattro és egy 530xd, hasonló tömeg és kerékméret, mennyivel tudhat a BMW gyorsabban kanyarodni?
Az M40i szériában kapja az M Sport futóművet, -féket és -differenciált, amik versenypályán jól jönnek, a rugózás viszont rázós lett így. A 20i alapmodell (197 LE, 320 Nm) az okos önzáró diffit mellőzni kényszerül, de a többi M finomság extraként hozzáférhető, a szintén négyhengeres 30i pedig mindent megkaphat, amit az M40i. Amiben a lényeg az, hogy alapesetben mindkét négyhengeres komfortosabb annál, amit most próbáltunk. Van tehát remény, hogy létezik nekem való Z4, és mielőtt valaki kiátkozna, hogy egy roadsterben a kemény a tuti, elmondanám, hogy ezek a kocsik éppen az olyan szűk, kanyargós erdei utakon vannak elemükben, ahol a nagy szupersportkocsik már nem férnek el rendesen, meg túl erősek. Márpedig ezek az eldugott, huszadrangú utak gyakran ráznak-dobálnak, és nem csak Magyarországon. Szóval egyszer szívesen kipróbálnám a 30i-t az alap futóművel is, simán elképzelhető, hogy az én kedvenc csapásaimon, vagy éppen a Balaton-felvidék útjain jobb úgy.
BMW Z4 modellsor | |||||||
Típus | Teljesítmény | Nyomaték | 0-100km/h | Vmax | Tömeg | WLTP fogy. | Bruttó listaár |
Z4 sDrive 20i | 197LE | 320Nm | 6,6sec | 240km/h | 1480kg | 7,3-7.6l | 14 708 700 Ft |
Z4 sDrive 30i | 258LE | 400Nm | 5,4sec | 250km/h | 1490kg | 7,6-7,9l | 16 242 900 Ft |
Z4 M40i | 340LE | 500Nm | 4,5sec | 250km/h | 1610kg | 8,4-8,5l | 20 416 900 Ft |
Z1 (1990) | 170LE | 222Nm | 7,9sec | 225km/h | 1250kg | N/A | N/A |
Most viszonylag kis sebességgel tettünk meg kevés kilométert a kocsikkal, úgyhogy a vezetési élmény felett nem törnék pálcát, de az érezhető, hogy a 30i és az M40i is erőteljes, harcias karakter. Biztató, hogy a hátsó kerék tapadásvesztéséről nem villogó ESP lámpával, hanem az ülőlapon keresztül tájékoztatott a BMW, simán lehet, hogy a Z4 a luxusmáz alatt tényleg tudja, amit egy roadsternek kell. Ám hiába tűnik úgy elsőre, hogy sokat megtartott a klasszikus értékekből, mégis az az érzésem, hogy olyan vásárlóknak szól a Z4, akik a roadsterség látszatát keresik, nem a valóságát.
Az utastere még az i8 idézőjeles puritánságához képest is luxus, a tudása pedig elsősorban a motorerőre, és nem a sofőr megdolgoztatására épít. A használatát semmilyen kompromisszum vagy kényelmetlenség nem gátolja, ugyanolyan simán bevethető minden nap, mint mondjuk egy 3-as szedán, mindössze annyi különbséggel, hogy nincs hátsó ülés. Viszont a tény, hogy az X6 M korában a BMW rendes, kétajtós, lapos és nem is vészesen drága sportkocsit mutat be, önmagában örvendetes, végső soron tehát mégiscsak pozitív a mérleg. A manuális váltó hiányán pedig úgyis csak olyanok fognak keseregni, akiknek nincs pénzük erre a kocsira.

Az oldalról ajánljuk
- Hírek
Trump vámjai jelenthetik az utolsó szöget az Alfa Romeo és a Maserati koporsójában
A Stellantis egyre kevésbé teheti meg, hogy életben tartja a küszködő márkáit.
- Olajdoktor
Forrest Gump motorolajat keres
És mert hogy már milliomos voltam, de imádtam füvet nyírni, attól fogva ingyen csináltam.
- Hírek
Trump vámtarifái az amerikai autóipart is kegyetlenül megszívatják
Nincs olyan amerikai autó, ami megúszná a vámokat.
- Hírek
Brutál gyorsulást és horror árcédulát ígér az Icon restomod Ford Broncója
A legtöbb katalógusadat kiváló, de ennek megkérik az árát.
- Hírek
Kínai és angol technológiával, arab pénzből érkezhet a következő McLaren
Ezzel mindenki jól járna.
- Hírek
A BMW áprilisi tréfája a legfájdalmasabb
Nem jó poén, mert ezeket meg kell csinálniuk.
- Hírek
A Stellantis leépítéssel és gyártásleállítással válaszolt az amerikai vámokra
Gyorsan alkalmazkodnak.
- Nepperűző
Örökölt kabrió hírhedten hitvány motorral - mennyiért szabadulhatok meg tőle?
Esztétikailag sérült, eszegeti az olajat, néha kerreg. Sosem adtam el autót, ez mennyit érhet?
- Hírek
Megjött a Tesla negyedéves eredménye és gyalázatos
Ennél mindenki jobbra számított.
- Technika
Most szombaton MűhelyPRN 300. adás élőben!
A 300. részt élő közvetítéssel ünnepeljük, tartsatok velünk!
- Hírek
Nyert egy 911 GT3 RS-t, részegen rommá törte
Az új tulaj nem volt okos, így hamar szomorú véget ért a pompás nyereményautó.
- Tesztek
A tárgyiasult modern burzsoáziaTeszt: Renault Rafale 300 - 2024.
Az autóipar a megszokásokról és a trendekről szól, amelybe a Renault Rafale beleillik, de egy picit mégis más.
- Gumidoktor
6 éves a téligumi, merjem még használni?
A szett hibátlanul viselkedik, a profilmélysége is rendben, de aggaszt a kora. Használhatom még vagy már kuka?
- Hírek
Verstappené a pole pozíció a Japán Nagydíjon
Ez pályafutása 41. pole pozíciója.
- Hírek
Alig 40-nel döcögött az autópálya középső sávjában egy fogalmatlan suzukis bácsi
De legalább végig indexelt. Részletkérdés, hogy nem akart sávot váltani.
- Közélet
A BYD szerint csak kevés kínai gyártó marad majd Európában
Elképesztően tartós akkumulátort és villámgyors töltést is ígér a BYD, Szegeden pedig sokkal több készül, mint egy egyszerű gyáregység.
- Hírek
Szétrúgott egy Cybertruckot, de biztosan megbánta
A férfi a tulaj szeme láttára abuzálta a Teslát, végül a Cybertruck kamerái buktatták le.
- Hírek
Lenyűgöző, nyúlánk kupét és kabriót mutatott a Genesis
Mindkét pompás vonalú alkotás a Genesis G90-en alapul.
- Hírek
Pánikszobát kapnak a Tesla-kereskedések az erőszakos ügyfelek és vandálok miatt
Így védenék az alkalmazottakat a támadásoktól.
- Hírek
Súlyos baleset történt a Forma-1-es Japán Nagydíj szabadedzésén, ezért félbeszakították
Az Alpine pilótája 260 km/h-nál dobta el a versenyautót.
- Hírek
Így néz ki a használtautó-cunami a Dacia hazájában
Ömlik a használt autó a szomszédba.
