Zsebbenyúlós lehet a jó SUV, de megéri?
Használtteszt: BMW X3 xDrive 20d aut. – 2015.
Amikor 2010-ben bemutatták az F25-ös kódjelű, második generációs BMW X3-ast, eléggé ufónak éreztem magam. A környezetemben és a sajtóban is mindenki elmorzsolt egy hálaadó imát, hogy a BMW végre felhagyott a vizuális környezetszennyezéssel, én viszont ugyanazt éreztem, mint az E60-F10 váltásnál: a BMW beadta a derekát, inkább csinál unalmas autókat, nehogy a végén még valaki rájuk süsse, hogy valamilyenek. Mármint a két orrlyukon és a tulok stíluson kívül.
Még az eladási számok se nagyon indokolták a lépést, hiszen az első X3-as még úgy is kelendő volt, hogy sokan panaszkodtak a néhol igénytelen anyagokra, és a túl kemény rugózásra. Rossz nyelvek szerint az az X3-as nem is volt teljesen BMW, hiszen nem csak a gyártást bízták a Magna-Steyrra, de a fejlesztésbe is beszálltak az osztrákok. A második generáció már a BMW amerikai SUV-üzemében készült, és nem csak formailag hozott óriási változást az elődhöz képest.
Az X3-as majdnem akkora lett, mint az első X5-ös, amiből inkább az 550 literes csomagtartó és a három centivel szélesebb karosszéria a lényeges. Az X3-as úgy vált szinte kompromisszummentes családi utazóautóvá, hogy közben nem kísérik rosszalló pillantások, mint egy X5-öst. Ez mind szép és jó, de végeredményben ez az X3-as négy év elteltével is csak egy nagy krumpli maradt, akár az összes SUV – gondoltam, miközben mentem az autóért. A 174 ezer kilométernyi futásban volt minden bizodalmam. Meg a 20d motorban. Állítólag ekkortájt úgyis esedékes a lánccsere.
Kívül minden rendben, hogy is lenne másként egy négy éves autónál. Néhány kavicsfelverődés akad a motorháztetőn, de más sérülés nem látszik az X3-on. Frissen nyugdíjba vonult típus az F25, de állítólag ezeknek elég jó a korrózióvédelmük, így hiába keresem a rozsdát is. A bézs belső már okozhatna bonyodalmakat, de szépen kitakarították az autót. Egyedül a kormánykerék kopott meg, sajnos ugyanígy jártak volna az ülések is, ha bőrből lennének – a BMW az elmúlt években nem túl ügyes ezen a téren. Kicsit kopottas a kormány is a kezelőgombok körül, de más használati nyomot nem találtam az autón. Egyébként az ergonómia eléggé rendben van, barátságossá teszi a belteret ez a bézs szín is, de a forma nekem itt is túl konzervatív, a felhasznált anyagok ugyan tapintásra rendben vannak, szemre viszont nagyon ódivatúnak tűnnek.
BMW X3 xDrive20d aut. - 2015. forgalomba helyezési és honosítási költségek [Ft] | |
Vagyonszerzési illeték | 105 000 |
Forgalmi | 6 000 |
Törzskönyv | 6 000 |
Eredetiségvizsgálat | 18 500 |
Regadó | 64 913 |
Rendszám | 8 500 |
Kötelező biztosítás (26 éves férfi, 3 éves jogsi) | 115 163 Ft-tól |
A helykínálatra sem lehet panasz, ez az X3-as pont éppen nem túl nagy autó, és a bézs színösszeállításon kívül az egészen nagy oldalablakok is sokat dobnak a térérzeten. Egyedül hátul kell elfogadnunk, hogy ez is inkább négyszemélyes autó, középen a kardánalagút lényegében az összes lábteret kinullázza.
Indulás után még kicsit fanyalgok a túl magas üléspozíció miatt, de az első kanyar után megtérek: ez az első SUV, ami nem fáj. Még azért tudott volna rontani a rosszabb utakon, de az X3 rugózni is tud. Egyik kedvenc tesztutamon Verőce és Szendehely között, gondoltam csak elkezd majd téblábolni a nagy test. Hogy biztosra menjek, jól teli is volt pakolva az autó kerámiával, ültünk is benne hárman és rányomtam a sport módra is. A kanyargós, rissz-rossz, hepehupás útszakaszon hamar kijön, ha egy autóval kellemetlen gyorsan közlekedni, de az X3-assal marha jót autóztam – és bent se tört össze semmi. Ezt a kettőt együtt összehozni elég komoly mérnöki teljesítmény.
Mennyire biztonságos?
A lendületes haladáshoz persze nem árt némi lóerő is, amiből az 1,8 tonnás súlyhoz elég sok kell. A 20d változat egy kétliteres, négyhengeres, kettős megfúvású turbódízelt jelent, ebben a specifikációban 190 lóerőből és 400 Nm-ből gazdálkodhatunk. Ezt a motort sokan ekézik a hangja miatt, amivel egyet is tudok érteni, de az erejével nekem semmi bajom nem volt. Alig több mint 8 másodperc a 0-100 és a nyolcsebességes automata is egész gyorsan vált, annak ellenére, hogy nem duplakuplungos. A fogyasztás nekem 7,7 liter körül alakult vegyesben, városban viszont könnyen megeszi a 10 litert is.
A 20d jelzést olvasva biztosan sokak szemében lángnyelvek jelentek meg – nem véletlenül. Ugyan a Totalcaron N47-es motorkódú 20d-k esetében írtunk az EGR hűtők okozta tűzesetekről, de mivel a visszahívási akció egészen 2017-ig tart, így több, mint valószínű, hogy a B47-esekben is cserélik a problémás alkatrészeket. Az X3-asban a 2014-es faceliftnél váltottak N47-es motorról B47-re a 20d esetében (néhány plusz lóerő, és Euro 6-os norma), de a botrány kirobbanásáig, 2017-ig vélhetően mindkét típusnál érdemes rákérdeznünk az importőrnél, hogy az autónk érintett-e a visszahívási (vagy, ahogy a BMW-nél újfent kommunikálják, műszaki) akcióban.
A motorkódváltás ellenére megmaradt a láncos vezérlés is, amire a gyár nem ír elő szervizciklust, de egy általam megkérdezett BMW szerviz vezetője, Tamás szerint 180-200 ezer kilométerenként biztosan cserés az alkatrész és bizonyos esetekben a hajtókarcsapágyak is megsérülhetnek. A javítás ára nettó 400 ezer forint körül alakul. A hibát egy halk fütyülő hang jelezheti, ami a fordulatszámmal párhuzamosan emelkedik. A kipróbált autó szervizlistáján nem láttunk lánccserével kapcsolatos tételt, így gyanítható, hogy az új tulajdonosnak érdemes lesz odafigyelnie erre. Ugyanígy nem találtuk az EGR hűtő cseréjének nyomát sem, de a kapott listán nem szerepelnek a visszahí...Izé, műszaki akciók keretében elvégzett javítások sem, így akár át is eshetett az autó a javításon.
Tamás kihangsúlyozta, hogy mindez kevés, ha nem cserélik az olajat időben a tulajdonosok. Ökölszabályként motortól függetlenül a gyárilag előírt ciklus felét tartja elfogadhatónak, valamint a váltóolajat sem árt cserélni 80 ezrenként. Szerinte a 35d motor egy kicsivel megbízhatóbb, de a láncot ugyanúgy kell abban is cserélni. A legmegbízhatóbbnak a legerősebb, hathengeres benzines turbómotort tartja (35i).
A motort leszámítva egyelőre nem tűnik betegágynak a BMW X3-as, de azért vannak jellemző hibák. Az osztómű például nagyon kényes a gumira, így Tamás azt javasolja, hogy defekt esetén legalább tengelyenként cseréljük ki a gumit, hogy ne legyen több milliméteres eltérés a futófelületek nagysága között. Erre ugyanis allergiás az osztómű és fokozott kopással reagál. A hibát sok esetben nagyon nehéz felismerni, máskor alászedett kormánynál lehet hallani egy kis rágódást, esetleg kattanást. Súlyosabb esetben emelkedőn elinduláskor érzékelhetünk némi pulzálást az erőátvitelben. A hiba kijavítása 600 ezer forintba kerül.
Alkatrész megnevezése | Alkatrész márkája | Bárdi Autó bruttó kisker ár (egységár) |
Akkumulátor | Exide | 64 496 Ft |
Levegőszűrő | Mann FIlter | 12 779 Ft |
Pollenszűrő | Mann FIlter | 14 380 Ft |
Olajszűrő | Mann Filter | 6 963 Ft |
Lengéscsillapító (hátsó) | Sachs | 64 854 Ft |
Első fékbetét garnitúra | TRW | 31 989 Ft |
Előforduló hiba lehet még a kormánymű meghibásodása, ami ugyan koppanással jelzi életciklusa végét, egészen sokáig el lehet vele menni különösebb probléma nélkül. Általában 180-200 ezer kilométernél jön elő a furcsa zaj, de a legnagyobb probléma az, hogy a cikk írásának pillanatában még nincs utángyártott alkatrész, a gyári pedig újabb 600 ezer forinttal rövidíti meg a tulajdonos pénztárcáját.
Tamás a fentiek ellenére a megbízhatóbb típusok közé sorolja a BMW-t, nem igazán jellemzőek rá elektronikai problémák, ügyes a korrózióvédelme és a futómű is jól bírja a hazai utakat. A visszahívási akciók mennyiségét nézve hoz is egy átlagos szintet az X3, de azok elég súlyosak, így mindenképpen érdemes ellenőriznünk, hogy azokat az előző tulajdonos kijavíttatta-e egy márkaszervizben:
BMW X3 F25 visszahívási akciók:
- A hibás légzsákpatron súlyos sérüléseket okozhat (vélhetően a Takata botrányról van szó. 2011. júli-2012. november közötti autókról van szó, illetve egy nagyon hasonló visszahívás történt 2014. május 7. és 2014. november 18. között gyártott autókra is)
- A szervokormány vezérlőegységének hibája miatt elmehet a rásegítés, sőt álló autónál akár tüzet is okozhat (2011-2016 közötti gyártás)
- A hátul található Isofix rögzítési pontok eltörhetnek, nem felelnek meg a hatályos jogszabályoknak (2010.03.08-2016.04.14 közötti gyártás)
- Balesetekben előfordulhat, hogy a légzsák nem fúvódik fel tökéletesen, ráadásul a légzsák takaróelemei is sérüléseket okozhatnak (2011. január-2013. április közötti gyártás)
Elég sok X3-as BMW pörög a piacon, a cikk írásának pillanatában több, mint 150 magyar papíros autót találni az interneten. Ezek közül a legolcsóbb, 20d motoros autókba már 3,5 millió forint környéként beszállhatunk, a legdrágábbakat viszont még simán 10 millió fölött új autó árban mérik. A kipróbált autó érzésre eléggé rendben volt, de egy ilyen prémiumautónál ez nagyjából semmit nem jelent, és az 5,7 millió forintos ára is sejteti, hogy a problémás alkatrészekre hamarosan nem árt majd költeni.
Alternatívának elég sok minden szóbajöhet Audi Q5-től, Mercedes GLK-n át Volvo XC60-ig, de szinte biztos, hogy egyiket se lesz olyan jó vezetni, mint a BMW-t. Lehet, hogy a rizikófaktor is más, de egy jól átvizsgált X3-assal és egy megbízható szerelővel megúszhatjuk a kellemetlen kalandokat.
BMW X3 xDrive20d aut. - 2015. | |
Üzemanyag | dízel |
Lökettérfogat (cm3) | 1995 |
Hengerek száma/elrendezése | 4/soros |
Teljesítmény kW (LE)/1/perc | 141 (190)/4500 |
Nyomaték Nm/1/perc | 400 Nm/1750-2250 |
Könyezetvédelmi besorolás | Euro 6 |
Váltó | 8 fokozatú, automata |
Végsebesség km/óra | 210 |
Gyorsulás 0-100 km/órára mp | 8,1 |
Kombinált fogyasztás l/100 km | 5,2 |
Saját tömeg kg | 1745 |
Hosszúság mm | 4657 |
Szélesség mm | 1881 |
Magasság mm | 1661 |
Tengelytáv mm | 2810 |
Csomagtartó l | 550 |
Tank mérete (l) | 67 |
Újkori ár | 12 114 500 Ft |
A cikkben szereplő autót a CarNext by Leaseplan kínálatából választottuk.
Mielőtt bármilyen használt autót megvenne, kérdezze le kártörténetét a Totalcar kártörténeti adatbázisban.