Nem tartalak fel: heteken belül mind a Zafira, mind a Vivaro átemblémázott Peugeot Traveller lesz, egyik esetben személy-, másikban áruszállító változatban. Ennyi.
Az Égéstérben vendégeskedő nagycsaládos hétüléses autóvásárló végül egy Zafiránál kötött ki. Kicsit sajnálkoztam, hogy a kifutó Zafira helyett látatlanban is mennyivel jobban járt volna, ha vár kicsit az újra. Hiszen a jelenlegi Astra sokkal jobb, mint az elődje, az új Insignia meg egyenesen kategóriakedvencem. Hát akkor mekkora lúzerség már kifutó Insingiát venni, nem?
Nem.
Mert az Opel sajnos halott. Vagy biztos vannak mindenféle örvendetes szinergiák, blablabla, Magyarországra is sokkal pöpecebbül jutottak el népszerű mongol iparcikkek a tatárjárás idején, de nálam semmiképpen nem pozitívum, hogy nem a jelenlegi Isigniából csinálnak családi egyterűt. Biztos az is benne van, hogy ez a hétüléses egyterű műfaj csak nálunk hasít, érdemes is lenne elgondolkodni, nem mi megyünk-e véletlenül szembe az autópályán. Addig is nálunk valóban tízezrével fogy majd az ilyesmi, de máshol nem. Máshol az egyterű megdöglött, mintegy kategóriailag.
Úgyhogy Opel Zafira mostantól nem lesz, bár valóban vehetünk Opel emblémás autót Zafira felirattal a hátán, de az csak a Peugeot Traveller személyszállító kivitele lesz. Semmi bajom a Peugeot-val, csak hát az Opel egy nagyon erős felszálló ágban volt, amikor megvették. Megelőlegezhettem volna a bizalmat az új Zafirának, csak a frankfurti gépen utazott egy másik magyar újságírócsapat is a Passat faceliftjére, és bizony volt köztük, aki egy hete már tesztelhette az új Zafirát. Nem volt lelkes.
Elsőre kicsit zavaros, melyik a másik, valójában egy gonddal kevesebb. Ha ülhet benne család, Zafira, ha nem, akkor meg Vivaro - ugyanaz az autó. A régi Vivaro pedig, ami ugye Renault Trafic volt, kuka. Az új Combo ugyanakkor egy átemblémázott, átlámpázott Berlingo, ami - talán - előrelépésnek is mondható. Na, hát erről kellett dinamikus prezentációt tartania az opeleseknek Frankfurtban. Rajtuk pedig nem múlott, ezt ki merem jelenteni. Ha ugyanezt a legendás szentendrei művészcsoport adja elő performanszként, Wahorn András didzseridúzik, FeLugossy Dojó pedig ami jól esik, akkor ez egy korszakos performansz, nem is nagyon kell belemagyarázni a jelentésrétegeket.
Adott egy krumpliföld valahol Frankfurt-Alsón, ahol a német autóklub, az ADAC offroad pályája üzemel. Itt építettek a művészek egy nagy sátrat a beszédekhez, és egy homokos tengerpartot igazi pálmafákkal, a kerítésnek támasztott szörfdeszkákkal. Az illúziót a kerítéstől nyolcvan méterre futó német vasút tette teljessé, negyedóránkénti tehervonatokkal imitálva a tenger moraját. (Amúgy sokkoló, milyen halk egy német tehervonat egy német vasúton.) Félreértés ne essék, nem az igazi, tengeri strandot hiányolom - én még ezt is sokallom. Ennyi infó átadásához még csatolmány sem kell az emailre. Tudják ezt az Opelnél is, gondolom, csak a PSA-uralom alatt keresik még a helyüket, mint új kutya a menhelyen.
Itt fogtok megrohadni mind, a földi pokolban, üzente a tökéletes installáció. A prezi rövid volt, jó okkal. Egyrészt egy fehér vászonkupolát a tűző nyári nap akkor is durván átmelegít, ha állítólag volt itt egy hidegfront az éjjel. Felzavarnak a színpadra egy mérnököt, kiírva a vászonra, hogy az új Zafira főmérnöke, és vérmérséklete szerint mindenki befelé nevet vagy sír, hiszen milyen megalázó már, hogy mesélje el, milyen mérnöki kihívásokat okozott az oroszlánok körbe zárt villámra cserélése egy 2016-os autón. Hiszen ez nem csak Peugeot Traveller és Citroen Spacetourer, de Toyota Proace is, mint mondtam, since 2016. A főmérnök pedig mesél az Opel mérnöki központjától és a magas fokú germán engineeringről úgy általánosságban. Azt mégse részletezhette, hány órát töltött a szélcsatornában az Opel-embléma.
Ha úgy vesszük, bővültek a lehetőségek. Oké, nincs már jó méretű Opel családi hétüléses, amivel még egy parkolóházba is be lehet állni. De, és ez a lényeg, mostantól ha Peugeot mikrobuszt vennénk, de egy Opel-szalon közelebb van, máris egy gonddal kevesebb. Arra figyeljünk csak, hogy ha a nyolcüléses mikrobuszra van szükségünk, a Zafira Life a miénk. Fontos, hogy az utastérbe is nézzünk be a biztonság kedvéért, vannak-e ülések, mert simán lehet, hogy csak nyomdahiba, és akkor egy Vivaróval megyünk haza, abba meg majd le kell vinnünk egy Klippan kanapét, ha a család is beülne.
A tesztvezetés kiváló volt. Választhattunk rövid és hosszú tesztút közül. Én a rövidet választottam, mert bíztam benne, hogy hoznak még pitét a büfébe, és kifigyeltem, hogy a fagyiról már a lengyelek is azt hiszik, elfogyott, pedig közel sem. A rövidebb tesztúton kiderült, hogy még mindig nagyon szeretek kisbuszt vezetni, főleg országúton. A kormányon pedig az a furcsa műanyag lemezt, amit érzésre simán lefeszegethetnék, hátha ott van alatta az oroszlán, nem érdemes lefeszegetni, mert Széchenyi kolléga látott már Peugeot Travellert, és azon ugyanilyen utólag odakanyarított, lefeszegetésre ingerlő lemez van, csak oroszlánnal.
Megoldotta továbbá az Opel a régi problémát: tud androidos mobiltelefont tükrözni a kijelzőn, bár a jelek szerint csak madzaggal. A kábeldugdosás meg épp a tükrözés értelmét, a baszakodásmentességet ássa alá. A középső üléssor tologatható, ami jó, és tud itt is lenni klímabefúvás, ha a sofőr engedélyezi a funkciót egy gombbal. Meg napfénytető, de utóbbihoz sajnos fehér roló tartozik, ami igazából derítőlap, nem pedig árnyékoló. Ez két ellentétes funkció - a durva fény és a szórt fény egyaránt az árnyék ellentétei, árnyék pedig sajnos nincs. Rossz pont, de tényleg nagyon rossz, hogy már a középső sorban sincs USB-aljzat - aki látott már gyereket öt méternél közelebbről, vagy akár csak felnőttet az utóbbi 5-10 évben, szerintem tudja, mire gondolok.
Volt még terepjárás is, ahol a francia Dangel től (danzselnek ejtik) származó összkerékhajtással lehetett kipróbálni mind a Zafirát, mind a Vivarót, mind pedig a Combót (Travellert, Expertet, Berlingót). Úgy láttam, senki sem akadt el, nem is éreztem szükségét, hogy nagyon felkavarjam a steaket, a pitét kétféle fagyival, és a fél hambit, hiszen mit bizonyít egy ilyen offroad? Hogy ezek az autók ezekkel az emberekkel, ezekkel a gumikkal az ADAC ezen pályáján ebben a porban elmennek. Rám ne hivatkozzon senki, amikor elsüllyedt egy mocsárba családostul a Zafira Life-fal, hogy én garantáltan a terepjáró képességét.
Végezetül nyilván foglaljon állást a szerző is, hogy a típusok bábeli kínálatából mégis mit ajánlana. Nem könnyű, mert nekem nagyon bejön ez a mikrobusz-Zafira is, de még jobban a Combo, ami most nem is tudom, személyszállító változatban milyen névre hallgat. De tudom, hogy sokan szeretnének továbbra is hagyományos, személyautós Zafirát. Hát nekik maradnak a kifutó akciók, meg a használtpiac.
Bónusz találós kérdés: hogy hívják a személyszállító Vivaro Citroen-emblémás változatát?
Hát Jumpy! Ugye, milyen jó néha egy kis agytorna?